DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 66 z 93
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 93
 #991961  autor: p2225
 06 maja 2018, 11:27
W bitrate tak, ale nie w jakości dźwięku.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #991962  autor: kozien70
 06 maja 2018, 11:47
@dt - nie różnica w bitrate jest istotna, a kodek.
Widząc bitrate 12.2 kbps od razu wiadomo, że nie ma HD Voice, bo kodek szerokopasmowy WB-AMR nie obsługuje takiego bitrate, tylko wąskopasmowy NB-AMR.
A HD Voice możesz mieć nawet przy bitrate 6.60 kbps a i tak "na słuch" od razu odczujesz różnicę na plus w stosunku do wąskopasmowego NB-AMR z 12.2 kbps. Kodek WB-AMR robi swoje.
 #991971  autor: kozien70
 06 maja 2018, 12:12
Taki sam jak w 3G/2G. Do rozmów bez HD Voice jest NB-AMR, do rozmów w HD Voice WB-AMR. Tyle, że w Orange w VoLTE WB-AMR ma dostępne wyższe bitrate, domyślnie 23.85kbps. W T-mobile bitrate identyczne jak w 3G: 12.65kbps
Dodatkowo w T-mobile VoLTE jest dostępny nowy kodek EVS, (tzw. Full HD Voice). Póki co obsługiwany w tej sieci jedynie chyba przez najnowsze japka (nie mam wiadomości o czymkolwiek z androida).
 #991976  autor: dt
 06 maja 2018, 12:18
Dzięki za wyjaśnienie kozien70. Sprawdzałem przed chwilą Plus -> Play w 3G i miałem NB-AMR na 12.2
 #991984  autor: Mixiorek
 06 maja 2018, 12:51
Ja w T-Mobile przy rozmowie HDV mam tak:
VoLTE: 12.650 WB_AMR
3G: 12.650 WB_AMR
2G: WB_AMR

Niestety nr Trójki idzie tylko w NB_AMR. Taki np: X-KOM ma HDV a nie jest opem telco. Niestety zupełnie losowo w T-Mobile przydziela mi WB-AMR podczas rozmowy. Raz jest a raz nie ma.

Poczta głosowa, BOK (z VoLTE i 3G) w TMPL 12.200 NB_AMR... mogliby się bardziej postarać.

Pogadałem już wystarczająco długo w T-Mobile by stwierdzić, że jednak w Orange przy 23.850 jest słyszalna dla mnie różnica w jakości vs. T-Mobile 12.650. Nie wiem czemu T-Mobile używa dużo mniejszego bitrate. Na "korzyść" tej sytuacji przemawia to, że T-Mobile na każdym z trzech pasm ma ten sam bitrate a w Orange przy VoLTE słychać lepszą jakość niż na 3G i 2G. Szczególnie biorąc po uwagę następny akapit...

Ciekawostka z Orange. Połączenia z S7 (na 3G w Orange) na numer w Orange/ Nju (iPhone - VoLTE, VoWiFi, 3G) idą w WB-AMR ale 6.600... niezależnie od pasma 900/2100. Lokalizacja - Warszawa, Natolin. Tak samo do Plusa (też iphone)... Połączenia w takiej samej sytuacji ale do T-Mobile (S8) idą w kodeku WB_AMR 12.650...
Czeski film. Kwestia iPhone? Ktoś spróbuje u siebie? Z Orange do innych sieci na iPhone i inny numer. Z T-Mobile na iPhony w Orange i Plusie mam WB-AMR 12.650...

