DAJ CYNK

Polski rynek telekomunikacyjny wzrośnie w 2004 r. o 13%

WitekT

Wydarzenia

Wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2004 roku wzrośnie o 13%, głównie dzięki wzrostowi rynku telefonii komórkowej, transmisji danych i szerokopasmowego Internetu - prognozują analitycy z firmy PMR, badającej rynek telekomunikacyjny.

Wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2004 roku wzrośnie o 13%, głównie dzięki wzrostowi rynku telefonii komórkowej, transmisji danych i szerokopasmowego Internetu - prognozują analitycy z firmy PMR, badającej rynek telekomunikacyjny.

Na polskim rynku telekomunikacyjnym mamy do czynienia z ożywieniem. Rynek ten, po dwóch latach stagnacji, w 2003 r. powrócił do szybkiego tempa wzrostu, dynamika wyniosła, według różnych źródeł, 8-14% w stosunku do roku 2002 - poinformowali analitycy PMR w opublikowanym we wtorek raporcie. Według ich prognoz, w 2004 r. wartość rynku zwiększy się o 13,2 proc.

PMR uważa, że również przez następne lata branża telekomunikacyjna będzie się dynamicznie rozwijać, a przeciętna roczna stopa wzrostu w latach 2005-2007 ma wynieść 11,7%.

W latach 2005-2007 wzrost będzie kontynuowany, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi telefonii komórkowej oraz sektora transmisji danych i szerokopasmowego dostępu do internetu - uważają specjaliści PMR. W opinii autorów raportu, rynkiem mało perspektywicznym jest natomiast telefonia stacjonarna.

Wartość tego segmentu będzie się zmniejszać, a liczba linii stacjonarnych będzie rosła w najbliższych latach w coraz słabszym tempie. Kurczenie się wartości sektora stacjonarnego nie oznacza jednak automatycznie, że wszystkie firmy na nim działające odczują spadek przychodów - uważają analitycy PMR.

Według nich, alternatywni operatorzy mają nawet możliwość znacznego zwiększenia sprzedaży poprzez odebranie klientów Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA). W szczególności dotyczy to firm działających na rynku połączeń międzymiastowych, międzynarodowych i połączeń z telefonów stacjonarnych na komórki.

Do najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły na sytuację na rynku telekomunikacyjnym w ciągu ostatniego roku, autorzy raportu zaliczają przede wszystkim zmianę strategii operatorów komórkowych i związane z tym pojawienie się na rynku nowej marki - Heyah. Marka ta należy do Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Według PMR, wydarzenie to pociągnie za sobą wzrost konkurencji na rynku i kolejne obniżki cen połączeń komórkowych. Istotnym wydarzeniem było także wejście w życie nowego prawa telekomunikacyjnego, choć w opinii autorów raportu na praktyczną implementację niektórych jego zapisów przyjdzie poczekać nawet do 2006 roku.

Dotyczy to np. prawa abonentów do zabrania ze sobą numeru telefonu przy zmianie operatora (...) oraz tzw. uwolnienia pętli abonenckiej, które da operatorom alternatywnym możliwość bezpośredniego świadczenia usług wszystkim klientom TP SA - uważają specjaliści PMR.

PMR jest firmą specjalizująca się w dostarczaniu informacji i usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka wydaje publikacje biznesowe oraz świadczy usługi konsultingowe i badania rynku.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Puls Biznesu