Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Umow(n)y koszmar

Umow(n)y koszmar

Witold Tomaszewski 29 Czerwca 2016 15:13

10 8
Od 50 do 70 stron mają umowy zawierane przez abonentów z operatorami komórkowymi (czcionką 10, czyli najmniejszą akceptowalną przez Urzędy). Konia z rzędem temu, kto je przeczytał od deski do deski, nie mówiąc już o ich zrozumieniu. Czy naprawdę muszą być tak skomplikowane? Co ma na to wpływ i czy operatorzy sami nie komplikują niepotrzebnie zapisów?



Zobacz: Umowy telekomunikacyjne są nieczytelne dla klientów.

Próg świadomości został już dawno przekroczony, konsument nie jest w stanie tego przyswoić. Umowa notarialna zakupu domu ma około 10 stron. Umowy w bankach podobnie. Tam podpisuje się umowę na kilkaset tys. zł i zobowiązanie na pół życia, a w telekomunikacji umowę dającą operatorowi przychód na poziomie 2,5 tys. zł w 2 lata. Ręka do góry kto przeczytał taką umowę ze swoim operatorem. Wiele się pewnie nie pomylę szacując, że robi to jedna na 10 tys. osób, nie więcej. Bo i po co? Z jednej strony i tak nic nie da się wynegocjować, z drugiej przeciętny abonent i tak niewiele z niej rozumie. Rok temu Rada Języka Polskiego zajęła się umowami telekomunikacyjnymi. Ocena wypadła bardzo blado.

To, że umowy są tak skomplikowane i najeżone branżowym językiem, w dużej mierze narzuca, niestety, prawo. Do tego dochodzą kwestie ochrony prywatności klienta i tajemnicy telekomunikacyjnej. Nie da się tego obejść, a wiele rzeczy jest dodatkowo narzucane przez unijne dyrektywy. Uznano, że konsument jest stroną słabszą, trzeba go chronić, a wszystkie prawa i obowiązki obu stron trzeba zapisać w umowie. Teza skądinąd słuszna, choć jej wdrożenie pozostawia wiele do życzenia.

Każda umowa musi zawierać pewne elementy obligatoryjne, aby spełniała warunki narzucone przez prawo. W innych umowach, np. bankowych, takich elementów z reguły jest nie więcej niż kilka. W przypadku usług telekomunikacyjnych - z Prawa telekomunikacyjnego jest ich 35, a z prawa konsumenckiego kolejne kilkanaście. Do tego rozporządzenia unijne, które stosuje się bezpośrednio. W sumie takich elementów jest ponad 60. Czy wszystkie są rzeczywiście sensowne i niezbędne? Odpowiedź brzmi oczywiście: nie.

Fajnym przykładem jest obowiązek informowania klienta o możliwości zawarcia umowy z tzw. alternatywnym operatorem roamingowym. Żaden z takich podmiotów nie działa na polskim rynku, a nie wiem, czy dałoby się znaleźć takiego na rynku unijnym. To pozostałość po porzuconych planach Komisji Europejskiej, która najpierw chciała wprowadzić coś w rodzaju "1033" dla połączeń zagranicą, a potem zdecydowała się na politykę zniesienia kosztów połączeń w ramach państw należących do Unii. Wpis jednak pozostał, a klienci często otrzymują przy wyjeździe SMS-a z informacją o takiej możliwości.

Kolejna rzecz to obowiązek opisania sposobu składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi. Generalnie: jak klient w dodatkowy sposób może zmienić swoją umowę. Że dzwoni bądź korzysta z e-BOK-u, że od operatora otrzyma potwierdzenie złożenia zlecenia... To dość oczywisty opis, który zajmuje kolejne strony. Albo przykład z obowiązkiem informowania o wszelkich ograniczeniach związanych z przekierowaniem połączeń na numery alarmowe. Wyobrażacie sobie wylistowanie tego? Np. rosnące drzewo, opady itp. A przecież operator i tak musi informować o tym regulatora, więc po co jeszcze klienta?

Takich rzeczy jest naprawdę sporo. Ale i winni są po trochu sami operatorzy. Obszerność regulaminów wynika także z coraz bardziej "finezyjnych" promocji czy bezpłatnych przez określony czas usług, które mogą ładnie wyglądać na billboardzie, ale są bardzo trudne i skomplikowane do opisania pod względem prawnym. Jest coraz więcej usług, często są one dodatkowo płatne - to wszystko trzeba wyszczególnić w cenniku, który jest częścią umowy. A wydawałoby się, że w czasach "nolimitów" wszystko jest już takie proste...

Do tego dochodzi po prostu papierkologia. Ostatnia nowela Prawa telekomunikacyjnego miała to ograniczyć, wprowadzając dwie równorzędne formy - pisemną i elektroniczną. Ta druga niespecjalnie się przyjęła, głównie ze względu na małą popularność kwalifikowanego podpisu elektronicznego. A dowody z podpisem miały być już wprowadzone ładnych kilka lat temu. Zawsze dochodzi też kwestia sposobu dostarczenia umowy i słynne definicje "trwałych nośników".

