Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Play - raport firmy Audytel porównujący ceny

Play - raport firmy Audytel porównujący ceny

Audytel 22 Marca 2007 12:20

0 0
16 marca 2007 r. oficjalnie zadebiutował na rynku z ofertą P4 - czwarty komórkowy operator infrastrukturalny (MNO) - prezentując nową markę Play. Mimo iż własne zasoby naziemnej infrastruktury radiowej tej sieci nie są duże, operator Play już od pierwszych dni działania zapewnia pokrycie niemal całej Polski usługami 2G (oraz większych miast usługami 3G) dzięki umowie roamingu wewnętrznym z Polkomtelem (operatorem sieci Plus i Sami Swoi) - pisze firma Audytel w swoim raporcie.



Zgodnie z oczekiwaniami oferta Play jest skierowana głównie do rynku konsumenckiego, a ściślej mówiąc do bardziej chłonnej na nowinki techniczne i rozrywkę jego części. Świadczyć o tym mają agresywne (żeby nie powiedzieć: szokujące) reklamy, zaawansowane telefony 3G, posługiwanie się w przekazach marketingowych cenami brutto a nie netto oraz brak oferty low endowej: abonamentów poniżej 50 zł i tanich starterów pre-paidowych. Multimedialne nastawienie oferty widoczne jest na przykładzie cen MMSów - Play jako pierwszy na polskim rynku zrównał te ceny z i tak już niskimi cenami za SMSy (15 gr).

To co zaskakuje w ofercie operatora, to niezwykle agresywna polityka dotycząca cen połączeń, która może być wstępem do wojny cenowej. Analiza cennika Play pokazuje, że efektywna cena jednej minuty rozmowy do dowolnej sieci może wynosić w wyższych taryfach niespełna 20 groszy netto, czyli o 60% taniej od najniższych cen z oficjalnych cenników operatorów GSM oraz o 50% taniej od obecnych cen hurtowych (MTR - mobile termination rate) za dostęp do sieci GSM. I to bez uwzględnienia promocji aktywacyjnych oraz efektu "zarabiania" dodatkowych minut za przyjmowanie rozmów przychodzących. Jeżeli założyć, że struktura połączeń głosowych przeciętnego użytkownika składa się w 50% z ruchu do obcych sieci GSM (co jest dobrym przybliżeniem dla większości odbiorców korporacyjnych), to okaże się, że dla użytkowników o tym profilu, wydzwaniających od 150 do 1000 minut miesięcznie (co odpowiada kosztom od 40 zł netto do ponad 250 zł netto miesięcznie) oferta Play jest po prostu bezkonkurencyjna (patrz rysunek 1 i 2).

Rysunek 1: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla użytkowników pre-paid dzwoniących 150 minut miesięcznie.

audytel play rys1

Dane do rysunku 1 (założenia: 75 minut do innych sieci komórkowych i 75 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych).

Taryfy prepaid

Play (P4)

Orange GO (Center- tel)

Happy (PTC)

Sami Swoi (Polkom-tel)

Własna sieć i sieci stacjonarne

21,93 zł

16,40 zł

36,27 zł

15,00 zł

Inne sieci komórkowe

21,93 zł

49,50 zł

36,27 zł

40,50 zł

SUMA

43,85 zł

65,90 zł

72,54 zł

55,50 zł



Rysunek 2: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla abonentów dzwoniących 600 minut miesięcznie.

audytel play rys2

Dane do rysunku 2 (założenia: 300 minut do innych sieci komórkowych i 300 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych).

Taryfy biznesowe

Play 150 (P4)

Orange 320 (Center- tel)

Pakiet Biznes 230 (PTC)

Biznes- klasa 200 (Polkom-tel)

Własna sieć i sieci stacjonarne

61,48 zł

65,00 zł

78,00 zł

77,50 zł

Inne sieci komórkowe

61,48 zł

150,00 zł

168,00 zł

150,00 zł

SUMA

122,95 zł

215,00 zł

246,00 zł

227,50 zł



Jak to możliwe? Większość operatorów GSM podaje co najmniej dwie stawki za połączenia: wewnątrz własnej sieci oraz do obcych sieci GSM, przy czym na ogół ta pierwsza stawka jest wyraźnie niższa (rzędu 20 gr netto za minutę - czasem zastępuje ją opłata ryczałtowa), a druga wyższa (od 50 gr netto do 70 gr netto za minutę). Efektywna, uśredniona cena za minutę rozmów zależy więc w tych taryfach od proporcji, w jakiej użytkownik korzysta z tańszych połączeń. Z badań Audytela wynika, że w strukturze ruchu użytkowników biznesowych około 50% połączeń wychodzących są to połączenia do obcych sieci GSM, w związku z czym efektywne ceny netto za minutę rozmowy osiągają na ogół poziom około 30 - 40 gr. Większe obniżki cen są możliwe w przypadku bardzo dużych klientów (od kilkuset kart SIM w górę) i w przypadku klientów zamykających większość ruchu w ramach własnej grupy biznesowej.

Tymczasem konstrukcja oferty Play jest inna: stawka za minutę rozmowy nie zależy od kierunku a jedynie od wartości abonamentu i wynosi od 40 gr netto (49 gr brutto) w ofercie pre-paid do 20 gr netto w najwyższym abonamencie za 122,95 zł netto (150 zł brutto). Rozmowy poza pakietem abonamentowym taryfikowane są po 40 gr/min netto (49 gr/min. brutto).

Wnioski dla klientów korporacyjnych

Firma Audytel zaleca klientom korporacyjnym przeprowadzenie analizy struktury ruchu komórkowego w firmie ze szczególnym uwzględnieniem ruchu wewnątrz własnej grupy biznesowej. Mniejsze firmy, użytkujące do 50 kart SIM, w których zużycie mieści się w granicach 150 - 1000 minut na kartę SIM miesięcznie, mogą rozważyć usługi sieci Play jako atrakcyjną alternatywę dla dotychczas wykorzystywanych rozwiązań. Powyższa uwaga odnosi się jednak tylko do usług głosowych - w zakresie mobilnej transmisji danych oferta Play jest na razie nieatrakcyjna cenowo, brak jest też w niej usług dodanych skierowanych do biznesu. Przed podjęciem ostatecznych decyzji warto będzie jednak zaczekać na ofertę Play dedykowaną dla rynku korporacyjnego - można założyć, że nie będzie ona gorsza od oferty dla rynku konsumenckiego - oraz na odpowiedź operatorów konkurencyjnych.

audytel logo
Dodaj do:
w sumie: 261
  • 0

    242. ~siti  2007-04-10 19:20:50  host: asr231.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ja tez tak uwazam , play charakteryzuje naprawde niespotykana przejrzystosc

  • 0

    243. ~peg  2007-04-10 21:05:58  host: dqb184.neoplus.adsl.tpnet.pl

    wlasnie. nawet plusem w tym momncie staja sie neprzechodzace minuty. daje rade. wszystko klarowne, nawet na rachunku, w wyliczeniach. i nie ma oplat za dodatkowe opcje. super.

  • 0

    244. ~quq  2007-04-12 09:11:19  host: atk243.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ten brak oplat to jest chyba najlepsze w tym wszystkim

  • 0

    245. ~pangaj  2007-04-12 15:39:11  host: chello062179021215.chello.pl

    tak, brak ukrytych kosztów to duzy plus oferty play

  • 0

    246. ~mirra  2007-04-13 19:41:35  host: ate180.neoplus.adsl.tpnet.pl

    a ja polecam 2 nowe filmiki play http://www.youtube.com/watch?v=U7zESxNLgCk http://www.youtube.com/watch?v=ubUf8zPrXRs

  • 0

    247. ~hasso  2007-04-15 21:45:41  host: dkn226.neoplus.adsl.tpnet.pl

    te reklamy sa naprawde odlotowe :)

  • 0

    248. ~Nemo___  2007-04-16 19:39:44  host: 213.25.108.131

    Brak rzetelności ze strony Audytela. Szczególnie w przypadku porównania ofert (rys. 2). Kupując dzisiaj Play 150 możemy wydzwonić (300+300 minut) za co zapłacimy 122,95. Mamy dodatkowy pakiet kwotowy więc relatywnie koszt minuty spada. Era natomiast Przy PB230 daje upust 110 zł na 15 miesięcy co w sumie da 136 zł netto za 600 minut. Należy jednak pamiętać że Pakiety Biznes Ery można dodatkowo modelować obniżając koszt połączeń do 3 wybranych osób do 10 groszy...

  • 0

    249. ~Nemo___  2007-04-16 19:48:22  host: 213.25.108.131

    Dzięki takiemu rozwiązaniu okazuje się, że wydzwaniając np 1000 minut (300 Era i Stacj, 300 inni operatorzy i 300 do trzech bliskich osób w Erze zapłacimy 166 zł a w Play 210 zł)... Także, audyty wypadają nie dokońca rzetelnie.... Chcemy żeby najlepszy był Plus, to należy zwrócić uwagę na silne strony oferty plusa i policzyć pod tym kontem. Wtedy najlepszy będzie Plus...

  • 0

    250. ~DIS  2007-04-17 10:01:12  host: qd90.internetdsl.tpnet.pl

    ale nemo zapominasz, że ERA daje ten pakiet tylko na 15 miesięcy, no a po drugie na ile w profilu biznesowym jest to atrakcyjne, że masz trzy tańsze numery? Jak dla mnie nie specjalnie, bo i tak zasuwam z dwoma telefonami, prywatnym i firmowym...

  • 0

    251. ~Nemo___  2007-04-18 12:15:21  host: 213.25.108.131

    DIS: Zgadza się, że otrzymujesz upust na 15 miesięcy. Ważne jest jednak to, że przy średnich rachunkach na poziomie 250 zł netto po 15 miesiącach Era pozwala wymienić telefon podpisując aneks. Jest to działanie ponadstandardowe o które trzeba powalczyć ale z regóły kończy się sukcesem. Z kolei każde podpisanie aneksu wiąże się z kolejnymi profitami dla abonenta.... Czy takie rozwiązanie będzie możliwe w Play?

  • 0

    252. ~  2007-04-19 13:13:46  host: abdg202.neoplus.adsl.tpnet.pl

    sądze ze tu bedzie dokladnie tak samo ale pewnosci nie mam.

  • 0

    253. ~laik mimo wszystko  2007-04-22 20:36:08  host: chello062179021215.chello.pl

    to jest myślę tak skrajnie indywidualne podejście do klienta, że w tej chwili play nie będzie się tym zajmował bo ma inne priorytety na ten czas.

  • 0

    254. ~grv  2007-04-22 22:14:02  host: 155-tar-5.acn.waw.pl

    ~Nemo mylisz sie to porownanie jest obiektywne. nie wiem czemu porownujesz oferte indywidualna [play] z oferta biznesowa [era] to troche nie ma sensu. mysle ze play a raczej netia w biznesie bedzie miec cos porownywalnego a nawet lepszego bo tylko tym i cenami moze sciagnac klientow biznesowych do siebie.

  • 0

    255. ~DIS  2007-04-25 13:06:29  host: qd90.internetdsl.tpnet.pl

    PLAY ciągle się rozwija, biorąc pod uwagę, że ciągle mają bardzo silny respons od klientów, to sądzę, że będą poszukiwali jak najbardziej optymalnych rozwiązań.

  • 0

    256. ~pf  2007-05-09 12:41:19  host: 81.210.91.34

    nie widziecie ludziki ze PLay na starcie dal tak wiele.Zwazajac ze sie ciagle rozwija zaloze sie ze wejdzie za niedlugo i przechodzenie minut na nastepny miesiac i mozliwe ze pakiety biznesowe.Idea ( orange) byla kiedys na dzien dobry tak bardzo rozwinieta jak dzisiaj badziewny Orange w ktorym jestem , ale zmieniam za kilka dni opka wiec bedzie dobrze.Juz doswiadczylem plusow z uslugiPlay posiadajac zwyklego prepaida.dziala tak samo jak abo z tym ze bez tel.jak dla mnie super.Brak zwiazywania sie z opem.bedzie kryzys finansowy to sie nie pograzymy.A po za tym mysle ze 600 minut to dosc sporo.dla mnie starczy na jeden miesiac a moze i na dwa.w tej chwili place orangutanowi po 120 zl za miesiac majac tylko 350 minut do swoich wymiennie na 175 do obcych.zenada.Kiedys byla to najlepsza opcja w orange dopoty dopoki nie wszedl play.

  • 0

    257. ~grv  2007-05-09 18:11:05  host: 155-tar-5.acn.waw.pl

    caly zabawa z oszczednosciami polega na profilu klienta i jak on dzwoni. ale tak czy inaczej chyba play ma najlepsza mozliwosc dopasowania i fajnie wypada na tle konkurentow.

  • 0

    258. ~peg  2007-05-11 22:04:28  host: dqh219.neoplus.adsl.tpnet.pl

    tak, zgadza sie play ma najkorzystniejsza oferte i widac, z dbanie o klienta wychodzi mu coraz ladniej. chociazby owe pakiety na multimedia.

  • 0

    259. ~michał  2007-06-06 15:33:39  host: djz4.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no tak, ale kto dzwoni 75 minut do swojej i 75 minut do innych sieci. zazwyczaj się wybiera sieć taką, żeby było dużo osób, z którymi chce się mieć kontakt. ja mam samych swoich i tak jak dzwonię, nie wychodzi mi 55 zł, bo dzwonię więcej do swojej sieci. w playu bym miał tak samo. więc po co mam się przenosić? żeby dostać wadliwy telefon jak te co dawali na wejściu? poza tym wszystkie sieci niedługo obniżą ceny, bo konkurencja zawsze to wymusza. i wtedy bardziej się będzie opłacało zostać tam gdzie się jest. Plusik do tego pewnie będzie miał jeszcze przez te swoje słynne światłowody sieć stacjonarną i net na usłudze, więc możliwe, że tym bardziej nie będzie się opłacało uciekać gdzie indziej.

  • 0

    260. ~r  2007-06-10 08:22:16  host: chello087207229190.chello.pl

    mi jest tylko szkoda tych agresywnych reklam. Przestraszyli się moherowych beretów i zrobili standardową kampanię reklamową. Tamta była fajniejsza, taka zaczepna.

  • 0

    261. ~bombonierka  2007-06-11 14:00:52  host: dlv16.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ale nie tylko Play zmienił linię. wiesz r tu chodzi może o wizerunek. Plus też wystartował z reklamami "razem lepiej" o uczuciach i tak dalej. fajne, ale nie powiedziałabym, że nagle wszyscy przestali mówić o "zaczepnym" (użyję specjalnie tego słowa) Mumio i zaczęli mówić o nowym wizerunku Plusa (bardzo ciekawym szczerze mówiąc) przez moherki. w przypadku Play też pewnie jest podobnie. wizerunek firmy najważniejszy.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-198-143-210.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet