Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Zdarzyło się 10 lat temu - 24-30. listopada

Zdarzyło się 10 lat temu - 24-30. listopada

Witold Tomaszewski 24 Listopada 2014 08:26

2 2
Końcówka 2004 roku w polskiej branży telekomunikacyjnej stała pod dwoma znakami. Pierwszym był wyraźny spadek cen zapoczątkowany pół roku wcześniej przez Heyah. Drugim - kłopoty Telekomunikacji Polskiej z Błękitną Linią i groźbą wysokiej kary, jaką za niepoprawne funkcjonowanie straszył UOKiK.



UOKiK wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary na Telekomunikację Polską za niewykonanie decyzji urzędu w sprawie Błękitnej Linii, nakazującej usunięcie nieprawidłowości. Do powiatowych rzeczników konsumentów nadal napływały skargi na funkcjonowanie Błękitnej Linii. Decyzja UOKiK uprawomocniła się w połowie maja 2004 roku, ponieważ TP nie odwołała się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od tego momentu Urząd mógł naliczać karę - 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki. Finalnie w kwietniu 2006 roku TP zapłaciła 1,2 mln zł, choć Urząd początkowo nałożył aż 4,2 mln zł.

Zobacz: TP słono zapłaci za Błękitną Linię.

Telekomunikacja Polska ogłosiła, że od początku 2005 roku obsługa klientów, dotąd rozproszona między poszczególne piony spółki, zostanie zintegrowana, co powinno podnieść jej jakość. W nowej strukturze grupy największą jednostką organizacyjną zostanie Obsługa i Sprzedaż (OiS). Klientami kluczowymi zajmie się jednostka nazywana roboczo Enterprise. Z Pionu Klientów Indywidualnych powstała jednostka organizacyjna o nazwie Home, która zajmowała się przygotowaniem nowych usług dla klientów indywidualnych i marketingiem.

Zobacz: Nowa struktura TP od początku przyszłego roku.

Końcówka roku była rekordowa dla operatorów komórkowych pod względem liczby zdobytych klientów - przybyło ich netto aż 1,8 mln. A to m.in. dzięki nowym, znacznie tańszym i prostszym taryfom. Przyspieszenie było możliwe dzięki obniżkom cen w prepaidzie. Ceny w systemie bezabonentowym spadły w 2004 roku o 50%.

Zobacz: Walka cenowa na dobre.

Powoli zaczynała się gorączka związana z mobilną telewizją dostarczaną w technologiach opartych o broadcast (DVB-H, DMB itp.). Niektórzy specjaliści twierdzili, że telewizja w komórce może się okazać hitem. Przewidywano, że sami Amerykanie na korzystanie z tego rodzaju usług wydawać będą rocznie około 30 mld dolarów. Dodanie aparatom odpowiedniej elektroniki miałoby kosztować nie więcej niż 10-15 dolarów. Nokia przewidywała, wprowadzenie na rynek telefonów z możliwościami telewizyjnymi w 2006 roku. Sprzęt ten miał umożliwiać odbieranie od 20 do nawet 50 programów.

Zobacz: Czy telewizja w komórce będzie hitem?

Znany polski projektant, Maciej Zień, przearanżował model SGH-E800 od Samsunga, wysadzając go diamentami Svarovskiego według autorskiego projektu. Telefon pojawił; się w bardzo krótkiej serii 10 egzemplarzy dostępnych tylko w atelier Macieja Zienia. Można go było nabyć za - bagatela - 10 tys. zł.

Zobacz: Unikalny Samsung za 10 tys zł.

Na koniec - 10 lat temu TELEPOLIS.PL uruchomił mobilną wersję serwisu. Strona ważyła zaledwie 15 kB i była dostosowana głównie dla telefonów opartych na Symbiana. Tacy nowocześni byliśmy! ;-)

Zobacz: m.TELEPOLIS.PL >> gdziekolwiek jesteś, gdziekolwiek będziesz.
Dodaj do:
w sumie: 9
  • 0

    1.  2014-11-24 09:16:01

    Odnośnie mobilnej telewizji... Kiepscy ci specjaliści byli ;-) W gazetach tyle się o tym pisało, że nawet postępowanie sprawdzające czy zmowy na rynku nie było wszczęte było. Jakieś służby wchodziły do biur prezesów operatorów... Jak to się skończyło? Nie wiem, bo nie wyczytałem nigdzie ;-) Na pewno wizja szefów śmiesznej firemki, która chciała sprzedawać hurtowo prawa do transmisji przymuszonych medialnie (bo "specjaliści" widzieli w tym hit) do sprzedaży usług klientom (wraz ze sprzętem, którego nota bene nie było na rynku) przerosła ich samych... A smród pozostawiła po sobie spory. Szkoda, ze nie wiadomo jak się to postępowanie ws. zmowy skończyło?

  • 0

    2.  2014-11-24 19:56:17

    Nie wiem jak ws zmowy ale finalnie skonczyło się na tym że Zygmunt Solorz-Żak kupił spółke INFO-TV-FM Operaotr która wieszczyła DVB-H w Polsce i na bazie jej pozwolen radiowych uruchomił swoją TV Mobilną czyli tak naprawde płatny MUX DVB-T - ot i cała mobilnośc po polsku

  • 0

    3.  2014-11-24 21:06:52

    To wiem, ale wcześniej ta śmieszna spółka miała jakieś odszkodowania dostać, operatorzy jakieś kary mieli płacić... Wiem że decyzje UOKiK mieli skarżyć, odszkodowania cywilnego raczej nie zapłacili - nawet nie wiem czy do sądu poszli z tym... Bo jakby, to nie sprzedałaby się spółeczka śmieszna (nie wiem, czy już wtedy Solorz kupił Polkomtel czy jeszcze nie?) ;-)

  • 1

    4. ~chacik  2014-11-26 12:08:55  host: google-proxy-66-249-93-147.google.com

    Drobna poprawka - Swarovskiego to kryształy a nie diamenty.

  • 0

    5. ~zulugula  2014-11-27 03:00:33  host: user-164-127-39-158.play-internet.pl

    "Tacy nowocześni byliśmy" i zostaliście na tamtym poziomie do tej pory.

  • 0

    6.  2014-11-27 10:49:51

    zulugula: mam wrażenie, że nie poznałbyś ironii nawet, gdyby miała postać wielkiego, włochatego Yeti, stała za Tobą i kopała Cię w tyłek...

  • 0

    7. ~  2014-11-27 14:26:18  host: apn-31-1-0-80.dynamic.gprs.plus.pl

    @6 piąteczka, hehe internet jest pełny takich co nie łapią ...

  • 0

    8.  2014-11-28 08:11:44

    "ponieważ TP nie odwołała się od niej (...) Finalnie w kwietniu 2006 roku TP zapłaciła 1,2 mln zł, choć Urząd początkowo nałożył aż 4,2 mln zł." - jak się nie odwołała, to czemu zapłacił mniej?

  • 0

    9.  2014-11-28 09:10:04

    krwawy_hegemon: TP nie odwołała się od decyzji nakazującej usunięcie nieprawidłowości. W związku z tym, że nieprawidłowości nie zostały usunięte, na TP została nałożona kara, od wysokości której odwołała się TP.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-169-210.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jaki sposób zakupu telefonu jest bardziej opłacalny?

T-Mobile: telefon od operatora nie musi być droższy

 

Zobacz wynik | Opinie (7)

Archiwum Ankiet