Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły TELEPOLIS.PL pyta o przenośność

TELEPOLIS.PL pyta o przenośność

Witold Tomaszewski 7 Października 2005 23:28

0 0
Już 10. października abonenci poczują wolność - kończy się 34-miesięczny okres zawieszenia prawa do przenoszenia numerów. Z tej okazji zadaliśmy przedstawicielom operatorów i regulatora rynku kilka ciekawych pytań.



Zanim przejdziemy do pytań i odpowiedzi warto wspomnieć, iż Centertel jako jedyny uruchomi komercyjnie i o czasie usługę przenośności numerów. Pozostali dwaj operatorzy wprowadzają usługę pilotażowo - PTC dla wszystkich swoich abonentów, Polkomtel dla wybranych. W obu sieciach testy zakończyć się mają w styczniu przyszłego roku.

Centertel jako jedyny podał też cenę „uwolnienia” numeru ze swojej sieci - 100 zł netto. Pozostali operatorzy trzymają ją jeszcze w tajemnicy. Patrząc jednak na ceny w sieciach na zachodzie Europy należy sądzić, że będzie to cena podobna jak u Centertela.

Czemu operatorzy dwukrotnie zwracali się z prośbą do URTiP o zawieszenie praw abonentów w kwestii przenośności numerów?

strzalkowski mJacek Strzałkowski, rzecznik prasowy URTIP: Wnioski operatorów sieci komórkowych zawierały uzasadnienie prośby o zawieszenie przenośności numerów. Fakt braku możliwości technicznych z chwilą wejścia w życie nowego Prawa Telekomunikacyjnego był obiektywny i powszechnie znany. A wynikał m.in. z tego, że ustawodawca w Prawie Telekomunikacyjnym nie wskazał, jaka metodą techniczną mają być przenoszone numery (a jest tych metod przynajmniej 4). Po drugie sieci operatorów były budowane w różnych okresach i składały się z central i oprogramowania różnych dostawców - a to wymaga integracji kilku systemów. Po trzecie, umowy o współpracy i rozliczeniach między operatorami nie zawierały zapisów o kierowaniu ruchem (ang. routing number) czy zasad odpłatności za przekazanie numeru z sieci do sieci. Także systemy operatorów sieci stacjonarnych nie były gotowe do kierowania połączeń na przeniesione numery. To wszystko w pełni uzasadniało potrzebę odroczenia terminu startu tej usługi w Polsce.
Pierwsze decyzja o odroczeniu (do końca grudnia 2004 r.) nie zawierała wskazania warunków technicznych - zgodnie z ustawą operatorzy powinni je uzgodnić między sobą sami. Ale to nie nastąpiło i w związku z brakiem porozumienia i status quo w przenośności numerów, operatorzy wystąpili o kolejne odroczenie. Tym razem doszło do ustalenia w drugiej decyzji Prezesa URTiP (odroczenie do 10. października), iż przenośność w Polsce powinna być realizowana metodą centralnej bazy danych. Ale podkreślam, zgodnie z ustawa Prezes URTiP nie miał podstaw do narzucenia swojej wizji tej usługi. Metoda centralnej bazy wskazana w decyzji została wynegocjowana na drodze konsensusu pomiędzy regulatorem i operatorami. I operatorzy otrzymali czas na jej utworzenie, przygotowanie swoich systemów telekomunikacyjnych oraz podpisanie stosownych aneksów do umów.
Od 19. września URTiP kontroluje, czy operatorzy sa przygotowani do świadczenia tej usługi. Kontrola potrwa do końca października, aby móc sprawdzić działanie usługi w okresie testów (pisaliśmy o tym w tej wiadomości - przyp. red.)

sadowska mElżbieta Sadowska, rzecznik prasowy Polkomtela (operatora sieci Plus GSM i Sami Swoi): Chociaż usługa z punktu widzenia klienta wydaje się prosta, pod względem technicznym jest bardzo skomplikowana - żaden z operatorów nie może wprowadzić jej sam, ponieważ dla zrealizowania tej usługi wymagane są uzgodnienia zmian na interfejsie międzyoperatorskim, a te muszą być spójne dla wszystkich operatorów. Brak wymagań technicznych (w szczególności tzw. routing number) powodował, że nie była możliwa realizacja części działań przystosowujących sieć operatora do realizacji uprawnień abonenckich i właśnie z powodu braku możliwości technicznych regulator zawieszał realizację uprawnień. Podkreślenia wymaga fakt, że pierwszy wyznaczony termin był niezwykle krótki.

