Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Nie znosimy roamingu UE

Nie znosimy roamingu UE

Arkadiusz Dziermański 19 Czerwca 2017 17:04

9 7
roaming lezaki



Od 15 czerwca obowiązują na terenie Unii Europejskiej nowe przepisy dotyczące opłat za połączenie roamingowe. Tymczasem operatorzy i politycy w różnych mediach szumnie informują o "likwidowaniu i końcu roamingu". A klienci? Klienci głupieją i są narażani na koszty.

Czym jest roaming?

Na początek poświęćmy chwilę na definicję roamingu. Roaming, w największym możliwym skrócie, to usługa, dzięki której nasz telefon może łączyć się z nadajnikami obcej sieci. Roaming może być krajowy i z takiego rozwiązania korzystają klienci sieci Play. Występuje on w momencie, kiedy klient fioletowego operatora łączy się i korzysta z nadajnika Orange, Plusa czy T-Mobile. Częściej jednak mamy do czynienia z roamingiem międzynarodowym. Kiedy jesteśmy za granicą i nasz telefon łączy się z nadajnikiem miejscowego operatora to oznacza, że korzystamy z roamingu.

Zupełnie czym innym są połączenia międzynarodowe. W momencie, kiedy jesteśmy w Polsce i dzwonimy na numer zagraniczny, to jest to połączenie międzynarodowe i nie ma to zupełnie nic wspólnego z roamingiem(!).

Media i politycy

Koniec roamingu w Unii Europejskiej - dumnie poinformowały 15 czerwca Wiadomości TVP. Prace trwały dekadę i udało się. Roaming w Unii Europejskiej, to już przeszłość. O ile sam materiał dostępny pod tym adresem jasno zaznacza, że chodzi o korzystanie z telefonu za granicą, to jednak sam tytuł pozostaje w głowie nieświadomego użytkownika.

roaming art
http://wiadomosci.tvp.pl/32815964/koniec-roamingu-w-unii-europejskiej

Koniec z roamingiem w Unii Europejskiej - tak z kolei pisze w tytule wiadomości Polsat News. Dopiero w treści mamy wyjaśnienie, że chodzi o opłaty roamingowe.

roaming art
http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-06-15/o-dzis-koniec-z-roamingiem-w-unii-europejskiej-zadzwonisz-jak-z-domu/

Roaming dumnie znosi europoseł Róża Thun operując na Twitterze hashtagiem #ZegnajRoaming. Pomimo tego, że w artykule zamieszczonym na swojej stronie pani poseł pisze wyraźnie: zniesienie roamingu (mówiąc potocznie) w historii pogłębiania wspólnego rynku jest kolejnym kamieniem milowym w pogłębianiu integracji. Czyli ponownie trzeba wczytać się w treść, sby otrzymać prawidłową informację, ale tytuł błędnie informuje o zniesieniu roamingu.

roaming art
https://www.rozathun.pl/pl/aktualnosc/koniec-roamingu-to-poczatek-cyfrowego-schengen,261.html

Operatorzy też znoszą roaming

Orange zniósł roaming - czytamy na stronie internetowej operatora, a męski głos IVR-u podczas połączenia z Biurem Obsługi informuje, że sieć z przyjemnością informuje, że znosi roaming dla swoich klientów. Roaming znosi też na swojej stronie internetowej nju mobile.

Dużo lepiej wypadają pod tym względem pozostali trzej wiodący operatorzy jasno mówiąc o zniesieniu opłat roamingowych. Ostrożni w rzucaniu na wiatr pustych haseł są również mniejsi operatorzy.

roaming art
http://www.orange.pl/kid,4000377334,id,4002768574,title,Roaming-Orange-Travel,helparticle.html?gclid=CPDDmda_ydQCFR3gGQodjnAJig

roaming art
http://www.njumobile.pl/roaming

W czym jest problem? Co myśli klient?

Dlaczego o tym wszystkim piszę? Nie wszyscy klienci operatorów czytają portale telekomunikacyjne. Nie wszyscy klienci są biegli w usługach i zasadzie ich działania. Świadomych użytkowników jest garstka na tle kilkunastu milionów jakie przypadają na dużego polskiego operatora. Dla pozostałych nie ma żadnej różnicy między roamingiem, a połączeniem międzynarodowym. Przecież to jeden pies czy jestem za granicą i dzwonię czy dzwonię za granicę. A skoro informują mnie wszem i wobec, że roamingu już nie ma i można dzwonić za darmo, to łapię za telefon i dzwonię do córki, siostry, brata, ciotki, koleżanki do Belgii, Włoch, Francji... Przecież mówili, że jest za darmo. A no właśnie nie jest.

