Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Para w gwizdek

Para w gwizdek

Witold Tomaszewski 5 Czerwca 2011 15:37

0 0
No i mamy dzisiaj drugi w historii naszej telekomunikacji rebranding - po Orange we wrześniu 2005 roku - i trzeci w tym roku changebranding - po rebrainingu Netii i monobrandingu Plusa. Trudne słowa, które nie niosą za sobą nic odkrywczego, nie zmieniają mechanizmów działania firm, a klienci mają z tego niewiele wymiernych korzyści.



Trzy tygodnie temu w felietonie zastanawiałem się, czy PTC wykorzysta swoją szansę związaną z rebrandingiem, czy odwróci trend spadkowy w liczbie klientów abonamentowych. Dziś już znam na to odpowiedź - nie wykorzystała. Teraz można postawić dodatkowe pytanie - czy poradzi sobie z kryzysem w social mediach? Fanpage T-Mobile PL na Facebooku przypomina ścianę płaczu…

Zacznijmy od nowej funkcjonalności pakietów wewnątrzsieciowych, obejmujących także wszystkie sieci T-Mobile na świecie, i roamingowych. Oferta bardzo fajna, ale pobawmy się w ankietę - nie będzie ona zapewne specjalnie reprezentatywna, ale może dać ciekawe wyniki.

Czy oferta roamingowa i rozmów wewnątrz T-Mobile jest dla Ciebie decydująca przy wyborze operatora?

Zdecydowanie tak
5.34%
Raczej tak
6.15%
Jest obojętna
9.80%
Raczej nie
20.69%
Zdecydowanie nie
56.52%
Nie mam zdania
1.49%

Wszystkich głosujących: 1479




Nowe i ciekawe rzeczy w T-Mobile kończą się chyba na wcześniejszym akapicie. Oferta w podstawowym wymiarze bardzo niewiele różni się od starej, Erowej. Na pierwszej konferencji była mowa o zupełnie nowej ofercie, która miała mieć niewiele wspólnego ze starą. Prawda jest taka, że owszem, niewiele - ale nie niewiele wspólnego, ale niewiele się różni od tej, która była do tej pory. Doszły mechanizmy taryf wewnątrzsieciowych i pakietów roamingowych.

Moim zdaniem, aby rebranding okazał się sukcesem i dał nowej sieci rozpęd, dopuszczalne były dwa wyjścia. Pierwszy z nich to zupełnie nowa oferta, która wcale nie musiała być dużo lepsza od dotychczasowej - jedni pisaliby, że dla nich jest lepiej, inni - że gorzej. Byłby przynajmniej podział opinii co do oferty - teraz są one dość jednoznaczne i w większości pokazują zawiedzione nadzieje. Drugim wyjściem był lekki tuning dotychczasowych ofert - wystarczyło poczytać ze zrozumieniem fora internetowe, porobić badania i zobaczyć, co klienci uważają za największe minusy w poszczególnych segmentach oferty, a następnie je usunąć.

W prepaidzie wiele osób skarżyło się na krótką ważność konta po doładowaniu, przywoływało przypadek austriackiego T-Mobile, w którym konto aktywne jest zawsze. Play długo jeszcze będzie benchmarkiem na naszym rynku, wiec nie ma sensu się z nim ścigać - ale można było kwestie doładowań załatwić poprzez wyróżnienie się na tle Plusa i Orange - choćby wydłużając o 2-3 miesiące dotychczasowe terminy. Pakiet 2 tys. minut do wszystkich sieci T-Mobile za 9 zł jest akceptowalny - ale nieakceptowalna jest jego tygodniowa ważność…

W postpaidzie dla klientów indywidualnych - wystarczyłoby sensowniej rozliczać pakiet minut w abonamencie w stosunku do SMS-ów i transmisji danych. 1:1:1 jest mało atrakcyjnym przelicznikiem. PTC ma chyba tego świadomość, bo o ile w taryfach Era Rodzinna jasno o tym informowała, tak w nowych ulotkach z logo T-Mobile mowa jest tylko o minutach. Regulamin rozwiewa jednak wątpliwości - w tej kwestii nic się nie zmieniło. Reszta taryf to kosmetyczne kwestie zmian ilości minut, pakietów - w jednych coś dodano, w drugich coś usunięto. Podobnie w ofercie dla biznesu.

Trzeba jednak przyznać, że oferta bez telefonu jest dość atrakcyjna. To, w połączeniu z podwyższeniem prowizji dla punktów za sprzedaż ofert sim only oraz zmianą wizji prezesa (PTC nie musi być już w ciągu roku czy dwóch największym operatorem) każe sądzić, że tegoroczny plan premiowy dla zarządu jest oparty o wyniki finansowe, a nie liczbę aktywnych kart SIM. A to znaczy, że mocne dotowanie telefonów będzie niemile widziane przy zatwierdzaniu ofert. Zapowiedzi w lutym w Barcelonie były inne...