domanski mTomasz Domański, Dyrektora Biura Rozwoju Biznesu PTC (operatora sieci Era i Heyah): Zawieszenie uprawnienia abonentów do przenoszenia numeru konieczne było ze względu na czas, jakiego potrzebują operatorzy, aby mogli bezpiecznie przygotować się do uruchomienia tej usługi. Zmiany, jakich muszą dokonać wiążą się z koniecznością ingerencji we wszystkie główne elementy sieciowe, systemy IT oraz platformy serwisowe. Ponadto, dla zapewnienia poprawnego funkcjonowania usług telekomunikacyjnych na przeniesionych numerach konieczne jest uzgodnienie pomiędzy operatorami jednolitych standardów technicznych oraz procedur wymiany informacji o przeniesionych numerach. Zadanie to nie jest proste – między innymi dlatego, że systemy techniczne poszczególnych operatorów nie są identyczne, a sprzęt pochodzi od rozmaitych dostawców. Rozległość i złożoność zadań związanych z uruchomieniem usługi przenoszalności numerów wymaga odpowiedniego czasu na ich staranne wykonanie.

kalinowskiJacek Kalinowski, rzecznik prasowy PTK Centertel (operatora sieci Orange): Ze względu na dużą złożoność procesu prznośności numerów w sieciach telekomunikacyjnych (np. zarządzanie ruchem także połączeń przychodzących od sieci stacjonarnych) - operatorzy oceniali, że potrzeba na pełne i udane wdrożenie tej usługi nawet kilkanastu miesięcy (do 2 lat).


‹ Poprzednia | 1 | 2 | Następna ›
Dodaj do:
w sumie: 7
  • 0

    1. ~Alienus  2005-10-08 00:44:43  host: gprs2.plusgsm.pl

    Coś mi sie wydaje że przez najbliższe parę miesięcy osoby przenoszące numet będą miały niezłe cyrki i techniczne "niespodzianki". Nie wierze żeby to od razu bezboleśnie działało...

  • 0

    2. ~Mossak  2005-10-08 00:56:55  host: proxy4.kom-net.pl

    Zauwazcie, ze niektore odpowiedzi polkomtela i PTC sa sprzeczne...

  • 0

    3.  2005-10-08 10:59:41

    juz widac czym polkomtel bedzie sie chwalil od 10.X... wspaniala metoda informowania o przynalezonsci do sieci...

    no chyba ze nie odpowiedzieli z innego powodu.... nie wiedza jeszcze jak to zrobic xD

  • 0

    4. ~AndSa  2005-10-08 11:05:53  host: aed35.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Najlepiej ( ;-) ), żeby po zakończeniu rozmowy otrzymać SMS o treści np. "Polaczenie, ktore wykonales nie bylo polaczeniem wewnatrzsieciowym. Oplata za polaczenie zgodnie z cennikiem. Oplata za ten SMS 1,22zl (brutto). Milego dnia, mozesz wiecej, wychodzimy na plus"

  • 0

    5. ~florek  2005-10-08 11:59:52  host: 62.233.176.57

    hehe no to b. dobre jest, Andsa

  • 0

    6. ~emandem  2005-10-10 23:50:36  host: 80.51.79.237

    rety, przeciez to bedzie cyrk z tymi rozmowami - ktore w sieci, ktore nie.......mam nadzieje ze ludzie z ktorymi sie kontaktuje dadza znac, a przede wszystkim nie beda glupiec z tymi zmianami. dla mnie to tylko kolejny cios dla operatorow zwiekszajacy konkurencje. odchodzi problem przywiazania do numeru, i teza, ze dzieki niemu operator trzyma klienta na smyczy :) efektem nie beda masowe migracje, raczej lepsze warunki u dotychasowego operatora

  • 0

    7. ~coneser  2005-10-17 16:15:49  host: aih230.internetdsl.tpnet.pl

    Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ustalenie przez każdego z operatorów własnych stawek na połączenia komórkowe (w ramach wszystkich sieci) i na połączenia stacjonarne (w ramach istniejących sieci).

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-145-16-43.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Z jakiego pokrowca na smartfon korzystasz?

Jak zabezpieczamy telefon przed uszkodzeniem?

 

Zobacz wynik | Opinie (9)

Archiwum Ankiet