DAJ CYNK

Wyniki finansowe Polkomtela za 2003 r.

sirmark

Wydarzenia

Polkomtek zaprezentował bardzo dobre wyniki finansowe za 2003 rok.

Polkomtek zaprezentował bardzo dobre wyniki finansowe za 2003 rok. Redukcja kosztów finansowych oraz ciągła optymalizacja wyników operacyjnych umożliwiła osiągnięcie najwyższego zysku netto w historii telefonii komórkowej w Polsce, który wyniósł 756,6 mln zł. W dalszym ciągu dynamicznie wzrasta baza użytkowników sieci Plus GSM – w 2003 roku przybyło ich prawie 940 tys. Stabilna baza abonencka i atrakcyjna oferta usługowa zapewniły spółce rekordowy przychód w wysokości 5,176 mld zł.

Przychody w czwartym kwartale 2003 r. wyniosły 1.333,3 mln zł, o 9,5% więcej niż w czwartym kwartale 2002 roku (1.217,6 mln zł). Przychody w 2003 r. sięgnęły 5.176,2 mln zł, o 9,9% więcej niż w 2002 roku (4.710,3 mln zł).

Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w czwartym kwartale 2003 roku 1.084,7 mln zł, o 8,1% więcej, niż w tym samym okresie w roku 2002 (1.003,0 mln zł). Koszty te w 2003 roku osiągnęły poziom 3.986,8 mln zł, o 12,9% więcej, niż w roku 2002 (3.531,6 mln zł).

Zysk operacyjny w czwartym kwartale 2003 roku wyniósł 268,7 mln zł, o 139,6% więcej niż w tym samym okresie roku 2002 (112,2 mln zł), a w 2003 roku – 1.249,9 mln zł, o 16,2% więcej niż w roku 2002 (1.075,4 mln zł).

EBITDA w czwartym kwartale 2003 roku wyniosła 462,4 mln zł, o 60,9% więcej w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (287,4 mln PLN), a w 2003 roku 2.003,6 mln zł, o 14,4% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim (1.751,3 mln PLN).

Zysk przed opodatkowaniem w czwartym kwartale 2003 roku wyniósł 225,4 mln zł, o 181,4% więcej niż w tym samym okresie roku 2002 (80,1 mln zł), a w 2003 roku 964,2 mln zł, o 24,1% więcej niż w roku 2002 (776,9 mln zł).

Zysk netto w czwartym kwartale 2003 roku osiągnął poziom 212,7 mln zł. Strata netto w tym samym okresie 2002 roku wyniosła 3,8 mln zł. W 2003 roku zysk netto osiągnął 756,6 mln zł, o 46,7% więcej niż w roku 2002 (515,8 mln zł).

W czwartym kwartale 2003 roku liczba pozyskanych klientów brutto wyniosła 607,9 tys., o 0,4% więcej niż w czwartym kwartale 2002 roku (605,7 tys.). W 2003 roku – sieć pozyskała brutto 1.990,2 tys. użytkowników, o 11,7% więcej niż w roku 2002 (1.781,1 tys.).

W czwartym kwartale 2003 roku sieć pozyskała 397,7 tys. użytkowników netto, o 14,0% mniej, niż w czwartym kwartale 2002 (462,4 tys.). W 2003 roku – sieć pozyskała 937,8 tys. użytkowników netto, o 15,2% mniej niż w roku 2002 (1.106,6 tys.). Wolniejszy przyrost użytkowników w 2003 roku związany jest z odłączeniem w 2003 roku ponad 563 tys. nieaktywnych użytkowników Simplusa.

Na koniec czwartego kwartału 2003 roku liczba użytkowników wyniosła 5.488,1 tys., czyli o 20,6% więcej niż na koniec czwartego kwartału roku poprzedniego (4.550,2 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 2.546,2 tys., a z usługi przedpłaconej 2.941,9 tys. klientów (wzrost odpowiednio o 13,6% i 27,4%. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego).

Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w czwartym kwartale 2003 roku do 15,9%, i wyniósł o 2,5 punktów procentowych więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (13,4%). Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w 2003 roku do 21,2%, t.j. o 3,9 punktów procentowych więcej niż w 2002 roku (17,4%).

Średni koszt pozyskania klienta (SAC) wyniósł w czwartym kwartale 2003 roku 298,6 zł, o 11,4% mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (337,0 zł). W 2003 roku 308,2 zł, o 1,6% więcej niż w 2002 roku (303,4 zł). Rosnące koszty pozyskania klienta spowodowane były kosztowniejszym programem pozyskiwania nowych użytkowników, zarówno w segmencie klientów abonamentowych, jak i SIMPLUSa. Średni koszt pozyskania klienta dla klientów abonamentowych wyniósł w czwartym kwartale 2003 roku 571,4 zł, o 16,7% mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (685,8 zł), a w 2003 roku 679,3 zł, o 8,5% więcej niż w 2002 roku (626,4 zł). Średni koszt pozyskania klienta dla klientów SIMPLUS to w czwartym kwartale 2003 roku 69,4 zł, o 49,8% więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (46,3 zł), a w 2003 roku 61,8 zł, o 37,6% więcej niż w 2002 roku (44,9 zł).

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 80,1 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 było niższe o 12,1% (91,1 zł), a w 2003 roku wyniosło 83,5 zł, w porównaniu z rokiem 2002 było niższe o 14,5% (97,7 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 140,5 zł i spadło o 6,9% w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (150,8 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w 2003 roku było na poziomie 145,2 zł i spadło o 6,4% w porównaniu z rokiem 2002 (155,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 27,7 zł i spadło o 9,4% w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (30,6 zł), a w 2003 roku - 28,4 zł i spadło o 13,6% w porównaniu z rokiem 2002 (32,9 zł).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Polkomtel