Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły O telefonach polskich Internautów słów kilka

O telefonach polskich Internautów słów kilka

Tomasz Świderek 19 Października 2010 10:17

0 0
Ci, którzy planują zakup smartfona w IV kwartale już wiedzą, że mają w czym wybierać. A przynajmniej teoretycznie mają, bo przecież wcale nie jest pewne, że wszystkie wprowadzane modele trafią w tym roku na polski rynek, który zdominowany jest przez telefony tanie i - ewentualnie - ze średniej półki.



Trzeba uczciwie przyznać, że Microsoft pozytywnie zaskoczył tym, że wraz z wprowadzeniem Windows Phone 7 od razu pojawiło się, o ile dobrze policzyłem, 11 telefonów spełniających - wcale nie małe - wymogi tego systemu. Ile z nich będzie w dystrybucji w Polsce, to osobna sprawa. A ich ceny to jeszcze inna kwestia.

Dla Microsoft WP7 to być, albo nie być na rynku systemów operacyjnych do telefonów komórkowych. Jeśli WP7 i pierwsze telefony weń wyposażone nie zainteresują rzesz klientów, to nie wróżę dobrze na przyszłość.

Telefony z WP7 wywołały entuzjazm analityków i komentatorów. Pojawiły się głosy, że Apple ma problem. Ba, kilku znanych mi wielbicieli wszystkiego, co jest sprzedawane przez firmę z Cupertino, wprost zadeklarowało, że teraz nie iPhone ich interesuje tylko telefon z WP7. Ktoś ze znajomych skomentował, że ci od Apple przyzwyczajeni są do dobrego "dizajnu" urządzeń, wyrzeczeń w funkcjonalności i wygodnego interfejsu, więc nowe telefony z WP7 mogą im się podobać.

No ale nie samym WP7 końcówka roku będzie stała. N8, pierwszy smartfon Nokii z nowym Symbianem, niespodziewanie dostał wsparcie w postaci C7. Inaczej mówiąc, Nokia w końcówce roku o prestiżowy fragment rynku będzie walczyła dwoma telefonami. W androidowej stajni objawieniem jesieni jest HTC Desire HD, który ma szansę powalczyć z letnią gwiazdą, czyli Samsungiem I9000 Galaxy S. Motorola na przełom tego i przyszłego roku przygotowała siedem modeli. Do tego trzeba jeszcze doliczyć G2 produkowane przez HTC dla grupy T-Mobile.

Nowego telefonu z iOS oczywiście nie będzie, ale ten ostatni, czyli iPhone 4 ma szansę powalczyć o rynek. W III kwartale sprzedało się go aż 14,1 mln sztuk. Samsung jesienią wprowadzi na rynek kolejny telefon z "falą".

To, co wyżej, to telefony marzenia dla wielu. Tak samo jak telefony najczęściej oglądane przez czytelników TELEPOLIS.PL. Polskie realia telefoniczne, czyli to, jakich komórek używają Internauci, czyli w sumie także czytelnicy TELEPOLIS.PL, zbadała firma ARC Rynek i Opinia. I przyznam, że wyniki nieco mnie zaskoczyły. Ale po chwili zastanowienia znalazłem wytłumaczenie.

Zacznijmy od tego, że lider jest znany wszystkim. To Nokia (43%). Ma dwa razy większy udział niż drugi Samsung (21%), który tylko o jeden punkt procentowy wyprzedza SonyEricssona (20%). Czwartego gracza od Nokii dzieli bardzo dużo, ale też ma sporo do odrobienia wobec Samsunga i Sony Ericssona. LG ma bowiem 8% udziału w rynku komórek używanych przez Internautów. Przewaga LG nad piątą Motorolą (3%) i szóstym HTC (2%) jest znacząca i zapewne trudno będzie telefonom tych dwóch marek dogonić koreańską firmę. Pozostałe marki to margines marginesu.

Apple z iPhonem ma 1% rynku. I przyznam, że ta ostatnia wielkość jest dla mnie sprawdzianem wiarygodności badania. 1% w przeliczeniu na cały rynek oznacza około 400 tys. sztuk. Czyli tyle, ile wynoszą wcześniejsze szacunki robione m.in. przez media.

W dostępnych mi wynikach badań nie ma podziału na systemy operacyjne. Są za to dane o tym, które modele pięciu pierwszych na liście producentów są najpopularniejsze. W przypadku Nokii numer jeden to model 6300, czyli telefon masowo sprzedawany przed trzema, czterem laty w ofertach abonamentowych. Ma go blisko 10% użytkowników słuchawek Nokii. Numer jeden wśród Samsungów to S5230 Avila (23,3% udział wśród użytkowników Samsunga). W Polsce w sprzedaży pojawił się w połowie ubiegłego roku i był jednym z pierwszych telefonów z dotykowym wyświetlaczem przeznaczonym na masowy rynek.

