Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Z dużej chmury mały deszcz

Z dużej chmury mały deszcz

Witold Tomaszewski 31 Maja 2006 23:30

0 0
PTC ma poważny kłopot z ludźmi – albo z tymi konstruującymi nowe oferty, albo z tymi je promującymi. W ostatnim czasie firma wypuściła kolejnego bubla, którego nazwała rewelacyjną ofertą. Może szwankuje komunikacja między tymi dwoma działami? No, ale firmie związanej z telekomunikacją nie powinno się to zdarzać…



Trochę ponad tydzień temu do oferty Ery wszedł blue connect w telefonie. Oferta pakietów nie jest w żadnym stopniu ciekawa – 50 MB za 30 zł to drożej niż u konkurencji. Marketing mógł to przedstawić jako nową ofertę pakietową, ale wypalił od razu z grubej rury i zaklasyfikował do rodziny rozwiązań blue connect. Owszem, mogłoby tak być, gdyby 30 zł kosztował pakiet dwa razy większy, czyli 100 MB. Byłoby taniej niż u konkurencji, a abonenci nie krzywiliby się tak porównując do nielimitowanej opcji blue connect z oddzielną aktywacją za 48 zł. Koło się zamyka – albo marketing, albo ludzie tworzący nową ofertę, choć w tym wypadku przychylam się do opcji numer dwa.

30. maja pojawiła się kolejna oferta, tym razem dotycząca roamingu. W tajemniczym zaproszeniu na konferencje padły słowa wyprzedzamy działania regulatora. Przypomnijmy, że kwestie cen roamingu są pod wnikliwą analizą zarówno polskiego regulatora, jak i unijnej komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów – Viviane Reding. Trochę ponad miesiąc temu, operatorzy (głównie globalni) chyba trochę przestraszyli się i zaczęli pomału zajmować się swoją ofertą połączeń zagranicznych. Era też chciała dobrze, ale wyszło jak zwykle.

Konferencja zaczęła się od wielkich słów Witolda Paska, rzecznika zarządu PTC: Przedstawiamy rewelacyjną ofertę, której konkurencja będzie nam zazdrościć. Szybko okazało się, że z rewelacją, rewolucją i innymi podobnymi słowami niewiele to ma wspólnego, co po spotkaniu przyznali sami przedstawiciele firmy. A samo spotkanie było bardzo ciekawe – w skrócie można określić to jako knockout w pierwszej rundzie po pierwszym ciosie. Przedstawiciele PTC nerwowo patrzyli w wydrukowaną prezentację szukając odpowiedzi na pytania padające z sali. Niespecjalnie je znajdowali, a czasami przyznawali nawet, że nie jest tak różowo, jak to na początku wyglądało. Ale przejdźmy do rzeczy.

Podstawowym „benefitem” (trudne słowo, z namiętnością używane przez marketing wszystkich operatorów) nowej oferty jest to, że użytkownik zawsze wie dokładnie ile zapłaci za połączenia w danej sieci. Nie da się ukryć – fajna i ciesząca sprawa, tym bardziej że stawki są „okrągłe”. Tak samo jak „nowy takt” – co 60 sekund, kiedy w starej ofercie bywało to często 60 / 30, czasami 60 / 1, a zdarzało się nawet 1 / 1 (np. Finlandia). Rozmowy tanieją głównie w sieciach T-Mobile (choć i tu nie zawsze), w wielu przypadkach drożeją znacznie rozmowy z innych sieci. Najdotkliwiej „po kieszeni” w nowej ofercie dostaną odbierający połączenia (co skrzętnie przemilczano, prezentując słupki z kosztami połączeń wychodzących), wykonujący połączenia wewnątrz danej sieci (np. grupa znajomych na wyciecze) i korzystający z SMS-ów. Największe wzrosty cen da się zauważyć we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Irlandii czy Egipcie – czyli w krajach przez Polaków praktycznie nie odwiedzanych… ;-) W TakTaku wymyślono opłatę za roaming w wysokości 5 zł za tydzień – dobrze, że nie pobieraną od razu za miesiąc z góry. Oferta staje się niesamowicie „atrakcyjna” szczególnie dla mało dzwoniących – jest skierowana ewidentnie do nich, bo ceny jeszcze bardziej niż poprzednio zniechęcają do sięgania za granicą po telefon. Na prezentacji bardzo chwalono się znaczącą obniżką połączeń z USA, choć na innej mapce przyznano, że ruch z tamtych rejonów stanowi zaledwie 2,4% całości. Resztę szkoda komentować, poświęcimy jej osobny artykuł wyliczając wszystkie „benefity” z nią związane.