Mam wielu znajomych zajmujących się różnymi rodzajami obsługi klientów operatorów. Salony, infolinie, chaty, obsługa mailowa... W każdym kanale kontaktu od co najmniej tygodnia dominuje temat roamingu, a prawdziwa kumulacja przypadła na miniony piątek - 16 czerwca. Dzień po "zniesieniu roamingu". O ile do tej pory w kontaktach klientów z operatorem temat roamingu pojawiał się bardzo rzadko, tak nagle Polacy poczuli ducha podróżowania. I da się w tym wszystkim wyróżnić kilka grup klientów.

Pierwsza z nich jest najmniej szkodliwa. To osoby, które coś słyszały o tym roamingu, ale kompletnie nie wiedzą o co chodzi. Więc pytają - co się zmienia, dlaczego się zmienia, jakie mają z tego korzyści. Kilka prostych pytań, prostych odpowiedzi i temat się wyczerpuje. Sprawa rozwiązana. Są też wśród tych osób takie, które planują wyjazd, wcześniej lub częściej dużo później i chcą dowiedzieć się z jakimi kosztami muszą się liczyć. A lepiej pytać teraz, póki temat jest gorący.

Druga grupa jest zdecydowanie najliczniejsza. Te osoby coś słyszały, coś próbują rozumieć, uwierzyły w zniesienie roamingu i tu zaczynają się schody. Bo skoro nie ma roamingu, to mogę dzwonić za granicę za darmo? Ale jak to nie mogę?! Przecież w Wiadomościach mówili, że jest za darmo!. Pół biedy jeśli są to tylko pytania. Gorzej w momencie, kiedy kontakt z operatorem odbywa się już po wykonaniu połączenia za granicę i ku wielkiemu zdziwieniu - było to płatne połączenie i trwało powiedzmy 15 minut. Koszt? Zapewne w okolicach 40 zł.
Jako małą podgrupę można też wyodrębnić osoby, które z hasła koniec roamingu w Unii Europejskiej zapamiętały tylko koniec roamingu. Co wtedy? Wtedy taka osoba kontaktuje się z operatorem z Meksyku, Indii, Stanów Zjednoczonych, różnych tropikalnych wysp i pyta dlaczego ma płatne połączenia, skoro ma być za darmo.

Zostały nam dwie grupy, o których odważę powiedzieć otwarcie - cebulactwo. Więc na początek grupa trzecia. To osoby, które doskonale wiedzą co im się należy. Osoby, które sprawdziły cenniki, swoje konta w internetowych Biurach Obsługi i mają świadomość jak będą wyglądały ich rozliczenia i ile dostaną Internetu do wykorzystania. Co więcej, są to osoby, które w pełni te warunki akceptują. Więc czego chcą od operatora? Chcą go sprawdzić i mieć satysfakcję w przypadku otrzymania innej informacji. Więc wypytują konsultantów o wszystkie kwestie związane z nowymi warunkami obowiązującymi w roamingu. Nierzadko więcej niż raz. Bo może uda się trafić na niedoinformowanego konsultanta i będzie można nakręcić aferę.

Grupa ostatnia jest rozwinięciem poprzedniej. Ich kontakt z Biurem Obsługi zaczyna się od razu od przedstawienia roszczeń - W abonamencie mam pakiet minut i megabajtów w roamingu. W związku z tym chce wiedzieć o ile obniżycie mi abonament lub jak zrekompensujecie mi to, że płace za coś co mam mieć za darmo. Jest to oczywiście poparte groźbą rozwiązania umowy, zgłoszeniem sprawy do Urzędów itp. Logicznie? Po części tak, ale jak wiadomo operatora to kompletnie nie interesuje. Umowa została zawarta, zmiana opłat jest podyktowana zmianą w prawie, więc zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym nie można rozwiązać z tego tytułu umowy z winy operatora (czyli bez ponoszenia kosztów).

Po co ten wywód?

Po co ta ocena? Dlaczego tak, a nie inaczej? W obronie klientów. Zwykłych prostych użytkowników telefonów komórkowych, czyli zdecydowanie większości klientów operatorów. Osób, które potrzebują jasnej informacji co się zmienia i dlaczego się zmienia. Bez populistycznych haseł Znosimy roaming - dzwoń za darmo! O ile jeszcze operatorów można zrozumieć (reklama dźwignią handlu, nawet nieprawdziwa), to już media i politycy powinni jasno przekazywać informacje, tak żeby ludzie byli świadomi, że to nie koniec roamingu, a koniec opłat roamingowych. I nie na świecie, a tylko w krajach Unii Europejskiej, Liechtensteinie i Norwegii.

