DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
  • Strona 67 z 94
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 94
 #998153  autor: p2225
 09 cze 2018, 16:30
Tylko czy ta jakość będzie choć porównywalna do HD Voice 6,6kb/s?

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998156  autor: kozien70
 09 cze 2018, 16:43
Bitrate przy "Always HD Voice" jest tylko jeden: 23.85 kbps :-D
Jeśli chodzi o naturalność dźwięku - nie odpowiem, tego trzeba byłoby posłuchać. Przy dzisiejszych technikach obróbki dźwięku mógłbyś być jednak bardzo zaskoczony - na plus :-)
 #998157  autor: p2225
 09 cze 2018, 16:51
Ale ten bitrate jest osiągalny w VoLTE/VoWiFi, więc będzie działać tylko wewnątrz sieci? Ewentualnie z VoLTE/VoWiFi innych sieci o ile będzie taka wymiana. A może będą znowu konwertować to do bitrate 12,65kb/s? :-D

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998158  autor: piotrzet
 09 cze 2018, 16:54
Tzn w VoLTE i VoWiFi nie wszystkich sieci. Bo jak wiadomo w T-Mobile jest niższy.

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #998160  autor: kozien70
 09 cze 2018, 16:59
@p2225 - ten bitrate może być osiągalny nie tylko w VoLTE/VoWiFi. Technika "Always HD Voice" działa jak najbardziej w 3G.
To, że aktualnie w 3G bitrate w AMR-WB jest max 12.65 kbps wynika tylko i wyłącznie z decyzji sieci o wybraniu takiej własnie grupy bitrate. W HD Voice w 3G dostępna jest również inna grupa bitrate, z maksymalnym 23.85 kbps, tyle że w naszych sieciach jest ona decyzją opów nieaktywna.

"Always HD Voice" działa tylko dla klientów sieci, w której zostało uruchomione,niezależnie od tego, skąd jest połączenie. Oczywiście tylko dla klientów z telefonami obsługującymi AMR-WB czyli HD Voice.
Ostatnio zmieniony 09 cze 2018, 17:03 przez kozien70, łącznie zmieniany 1 raz.
 #998161  autor: p2225
 09 cze 2018, 17:01
Czy Play z takimi małymi zasobami w 3G (niepełne U900 + 1 nośna U2100) pozwoli na bitrate 23,85kb/s? I co z innymi sieciami? Przecież nie zwiększą bitrate w swojej sieci specjalnie dla Play'a.

edit:
ciekawe rozwiązanie, ale skoro będzie działać tylko wewnątrz sieci to nie widzę tego. Czy uruchomienie normalnego HD Voice w roamingu krajowym to aż taki problem?

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998164  autor: kozien70
 09 cze 2018, 17:10
A po co inne sieci mają zwiększać bitrate? Chyba trochę nie poczułeś idei ;-) Potraktuj " Always HD Voice" jak "dwukierunkowy konwerter głosu" w RNC Play.
Od RNC Play do telefonu klienta sieci Play z telefonem HD głos będzie leciał w AMR-WB z bitrate 23.85kbps, zaś między rozmówcą ze zwykłym telefonem AMR-NB (czyli bez HD) a tym samym RNC głos leci z kodowaniem wąskopasmowym. Nieważne, z której sieci ten klient jest.
Co do większego zużycia zasobów - sprawdzę i dam znać.