Jest kolejna zła informacja dla nas. Na S7, XEO, najnowszy soft przy VoLTE w service mode nie ma linii z kodowaniem w jakim idzie rozmowa :( w 3G i 2G jest. Czyli mamy sytuację taką jak przy VoWiFi (S7 i S8) gdzie nie widać kodeków :cry:

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #994286  autor: Pre100
 18 maja 2018, 20:15
@Mixiorek:

To, jaki kodek uzyskasz w połączeniu zależy w dużej mierze od tego, co wspiera "druga strona" połączenia. AMR-WB bardzo rzadko wspierany jest przez platformy typu IP-PBX, czy VMS, gdyż AMR-WB jest licencjonowany ($$$). Tego typu "IETF'owe" platformy częściej wspierają G722, niż pochodne G722.2 (a więc AMR-WB). Technicznie możliwy jest transkoding pomiędzy G722 a AMR-WB (co pozwalałoby na zestawienie połączenia w HD Voice), ale to kosztuje (zarówno funkcjonalność jak i pojemność) i operatorzy nieprędko pewnie zdecydują się na HD Voice w połączeniach do VMS/PBX. Wymuszanie na siłę AMR-WB w dostępie radiowym przy braku wsparcia dla jakiegokolwiek HD Voice'a op drugiej stronie byłoby co najmniej irracjonalne. Zwróć prosze uwagę, że skoro już operator udostępnił abonentowi HD Voice, to stara się aby ten "HD experience" był jak najszerzej dostępny - nie ma w tym żadnego interesu, żeby go ograniczać. Ograniczenia wynikają zatem z braku możliwości technicznych, których przezwyciężenie pewnie potrwa. Tak więc zarzut o brak "starania się" jest w mojej ocenie chybiony. :-)

Subiektywne różnice pomiędzy AMR-WB 12.65 a 23.85. Należy zwrócić na to w jakim środowisku wykonywany jest odsłuch. Przykładowo: dla "noisy speech" oraz "clean speech" różnica pomiędzy tymi bitrate'ami 12.65 a 23.85 jest mała, podczas gdy dla "mixed speech" 23.85 radzi sobie dużo lepiej. Źródło: "Subjective quality evaluation of the 3GPP EVS codec" (April, 2015)

Brak wykorzystania 23.85 w AMR-WB w T-Mobile'u. Zapewne w T-Mobile zdecydowano się na takie rozwiązanie, aby zmaksymalizować kompatybilność bitrate'ów pomiędzy 2G/3G a VoLTE (na wypadek SRVCC). 2G/3G wspiera jedynie mode-set=0,1,2 a VoLTE wszystkie dziewięć bitrate'ów. Brak 23.85 w AMR-WB uzupełniają EVS'em - moim zdaniem to całkiem sprytna strategia z technicznego punktu widzenia, bo unikają problemów na styku IMS-CS, a popularyzacja EVSa z wysokim MOS'em, to kwestia czasu.
 #995794  autor: Przemix
 28 maja 2018, 08:41
jaki polecacie sposób na sprawdzenie kodeka i bitrate na androidzie bez roota i iphonie? Którą sieć wybrać żeby dzwoniąc do dowolnych sieci w kraju mieć największą szanse na połączenie hdvoice?
Wkurzają mnie już połączenia bez hd. Iphone 6 orange > xiaomi redmi 3s plusgsm i lipa straszna, ale to wina xiaomi bez hd.
 #995816  autor: kozien70
 28 maja 2018, 10:10
Przemix pisze:jaki polecacie sposób na sprawdzenie kodeka i bitrate na androidzie bez roota i iphonie?
Samsung pozwala bez root-a w Service Mode *#0011#, ale w niektórych softach nie pokazuje kodeka...
Na iPhone z tego, co wiem brak takiej możliwości.
Przemix pisze: Którą sieć wybrać żeby dzwoniąc do dowolnych sieci w kraju mieć największą szanse na połączenie hdvoice?
Na pewno odpada Play z racji roamingu krajowego, w którym nadal brak HD Voice (mimo pojedynczych prób, na które komuś tam kiedyś tam podobno udało się trafić).
 #995973  autor: dt
 29 maja 2018, 08:48
Wczoraj miałem połączenie Plus - Orange które skończyło się na poczcie głosowej i miałem WB-AMR 6,60. Pierwszy raz trafiłem na taki bitrate w tym kodeku.
 #995974  autor: Mixiorek
 29 maja 2018, 08:53
Pre100 pisze:To, jaki kodek uzyskasz w połączeniu zależy w dużej mierze od tego, co wspiera "druga strona" połączenia.
Dzięki za obszerne info.