Dlatego powtórzę jeszcze raz, że ROAMING NADAL OBOWIĄZUJE. Roaming jest usługą, dzięki której można korzystać z telefonu przy użyciu nadajników obcego operatora przebywając za granicą. A połączenie międzynarodowe, to połączenie wykonywane z terenu Polski na numer zagraniczny. To ostatnie zawsze było (wysoko) płatne i płatne pozostaje.

Źródło zdjęć:

Dodaj do:
w sumie: 71
  • 0

    52. ~galtom  2017-06-21 08:50:25  host: 87-205-137-213.adsl.inetia.pl

    @46: przeciez teraz wszyscy maja wiec co to niby znaczy - jesli?

  • 0

    53.  2017-06-21 09:32:16

    @52
    A ilu ma w roamingu? W Europie (Europa - Europa) nie ma nikt.

  • 0

    54. ~galtom  2017-06-21 12:59:30  host: 87-205-137-213.adsl.inetia.pl

    @53: ze jak??? Przeciez od 15.06 maja wlasnie wszyscy polaczenia roamingowe za darmo. Pytanie czy pozostale ale wykoanne w roamingu tez takie sa... Dla mnie to nie jest jasne.

    Zasada RLaH tyczy sie polaczeni z i do kraju z ktorego pochodzi karta sim, sms do kraju z ktorego pochodzi karta sim i pakietu danych. Innymi slowy za granica korzystamy "jak w domu'. Jak w domu ja osobiscie za polaczenia do innych krajow EU place. Zatem pytanie, czy bedac w roamingu mam DODATKOWO polaczenia na numery telefoniczne kraju w ktorym jestem tez za darmo... i co z polaczeniami do innych krajow w EU (poza oczyiwscie krajem pochodzenia karty sim i krajem w ktorym jestem).

    Dla mnie to wcale nie jest oczywiste, jasnej i czytejnej informacji brak (wraz ze wskazaniem np. dlaczego tez za darmo... z czego, z ktorego zapisu prawa telekom to wynika) zdania sa na ten temat (jak widac) podzielone.

  • 0

    55. ~galtom  2017-06-21 14:12:04  host: 87-205-137-213.adsl.inetia.pl

    Właśnie rozmawiałem ze swoim operatorem. Za granica połączenia z numerami "lokalnymi" (zagranicznymi czy tez telefony do innych (niz rodzimy) krajów EU to nadal polaczenia miedzynarodowe - platne.

  • 0

    56.  2017-06-21 14:49:12

    @52
    Dzizas, nie ma VolTE roamingowego w UE odpalonego. W senise op UE - op UE.

    @55
    Ktos sie nie zna. Jesli numer B jest z UE/EEA to jest to regulowane.

  • 0

    57.  2017-06-21 16:23:18

    @55 a ja w VM mam 29 gr za minute, bedac w roamingu i dzwoniac na Niemiecki numer, naliczanie sek.
    Ale troche racji masz, jak dzwonie jak w kraju, to polaczenie w roamingu na nr niemiecki powinno kosztowac jak w kraju, zalozmy 2 zl.
    Ale z drugiej strony jestesmy w roamingu.

  • 0

    58.  2017-06-21 19:46:40

    54, 57 - jak w domu oznacza cenę połączenia krajowego ;-)

    Kiedy cytowałem swego czasu definicję krajowej ceny detalicznej - właśnie w tym kontekście - co "odważniejsi" kpili. I po co? Teraz głupoty powtarzacie.

    A wystarczy doczytać w PRAWIE(!): „krajowa cena detaliczna” oznacza krajową detaliczną opłatę jednostkową ustaloną przez dostawcę usług roamingu, mającą zastosowanie do wykonanych połączeń i wysłanych wiadomości SMS (zarówno zainicjowanych, jak i zakończonych w różnych publicznych sieciach łączności wewnątrz tego samego państwa członkowskiego),

    Jeśli więc w RLAH chodzi o (cytat z przepisów unijnych): dostawcy usług roamingu nie pobierają w żadnym państwie członkowskim jakiejkolwiek dodatkowej opłaty oprócz krajowej ceny detalicznej od klientów korzystających z roamingu, za jakiekolwiek wykonane lub odebrane połączenia realizowane w roamingu regulowanym,

    to niech mi jeden z drugim powie, skąd mają te idiotyczne pomysły na podział na krajowe i międzynarodowe?