Brak też jakiegoś T-day, jakiejś promocji w pierwszych dniach, z pakietami ekstra minut albo niższymi cenami telefonów dla klientów, którzy dołączą do nowej marki bądź zdecydują się przedłużyć kontrakt już na samym początku. Na to wcale nie trzeba fury pieniędzy (która, swoją drogą, i tak poszła w większości na reklamy, nie dając wymiernych korzyści klientom), wystarczy pomyśleć o jakiś prostych konkursach, zabawach terenowych, wszystko to podgrzać w mediach społecznościowych… Pomysłów są setki, do tej pory nic ciekawego nie pokazano. Kampania promocyjna z Janem Nowickim niezbyt trafiła do gustu Internautów.

W kuluarach dało się słyszeć, że był to najszybszy rebranding sieci w Europie - od momentu podjęcia decyzji do momentu zmiany marki. Podobno prace trwały codziennie do późnych godzin nocnych i nie było wystarczających mocy przerobowych do skonstruowania nowych ofert. Wszystkie promocje są ważne do 30. czerwca. Czy można oczekiwać po tym terminie zmian? Oby…

[Aktualizacja 6. czerwca 09:30] Błędnie spojrzałem na regulaminy promocji - dla klientów prywatnych i biznesowych aktualne trwają do końca sierpnia, a nie 30. czerwca, jak wcześniej napisałem.
Dodaj do:
w sumie: 116
  • 2

    98.  2011-06-06 11:20:14

    #92 lupiko: to nie jest źle, tylko bardzo źle, co to za oferta na 3 miesiace - albo caly okres obowiazywania umowy albo w ogole

  • 1

    99. ~T-mogile  2011-06-06 13:49:34  host: v03-16.opera-mini.net

    2 miesiące temu podziękowałem za współpracę, po tym jak Era przygotowała mi (10 letniemu abonentowi!!!) gorszą ofertę, niż miałem dotyczczas :-) Teraz nie żałuję x2. Syf, kiła i mogiła. T-mogiła.

  • -1

    100. ~cd59  2011-06-06 13:52:34  host: aesi217.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Poczekajcie to jest dopiero początek

  • -1

    101. ~Lolek  2011-06-06 14:17:37  host: 212.160.172.70

    "Play długo jeszcze będzie benchmarkiem na naszym rynku, wiec nie ma sensu się z nim ścigać " Chciałbym aby autor felietonu wyjaśnił mi czym wg niego jest benchmark i dlaczego z playem nie ma sensu się ścigać... Dla wrednych-chcę tylko zrozumieć sens wypowiedzi i chodzi mi o czysty obiektywizm bo do żadnje z sieci nie żywie urazy;) no moze z wyjątkiem heyah ;););) Pozdrawiam

  • 1

    102.  2011-06-06 14:46:02

    Lolek: benchmark w tym sensie, że użytkownicy telefonów komórkowych, a w szczególności czytelnicy TELEPOLIS.PL, jakiekolwiek nowe oferty operatorów odnoszą do oferty Play. Na jakiej podstawie tak twierdzę? Wystarczy poczytać komentarze - mniej więcej od 40-50 komentarza zaczynają sie takie porównania, a potem to już czysta wojna Play kontra reszta świata, którą staramy się - w miarę możliwości - ukrócić.

  • 1

    103. ~mirekb  2011-06-06 22:06:23  host: apn-95-40-118-167.dynamic.gprs.plus.pl

    tradycyjbie dobry felieton..nie zgodze sie z 1 kwestia:jesli oferta t sim only jest ok to vhyba na tle plusa i orange.za15zl na 12mies mam 150min po6mies 120.nie napisze w jakiej sieci;-)

  • 2

    104. ~max  2011-06-06 22:54:42  host: 194.181.131.242

    masz rację jestem w centrum i widzę że autorzy oferty są tak przekonani o samozajebistości oferty że nie widzą problemu. nie ma tam ludzi którzy nad tym panują , ten marketing to myslenie ludzików którzy przywedrowali z podbiałostockich wiosek i nie mają pojęcia jakie są oczekiwania klientów i co się dzieje w ich sklepach ,chcą aby sprzedawcy byli lepiej postrzegani a sami sa strasznie sztywni jak by chodzili z kijem od miotły w spodniach , nie słuchaja nikogo , a to nie dobrze ,życie wszystko zweryfikuje , pozdro