W ostatnich promocjach P4 wprowadziło podsumowanie wszystkich obowiązków klienta na jednej stronie. Jeden rzut oka i wiadomo za co i przez jaki okres trzeba płacić. T-Mobile też już to rozpoczął robić, ale pójdzie też krok dalej. Prezes T-Mobile Adam Sawicki w I kwartale zapowiedział, że jeszcze w tym roku kierowany przez niego telekom wprowadzi główną, kilkustronicową umowę napisaną w pełni zrozumiałym, wręcz kolokwialnym językiem. Tak, aby zwykły klient nie musiał zamawiać wizyty u prawnika, żeby zrozumiał na co się pisze, bez gwiazdek i kruczków. Z moich informacji wynika, ze wprowadzenia tego należy się spodziewać zaraz po wakacjach. Niestety, prawa ominąć się nie da, więc ten 50-60 stronicowy regulamin dalej będzie załącznikiem do tej umowy, tak jak teraz drukowany będzie tylko na życzenie (standardowo jest oferowany w formie elektronicznej). Ale to już zdecydowanie krok w dobrą stronę na tyle, na ile da się to zrobić bez zmiany prawa.

Pochwalić należy P4 i T-Mobile za kroki, które sprawią, że klienci będą mieli realne szanse na zrozumienie tego, co podpisują. Z drugiej strony szkoda, że wszyscy czterej nie dogadali się, aby wypracować jakiegoś kodeksu dobrych praktyk.

Czy sam z siebie czytasz umowę i regulaminy usług telekomunikacyjnych?

Zawsze wszystkie czytam od deski do deski
24.81%
Przeczytałem raz od deski do deski i miałem dosyć
5.94%
Przeglądam wszystkie i "skanuję" wzrokiem
37.60%
Kiedyś raz przekartkowałem
6.85%
Nigdy nie czytałem
16.13%
Doktoryzowałem się z umowy podczas pisania reklamacji ;-)
8.68%

Wszystkich głosujących: 657


Dodaj do:
w sumie: 88
  • 0

    1.  2016-06-29 15:24:05

    50 stron? No jak od 19 lat podpisałem już dziesiątki umów z operatorami, to jeszcze 50-stronicowej nie...

  • 0

    2.  2016-06-29 15:25:01

    wlo: regulamin świadczenia usług jest częścią umowy... Jakbyś sobie zażyczył, to by Ci to wydrukowali, ale pewnie masz tylko linka. :-)

  • 0

    3.  2016-06-29 15:26:30

    No właśnie... Prawo.
    Najłatwiej jest zobowiązać operatora. A już nikogo nie obchodzi jakie to ma konsekwencje dla klientów - obywateli będących "beneficjentami" durnego prawa ;-)

  • 0

    4.  2016-06-29 15:26:57

    Witek, ale ż mówię o komplecie, łącznie z regulaminem!

  • 2

    5.  2016-06-29 15:28:15

    Pochylcie proszę nad prawdziwą abstrakcja czyli karami umownymi za tzw "ULGI". Jak Ci operator porządnie ulży to bez większego problemu kara wynosi 5 000 i więcej, a w zamian telefon za tysiąc albo super ruter i kabel ze ściany. Już dawno UKE powinno zrobić porządek, bo nie do pomyślenia jest by kara za zerwanie kontraktu była wyższa niż suma opłat dla wypełnienia kontraktu.

  • 2

    6.  2016-06-29 15:32:08

    hainasz: łooo panieeee, to jest temat na tasiemiec... ;-)

  • 0

    7.  2016-06-29 15:35:17

    Mam siostry papiery z ostatniej umowy przedłużeniowej - łącznie ze stroną tytułową (do koperty) i regulaminem (7 stron) 23 kartki - niestety jednostronnie wydrukowane ;-)

  • 0

    8.  2016-06-29 15:35:55

    I z papierami firmy kurierskiej ;-)

  • 0

    9. ~pabloki  2016-06-29 15:38:40  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    umowa , warunki promocji , regulamin. tylko kto to czyta . a potem płacz że operator oszukuje i niewiniątka które same złożyły podpis pod klauzulą że zapoznali sie z regulaminami i w pełni rozumieją treść umowy. ludzie nie rozumią tekstu umowy który jest prosty tylko napisany bardziej fachowym językiem.

    5 kary umowne wynikaja z róznicy miedzy cennikiem regularnym a promocyjnym cennikiem. sprawdź sobie jakie ceny ma w cennika operator w abonamencie.

  • 0

    10. ~piotrmak  2016-06-29 15:41:20  host: public-gprs410256.centertel.pl

    Bo ty hainasz widzisz tylko swoje zobowiązanie do zapłaty a dla operatora to nie wszystko. Jest jeszcze za odbieranie od innych podmiotów, sms premium, roaming itp. Że ty nie korzystasz nie znaczy, że operator po cichu na to liczy

  • 0

    11.  2016-06-29 15:49:24

    No dobra - cennik... Nie widzę cennika. Niech ma te 10 czy 12 stron. Więc 35 łącznie. Ale 50 czy 70?

  • 0

    12.  2016-06-29 15:54:44

    wlo: dodaj np. kwestie przenośności numeru, to masz dodatkowe 5-6 kartek (regulamin + zgody na cesje). Jak dobrze pogrzebać, to dojdziesz do 50, mówię Ci... :-)

  • 0

    13.  2016-06-29 15:58:21

    No będę zwracał teraz na to uwagę ;-)

  • 0

    14.  2016-06-29 16:03:26

    ... i wlasnie w regulaminie swiadczenIa uslug telek. jest jak byk, ze tyle i tyle kosztuje przylaczenie do sieci( bez promocji), wszystko jest ladnie wypisane. Wez teraz sprobuj podpisac z operatorem taka umowe na warunkach ogolnych. Sprzedawcy twierdza ze sie nie da. Ciekawa sprawa.