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #996499  autor: Baluu
 31 maja 2018, 16:17
Witam,
Będzie działało HD VOICE po przeniesieniu numeru z T-Mobile do NJU [Orange]?

Dziękuję
Baluu

[[Baluu]]
 #996588  autor: p2225
 31 maja 2018, 21:43
kozien70 pisze: Na pewno odpada Play z racji roamingu krajowego, w którym nadal brak HD Voice (mimo pojedynczych prób, na które komuś tam kiedyś tam podobno udało się trafić).
U mnie nadal service menu uparcie wskazuje AMR-WB na roamingu Orange z numerami, z którymi HD Voice być powinno. Gdy tylko zadzwonię na jakiś numer, który nie ma tego kodeka to od razu wskakuje AMR-NB. Słuchowo nie mogę potwierdzić, bo to testowa karta.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998150  autor: kozien70
 09 cze 2018, 16:03
Ciekawy temat: Huawei testuje w swoim najnowszym oprogramowaniu dla RAN technologię pt. "Always HD Voice". W skrócie polega to na tym, że w trakcie rozmowy między dwoma telefonami (jeden z HD Voice drugi bez) dźwięk jest konwertowany (za pomocą specjalnego algorytmu) z wąskopasmowego AMR-NB na szerokopasmowy AMR-WB, dając tym samym rozmówcy z telefonem AMR-WB dźwięk jakości HD.
Konwersja odbywa się po stronie RNC.
Always HD Voice jest dostępne dla operatorów póki co tylko jako opcja testowa w najnowszym oprogramowaniu Huawei.
Przypuszczam, że Play jako operator ze strategicznym partnerstwem z Hua ma ten soft już u siebie i być może to będzie jego metoda na HD Voice w roamingu :-)
 #998153  autor: p2225
 09 cze 2018, 16:30
Tylko czy ta jakość będzie choć porównywalna do HD Voice 6,6kb/s?

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998156  autor: kozien70
 09 cze 2018, 16:43
Bitrate przy "Always HD Voice" jest tylko jeden: 23.85 kbps :-D
Jeśli chodzi o naturalność dźwięku - nie odpowiem, tego trzeba byłoby posłuchać. Przy dzisiejszych technikach obróbki dźwięku mógłbyś być jednak bardzo zaskoczony - na plus :-)
 #998157  autor: p2225
 09 cze 2018, 16:51
Ale ten bitrate jest osiągalny w VoLTE/VoWiFi, więc będzie działać tylko wewnątrz sieci? Ewentualnie z VoLTE/VoWiFi innych sieci o ile będzie taka wymiana. A może będą znowu konwertować to do bitrate 12,65kb/s? :-D

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998158  autor: piotrzet
 09 cze 2018, 16:54
Tzn w VoLTE i VoWiFi nie wszystkich sieci. Bo jak wiadomo w T-Mobile jest niższy.

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #998160  autor: kozien70
 09 cze 2018, 16:59
@p2225 - ten bitrate może być osiągalny nie tylko w VoLTE/VoWiFi. Technika "Always HD Voice" działa jak najbardziej w 3G.
To, że aktualnie w 3G bitrate w AMR-WB jest max 12.65 kbps wynika tylko i wyłącznie z decyzji sieci o wybraniu takiej własnie grupy bitrate. W HD Voice w 3G dostępna jest również inna grupa bitrate, z maksymalnym 23.85 kbps, tyle że w naszych sieciach jest ona decyzją opów nieaktywna.

"Always HD Voice" działa tylko dla klientów sieci, w której zostało uruchomione,niezależnie od tego, skąd jest połączenie. Oczywiście tylko dla klientów z telefonami obsługującymi AMR-WB czyli HD Voice.
Ostatnio zmieniony 09 cze 2018, 17:03 przez kozien70, łącznie zmieniany 1 raz.
  • Strona 66 z 93
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 93
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 93