  • -1

    59.  2017-06-21 19:48:19

    Słowo - klucz znaleźliście czy głupa dalej rżnąć będziecie?

    Dla ułatwienia dodam:
    zarówno zainicjowanych, jak i zakończonych w różnych publicznych sieciach łączności wewnątrz tego samego państwa członkowskiego

    I powtórzę - dla tumanów:
    wewnątrz tego samego państwa członkowskiego

  • 0

    60.  2017-06-22 00:56:17

    @59 wlo, bez obrazy ( a może jednak ) od roku tu jestem, i widzę jaki masz autorytet wśród osób przebywających tu na tym portalu. Osobiście mam szacunek do Wszystkich, czy to małolat, czy osoba starsza ode mnie.
    Widzę, że nie mają dla Ciebie ( a może dla ciebie ) szacunku.
    Wybacz, ale tumanów, to możesz znaleźć wiesz gdzie? Zapytaj w rodzinie.
    Wiem, że ten komentarz będzie skasowany bardzo szybko, ale liczę, że go przeczytasz, w sumie nic Tobie nie otworzy, ale może go zrozumiesz, tak jak dobrze rozumiesz telekomunikację.
    Nie wszyscy są tak inteligentni jak Ty. Masz firmę, płacisz ludziom ( z Twoich komentarzy tak mi wynika uwaga cytat
    ,,Jak mu mówię, ze mam włączoną autoryzację nawet na kontrahentach, którym regularnie przelewam pieniądze - śmieje się, ze mu szkoda czasu'' )

    Więc jesteś gość :-)

  • 0

    61.  2017-06-22 09:58:44

    adziu82 - szczerze? Ostrzej odpisywałem na m.in. epitety kierowane do mnie. Od lat olewam to, chociaż nadal piszę stosunkowo prostym językiem, bezpośrednim. Jeśli kilka razy się powtarza, że jak w domu nie znaczy, ze jeśli w kraju do Niemiec jest międzynarodowe ale nie w roamingu z Czech do Niemic, to jak nazwać człowieka por raz kolejny powtarzającego bzdury jak nie tumanem? Jeśli cytuję prawo (nie wiem czemu jestem hejtowany z tego powodu) i to nie wystarcza, żeby przekonać człowieka że się myli, to jak nazwać tego człowiek jak nie tumanem? I jeszcze znajdzie się taki, który powołuje się na rozmowę z BOK operatora, ze to jednak międzynarodowa rozmowa jest... No proszę Cię.

    Nie - nikomu nie płacę - to legenda. Kontrahenci to firmy, z którymi współpracuję - świadczę im usługi, sam kupuję ich produkty czasem (o nie maszyny dla przemysłu jakiegoś oczywiście jeśli klient coś takiego tylko robi). Kontrahentem w przypadku firmy jest operator telekomunikacyjny czy dostawca prądu ;-)

  • 0

    62.  2017-06-22 10:04:52

    adziu82:

    89. ~Seth 2017-06-22 09:58:35 host: 78-11-112-74.static.ip.netia.com.pl @83 z opisu wynika, że jesteś zwyczajnym idiotą. Przyjść po ofertę za 29 i wyjść z podpisanym papierem na 85? Nie chce się wierzyć, że taki plankton po ziemi chodzi.

    źródło: http://tlp.is/dwu

    Powiedz. Czy dlatego, ze nie jestem anonimową częścią społeczności Telepolis tak łatwo Ci powiedzieć, że o roku coś obserwujesz? Nie widzisz tych wszystkich anonimów - co oni piszą? Oni mogą?
    Aaa... Nieee... Jak podam imię i nazwisko to przestanę być anonimem... No sorry - tumanów naprawdę nie brakuje.

  • 0

    63.  2017-06-22 10:19:02

    @62 wlo, a po co się zniżać do ich i tak już niskiego poziomu? Olać to, tak jak piszesz.
    Sam potrzebuję kilka razy, aby ktoś mi wytłumaczył coś, bo nie rozumiem tego i owego. Więc jeżeli ja tłumaczę coś komu, a ktoś nie rozumie,to albo tłumaczę do skutku, albo daje sobie spokój.
    Oczywiście każdy ma inny charakter, jeden będzie ,,jechał'' bo ktoś czegoś nie rozumie, a drugi ewentualnie lekko wyśmieje.

    Co do, cytuję ,,Przyjść po ofertę za 29 i wyjść z podpisanym papierem na 85'' jego brocha, może faktycznie ktos go przekonał i okazało się, że przydadzą mu się dodatkowe pakiety :-) pomijając, że jest w roamingu krajowym, tak jak ja.