  • 1

    15. ~ola  2016-06-29 16:20:02  host: ip-31-0-121-55.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    polecam Smart Dom zrozumienie tego to kosmos do kwadratu... dlatego idę do karty, albo do abo ale w pyrce.. jest jasno i prosto.

  • 0

    16. ~pokit  2016-06-29 16:25:09  host: 89-67-165-92.dynamic.chello.pl

    Ja czytam od deski do deski.W T-mobile bym wpadl w raty pech chcial,ze przeczytalem.I umowy nie podpisalem.Jakie zdziwienie bylo gdy padlo pytanie co to za raty?.Konsultant wszystko robil bym podpisal.Niestety moja czujnosc i ciekawosc mnie uratowala.Najlepszy operator od krecenia to Orange oferowali usluge ktorej nie mieli i na danym terenie niedostepna.I tekst bo lepszej oferty na rynku nie ma.

  • 0

    17. ~pokit  2016-06-29 16:31:04  host: 89-67-165-92.dynamic.chello.pl

    Z tym przylaczeniem do sieci to tez jakas karuzela.Co salon to inna spiewka.Ze 1zl,19.99,49, a nawet w Play sie spotkalem z kwota na 189,00zl.Jasno to pisze tylko co konsultant czy salon mowi co innego.

  • 1

    18.  2016-06-29 16:33:51

    50 stron? Witku ja widziałem umowę z załącznikami na około 90 w Heyah. Połączona z przenoszeniem nr.

    To już była prawdziwa książka (umowa, cenniki, cenniki premium, informacja o roamingu itd, umowa ratalna na urządzenie itd...)

  • 1

    19.  2016-06-29 16:35:54

    Cennik ofert tymczasowej z tego co pamiętam, formularz odstąpienia, kodeks dobrych praktyk idt.

  • 0

    20. ~Misiek  2016-06-29 16:39:48  host: gateway1.cebit.com.pl

    Zrobiłem eksperyment - chciałem podpisać umowę z operatorem na ogólnych zasadach, bez żadnych promocji i okresów zastrzeżonych. Godząc się na wyższe nieco ceny ale bez okresu umownego. W Plusie się nie da, w Playu się nie da - tak twierdzą sprzedawcy w firmowych salonach.

  • 0

    21. ~  2016-06-29 16:45:16  host: user-94-254-243-67.play-internet.pl

    20 misiek zapraszam do play. Zapewniam że się da :D

  • 1

    22. ~aero666  2016-06-29 16:51:55  host: 188.146.72.104.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @10 pierdu pierdu, to jest normalne ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej. Równie dobrze klient z abo 19,90 może zużyć wszystkie należne jednostki w najdroższym możliwym kierunku, nie odebrać ani sekundy przychodzącej, nie wykonać ani jednego płatnego połączenia i jeszcze pisać reklamacje, które trzeba jakoś obsłużyć.

    Dla umowy sim-only (czyli zasadniczo dla każdej od kiedy są raty sprzętowe) nie powinno być żadnych kar umownych. Jeżeli już bardzo przytulać operatorów to jakieś 100 zł, na pokrycie kosztów administracyjnych i kropka.

    No i najważniejsza sprawa: benchmarkiem są prepaidy. Aktywacja 5 zł (często nawet darmowa), usługi płynnie zmieniają się na lepsze i tańsze, zero zobowiązań. A tutaj wieczne dmuchanie balona, aktywacja 300 zł łaskawie przeceniona na 50, abonament "promocyjny" 20 zł zamiast 200 z "normalnego" cennika. Parodia.

  • -1

    23.  2016-06-29 16:54:59

    22 - ciekawe dlaczego perpaidów jest tak mało a niebawem będzie połowę mniej przy mocnej bazie abonamentów?

  • 1

    24. ~aero666  2016-06-29 17:02:16  host: 188.146.72.104.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @23 a jakie to ma znaczenie? To są kwestie biznesowe a może nawet bardziej socjologiczne. Ja wskazuję jedynie, że usługa sprzedawana po np. 25 zł w prepaidzie nie może mieć faktycznej wartości 300, jak to operatorzy próbują czarować w cennikach. Sam fakt, że wartość "niepromocyjna" kontraktu kilkukrotnie przekracza sumę faktycznie wpłacaną w trakcie całej umowy pokazuje, że są to kwoty z kapelusza.

  • 0

    25. ~skalarek  2016-06-29 17:13:45  host: user-164-127-176-119.play-internet.pl

    Podpisywałem już wiele umów, przenosiłem numery w ramach karty i abonamentu do Play, TM, RBM, nju. Ale największy szok przeżyłem ostatnio przenosząc numer do Plusa. Otrzymałem zszyte zszywaczem kilkadziesiąt (może nawet i 100) stron. Plus na przykład podaje jakie parametry minimalne gwarantuje jego sieć itp. (swoją drogą parametry podawane są jakieś niedzisiejsze). Poza tym musiałem złożyć kilkanaście podpisów, nigdy tyle ich nie składałem. Nie uważam tego za wielki problem. Na mój adres zamieszkania ktoś wyłudził dwa abonamenty biznesowe i przychodzą jakieś wezwania z Play na kwoty rzędu 8-10 tyś. złotych. Zadziwiające, że tak łatwo ten ktoś na fałszywy adres podpisał dwa kontrakty na firmę biorąc zdaje się dwa topowe smartfony...

