Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Polkomtel maluje trawę na zielono

Polkomtel maluje trawę na zielono

Witold Tomaszewski 11 Maja 2011 18:20

0 0
Polkomtel przedstawił nowa filozofię działania firmy oraz założenia nowej oferty. Gdyby nie czynniki zewnętrzne, to pewnie czekalibyśmy na nią jeszcze jakiś czas. Niestety, pod nową maską warkocze stary i mocno zużyty już silnik, który zaczyna spalać coraz więcej oleju i dymić z rury wydechowej.



Polkomtel postanowił dość mocno zreorganizować swoją ofertę pod względem komunikacji. Znika Simplus - największy prepaid w Polsce. Znika iPlus - marka, której znajomość wśród użytkowników bezprzewodowego Internetu jest bardzo duża. Znika 36.6 - marka, która hucznie wystartowała w czerwcu 2008 roku, ale okazała się klapą. Można powiedzieć, że TurboDymoMena zastąpił Kononowicz. Nie będzie niczego oprócz marki Plus i dopisku - na kartę, mix, abonament, firma, Internet…

Czy to dobry ruch - nie wiem, tu pole do popisu mają dziennikarze zajmujący się marketingiem. Ja mogę zająć się ofertą mix i prepaid, do której udało nam się dotrzeć. A właściwie chyba nawet nie muszę, zajęli się nią już czytelnicy - polecam ich komentarze.

Jarosław Bauc, prezes operatora, zapowiada, że teraz najważniejsze będzie utrzymanie klienta i dobre z nim relacje, bo polski rynek jest już dojrzały i już teraz 3/4 kontraktów to odnowienia. Hasła dotyczące "dbania o klienta" doskonale pamiętam od przynajmniej 4 lat. Wtedy to przeszedłem z Plusa do Ery, a kilka tygodni później odbyła się konferencja, na której Jarosław Bauc powiedział dziennikarzom, że dla firmy najważniejsi są dotychczasowi klienci i oferty dla przedłużających są lepsze niż dla nowych. Na moje stwierdzenie, że właśnie co zmieniłem sieć, gdzie "na dzień dobry" dostałem lepszą ofertę niż przy przedłużeniu w Plusie, usłyszałem odpowiedź - zapraszam za 2 lata. 2 lata nie pomogły, 4 też nie - dalej przy przedłużeniu w Plusie bardzo często jest gorzej niż w innych sieciach dla klientów "z ulicy". I nie wierzę, żeby to szybko się zmieniło, za dużo razy o tym mówiono, a za mało robiono - to z resztą tyczy się nie tylko Polkomtela. Na razie klienci muszą cieszyć się z możliwości wyczyszczenia telefonu.

Prezes Bauc chwali się, że Polkomtel ma najwyższą marżę EBITDA spośród telekomów. I to prawda. Wysoka marża może z jednej strony świadczyć o świetnym zarządzaniu firmą i wysokiej efektywności, a z drugiej - o malejących kosztach pozyskania klienta. Patrząc na przyrost netto klientów abonamentowych w IV kwartale (czyli okresie żniw) o zaledwie 9 tys., na ofertę telefonów i smartfonów oraz ich ceny w Plusie, na ofertę podstawową i lojalnościową widać wyraźnie, że wysoka marża wynika z oszczędności na klientach. To taktyka przyjęta przez Polkomtel dłuższy czas temu, która teraz zaczyna odbijać się czkawką. I nie będzie prosto tego trendu odwrócić, bo nowe oferty będą podobne do dotychczasowych, czyli tak samo mało atrakcyjne dla statystycznego klienta.

Podsumowując dzisiejsze wystąpienie zarządu Polkomtela (czyli nomenklatura oferty i kolejna zapowiedź dbania o klienta), dodając do tego zapowiedzi nowego programu lojalnościowego, który podobno ma pojawić się w nadchodzących miesiącach, trudno nie odnieść wrażenia, że ktoś tu maluje trawę na zielono. Po co? Ano powody są co najmniej dwa…

Pierwszym jest rebranding Ery na T-Mobile. Wszyscy operatorzy będą starali się zrobić coś, co choć trochę obniży rangę tego wydarzenia i odciągnie od niego uwagę. Trzeba jednak przyznać, że jeżeli nie da się klientom czegoś wymiernego, to zainteresowanie będzie liczone w godzinach, a nie dniach czy tygodniach. Do tego tematu o wiele lepiej podszedł Centertel, który dla klientów prepaid przygotował akcję z tajemniczymi kodami. Wiadomość na TELEPOLIS.PL ma już ponad 330 tys. odsłon, co daje jej drugą pozycję pod tym względem w historii naszego serwisu. Promocja ma trwać do 15. maja, a to podobno dopiero początek atrakcji.