Widać jednak uruchomienie HD w roamingu jest sporym problemem, skoro nadal go nie ma.
Poza tym nie widzisz innego pozytywu: jako klient Play uzyskujesz HD Voice również w trakcie rozmów z osobami, które nie mają telefonu z HD Voice.
A co ma Play obchodzić to, czy abonent Orange czy Plusa ma HD czy nie ma? ;-) Ważne, że Play mógłby się pochwalić: w naszej sieci będziesz mieć jakość HD Voice niezależnie od tego, z kim rozmawiasz/jaki telefon ma Twój rozmówca :-D
 #998165  autor: p2225
 09 cze 2018, 17:16
Bo myślałem, że to "udawane" HD Voice będzie lecieć również poza sieć i wtedy musiałyby zwiększyć u siebie bitrate żeby to obsłużyć. Ale skoro ta technologia pozwala na konwertowanie dźwięku pochodzącego z każdej sieci do HD Voice to podejrzewam, że jednak w którejś wersji tego rozwiązania będzie to "udawane" HD Voice mogło iść też poza sieć z odpowiednim bitrate. To dopiero testy, a przecież nie będą od razu rzucać się na rozmowy poza sieć.
Ciekawe czy rozmowy na stacjonarne też będą obsługiwane?
kozien70 pisze: A co ma Play obchodzić to, czy abonent Orange czy Plusa ma HD czy nie ma? ;-) Ważne, że Play mógłby się pochwalić: w naszej sieci będziesz mieć jakość HD Voice niezależnie od tego, z kim rozmawiasz/jaki telefon ma Twój rozmówca :-D
Chyba że klient z obsługą HD Voice będzie w roamingu krajowym. Co najwyżej jego głos będzie mógł być przekonwertowany do udawanego HD Voice u rozmówcy będącego w zasięgu sieci macierzystej z telefonem z HD Voice.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998169  autor: kozien70
 09 cze 2018, 18:15
Zgadza się. W rozmowie Play roaming<->Play macierzysty Always HD Voice zadziałałoby tylko u tego drugiego, więc takie całkowite rozwiązanie problemu HD voice w roamingu to to nie jest.
Nawiasem - czemu piszesz "udawane"? To sugeruje coś gorszego, a tymczasem użytkownik będzie miał jakość HD, z kodekiem AMR-WB i bardzo możliwe, że dźwięk będzie trudny do odróżnienia od dotychczasowych połączeń AMR-WB <-> AMR-WB :-) Zaufaj nowoczesnej technologii :-D

Czy rozmowy ze stacjonarnymi mogłyby być obsługiwane? Nie widzę przeciwwskazań. Druga strona tak naprawdę ma drugorzędne znaczenie, czy to będzie stacjonarka czy słuchawka bez HD. W tym momencie dzwoniąc z telefonu 3G na stacjonarne Twoja słuchawka łączy się w AMR-NB na 12.2 kbps, który spokojnie można skonwertować techniką "Always HD Voice" do szerokiego pasma.

Co do wpływu na pojemność sieci: przy 23.85kbps jest spadek o jakieś 30-40% względem AMR-WB na 12.65 kbps.
To dużo, ale tak naprawdę ma znaczenie tylko w chwilach/miejscach dużego obciążenia sieci. A wtedy z automatu działa fallback do niższych kodowań/bitrate. Identycznie jest teraz w przypadku AMR-WB z domyślnym 12.65 kbps - przy dużym obciążeniu kodowanie też może spaść do najniższego możliwego bitrate a w skrajnym przypadku nawet do kodeka wąskopasmowego.

Żeby nie było: nie mam pojęcia, czy Play testuje/ będzie testował tę funkcję. Piszę tylko, że jest ona dostępna w wersji testowej w najnowszym sofcie Huawei, a do tego Play na pewno ma dostęp ;-)
 #998171  autor: p2225
 09 cze 2018, 18:23
Udawane, bo w pełni prawdziwe to to nie jest. Mam nadzieję, że marnej jakości mikrofony w budżetowych telefonach nie będą przeszkodą ;)

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998177  autor: kozien70
 09 cze 2018, 19:33
Oczywiście, że mogą być. Tak samo, jak dziadowską jakość dźwięku masz obecnie przy niektórych tandetnych "chińczykach" z HD Voice.
Dla mnie ogólnie idea "Always HD Voice" to super sprawa. Dostajesz szerokopasmową jakość niezależnie od sprzętu i sieci Twojego rozmówcy. Nawet jeśli w brzmieniu okaże się ona nieco inna, niż przy połączeniu HD<->HD to i tak na pewno będzie lepsza, niż wąskopasmowy kodek.
 #998192  autor: kvasir
 09 cze 2018, 21:26
Idea Always HD to mi tak słabo wygląda gdyż dla mnie osobiście sytuacja jest podobna do tego jakby się z mp3 64 kbit/s zrobiło się 320 kbit/s, bo Narrowband z natury jest obcięte do 4 khz więc konwersja nie spowoduje że będziemy mieli dane które zostały utracone. Ciekawe czy utracone dane pierwotnie na HD się pojawią. Podobnie wygląda z upscalingiem z SD do HD w telewizorze czy do 4k, niby 4k jest ale jakość pozostawia wiele do życzenia bo po prostu nie ma z czego odtworzyć brakujących danych
 #998193  autor: p2225
 09 cze 2018, 21:49
Nie chodzi raczej o brakujące dane, ale pewnie technologia będzie starała się wyciąć niepotrzebne szumy z tła i "wyciągnąć" głos. Coś na zasadzie nakładania filtrów w programach typu audacity. Kilka filtrów i głos brzmi bardziej "profesjonalnie".