  • 0

    26.  2016-06-29 17:46:43

    Mnie ciekawi kiedy skończy się przedłużanie z automatu przez operatorów umów które są zawarte na czas określony przy braku wcześniejszego wypowiedzenia? Po to zawieram umowę na czas określony (promocyjny) bo chcę żeby tyle trwała i ani dnia więcej, to operator ma dzwonić i prosić o zgodę na jej przedłużenie na zaproponowanych warunkach, trzeba to odwrócić, to nie ja jako klient mam latać za nimi z wypowiedzeniami które lubią im "ginąć". Sprawa jak najbardziej dla UOiKOK i UKE.

  • 0

    27.  2016-06-29 17:51:29

    Pamiętam Plusa z 2014 jak dostałem z 30 stron przy przenoszeniu i rejestracji prepaida(!)

  • 0

    28. ~pabloki  2016-06-29 18:31:34  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    26 umowy zawierasz na czas nieokreślony, tylko weszło do mowy potocznej określenie umowy na czas określony równej z regulaminem promocji. a operatorzy tez nazywają okresy promocyjne czasem trwania umowy i tak powstałoo błedne przeświadczenie nt. czasu trwania umowy. własciwie to zawierasz umowę na warunkach promocji określającej minimalny czas ania z oferty.

  • 0

    29. ~naiwni abonamentowcy  2016-06-29 20:54:02  host: 78-11-154-188.static.ip.netia.com.pl

    a baranki podpisują takie umowy.....
    na kartę 100%taniej naiwanicy
    po co pchać się w abonament jak to taka opcja nie praktyczna nie wygodna i droga

  • 0

    30. ~podpisuj albo spadaj  2016-06-29 20:56:52  host: 78-11-154-188.static.ip.netia.com.pl

    po podpisywać umowę jeśli nie jest negocjowana i niekorzystna....
    zapisy umowne są bardzo istotne, dlatego korzystam z prepaida, taniej i lepiej (operator nie mówi podpisuj albo spadaj)

  • 0

    31. ~lolik  2016-06-29 21:05:05  host: 77-254-253-115.adsl.inetia.pl

    Tak czytając regulaminy najgorzej wygląda ten od T-Mobile - sieć tworzy setki pojęć i definicji, skomplikowane tabele cenowe, w których ciężko się połapać i bądź tu mądry. Tylko regulamin SmartDomu jest b.skomplikowany. I mówimy tu o najprostszej ofercie mix lub na kartę
    Cel jest wiadomy

  • 0

    32. ~profek412  2016-06-29 21:11:34  host: user202-215.satfilm.com.pl

    Przykładowa umowa u MVNO SAT FILM:
    - umowa 4 i pół strony (zaokrąglijmy do 5)
    - 2 strony regulamin promocji dla kupujących telefon
    - 7 stron cennika
    - 7 stron regulaminu usług

    w sumie 21 stron więc nie tak źle.

    Cennik wiadomo jak u każdego - masa tabelek.
    Regulamin usług dotyczy wszystkich usług od komórkowych po kablowe.

  • 0

    33. ~Primo  2016-06-29 21:25:33  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    Jakie 50, 70 stron? To chyba ze wszystkimi planami cenowymi wszystkich ofert dostępnych u operatora. Moja umowa na internet mobilny z Playem nie ma nawet 10 stron - i nie jest to aneks.

  • 0

    34.  2016-06-29 21:49:38

    Primo: i w tych 10 stronach masz regulamin świadczenia usług? No właśnie, nie masz...

  • 0

    35.  2016-06-29 22:05:18

    Sprawa umów jest bardzo kontrowersyjna.
    Sam jako sprzedawca tłumaczę klientom umowy, co mówi jaki zapis, ale nie zapędzam się w dalsze zapisy umowy, bo nie ma to sensu. Mało kiedy trafia się "ŚWIADOMY" klient, który na prawdę zadaje pytania, które wymagają większej wiedzy na temat umów, czy też prawa telekomunikacyjnego.
    @26 asf Co do Twojej wypowiedzi na temat przedłużania umów, które są zawarte na czas określony.
    Jak to sobie wyobrażasz ? Przychodzi klient, podpisuje umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych, a po 24 msc operator bez jego wiedzy sam wypowiada umowę. Co się wtedy dzieje ? Klient przychodzi wściekły do salonu i jest "wkurzony", że mu nie działa telefon ? Nie sądzisz, że to by było dziwne ?

  • 0

    36. ~tiger93  2016-06-29 22:49:42  host: 87-206-125-206.dynamic.chello.pl

    Z osobistych doświadczeń mogę stwierdzić, że najmniej makulatury przy zawieraniu umowy daje Netia i UPC. Umowy UPC są bardzo przejrzyste, nie ma żadnego problemu aby je przejrzeć:

    http://tlp.is/adc

    Za to umowy Multimedii to coś strasznego, milion stron malutkiego druczku, z 10 miejsc na podpisy, włączanie jakiś dziwnych płatnych usług typu bezpieczny Internet, ubezpieczenie modemu o wyłączeniu których po 2 miesiącach za darmo trzeba pamiętać.