Tak jak poprzednio, w wypadku blue connect w telefonie, nawalili ludzie tworzący nową ofertę, tak tutaj bardziej jestem skłonny sądzić, że marketing. Ofertę trzeba było zareklamować uczciwie jako alternatywę do dotychczasowej (bo taką de facto jest, można swobodnie przełączać się między nimi) i nie przedstawiać jej jako objawionej rewelacji – a jako inne rozłożenie kosztów. Klienci, wbrew pozorom, potrafią liczyć, a jeżeli już po raz drugi mają poważne wątpliwości co do uczciwości operatora (59,6% odpowiedzi w marcowym badaniu PBS na pytanie „Czym kierujesz się przy wyborze operatora?”), to mogą za trzecim razem zagłosować nogami. Na pewno z oferty i działań Ery „zadowoleni” będą wymienieni we wstępie regulatorzy. Skoro operatorzy sami nie chcą obniżać cen, to zrobią to na zasadach zaproponowanych z urzędu – dla klientów będzie to lepsze, bo skala obniżek powinna być większa.
Dodaj do:
w sumie: 59
  • 0

    40. ~Ulter  2006-06-01 14:25:44  host: w3cache.strong-pc.com

    WitekT ale potrafisz zrozumieć jedną rzecz? Operator ma przynieść jak największy zysk netto - tego wymagają akcjonariusze. Na tym polega ten biznes. Nie można mieć o to pretensji bo masz wybór, niepodoba Ci sie era bierz plusa.

  • 0

    41. ~Shiryu  2006-06-01 14:49:25  host: shiryu.siec.idealan.pl

    @Ulter: No właśnie... Tylko, że akcjonariusz Ery chcą, żebyś wziął ich ofertę, a nie Plusa. Bo tylko wtedy będą mieli zysk. A Ty, żeby wziąć ofertę Ery, chcesz, żeby byłą tańsza niż Plusa, tak? Czyli Era, żeby mieć zysk musi być tańsza niż Plus. A nie jest.

  • 0

    42.  2006-06-01 14:51:20

    Shiryu: dokładnie o to mi chodzi. :) Ale krytykuję też nieuczciwie podejście marketingu Ery do klienta - za ochrzczenie zwykłej oferty "rewolucją".

  • 0

    43. ~Shiryu  2006-06-01 14:51:40  host: shiryu.siec.idealan.pl

    Żeby nie było, że mówię o czymś na czym się nie znam: z Erą i Plusem to tylko przykład działania mechanizmu. Możecie tu sobie wstawić dowolnych innyych opów ;)

    Pozdrawiam - Shiryu :)

  • 0

    44.  2006-06-01 14:58:26

    Ulter: a czy ty potrafisz zrozumieć, że popyt zależy z reguły malejąco od ceny? W tej chwili ceny zniechęcają do korzystania z roamingu w ogóle...A co do wyboru... owszem można wybrać, tylko, że nie musi być to polski operator komórkowy a lokalny prepaid, międzynarodowy prepaid, calling card, VoIP, Poland Direct, miejscowa budka telefoniczna i pewnie coś tam jeszcze...

  • 0

    45. ~Ulter  2006-06-01 15:05:04  host: w3cache.strong-pc.com

    WitekT a który marketing jest uczciwy? Z założenia marketing jest po to aby przekonać obojętnie jakimi metodami.
    Shiryu widzisz nie jest dokońca tak jak piszesz. Im zalezy na zysku a nie na tym ile osób bedzie korzystac z danej oferty. Zapeniam Ci że są i w Erze odpowiedni ludzie którzy potrafią oszacować i dobrać najkorzystniejszą oferte z pkt widzenia operatora.