Najpopularniejszy SonyEricsson to K550i (11,6%). Model z 2007 roku, a więc wiekowy, jak na komórkę, masowo sprzedawany w ofertach abonamentowych. Ale widać to solidna konstrukcja, skoro nadal tyle osób go ma. Z kolei najpopularniejszy LG to KP500 Cookie (21%), czyli tani telefon z dotykowym wyświetlaczem. Wśród Motoroli najpopularniejsza jest RAZR V3xx (19,2%). Kiedyś V3 była szczytem elegancji i dobrego "dizajnu". Nadal dość często ją widzę w rękach tych, którzy po Warszawie podróżują - tak jak ja - autobusem, metrem albo tramwajem.

W zestawieniu słuchawek wynikającym z badań, uwagę zwróciła druga pozycja E51 wśród telefonów Nokii. Firma chwali się, że w Polsce sprzedała ponad 1 mln tych telefonów. Jak policzyłem, z badań wynika, że było to około 1,2 mln. Wsród Samsungów niezłą, trzecią pozycję, zajmuje i900 Omnia - kiedyś telefon, który był marzeniem wielbicieli Windows Mobile. To był telefon, którym Samsung torował sobie drogę ku coraz wyższym pozycjom i coraz lepszemu postrzeganiu na polskim rynku.

Przyznam, że ucieszyła mnie mocna, druga pozycja K800i (10,8%) wśród telefonów SonyEricssona. Bardzo lubiłem ten telefon. U LG drugie miejsce okupuje KU990 Viewty, a w Motoroli KRZR K1. O tych telefonach niewiele wiem.

I na koniec trochę danych o badaniu. Uczestniczyło w nim 9485 internautów w wieku od 15 do 75 lat. Próba w sumie duża, a kilka testowych przeliczeń upewnia mnie, że respondenci za bardzo nie oszukiwali udzielając odpowiedzi.
Dodaj do:
w sumie: 32
  • 1

    13. ~  2010-10-19 15:27:30  host: t18-08.opera-mini.net

    @11 no nie przesadzaj, coraz wiecej ludzi wodze na ulicach ze smartfonami, coraz wiecej takich poznaje. A ze czytelnicy Telepolis to swiadomi uzytkownicy to mysle, ze odsetek posiadaczy smartfonow jest o wiele wiekszy niz u reszty spoleczenstwa;) / ewqaewqa

  • 1

    14. ~r  2010-10-19 16:46:23  host: public-gprs128157.centertel.pl

    #13: a co, niby świadomy użytkownik musi używać smartfona? Co to za herezje? Sporo nieświadomych używa takich telefonów bo innych nie wypada wyjąć we "wsiowym" towarzystwie. A potem taki jeden z drugim nawet z wysłaniem esemesa ma problem, hehe.

  • 2

    15. ~  2010-10-19 17:10:55  host: t19-07.opera-mini.net

    oczywiscie zartuje;-) sam mam androida :-) ale faktem jest to ze duza czesc ludzi ma wiedze teoretyczna co prowadzi do czestych sprzeczek a tak poza tym ostatnio na ulicach widze 5-8latkow z wypasionymi telefonami(galaxy s, nokia n97) bachor ledwo trzyma taki telefon, tatus go nauczyl puszczac muze na glosniczkach i idzie taki cwok udajac dresa... nawet przeklinac sie odechciewa...

  • 0

    16. ~  2010-10-19 17:12:33  host: t19-07.opera-mini.net

    zle teoretyczna. raczej wiedza gazetowo-plotkarska :-)

  • 1

    17.  2010-10-19 17:31:09

    Zgadzam się w 100% ze stwierdzeniem że polski rynek zdominowany jest przez telefony tanie i te ze średniej półki. Sądzę że to duży błąd producentów i niedocenianie potencjału polskich nabywców. Polacy lubią dobre i funkcjonalne telefony.

  • 0

    18. ~papo  2010-10-19 17:37:06  host: 95.108.5.132

    Smartfony stają się coraz bardziej popularne. Najlepszy tego przykład to chociażby iPhone 3GS, który bodajże od października jest dostępny nawet w ofercie Ery Tak Tak Fon.

  • 0

    19.  2010-10-19 18:46:42

    6300 - codzienne ładowanie, rozklejająca się obudowa, zawiechy i obleśne menu. Oto, co trafia do Polaków - logo NOKIA na obudowie.

  • 0

    20.  2010-10-19 19:29:58

    gdzie błąd producentów i brak docenienia polskich nabywców? ludzie kupują telefony na jakie ich stać

  • 1

    21. ~  2010-10-19 21:36:31  host: affa166.neoplus.adsl.tpnet.pl

    *20 - jeśli określone modele są dostępne powiedzmy tylko w Azji albo Australii to nie dziw się że ludzie nie kupują i utrudniona dostępność odgrywa tu dużą rolę, a nie cena. Nie każdy chce zamawiać fona z Hongkongu.