  • 0

    37.  2016-06-30 00:32:40

    # Witek - tak tasiemiec, którego zwykły kowalski czy nawet firma kowalskix musi połknąć jeśli chce mieć abonament. Kary o wartości niższej niż ulgi z założenia miały chronić klientów, a wyszło "polskie *** . Opowiadać o mechanizmie wałków można długo, ale jestem ciekaw jak sobie z tematem poradziły inne kraje Euro?

  • 0

    38.  2016-06-30 00:56:36

    jak każdy brał by te 50-70 stron przy podpisaniu umowy to generowało by to dodatkowe koszta operatorom i zmuszeni byli by je ograniczyć to ilość stron spadła by i to szybko

  • 0

    39.  2016-06-30 06:51:17

    Po co komu regulamin świadczenia usługi (jeśli chodzi o usługi mobilne) skoro wszędzie jest taki sam, regulamin MNP również. Najważniejszy jest regulamin promocji i ewentualnego programu rabatowego (smart dom lub orange open). Prawda jest też taka, że jak klient nawywija sam to i tak zwali wine na operatora.

  • 0

    40. ~@23  2016-06-30 08:03:45  host: 37-128-123-226.static.ip.netia.com.pl

    Bo sporo "byznesmenuf" nie ma zielonego pojęcia o planowaniu czegokolwiek i dla nich zaplanowanie zlecenia stałego zasilania prepaida po xxx złotych miesięcznie (oszacowanego wg wydatków z np. ostatniego roku) jest tak skomplikowane intelektualnie, że wolą płacić 3*xxx miesięcznie w abonamencie . Oczywiście 2*xxx wynikające z ich lenistwa i głupoty postanowią oszczędzić na pracownikach.
    Zresztą przy planach no-limit w prepaidach zaplanowanie kosztów jest banalnie proste.

    Wyjątek - osoby jeżdżące za granicę często. Tu sytuacja nie jest tak prosta - zgadzam się. I tu abo może być wygodniejszy.

  • 0

    41.  2016-06-30 08:14:00

    Dodam jeszcze, że najwięcej pułapek czai się w umowach na tv lub pakiety w małych kablówkach, zwłaszcza w tych umowach ze sprzętem dzierżawionym. Warto też zwrócić uwagę na to co rob i się kiedy płatne i czy można to zawsze wyłączyć, czy tylko do określonego momentu.

  • 0

    42. ~  2016-06-30 08:19:00  host: 5.254.65.185

    Brawo P4! Nie wiem jak to wygląda (może ktoś by dał link?), ale już dawno w komentarzu tutaj (albo na forum) proponowałem, aby wszystkie najważniejsze informacje (minuty ,ceny, limity, czas trwania umowy itp.) były ujęte na jednej stronie w tabeli.

  • -1

    43.  2016-06-30 08:25:51

    26 - który operator to jeszcze robi? Ciekaw jestem bardzo...

  • 1

    44. ~  2016-06-30 08:42:55  host: 5.254.65.96

    43. Każdy.

  • 1

    45.  2016-06-30 08:53:48

    @43 Dokładnie każdy. Kończy się okres promocyjny, a umowa przechodzi na czas nieokreślony. Zgodnie z zawartą umową operator dalej świadczy Ci usługi, bo jest do tego zobowiązany.

  • 0

    46. ~zen61  2016-06-30 10:34:21  host: 088156128210.dynamic-ww-01.vectranet.pl

    Nie podoba mi się sztuczne zawyżanie kar przy zerwaniu Umowy w stosunku do opłat jakie ponosimy i wydatków jakie ponosi operator. Nazwałbym to "wieczną" promocją mającą usidlić złapanego klienta. Kary są od 100zł, podczas gdy my płacimy 28zł a operator ma wydatki 15zł. Dlatego kwitnie prepaid, dlatego kwitnie nju na Umowę z wypowiedzeniem 1 m-c.

  • 0

    47. ~res55  2016-06-30 10:41:15  host: 088156128210.dynamic-ww-01.vectranet.pl

    Apropos Umowy o sprzedaż domu >>
    tak jest u nas - we Francji np Umowa zawiera oprócz tego co w Polsce takie sprawy jak: odległość od lotniska, linii kolejowej, autostrady, rzeki, czy teren jest zalewowy i jeszcze wiele wiele więcej ...

  • 0

    48.  2016-06-30 10:43:54

    res55: w Polsce możesz to sobie sprawdzić w Urzędzie Gminy (tereny zalewowe, plany zagospodarowania, planowane inwestycje drogowe itp).

  • 0

    49. ~Fokus  2016-06-30 11:00:09  host: n30-06-04.opera-mini.net

    Przecież Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych, cenniki, czy też regulaminy promocji dotyczą zarówno klientów postpaid, jak i prepaid, którzy umów nie podpisują. Po co zatem wliczać to wszystko do "objętości" tylko i wyłącznie umów demonizując je?!

  • 0

    50.  2016-06-30 11:06:21

    Fokus: no bo to wszystko podpisujesz, to wszystko Twoje zobowiązania.

