DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 94 z 308
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 308
 #951013  autor: kozien70
 17 wrz 2017, 16:33
Mam nieodparte wrażenie, że nękające Orange od zeszłego roku ogólnopolskie awarie mają spory związek z tym nieszczęsnym wdrożeniem platformy VoLTE/VoWiFi.
 #951050  autor: Marcin_
 17 wrz 2017, 20:02
kozien70 pisze:Mam nieodparte wrażenie, że nękające Orange od zeszłego roku ogólnopolskie awarie mają spory związek z tym nieszczęsnym wdrożeniem platformy VoLTE/VoWiFi.
Wydaje mi się że to zbyt śmiałe i daleko idące wnioski. Jeśli to byłoby prawdą to znaczy że wdrażaniem platformy zajmowali się ludzie całkowicie do tego nieprzygotowani, a tego bym nie powiedział o specjalistach z Nokii czy Orange. Awarie nie mają bezpośredniego powiązania z platformą Vo.
Mixiorek pisze: Nokia aż tak nie wspiera Orange?
Nie jestem do końca pewny tego wsparcia. Z relacji osób pracujących w Orange wiem że wygląda to średnio i że sama platforma jest kiepsko zintegrowana z systemami Orange. Co do samych backup oczywiście że takowe są tylko że po co wracać do czegoś co jest źle skonfigurowane i w efekcie znowu padnie ? Trwa rekonfiguracja całej platformy.
myk6414 pisze:Kolego - a wiesz może coś czy są plany i jeżeli tak, jak bardzo zaawansowane żeby wdrożyć volte dla taryf biznesowych?
Plany są. Wdrożenie taryf biznesowych nastąpi kiedy uporamy się z obecnymi problemami z platformą. Nie ma zgody "z góry" by wpuścić taryfy biznesowe do nie w pełni działającego systemu.
 #951051  autor: Cobretti
 17 wrz 2017, 20:08
Co nie zmienia faktu że chyba dalej VoLTE leży i robi pod siebie w Orange. Jak taka duża niby poważna sieć może złapać takiego babola? Ile jeszcze czasu będą się z tym pierdzielić?
 #951058  autor: viggen
 17 wrz 2017, 20:41
Wulo pisze: Dzisiaj już działa normalnie po VoLTE. Co do VoWiFi to tak sobie, często jestem na Huawei B315 z mobilnym Play, stacjonarny Netia z jakimś TP-LINK, ODU-IDU 200 z Cyfrowym Polsatem, rozmowę rwie, przy SMSach kręci kółkiem i nie zawsze wyśle... Albo moja XZ Premium ma jakiegoś focha, albo nie wiem, bo Internet na każdym 10-20Mb/s...
Według mnie obie te technologie chyba nie są do końca opracowane itp...
Wifi po UPC nigdy nic nie rwało po VoWifi w Orange. Jeśli oczywiście działa, bo znowu nie działa.....
Marcin_ pisze:.
Co do platformy w TMobile oczywiście nie jest ona idealna i jeszcze jej daleko do tego ale jesy dużo stabilniejsza niż system stworzony dla Orange. Są kłopoty z smsami i czasami z dostępnością użytkowników ale cały czas pracujemy nad wyeliminowaniem wszystkich niedogodności. Co więcej jest tutaj ogromne wsparcie ze strony MS.
I bardzo dobrze. Tutaj TMobile dostaje baty, za to, że nie udostępnił na firmowym SIM a ja uważam, że dobre posunięcie. Ludzie się tutaj głównie wypowiadają, bo siedzą w miastach gdzie jest zasięg U2100 i jakby co H/O z VoLTE działa bez zastrzeżeń. Natomiast poza miastami bardzo często H/O nie działa prawidłowo. Pewnie dlatego, że wspólny U900. Jeśli podczas inicjacji połączenia od razu zrzuci do 3G to działa dobrze. Jeśli zaczniemy rozmowę po LTE to h/o do 3G to czysta ruletka. Piszę o zachowaniu Orange.
 #951070  autor: myk6414
 17 wrz 2017, 21:39
Nie do końca. Na volte jakoś super specjalnie mi nie zależy. Ot fajny ficzer. Bardziej brakuje mi vowifi. Bardzo często jestem w klienta w DE gdzie w naszym pokoju nie ma zasięgu żadnej sieci. Ale jest Wi-Fi. Niemcy nie mają aktywne vowifi więc problemu nie mają. Mnie wkurw łapie jak muszę kilka razy dziennie i wyjść do hallu tylko po to żeby sprawdzić czy ktoś nie dzwonił i oddzwonić.
 #951077  autor: Jan1682
 17 wrz 2017, 22:05
Marcin_ pisze:
kozien70 pisze:Mam nieodparte wrażenie, że nękające Orange od zeszłego roku ogólnopolskie awarie mają spory związek z tym nieszczęsnym wdrożeniem platformy VoLTE/VoWiFi.
Wydaje mi się że to zbyt śmiałe i daleko idące wnioski. Jeśli to byłoby prawdą to znaczy że wdrażaniem platformy zajmowali się ludzie całkowicie do tego nieprzygotowani, a tego bym nie powiedział o specjalistach z Nokii czy Orange. Awarie nie mają bezpośredniego powiązania z platformą Vo.
Pracuje w IT od wielu lat i wierz mi że miałem nieprzyjemność pracować z ludźmi którzy nie powinni pracować w IT i potrafili zawalać duże projekty albo wdrożyli coś takiego że trzeba było to wywalić i zacząć od nowa. W Orange może być podobnie. Raz poproszony byłem o przejecie projektu który był spóźniony o 5 miesięcy bo serwer się rozpadał i wszystko nie trzymało się kupy. Dokończyłem projekt w ciągu miesiąca ale serwery kazałem zbudować od nowa bo konfiguracja miała szkolne błędy jak system wymagał 8GB ramu a był zainstalowany na 32 bitowym Windowsie(4GB max) i płycie która nie obsługiwała rozszerzenia Ramu. Druga rzecz która leżała to współpraca z firma od której kupiliśmy produkt po wymianie paru ludzi dało się….
Marcin_ pisze:
Mixiorek pisze: Nokia aż tak nie wspiera Orange?
Nie jestem do końca pewny tego wsparcia. Z relacji osób pracujących w Orange wiem że wygląda to średnio i że sama platforma jest kiepsko zintegrowana z systemami Orange. Co do samych backup oczywiście że takowe są tylko że po co wracać do czegoś co jest źle skonfigurowane i w efekcie znowu padnie ? Trwa rekonfiguracja całej platformy.
Kolejna rzecz. W szanujących się firmach systemy maja parę regionów jak testowy dla inżynierów, testowy dla testerów, produkcyjny. Czy w Orange jest inaczej i maja tylko region produkcyjny i każdą zmianę wykonują na żywym organizmie? Normalnie jak działa system produkcyjny to zostawia się go w spokoju a psuje się regiony testowe żeby potem produkcyjny był stabilny.
Co do linii Orange < -- > Nokia to z doświadczenia wiem że jak to nie idzie to ma się złych ludzi po stronie Orange lub Nokii lub obydwu. Pierwszą rzeczą w firmach jak projekt jest zawalany to zrzucanie winny na drugą firmę a prawda jest taka że zwykle nie ma dobrego lidera technicznego który przestudiuje dokumentacje produktu zrozumie je i odpowiednio pokieruje grupą wdrożeniową
 #951124  autor: kozien70
 18 wrz 2017, 10:53
Marcin_ pisze: Wydaje mi się że to zbyt śmiałe i daleko idące wnioski. Jeśli to byłoby prawdą to znaczy że wdrażaniem platformy zajmowali się ludzie całkowicie do tego nieprzygotowani, a tego bym nie powiedział o specjalistach z Nokii czy Orange. Awarie nie mają bezpośredniego powiązania z platformą Vo.
No nie wiem, czy nie mają powiązania. Korzystam z tej sieci od 1998 roku. Nie pamiętam, by w przeszłości zdarzały się awarie kładące sieć w całym kraju na ileś godzin - tak jak te zeszłoroczne.
Owszem, bywały lokalne, chwilowe - jak w każdej sieci. Podczas konsolidacji N! również bywały, ale też lokalnie no i to była przebudowa sieci, wyłączanie nadajników itp.
A te ostatnie ogólnopolskie pady dziwnym zbiegiem okoliczności pojawiły się w zeszłym roku wraz z wdrożeniem nowej platformy IMS pod VoLTE/VoWiFi. Przy czym za każdym razem nie były to problemy z radiową siecią dostępową tylko z core.
Weźmy ostatnią awarię: brak zasięgu na numerach typu Ekstra Numer, Dodatkowa karta SIM - czyli akurat usługi, których działanie wyklucza się z VoLTE. A wszystko połączone (znów dziwnym zbiegiem okoliczności)z awarią usług VoLTE/VoWiFi w całej sieci.

Sugerujesz, że oznaczałoby to brak kompetencji ludzi z Nokii lub Orange. Co do Nokii nie wypowiadam się, bo nie wiem. Ale co do Orange nie zgadzam się z taką sugestią. Znam tam parę osób technicznych "ze środka firmy", to naprawdę kompetentni ludzie. Ale jest takie przysłowie: " z g.... bata nie ukręcisz, choćbyś nie wiem jak się starał". Jeśli narzucono im do wdrożenia słaby produkt, to sami niewiele poradzą.
A że rozwiązanie Nokii narzuciła im francuska centrala - wcale bym się nie zdziwił. Przecież Nokia przejęła francuskiego Alcatel-Lucenta, a wiec trzeba kupować u Nokii, by wspierać pośrednio rodzime miejsca pracy. Francuzi jak mało kto kierują się takimi zasadami. Jakość rozwiązania itd. ma znaczenie drugorzędne.

Wy jako T-mobile PL również nie mieliście wiele do gadania w kwestii wyboru platformy IMS pod VoLTE. Mavenir Systems zostało Wam również niejako narzucone "przez górę", bo z rozwiązania tej firmy T-mobile korzysta już od ładnych paru lat w innych krajach. Taki urok korpo.
 #951282  autor: Kuba5262
 19 wrz 2017, 10:34
Wczoraj w TMo doświadczyłem problemów z VoLTE i VoWiFi
Problemy ze słyszeniem mnie, podczas gdy ja rozmówcę słyszałem poprawnie a potem rozłączenie
Jakby były problemy ze stabilnością łącza
Potem rozmawiając po WiFi połączenie przychodzące rozmówca mnie słyszał a ja nie słyszałem nic, dopiero przejście na VoLTE spowodowało ubustronną słyszalność
W godzinach wieczornych odczuwałem jeszcze falowanie głosu rozmówcy po WiFi
Reasumując, chyba nie tylko Orange ma problemy z IMS :)
 #951283  autor: Mixiorek
 19 wrz 2017, 10:43
Orange nie ma problemu. Wyłączyło platformę i problem z głowy :-)

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #951284  autor: p2225
 19 wrz 2017, 10:45
Mixiorek pisze:Orange nie ma problemu. Wyłączyło platformę i problem z głowy :-)
:lol: :lol:

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #951288  autor: Kryniczanin
 19 wrz 2017, 11:25
Wychodzi na to, że Play miał rację nie spiesząc się z VoLTE :-)
 #951290  autor: kozien70
 19 wrz 2017, 11:30
Wychodzi na to, że lepiej kupić dobrą platformę, a nie badziewną. Czas wdrożenia nie ma tu nic do rzeczy.
 #951292  autor: Mixiorek
 19 wrz 2017, 11:38
Tak jak ze wszystkim. Pytanie czy na etapie wyboru można już było określić, że ta platforma "ma wady" lub niedoskonałości. Każdy jest mądry po dwóch latach i kilku awariach. A jak wiemy VoLTE to młoda technologia więc też chodzili nieco po omacku.