  • 0

    22.  2010-10-20 07:01:10

    Ach, o tym piszesz :-) temat znam od podszewki i popyt na niektóre urządzenia byłby zbyt mały, by zwróciły się koszty lokalizacji i reklamy. Poza tym, jak na razie, rynek urządzeń jest jeszcze rynkiem operatorów - ale żaden z operatorów nie będzie brał telefonu, który się nie sprzeda. Piszesz o Polskim Konsumencie; z mojej perspektywy jest niedouczony, podatny na wpływy "specjalistów" z różnych for i dysponuje małą siłą nabywczą. Jeszcze kilka ładnych lat, zanim to się zmieni, choć przykład PLAY sugeruje, że o wiele dłużej. Ciekawostka: nawet Lajkonik produkuje ciekawsze rzeczy, jak np krakersy pieprzowe czy maślane, na rynki poza Polskę.

  • 0

    23. ~xxl  2010-10-20 10:55:17  host: b14.idd.net.pl

    A DLACZEGO NIE PODAŁ JAKI NAJPOPULARNIEJSZY JEST HTC?? PRAWIE SIĘ ZGADZAM Z TYM RANKINGIEM, ALE TO WIDAĆ JAK POLACY NIE ZNAJĄ SIĘ NA TELEFONACH, TO SMUTNE

  • 0

    24. ~marcin  2010-10-20 11:12:02  host: dpz98.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ja najbardziej czekam na premierę HTC Desire HD w Polsce. Mam nadzieje że pojawi się on w jakiś korzystnych ofertach sieci komórkowych. Tak jak, choćby jego starszy brat ( zwykły HT Desiere) za złotówkę w niewysokich planach optymlanych Orange czy, Playu. Który tak na marginesie, całkiem nieźle sobie radzi, jak na telefon ze średniej półki cenowej.

  • 0

    25.  2010-10-20 11:40:08

    Zamiast "telefon z falą" moim zdaniem bardziej pasuje "telefon falę", albo "telefon z oceanem".

  • 0

    26. ~Cukiernik28  2010-10-20 12:10:37  host: t12-05.opera-mini.net

    A gdzie jest nokia e52?

  • 0

    27. ~jarekt  2010-10-20 17:01:52  host: 178-37-25-154.adsl.inetia.pl

    Statystyka ma swoje prawa. Nie oczekujcie, ze pojawia sie w niej telefony za wiecej niz 2000 zl bo po pierwsze nie wszystkich na nie stac a po drugie nie wszyscy sa sklonni tyle zaplacic za urzadzenie do dzwonienia. Ja jestem geekiem i na telefony wydaje kilka tysiecy miesiecznie wiekszosc jednak ludzi bierze telefony za zlotowke i oczywiscie sa to najprostsze modele. Mimo to faktem jest, ze smartfony nadaja ton rynkowi. Nawet jesli ich sie nie kupuje masowo to zapadaja w pamiec i wielu z uzytkownikow taniochy kupi obecne topowe telefony za 3 lata kiedy beda znacznie tansze. Smartfony to papierek lakmusowy rynku i mimo, ze nie blyszcza w statystykach to sa to najwazniejsze modele w ofertach producentow.

  • 0

    28. ~jarekt  2010-10-20 17:03:48  host: 178-37-25-154.adsl.inetia.pl

    poprawka - w poscie powyzej mialo byc rocznie a nie miesiecznie.

  • 0

    29.  2010-10-20 20:38:51

    Trochę amator pisał ten artykuł, wspomniał o n8 i c7 ale nic nie bąknął o e7 co moim zdaniem jest dużo bardziej interesujące niż n8. pozro telepolis

  • 0

    30. ~cheap  2010-10-20 20:39:59  host: 212.14.0.155.aci.com.pl

    ludzi na lepsze telefony nie stać, a po drugie jak nawet sobie taki przeciętny Polak kupi lepszy telefon, to później i tak nic z nim nie zrobi, bo net w telefonie też jest drogi. a po trzecie jest grupa ludzi, którzy nienawidzą telefonów dotykowych (a teraz operatorzy tylko takie oferują), więc nie mając wyjścia pozostają przy swoich starych.

  • 0

    31. ~pablo  2010-10-25 11:18:01  host: dpu105.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no ale zawsze też, można wziąć sobie jakiś lepszy telefon w abo, za 1PLN. Przykładowo Samsunga Wave, czy HTC Desira w Orange dla firm, czy Erze. To też jest jakieś rozwiązanie, niż wydawanie od razu kilka stówek na telefon.

  • 0

    32. ~tom_fed  2010-11-13 01:31:25  host: 92.41.70.182.sub.mbb.three.co.uk

    jak to 'net w telefonie tez jest drogi' ??? za 30zl mam 2GB (i 300min do wszystkich, i 5000min w sieci, i Skype za free, etc...)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-166-0.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.