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #998194  autor: kozien70
 09 cze 2018, 22:00
@kvasir - nie porównywałbym złożoności i dynamiki utworu muzycznego czy obrazu telewizyjnego 4k do ludzkiego głosu w rozmowie telefonicznej. Tu jest o wiele prościej, nikt też nie oczekuje jakości CD i nie będzie tym przesyłać muzyki. Standardowe HD Voice też "dźwiękowym cudem" nie jest.
Chodzi o to, by głoś rozmówcy był jak najbardziej zbliżony do naturalnego, a szumy i zakłócenia maksymalnie zredukowane.
 #998195  autor: Pabloz
 09 cze 2018, 22:10
Myślę, że działanie Always HD może się opierać na głębokim uczeniu i sieciach neuronowych. Tutaj można zobaczyć, jak deep learning radzi sobie z uzupełnianiem brakujących fragmentów zdjęć - oczywiście zdjęcia źródłowego nie da się w 100% odtworzyć, ale można sprawić że efekt końcowy będzie wyglądał sensownie i w miarę naturalnie. Obstawiam, że Huawei ma podobne rozwiązanie ale dla dźwięku i spodziewałbym się zbliżonych efektów.

Lista telefonów z obsługą WiFi Calling (VoWiFi) i VoLTE w Polsce: https://wificalling-volte.pl/
 #1002017  autor: Pre100
 03 lip 2018, 19:57
@kozien70: a możesz wskazać źródło informacji dotyczących tego "Always HD Voice"? Moim zdaniem transkodowanie pomiędzy AMR-NB a AMR-WB nie ma jakościowego uzasadnienia, bo tak, jak pisał @kvasir pasmo akustyczne tych kodeków jest różne. Jestem w stanie sobie natomiast wyobrazić taki marketingowy kit, który operator miałby wciskać swoim klientom oferując (de facto) "kodek NB w jakości HD" - Huawei'owi zdarza się popełnić tego typu ficzery, które udają coś, czym nie są :D (kiedyś np. oferowali IP-over-TDM dla interface'u Nb, hehe :lol: ) Jestem generalnie nastawiony sceptycznie do tego typu wodotrysków, ale chętnie bym o tym poczytał...
 #1002316  autor: kozien70
 05 lip 2018, 18:13
Jeśli masz dostęp do dokumentacji RAN Hua - jest w najnowszej. Niestety w "public-u" nie potrafię nic wskazać.
 #1002347  autor: kvasir
 05 lip 2018, 21:04
Dla mnie to będzie odkrycie od nowa Dolby B/C bo inaczej nie mogę tego nazwać. Mogły by się pojawić publiczne próbki jak to w ogóle brzmi po transkodowaniu. Ja jestem sceptyczny na takie wynalazki. Rozumiem że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe może ogarnąć problem ale raczej przybliży niż złapie wszystkie dźwięki. Jak pisałem wąskie pasmo jest przechwytywane
 #1002750  autor: maniek357
 08 lip 2018, 15:32
Ktoś wie kiedy Orange ogarnie HD Voice via VoLTE i VoWiFi ? Rozmowy przychodzące wszystko ładnie, zawsze kodek WB_AMR (testowane na Play, Plus i T-Mobile). Natomiast wychodzące poza sieć - zawsze NB_AMR. Macie podobnie ? Nie ukrywam, że to główny powód dlaczego mam wyłączone VoLTE w telefonie.
  • Strona 67 z 94
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 94
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 94