  • 0

    64.  2017-06-22 10:30:59

    adziu82 - w cytacie nie chodziło mi o to co człowiek wziął, na co dał się namówić, w jakiej sieci... To jego sprawa! Mi chodziło o zwyczajnego idiotę, plankton... ;-)

  • 0

    65.  2017-06-22 10:42:28

    @64 wlo, no to teraz ja Ciebie nie rozumiem, po prostu jest idiotą dla Ciebie ? Nic nie zrobił ale jest idiotą? Chyba, że pod tym ,,nikiem'' trochę Cię obsmarował :-)

  • 0

    66.  2017-06-22 10:44:30

    adziu82 - rany... No jak sam napisałeś... Nie rozumiesz, ja odpuszczam ;-) Myślałem, że zerknąłeś do kogo i dlaczego tak ten anonim napisał i trzymasz się kontekstu naszej tu rozmowy. Sorry ;-)

  • 0

    67. ~czytelnik  2017-06-22 14:33:43  host: ecb189.neoplus.adsl.tpnet.pl

    opłaty miały być zniesione za roaming a w sieci " premium mobile " opłata została tylko obniżona, połaczenie głosowe 0,29gr sms 0,19gr, mms 0,29 i 1 MB transmisji danych 0,10gr i jak to się ma do unijnej dyrektywy ?

  • 0

    68.  2017-06-22 21:21:20

    Roaming to roaming a nie połączenia międzynarodowe. To że klient zjadł wszystkie rozumy i wie najlepiej nie pytając o co chodzi myląc roaming z połączeniami międzynarodowymi i nie czyta cennika z umowy nie zwalnia go z odpowiedzialności. Jedynie do czego bym się doczepił to brak informacji, że roaming został zniesiony (no dobra. Opłaty roamingowe) tylko w krajach unii czyli 1 strefa

  • 0

    69.  2017-06-23 00:57:22

    A tak poza tym opłaty za roaming nadal obowiązują i zostały zmniejszone, po wykorzystaniu pakietów jaki klient ma w ramach oferty.

    Informujemy, iż z dniem 15 czerwca 2017 r.. zmianie ulega „Cennik usług w roamingu międzynarodowym”. Obowiązek wprowadzenia zmian do Cennika wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 531/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. zmienionym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r., regulującego opłaty w ramach tzw. Eurotaryfy (obowiązującej w krajach ze Strefy A) .

    Pakiety minut i/lub SMS przyznane w odniesieniu do ruchu krajowego w ramach obowiązującej Abonenta opłaty abonamentowej oraz w ramach przyznanych Abonentowi lub Użytkownikowi ofert promocyjnych obowiązują również dla połączeń w obrębie strefy A. Po przekroczeniu limitu minut i/lub SMS przyznanych w pakiecie i/lub ofercie promocyjnej obowiązują stawki wg cennika.

    NOWY CENNIK USŁUG W ROAMINGU MIĘDZYNARODOWYM:

    dla rozmów wychodzących - 0,29 zł z VAT za minutę;
    dla rozmów przychodzących - 0,00 zł, usługa bezpłatna
    wysłana wiadomości SMS - 0,15 zł z VAT za sztukę;
    przychodząca wiadomości SMS - 0,00 zł, usługa bezpłatna
    transmisji danych – 1,00 zł z VAT za 1 MB;
    za wysyłanie i odbieranie MMS – 0,30 z VAT za każde rozpoczęte 100 kB danych;
    limitu wydatków na transmisję danych w Roamingu dla krajów Unii Europejskiej oraz dla krajów spoza Unii Europejskiej do kwoty 251 zł z VAT.

  • 0

    70.  2017-06-23 00:59:38

    UWAGA:
    - Zmiany dotyczą jedynie połączeń strefy A (strefa Euro oraz inne kraje określone w Tabeli Cennika roamingowego):
    Unia Europejska oraz Islandia, Kosowo, Liechtenstein, Monako, Norwegia, San Marino, Wyspa Guernsey, Wyspa Jersey, Wyspa Man.
    - Zmiana cennika usług w roamingu międzynarodowym dotyczy tylko usługi telekomunikacyjnej. Warunki korzystania z usług dostępu do internetu świadczonych przez operatora nie są objęte powyższym rozporządzeniem i pozostają bez zmian.

  • 0

    71.  2017-06-23 09:09:03

    Crismon - którego operatora cytujesz?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-198-0-187.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy smartfon w cenie do 1000 zł to:

10 najlepszych smartfonów do 1000 zł (sierpień 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet