29 lipca przez EPUAP wysłałem pismo do UOKIK oraz UKE w sprawie Play. Nie otrzymałem jeszcze odpowiedzi ale wydaje mi się iż zmiany w roamingu krajowym wynikają iż UKE/UOKIK przycisnął ich jak wysłałem to pismo. Roaming LTE miał być od Nowego Roku jak pamiętamy. Pismo pisałem na szybkiego.
Szanowni Państwo!
Sieć Play korzysta z zasięgu własnego (obecnie nie dostępnego zazwyczaj na terenach wiejskich) oraz zasięgu partnerów roamingowych. Play niestety może dowolnie modyfikować zasięg partnerów roamingowych np. zablokować zasięg danego partnera roamingowego, ograniczyć szybkość transmisji danych w zasięgu partnera roamingowego. Abonent nie ma możliwości ochrony swoich praw po takich zmianach. Play bardzo często modyfikuje sieć lecz konsument po niekorzystnych zmianach nie może nic zrobić.
Opiszę na początku może zmiany prędkości transmisji danych. Dostępny zasięg 2G/3G bez LTE w zasięgu partnerów roamingowych. Początkowo prędkość była maksymalna, nie ograniczona systemowo tylko ograniczona obciążeniem stacji bazowej oraz sygnałem, a także klasą transmisji danych obsługiwaną przez urządzenie końcowe. Internet działał tak jak u klienta innej sieci. Później ją ograniczono w całej Polsce:
-ograniczenie prędkości w roamingu krajowym do 3 Mbit/s (portal branżowy), :
http://www.telepolis.pl/wiadomosci/-akt ... 37734.html
-ograniczenie prędkości w roamingu krajowym do 1,5 Mbit/s (oficjalny blog Rzecznika Play):
https://blogplay.pl/2017/06/poltora-mega/
Blokowanie zasięgu sieci Orange bez powiadomienia
http://gsmonline.pl/artykuly/play-roami ... ada-orange (portal branżowy)
Blokowanie zasięgu sieci T-Mobile oraz Orange. Operator według uznania blokuje zasięg partnerów roamingowych. O zmianach klient dowiaduje się tylko z Blogu Rzecznika, iż może po kontakcie z Biurem Obsługa Klienta sieci Play odblokować zasięg, operator nie poinformował klientów o zmianach bezpośrednio:
https://blogplay.pl/2017/06/roaming-kra ... ach-plusa/ (oficjalny blog Rzecznika Play).
Chciałbym zauważyć iż Play wcześniej stworzył kampanię reklamową informującą o zasięgu 4 sieci która była w TV:
https://www.youtube.com/watch?v=1Lo4aK8vaXc
https://www.youtube.com/watch?v=zKt3Oq-7cM0
https://www.youtube.com/watch?v=trzqrbKf-sM
https://www.youtube.com/watch?v=fTEnmwb8gXY
Chciałbym zwrócić uwagę iż obecnie na swojej stronie Play jest informacja iż klient może korzystać z przynajmniej jednej sieci roamingowej choć była informacja wcześniej o wszystkich sieciach:
http://www.play.pl/pomoc/pomoc-technicz ... g-krajowy/
„W chwili obecnej udostępniamy Tobie możliwość korzystania z sieci co najmniej jednego, wybranego przez nas partnera roamingowego”.
Dodam iż sieć Play także cały czas modyfikuje parametry roamingu krajowego. Początkowo głównym partnerem była sieć Plus.
W 2014 roku głównym partnerem była sieć T-Mobile:
http://gsmonline.pl/artykuly/play-tmobi ... ny-partner
Wkrótce głównym partnerem roamingowym będzie sieć Orange:
http://www.telepolis.pl/wiadomosci/-akt ... 39545.html
Wspominane zmiany nie powodują możliwości rozwiązania umowy z operatorem gdy stracimy zasięg (a zasięg każdego operatora w Polsce jest różny) lub prędkość zostanie ograniczona. W związku z powyższym proszę, aby kwestię zasięgu partnerów roamingowych uregulować tak aby klient podpisując umowę miał świadomość z jakich sieci korzysta. Z powyższych linków wynika iż operator sieci Play bez takiej regulacji Urzędu może nadużywać swojej znaczącej pozycji na rynku.
W związku z powyższym w każdej umowie sieci Play powinien być określony jeśli sieć Play będzie korzystać z zasięgu partnerów roamingowych:
Główny partner roamingowy gwarantowany przez całą umowę, zniknięcie tego zasięgu stanowi podstawę do rozwiązania umowy + opcjonalnie dodatkowy lub dodatkowi partnerzy roamingowi, których zniknięcie nie stanowi możliwości rozwiązania umowy LUB
tylko dodatkowy partner roamingowy, którego zniknięcie nie stanowi możliwości rozwiązania umowy.
Ponadto w umowie którą zawiera klient powinna być informacja z jakich technologii może korzystać klient w danej sieci w roamingu krajowym (2G/3G/4G), czy klient może korzystać z zasięgu roamingowego na terenie całego kraju czy tylko tam gdzie operator uzna, iż zasięg własny jest nie wystarczający, powinna być informacja gdzie należy zgłaszać problemy techniczne na zasięgu partnera roamingowego (czy to operator Play czy operator w roamingu krajowego). Obecnie w tej kwestii operator Play uważa, iż nie odpowiada za zasięg partnerów roamingowych. Umowa powinna informować o szybkości transmisji danych na podstawie profilu QoS operatora, jest to szybkość zapisana w systemie operatora którą klient nie może przekroczyć, jest to inaczej mówiąc systemowe ograniczenie operatora gdyby klient miał idealne warunki (widoczność optyczną ze stacją bazową, odpowiednie urządzenie, stacja bazowa nieobciążona itd.) to nigdy nie może przekroczyć tej prędkości zapisanej w systemie. Obecnie w roamingu krajowym wynosi ona 1,5 Mbit/s w całym kraju choć operator może ją zwiększyć. Obecnie operator nie informuje w umowie o prędkości.
Operator przez okres świadczenia usług (przynajmniej okres zastrzeżony umowy abonamentowej) nie może pogorszyć warunków. Może je poprawić informując abonenta.
Proszę o uregulowanie tej kwestii. Dodam iż niniejsze pismo wysłałem zarówno do UOKIK jak i do UKE.