  • 0

    105. ~  2011-06-07 09:17:28  host: acgt104.neoplus.adsl.tpnet.pl

    104 to nie są chłpki spod białegostpku tylko mądzrzy wyzyskiwacze z niemiec i bardzo dobrze wiedzą co robią, w tm mają ceny ok 4 razy wyższe niż w play więc jak by obniżyli ceny do playowych to ich przychody spadły by do 25% obecnych przychodów, ja oceniam że stracą ok 30% klientów czyli będą mieli ok75% obecnych przychodówczyli 3 razy więcej niż gdyby obniżyli ceny do poziomu play

  • 2

    106. ~  2011-06-08 09:02:31  host: user-109-243-168-25.play-internet.pl

    UWAGA NA t-MOBILE:Totalnie kiepsa oferta "zawsze w kontakcie" oferta bez telefonu. UWAGA-NIE MA W NIEJ W ABONAMENCIE MINUT POZA SIEĆ T-mobile. Napisałem do BOA pytanie: czy są jakieś minuty w abonamencie poz sieć -zero Tak mi odpisali: 'Witam,dziękując za nadesłaną korespondencję, uprzejmie wyjaśniam, że przy ofercie ;Zawsze w kontakcie bez telefonu&; mamy możliwość dokupienia pakietu;Taniej do wszystkich;. Kwota usługi wynosi 7 zł brutto, gdzie otrzymujemy 30 minut do wszystkich sieci. Minuta połączenia bez wykupionego pakietu wynosi według cennika, czyli 0.30 zł brutto jest to doliczane do faktury po za abonamentem. Totalna beznadzieja Bez telefony i porażające ceny To ja wolę Play. Era chce aby tylko oni istnieli i tylko dzwonić do nich BEZNADZIEJA !!!!! Przy takich opcjach to rachunki w tm będą naprawdę imponujące dla tm

  • 2

    107. ~  2011-06-09 13:19:56  host: 89.171.41.194

    Ja też czekałem, bo przecież gorzej być nie mogło.... Już dłużej nie bedę czekał idę do Playa

  • 1

    108. ~przemo  2011-06-17 13:10:43  host: apn-77-112-23-180.dynamic.gprs.plus.pl

    ja z T jeszcze mam podpisaną umowe na 1,5 roku, miejmy nadzieje że do tej pory coś się zmieni ...

  • -1

    109. ~brmr  2011-06-17 14:10:17  host: dxe200.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zachwycacie się tak Play'em, ciekawe jak długo potrwa dobra passa tego operatora. Mają taką możliwość więc dają lepsze warunki.Poza tym zachęcam do poczytania regulaminu oferty Play zanim się zdecydujecie na przejście.

  • 0

    110. ~Octopus  2011-06-19 12:38:49  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    Myślałem ,że będzie coś ciekawszego u naszego różowego operatora.. ale doszły tylko taryf wewnętrzne i pakiety roamingowe. _ @ bmrm

  • 0

    111. ~Octopus  2011-06-19 12:39:51  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    @ bmrm - po co czytać regulaminy :))

  • 0

    112. ~ali  2011-06-19 20:16:57  host: 95-178-66-100.zielonagora.hypnet.pl

    prawda taka ze w erzetmobile oplaca sie oferta z abonamentem bo najwiecej minut o play nie mowie bo prawda taka ze nikt do mnie by nie zadzwonil jakby sie dowiedzial ze mam play i musi bulic za polaczenie wiec play odpada. natomiast era wypina sie na stalych abonentow malo dajac a jesli juz to slabe telefony wiec najlepiej zrywac z nimi umowy i podpisywac od nowa-sprawdzone

  • 0

    113. ~  2011-06-20 23:05:07  host: z07-07.opera-mini.net

    T-Mobile - chwile które łączą.

  • 0

    114. ~  2011-07-01 16:46:14  host: 31-128-3-9.ip.xcore.pl

    Ale najciekawsza jest niby-porównywarka ofert na stronie play. Czemu nie podają tam informacji o bonusach i dodatkowych minutach? to chore. Przecież w abo T-mobile mam dodatkowe minuty do innych sieci.

  • 0

    115. ~  2011-07-02 20:40:42  host: z25-06.opera-mini.net

    "po rebrainingu Netii i monobrandingu Plusa." czy nie powinno być "po rebrandingu netii", zamiast po jej "rebrainingu"?

  • 0

    116.  2011-07-03 11:38:39

    115: telepolis.pl/news.php?id=21141 :-)

  • 0

    117. ~  2011-08-01 04:33:31  host: m83-189-150-162.cust.tele2.se

    a po co tak szybko chcieli przeprowadzić rebranding? % płacony od marki?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-199-76.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy T-Mobile darmowymi 20 GB "uwolnił Internet"?

T-Mobile: 20 GB gratis dla każdego

 

Zobacz wynik | Opinie (16)

Archiwum Ankiet