    WitekT proponuje abyś zaczął pisac felietony o tpsa :)

  • 0

    46. ~herbatnik  2006-06-01 15:05:40  host: dqs43.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Hehe, Witek, chyba sie troche pogubiłeś. Odkąd cywilizacja zaochodu istnieje zawsze zwykłe oferty były chrzczone mianem rewolucyjnych :) Czepiłeś sie tego PTC jak rzep wiadomo czego :)

  • 0

    47. ~herbatnik  2006-06-01 15:07:17  host: dqs43.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zresztą kto sie kieruje przy zakupie aktywacji cenami roamingu? To znaczy na pewno są tacy ludzie ale nie jesy ich zbyt dużo

  • 0

    48.  2006-06-01 15:08:23

    herbatnik: tak, ale nigdy nie było takiego rozziewu między faktyczną ofertą a sposobem jej przedstawienia. Poza tym my czepiamy się każdego i bezlitośnie wytykamy błedy - nie tak dawno krytykowaliśmy Polkomtel za awarię platformy prepaid, a jeszcze wcześniej dużo było o rebrandingu Idei na Orange. :)

  • 0

    49. ~herbatnik  2006-06-01 15:13:57  host: dqs43.neoplus.adsl.tpnet.pl

    każdemu sie musi równo dostać, trzeba było od tego zaczać:)))))) Era powinna sie w sumie cieszyć, bo widać czegoś ważniejszego nie dało sie przyczepić :)

  • 0

    50. ~Ulter  2006-06-01 17:14:59  host: w3cache.strong-pc.com

    WitekT czyli mówisz że tpsa też samaruje tak jak na GOLu i o niej felietonu nie będzie? :)

  • 0

    51. ~Myszol  2006-06-01 17:27:04  host: dos96.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Właśnie sobie tak licze - Niemcy, USA, Wielka Brytania, Rosja, Francja, Hiszpania... Niezależnie od tego czy korzysta się z operatora t-mobile czy nie wychodzi tanirj. Czasami niewiele, ale jednak. Najlepiej to wygląda na przykład na przykładzie stanów albo rosji. Minuta rozmowy do Polski, czli to co jest istotą roamingu, kosztuje mniej. Zaraz policze te przychodzace :)

  • 0

    52.  2006-06-01 17:55:12

    Ulter: sugerujesz, że jesteśmy przekupni?

  • 0

    53.  2006-06-01 21:26:42

    Ulter: my nie jestesmy vortalem finansowym aby rozwodzic sie o zystach operatorow. Mnie nie obchodza zyski. Mnie interesuja ceny ktore musi placic uzytkownik. Jesli ktos probuje marketingiem twierdzic cos innego, niz jest w rzeczywistosci to zostanie to wytkniete.

  • 0

    54. ~bartekh86  2006-06-02 00:03:53  host: apn-99-84.gprspla.plusgsm.pl

    A co z MMS w roamingu? Bo w starej ofercie w TT MMS w roamingu kosztował 40gr, czy cena ta zmieniła się?

  • 0

    55. ~maniana  2006-06-02 00:31:16  host: apn-99-89.gprspla.plusgsm.pl

    Ulter to pewnie jakiś pracownik ZDZIery. Era dała ciała z tymi dwiema ofertami i zgadzam się z feletonem w 100%.

  • 0

    56. ~Ulter  2006-06-02 23:17:01  host: w3cache.strong-pc.com

    WitekT Myślisz że moge mieć podstawy aby tak sądzić?

  • 0

    57.  2006-06-02 23:30:04

    Ulter: wiedząc to, co ja wiem - najmniejszych. Zapytałem dla bezpieczeństwa i jasności sytuacji. ;)

  • 0

    58. ~kuba22  2006-06-15 10:06:14  host: bmh62.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No z USA to tak nie do konca. Dzwonilem tydzien temu i pani powiedzial mi ze lepiej niech zostane przy tej starej ofercie bo w nowej bede placil okolo 10 zl za minute polaczenia i za smsa 2 zl. Mam ich...... W abo Plusa mam 4,22 do Polski i 1,80 za odebrane polaczenie i sms 0,86 gr- do kogo jest ta promocja to ja nie wiem.

  • 0

    59.  2006-06-20 00:23:34

    cieszmy się tylko, że simplus nie ma problemów ze swoją promocją i kurami, które chyba dział marketingu zaczał hodować albo to jakaś nowa inwestycja w kurnik?:) W każdym bądź razie mi wystarczy 180min za 5zł, nie muszę chodzić do ery.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-200-104.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową ofertę roamingową sieci Play

Play: Koszty roamingu w UE od 15 czerwca

 

Zobacz wynik | Opinie (12)

Archiwum Ankiet