  • 0

    51. ~Boski  2016-06-30 11:21:40  host: 78.136.118.62

    Wprowadzenie regulaminu/kodeksu dobrych praktyk przez all operators to zmowa rynkowa dla uokik a co za tym idzie kara i to duża. Raz to chciano zrobić dla numerów premium ale wlasnie przez uokik to zniweczył

  • 0

    52.  2016-06-30 11:44:38

    Boski: no właśnie... UOKiK czasem, mam wrażenie, leci na wysokości lamperii...

  • 0

    53. ~koleś  2016-06-30 13:44:14  host: user-188-33-116-91.play-internet.pl

    jestem naiwnym glupkiem, pewnie, ale wierze, ze to, co przedstawiaja mi pracownicy salonu zgadza sie z umowa. jestem w TMobile od stu lat, nigdy nie mialem problemu z jakimis kruczkami. racja, teraz uproszcili abonament, nie naliczaja oplat, nawet faktura jest w miare prosta. moim zdaniem, pewnie niezbyt to odkrywcze, najlepiej, gdyby podstawowe warunki byly zapisane u kazdego operatora w ten sam sposob, prosto i jasno.

  • 0

    54. ~jerry  2016-06-30 13:49:02  host: 80.50.127.22

    do 36 , UPC może i przejrzyście ale jak obiecuje Ci coś doradca telefonicznie a potem do domu wchodzi dwóch monterów i każdy jest w innym punkcie Tobie przekazują umowę i potem zonk . Mnie oszukali na ilości kanałów i wyłączyli mi po 4 miesiącach np.TV Republika a jak napisałem to powiedzieli, że tego nie miałem w umowie :)) HAHAHA UPC to złodziejska firma

  • -1

    55.  2016-06-30 14:05:41

    44/45 - na nieee... Nie o to mi chodziło, ze umowa przechodzi na czas nieoznaczony - to w umowie jest jasno zapisane, więc problemu nie ma. Myślałem, że przedłuża się na kolejny okres oznaczony.

    No ale to co mówiłem wiele lat temu, kiedy jeszcze Plus miał inne zapisy w umowach - właśnie, ze umowę zawiera się na czas nieoznaczony z klauzulą, ze przez okres oznaczony nie można umowy rozwiązać - budziło to poważne zastrzeżenia większości moich "oponentów" tutaj ;-)
    Osobiście mi nie przeszkadza zaprzestanie świadczenia usług z końcem umowy zawartej a czas oznaczony. Tylko z w resztą - teraz kłapiących - kiedy im telefon zamilknie a numer przepadnie? Śmieszne...

  • 0

    56. ~ola  2016-06-30 14:23:45  host: ip-5-172-239-70.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    umowa w pyrce, w kopercie dwie kartki + dwie kolejne MNP numeru - 6 podpisów + książka A4 na ok 30-40 stron z regulaminami... oferta jest tak prosta iż zostawiłam tylko SIM i umowę, regulaminu nie muszę czytać

  • 0

    57.  2016-06-30 18:10:58

    @35 Co byłoby dziwnego w tym że kończy się umowa na czas określony? Operator miałby obowiązek wysłania powiedzmy przed ostatnim okresem rozliczeniowym smsa z przypomnieniem że tego i tego dnia kończy się umowa i że zaprasza cię do salonu celem przedstawienia oferty, jeżeli nic nie zrobisz katra sim zostanie wyłączona. Proste i logiczne, nie byłoby naciągania i "przekształcania" z automatu na niekorzystnych warunkach.

  • 0

    58.  2016-06-30 18:14:44

    @55 Nadużyciem jest właśnie "przechodzenie" umowy na czas nieoznaczony oczywiście na gorszych (nie promocyjnych) warunkach typu wyższe abo, mniejsze pakiety, brak niektórych usług.

  • -1

    59.  2016-06-30 18:21:37

    57 - a dlaczego to operator miałby mieć obowiązek?
    58 - a to w umowie tego nie napisali? Zawsze piszą. No ale tylko Polaka godności uwłacza znać umowę...

  • 1

    60.  2016-06-30 20:04:37

    Nie mam czasu i ochoty babrać się prawno-urzędniczym bełkotem i żyć w przeczuciu, że jestem robiony w tzw. trąbę, dlatego unikam umów jak to tylko możliwe. Jak ktoś lubuje się w analizach prawnych i znaczeniowych i ma na to czas - jego sprawa. Są ważniejsze i przyjemniejsze zajęcia. Życie nieustannie dostarcza dowodów słuszności podjętej dość dawno temu decyzji.

  • 1

    61.  2016-07-01 08:04:28

    @59 A dlaczego nie miałby mieć takiego obowiązku? To operatorowi ma zależeć na kliencie i tym żeby dalej kontynuował z nim umowę. Nie czytasz tekstu ze zrozumieniem, nie dyskutujemy o tym co napisali w umowie a czego nie, ani też o czytaniu umów tylko nad stworzonym mechanizmem przechodzenia umów na czas określony z automatu na umowy na czas nieokreślony z jednoczesnym pogorszeniem warunków takiej umowy. Mechanizm jest zły, jest to forma naciągania klienta, wystarczy że każdy będzie miał poślizg 1 okresu rozliczeniowgo przy wypowiadaniu i już jest automatycznie "skrojony" przez operatora. Odwróćmy sytuację zgodnie z logiką i celem zawierania umowy na czas określony czyli że ma się zakończyć bezwarunkowo z upływem terminu na który została zawarta. I tyle.