Jak dla mnie jeszcze większym minusem jest nieustanny brak HD Voice na linii TMobile<->Orange. Play i Plus mają ze wszystkimi. Łatwiej o kogoś ze słuchawką z HD Voice niż ze słuchawką VoLTE i taryfą z VoLTE (taki pstryczek w kierunku TMobile korpo, prepaid itp. itd.).

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #951293  autor: kozien70
 19 wrz 2017, 11:46
Mixiorek pisze:Tak jak ze wszystkim. Pytanie czy na etapie wyboru można już było określić, że ta platforma "ma wady" lub niedoskonałości. Każdy jest mądry po dwóch latach i kilku awariach.
Tak jak wczoraj pisałem: przypuszczam, że nasi specjaliści z OPL mieli niewiele do gadania w powyższej kwestii. Ewentualne wady/niedoskonałości miały drugorzędne znaczenie. Rozwiązanie zostało zapewne narzucone "przez centralę". Nie pierwszy to taki przypadek, nie ostatni.
 #951366  autor: viggen
 19 wrz 2017, 17:08
Kryniczanin pisze:Wychodzi na to, że Play miał rację nie spiesząc się z VoLTE :-)
Bo Play nie ma takiego pokrycia żeby puścić VoLTE i by sobie strzelił w kolano. Zawsze pierwszy próbował wychodzić przed szereg i się chwalił. Obecnie nie ma z czym. Tak samo z tym VoWifi. Zaczynasz gadkę po Wifi, wychodzisz z budynku i koniec rozmowy jeśli nie ma LTE w eterze. Play zrobił coś co ratuje im sytuację gdzie nie mają zasięgu ale w praktyce już wolę kulejące jeszcze w N!, bo przynajmniej to jakoś działa i ma ręce oraz nogi (poza ostatnią wpadką Orange bo już nie jest śmieszne ale tragiczne)
 #951409  autor: Marcin_
 19 wrz 2017, 19:19
Mixiorek pisze:Tak jak ze wszystkim. Pytanie czy na etapie wyboru można już było określić, że ta platforma "ma wady" lub niedoskonałości.
Oczywiście. Były sygnały ze strony ludzi z OPL że istnieją na rynku lepsze rozwiązania które leoiej pasują do istn systemów Orange i lepsze pod względem zarządzania.
Ale...
kozien70 pisze:Tak jak wczoraj pisałem: przypuszczam, że nasi specjaliści z OPL mieli niewiele do gadania w powyższej kwestii. Ewentualne wady/niedoskonałości miały drugorzędne znaczenie. Rozwiązanie zostało zapewne narzucone "przez centralę". Nie pierwszy to taki przypadek, nie ostatni.
Niestety...
Więcej sam niestety napisać nie mogę.
 #951470  autor: Kuba5262
 19 wrz 2017, 21:50
Wczoraj tak miałem, nie jestem tylko w stanie stwierdzić czy byłem na VoLTE czy VoWiFi, skończyłem rozmawiać i przyszedł sms o próbie połączenia
 #951586  autor: goral2099
 20 wrz 2017, 12:46
Jak tam VoWiFi w Orange/Nju? Wstało już? Niestety zmuszony jestem zmienić Playa na operatora, który umożliwi mi korzystanje z tej funkcji na moim telefonie. Czyli zostaje VoWiFi przez aplikacje. Z tego co wiem tylko Orange, Nju i A2 to oferują? Macie doświadczenie z używaniem tych apek? Co lepsze, wygodniejsze, mniej zawodne?

Dobra, widzę, że Orange nadal leży i kwiczy. Natomiast startera A2 nigdzie nie kupię...trzeba zamówić.
 #951675  autor: Mixiorek
 20 wrz 2017, 18:38
WiFi Calling/ VoWiFi w Orange akurat działa. Od 13 dni nie działa VoLTE.

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
  • Strona 94 z 308
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 308
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 308