Drugi powód to zapewne chęć pokazania przyszłemu inwestorowi, że w firmie coś się dzieje, a zarząd i wyższa kadra kierownicza jest aktywna i dynamiczna. Mówiąc krótko - zaczyna się walka o miejsce i pozycje w firmie pod nowym właścicielem. Tym bardziej, że w tym roku (w maju - o ile dobrze pamiętam) kończy się kadencja Jarosława Bauca i Krzysztofa Kiliana - dwóch głównodowodzących. Obaj kilka miesięcy wcześniej bardzo przychylnie wypowiadali się także o Zygmuncie Solorzu-Żaku, deklarując chęć współpracy.

Większych zmian w Polkomtelu należy chyba oczekiwać dopiero po wejściu do niego nowego inwestora… Do tego czasu nikt nie odważy się na prawdziwą rewolucję i nie będzie ryzykował z ofertą.
Dodaj do:
w sumie: 158
  • 0

    142. ~  2011-05-13 14:10:22  host: 83.238.241.217

    139 - czy ten "monobranding" to poprawnie? Nie lepiej (włąściwiej) marka rodzinna?

  • 0

    143. ~przemo13  2011-05-13 15:09:24  host: cuo178.internetdsl.tpnet.pl

    ~139 hmm... jak nie pisać z "wycieczkami osobistymi" jak odpowiadam do autora? Czytałem dwa razy i rzucają mi się dwie rzeczy 1. Że oferta plusa nic nie wnosi nowego 2. Że Era jest dużo lepsza i to kilka razy podkreślałeś. Dla mnie plus jest leszpy i to akurat dla mnie. Nie będę opisywał czemu... bo nie ja piszę artykuły i nie mam na tyle miejsa w komentarzach. Ale jeśli ktoś pisze artykuł, to mógłby to poprzeć konkretem a nie tekstem typu "tak i basta". Rozumiem, że dla Ciebie była lepsza, w jakimś konkretnym przypadku. Ale tego tu brakuje. Bo jeśli ktoś pisze taki długi wywód i rzuca takimi treściami, to trzeba to poprzeć. Więc dla mnie jest to nic nie wnoszące poza raklamą i tyle. A co do reklamy, to Wasz portal i możecie sobie reklamowąć kogo chcecie i w jakiej formie chcecie. A ja tylko komentuję, że tekst nie ma treści i jest sponsorowaną reklamą opartę na porównaniu do konkurencji.

  • 0

    144.  2011-05-13 17:23:08

    przemek13: a czy masz dowody na to, że artykuł jest sponsorowany? To je przedstaw, skoro fakty są tak dla Ciebie ważne. Dalej nie rozumiesz, że komentujesz wycinek mojego felietonu, jeden z przykładów, że 4 lata temu miałem z ulicy lepszą ofertę w Erze niż przedłużenie w Plusie. Wtedy pamiętam doskonale fakt zapewnień, że utrzymanie jest ważniejsze niż pozyskanie. I zupełnie abstrachując od tego gdzie ja jestem, byłem i będę, ważne jest to, ze przez 4 lata były zapewnienia, a nie czyny. Wiec bądź łaskaw albo przeczytać całość i zrozumieć, albo już nie komentować po raz n-ty wyciagnietego z kontekstu fragmentu. I wybacz, ale ja wiem od Ciebie lepiej, co chciałem napisać i przekazać. Zdecydowana większość ludzi to zrozumiała, więc jeżeli Ty nie rozumiesz, to chociaż miej na tyle kultury, żeby nie rzucać we mnie oskarżeniami o nieujwniony sponsoring.

  • 0

    145.  2011-05-14 08:20:51

    Ja dorzucę kamyczek do ogródka... Pewnie ktoś powie - komu to potrzebne - są darmowe takie rzeczy... Ale powiem - w Plusie - niezależnie od oferty, czy to nowa aktywacja, czy przedłużenie w PWA czy w ANU - jakakolwiek umowa w każdym razie - umożliwia pobranie za kilka złotych (w iPlusie za złotówkę chyba nawet) kodu do pełnej komercyjnej wersji programu Internet Security (to jak wszyscy wiedza więcej niż zwyjły antywirusa o tych darmowych nie mówiąc) Kaspersky'ego i to z licencją 2-letnią. Ile za przeproszeniem kosztuje taki program albo chociaż aktualizacja? 200 zł? 150? Bo mniej chyba ie - 112-miesięczne może mniej kosztują... To oczywiście nie jest nic nadzwyczajnego w wcale nie powoduje "zostawienia kasy w portfelu". Ja tylko powiem, zejuż całą rodzinę obdarowałem dobrym programem antywirusowym a i tak mam z zeszłego roku kody jeszcze 2 do wykorzystania ;-) za miesiąc będę miał 2 kolejne... Taka drobnostka...

  • 0

    146.  2011-05-14 15:20:37

    Plus lawiruje z obietnicami żeby zatrzymać jak najwięcej klientów i mu się udaje. Po co walczyć jak może więcej zyskają podwyższając ceny ? Klient łyka co mu powiedzą w reklamie lub w salonie. Tam przedstawią zalety pomijając wady i nikt nie wspomni o tańszej konkurencji. W felietonie brakuje mi oceny zachowania klientów. Winni są klienci a nie Plus czy Bauc który dostaje pieniądze za to żeby gadać jedno a robić swoje.

  • 0

    147.  2011-05-14 15:26:07

    @145 Microsoft Security Essentials masz za darmo.

  • 0

    148. ~  2011-05-14 16:16:59  host: v14-09.opera-mini.net

    145 Wlo jestem twoim idolem, podziwiam cię za odwagę ja bym nie Odważył się na zainstalowanie ruskiego antyvirusa na moim kompie

  • 0

    149. ~Octopus  2011-05-14 19:01:12  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    @148 - najpierw sprawdź jak to działa , a potem napisz.

  • 0

    150. ~Octopus  2011-05-14 19:13:55  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    WitekT - To nie jest tak ,że operatorzy siedzą i się zastanawiają, zamiast zrobić coś konkretnego... jeśli nie masz odbiorców danej usługi - nie wprowadzasz tej usługi. Rozszerzenie transmisji data to nie jest 5 zł , ludzie nie mają czasu , pieniędzy , wiedzy. Tego typu usługi wprowadzanie są w nowoczesnych społecznościach, które łakną nowinek technicznych. U nas podnietę wywołuje 8 mega pixeli w telefonie ,a nie transmisja voice i data w instalacji wysokiego napięcia. Ludzie marzą o tanich rozmowach rozmowach, a ilu z nich korzysta z voip?. Zamiast kupić coś z głową , rzucają się na gadżety. Płaczą ,że drogo , ale abonamentu za 100 nie zapłaci. Nie , prepaid najlepszy. A to ,że koszty utrzymania sieci są bardzo wysokie i stale rosną , to już nikogo nie interesuje. Także koło w istocie się zamyka. Świadomość ,że nic nie ma za darmo - rodzi się w bardzo ,bardzo dużym "BULU"(za prezydentem) :))

  • 0

    151.  2011-05-14 19:46:20

    Chyba wszyscy korzystają z VoIPa. To że niektórzy o tym nie wiedzą i się na nich zarabia to inna historia. Koszty rosną ale chyba na opłacenie naganiaczy bo coraz mniej naganiają ? Operatorzy jeszcze czasami są taka bezczelni że próbują blokować transmisję VoIP. Play akurat odstaje bo daje teleplaya. Gdyby świadomość ludzi była większa to by dzwonili przez VoIPa i wysyłali wiadomości z komunikatora przez telefon komórkowy ale taki trzeba mieć za rozsądne pieniądze. Różnice sięgały 1000 zł. i więcej na telefonie między W3 a Playem. W3 zrobiło skansen technologiczny i zanim się to zmieni upłynie trochę czasu.

  • -1

    152. ~Octopus  2011-05-14 20:42:49  host: 83.143.137.207

    Przy dobrych układach Play zniknie w okresie 30 miesięcy. Kończy mu się ochronka , a pozyskiwanie klienta (plej nie płaci kar klientów przy migracji ) który będzie przynosił przychód na 6/8 mies. przed końcem kontraktu jest mało opłacalne. Ad. voip-a słowo "chyba" jest wystarczającym znacznikiem...

  • 1

    153.  2011-05-14 22:02:51

    Jeżeli ktos używa znakow dymnych z VoIPa raczej nie korzysta. Nie wiem jak inni się komunikują ale cały ruch głosowy w sieciach leci VoIPem. Play dawno miał pasc a nie wiem ile razy miał byc sprzedany. Jak upadnie i nowy operator rozwiąże umowę z profitami na czas nieokreslony to się wybierze innego operatora. Do tego czasu oszczędzam.

  • 0

    154. ~Octopus  2011-05-15 01:22:21  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    To Plej miał zniknąć ? Możesz podać detale tych newsów ? I jak można sprzedać coś ,co jest chronione prawem. Przecież to alternatywa dla W3.

  • 1

    155. ~  2011-05-15 11:03:42  host: user-188-33-175-114.play-internet.pl

    Detale masz w @152. Koronny argument naganiaczy w kwestii żeby nie przechodzić do Playa. Wyobraź sobie że P4 był już sprzedany.

  • 0

    157. ~filipski  2011-05-15 17:39:54  host: ciz75.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A co z SamiSwoi??

  • 0

    158. ~  2011-05-16 03:24:22  host: dcg164.neoplus.adsl.tpnet.pl

    154. Teraz ty się w bajkopisarza zabawiasz i wieszczysz koniec Play. Wątku z usypianiem wściekłych psów rozwijać nie będę.

  • -1

    161. ~Octopus  2011-05-16 12:57:16  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    @158. Oczywiście ,że zgaduję. Jak będzie z plejem czas i rynek pokaże . Klienci weryfikują i dokonują wyboru.

  • 0

    163. ~tadek  2011-05-17 14:55:56  host: fbd123.internetdsl.tpnet.pl

    A ja jestem ciekaw, kto kupi Polkomtela, podobno najwyższą stawkę proponuje Solorz-Żak, twórca polsatu - w ten sposób Polkomtel może zasilić jego multimedialną propozycję, zobaczymy, może byłoby to i dobre dla tej firmy.

  • 0

    164. ~  2011-05-17 17:11:06  host: ip95.elektrosat.pl

    No właśnie, bardzo mnie interesuję już wspomniany przez Pana Redaktora program lojalnościowy, co oni właściwie chcą zaproponować swoim obecnym i przyszłym klientom? Logicznym w tym przypadku będzie rozwiązanie Orange - wprowadzenie rabatów w zależności od liczby usług. Wtedy Klienci odczują że sieć dba o ich interesy.

  • 1

    165. ~expracownik  2011-05-25 19:07:53  host: iwv26.internetdsl.tpnet.pl

    nóż mi sie w kieszeni otwiera-SATYSFAKCJA MONITOROWANA... zapytajcie pracowników salonów za co polkomtel im płaci- to jest kpina, wiekszość rzeczy robi sie w czynie społecznym. Inaczej się pracuje wiedząć, że za kazda umowę , za kazdego klienta jest płacone. Wiadomo jak wygląda rozmowa z klientem za którego sprzedawca nic nie dostaje-chce sie takiego pozbyć jak najszybciej bo i tak nie ma z niego żadnej kasy. Gdybyście tylko mieli świadomość za jak małą część umów jest płacone.. system motywacyjny jest tragiczny i aż nie chce sie klientami gadać skoro robi sie to za darmo... A przyjdie taki przedłużyć umwe w niskim abonamencie i rzuca teksatmi sugerując że z jego abonamentu kasa szła na naszą wypłatę, żze nas utrzymuje i jeszcze takiemu pyskować nie można... SATYSFAKCJA MONITOROWANA... PPPFFFFFFFF

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-180-248.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową generację iPhone'ów Apple'a?

Apple iPhone X, iPhone 8 i iPhone 8 Plus zaprezentowane

 

Zobacz wynik | Opinie (8)

Archiwum Ankiet