  • 0

    62.  2016-07-01 08:07:11

    @59 Takie praktyki są nawet już analizowane i kwestionowne przez UOKiK, gdzieś trafiłem na taki tekst, jak znajdę to dam linka.

  • -1

    63.  2016-07-01 08:14:45

    61 - więc są od tego pierdzistołki, które powinny karę za brak mechanizmów o których mówisz karać bandytów! Inicjatywa ustawowa? Zakazana jest w Polsce?
    62 - chętnie się zapoznam ;-)

  • 0

    64.  2016-07-01 10:24:34

    @asf 1. jeśli masz życzenie możesz wypowiedzieć umowę w dniu jej zawarcia i wtedy wyłączy ci się wraz z ostatnim dniem jej obowiązywania. 2. przy usługach abonamentowych tryb przechodzenia na czas nieokreślony jest zawarty w ustawie telekomunikacyjnej i operator nie może zgodnie z prawem zaprzestać świadczyć usługi. 3. Samo dzwonienie do klienta jest obecnie ostro ograniczone, więc jeżeli klient nie udzieliłby zgody marketingowej, to operator nie mógłby zadzwonić zgodnie z innym prawem. Twoje rewelacje są więc grubymi nićmi szyte. Poza tym jest gro ludzi, którzy nie pamiętają o końcu umowy i myślę, że wolą zapłacić więcej raz na 2 lata niż pozbyć się numeru.

  • 0

    65. ~  2016-07-01 10:39:39  host: 188.146.13.254.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @asf: Wolę umowy przedłużane na czas nieokreślony (na tych samych bądź niewiele gorszych warunkach i 1-miesięczny okres wypowiedzenia) niż na określony (np. Neostrada w Orange) albo proponowane przez Ciebie wygasanie usługi.
    Choć mogłaby to być jedna z możliwości do wybory podczas zawierania umowy.
    .
    Chciałbym natomiast, aby każdy operator miał ofertę bez sprzętu na czas nieokreślony oraz żeby kary umowne przy umowach ze zobowiązaniem nie były wzięte "z kosmosu".
    Cennik "niepromocyjny" powinien przedstawiać realne warunki cenowe, na jakich można podpisać umowę, a nie służyć wyłącznie jako podstawa naliczania "ulg".

  • 0

    66.  2016-07-01 10:49:44

    Ale skąd te gorsze warunki niby? U jakiego operatora z końcem kontraktu terminowego kończą się warunki tego kontraktu i płaci się - nie wiem - wg cennika?

  • -1

    67.  2016-07-01 10:56:09

    65 - Polacy kochają promocje, więc sprzedawcy wiedzą jak je robić, żeby nie stracić ;-)
    Wiosną kupiłem Lumię 730 (leży na razie bo nie kupiłem z potrzeby a ze względu na dobrą cenę) i ponieważ koledze bardzo pasuje ten telefon i też chciałby go mieć, śledzę jej cenę w Euro... 499 złotych od początku roku (obecnie już wyprzedaż w zasadzie w pojedynczych sklepach). Niedawno była promocja... Na 499 zł obniżyli cenę z 599 zł ;-)

  • 1

    68. ~  2016-07-01 12:26:55  host: 188.146.13.254.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @66: Na przykład w Neostradzie - obowiązują stawki z cennika, jeżeli nie zgodzisz się na APU.
    Podobno także w ofercie internetu T-Mobile (50% taniej) po 24 miesiącach płacisz 2x więcej (tak twierdził konsultant z BOA).
    Jedni kochają promocje, inni potrafią liczyć i nie znoszą być traktowani przez sprzedawców jak idioci.
    Podstawą do obliczania ulg powinny być warunki w podstawowej ofercie tylko SIM + cena urządzenia, a nie np. abonament 200zł/mies, aktywacja 300zł.

  • 0

    69.  2016-07-01 14:56:15

    @64 Tylko że operatorzy "słabo" informują o tym jak możesz zastrzec takie wypowiedzenie, właściwie to jest bełkot umowno-marketingowy. To nie są rewelacje tylko mechanizm nadużyć, każdy operator proponuje gorsze (bez np. zniżek na acbo) warunki po automatycznym przedłużeniu takiej umowy.
    @65 No to chyba tylko ty wolisz. Operator miałby obowiązek informowania o końcu umowy niezależnie od zgód marketingowych bo dotyczyłoby to sytuacji bezpośrednio związanej ze świadczeniem (bądź wyłączeniem) usług.
    @66 Na jakim ty świecie żyjesz? Te twoje naiwne infantylne pytania... Masz ty chłopie dostęp do działającego internetu? Poczytaj sobie trochę, zapuściłeś tu korzenie i grasz wielkiego "znafcę". Jak mówi powiedzenie - poznasz głupiego po pytaniach jego.

  • 0

    70. ~  2016-07-01 15:22:21  host: 188.146.13.254.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @ASF: Rozumiem, że ty lubisz co 12-24 miesiące wiązać się na kolejny podobny okres?
    Ja, jeżeli mogę, to podpisuję zwykle umowy bezterminowe, albo najkrótsze z możliwych i biorę przy zawieraniu umowu pod uwagę warunki po przejściu na czas nieoznaczony.
    Nie lubię być "niewolnikiem" operatora.

  • 0

    71.  2016-07-01 16:22:22

    69 - ja mam od dłuższego czasu na 4 numerach "wolną" umowę. Na warunkach dokładnie takich jakie miałem w promocji. U innego operatora kolega ma tak samo identyczne warunki jak w okresie promocyjnym... Nie mamy Pleja... Może w Plej jest jak mówisz?

  • 0

    72. ~pabloki  2016-07-01 16:24:56  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    71 z reguły tak jest ze umowa ma te same warunki co promocja. wyjątek chyba niektóre promocje w tmobile ale to z 6m umową.

  • 0

    73.  2016-07-01 16:29:53

    72 - no to mówimy o powszechnej praktyce czy o wyjątkach?

  • 0

    74. ~  2016-07-01 16:48:43  host: 188.146.13.254.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @71: W Play większość (jak nie wszystkie) ofert ma takie same warunki w okresie promocji i po zakończeniu.

  • 0

    75. ~pabloki  2016-07-01 16:52:45  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    73 powszechna praktyka to jednakowe warunki we wszystkich sieciach zarówno w okresie promocji jak i po niej.

  • 0

    76.  2016-07-01 17:16:42

    @55 wlo, trochę odkopię. Orange przy Neostradzie ma automatyczne utrzymanie na bodajże pół roku, ale dokładnie nie wiem jak to działa.

  • 0

    77.  2016-07-01 17:36:04

    orson_dzi - nie musisz kopać - mam Neostradę. Tu rzeczywiście jest automatyczne przedłużanie - ale na czas OZNACZONY (!!) 6 miesięcy, na warunkach dotychczasowej promocji. Jest to jak BYK w umowie napisane ;-)

  • 0

    78.  2016-07-01 17:39:11

    @77 A no widzisz, czyli masz jasną informację, nie wiedziałem jak to dokładnie wygląda. Przed chwilą patrzyłem na aneks komórki w Orange, tam też jedno z pierwszych zdań mówi, że po zakończeniu okresu promocyjnego umowa przechodzi na czas nieokreślony. Wszystko na samej górze dokumentu jasno jest podane. Wystarczy czytać.

  • 0

    79.  2016-07-01 17:43:55

    Podobnie było w Vectrze (tyle, że okres automatycznego przedłużenia wyniosił 12 m-cy), ale mimo, że mam to w umowie, nie "egzekwują" - ze względu na wyrok jaki SOKiK swego czasu wydał - nie wiem czy w sprawie Vectry akurat. Podobno na liście klauzul niedozwolonych jest zapis jaki miała Vectra. A miała podobny jak kiedyś w Plusie - że umowę zawiera się na czas NIEOZNACZONY z określonym okresem zobowiązania do pozostania abonentem.

  • 0

    80.  2016-07-01 17:44:50

    orson_dzi - no ja umowy czytam i doskonale znam - nie tylko moje ale także rodziny i znajomych, którzy zwracają się o pomoc ;-)

  • 0

    81. ~przemek1234  2016-07-01 19:15:26  host: 195.43.67.84

    @40:
    A pokaż mi ofertę prepaid z jakimkolwiek pakietem rozmów w roamingu lub rozmów międzynarodowych, czyli czymś co dla firm jest bardzo ważne.

  • 0

    82.  2016-07-01 19:22:00

    81 - bzdur nie opowiadaj... Oferta na kartę jest jak najbardziej dla firm. Zasilenia bez problemu można na fakturę brać. A przepłaca tylko głupi manago ;-)

  • 0

    83.  2016-07-01 19:24:32

    I takie byznesmeny jak ja ;-)

  • 0

    84. ~  2016-07-01 19:37:35  host: 188.146.13.254.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @79: Vectra i Netia wycofały APU, Orange dziwnym trafem dalej się trzyma. Jaka firma, takie metody.

  • 0

    85. ~  2016-07-06 14:43:05  host: 159-205-76-180.adsl.inetia.pl

    76-78, przedłużanie na czas oznaczony jest jedną z opcji, którą wybiera klient. Drugą - jest przejście umowy na czas nieoznaczony, z dość nieprzyjemnymi stawkami.

  • 0

    86. ~  2016-07-06 22:39:07  host: 188.146.1.55.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @85: Dlaczego nie zrobią jak cywilizowani operatorzy zachowania stawek po przejściu na czas nieoznaczony (i jakiejś oferty utrzymaniowej, aby klienci zawierali aneksy na kolejny czas oznaczony) albo ewentualnie podwyżki o 10-20% ceny?

  • 0

    87. ~  2016-07-12 13:36:59  host: public-gprs690209.centertel.pl

    Rozwiązaniem na to jest prepaid - żadnych papierków poza obecnie wymaganą rejestracją.

  • 0

    88. ~Piotrek  2016-07-13 23:28:46  host: 91.241.39.229

    mam dośc telekomów, teraz to co walczę ze służbowymi numerami t-mobile to cyrk na kółkach.. czekam aż się umowa konćzy i spierniczam GDZIEKOLWIEK, dosłownie gdziekolwiek bo mam dość, a najlepsze że zapomnieli poinformować że jednej usługi brak - moja wina bo nie sprawdziłem, ale naookoło miją włączają - do tego potzreba 30 stron umowy! a mamy zależnych 10 spółek.. 300 stron umowy do podpisu!

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-91-246.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz wakacyjną promocję sieci Play?

Internet na lato za darmo w Play

 

Zobacz wynik | Opinie (7)

Archiwum Ankiet