Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły NetWorkS! - tu najciekawsza jest przyszłość

NetWorkS! - tu najciekawsza jest przyszłość

Witold Tomaszewski 21 Czerwca 2013 21:04

20 2
NetWorkS! dość prężnie przeprowadza proces przebudowy sieci Centertela i T-Mobile. Półmetek minięty, koniec prac za niecały rok. Ostatnio publikowaliśmy o tym sporo informacji, trudno polemizować z twardymi faktami takimi, jak wzrost liczby stacji czy zasięgu 3G. Warto jednak pogdybać o przyszłości, czyli jaką rolę NetWorkS! może jeszcze odegrać na rynku.



Zobacz: Muszyński o postępach prac spółki NetWorkS! [wideo].

Felieton jest odpowiedzią na wpis Macieja Zengela, dyrektora strategii współpracy międzyoperatorskiej w Orange, opublikowanego kilka dni temu na łamach TELEPOLIS.PL.

Zobacz: Zengel: tak NetWorkS! wygląda od kuchni.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że Centertel i T-Mobile po zakończeniu modernizacji będą dysponowali najnowocześniejszymi sieciami w Europie. Na pewno będzie to też najbardziej gęste sieci stacji bazowych w Polsce. Choć Polkomtel także modernizuje teraz swoją infrastrukturę, to nie rozbudowuje jej o nowe lokalizacje. Stacje Midasa (czyli HSPA+ na 900 MHz i LTE na 1800 MHz) w większości przypadków nadają z lokalizacji należących do operatora Plusa. To nie jest i nie będzie sieć jakości i gęstości porównywalnej z NetWorkS! Sytuację P4, wspomagającym się roamingiem krajowym w trzech dużych sieciach, znają wszyscy - tu najlepiej nie jest, nawet nie ma co komentować.

NetWorkS! ma jednak na sumieniu grzech pierworodny. Jest nim oparcie całej sieci w dużej mierze na siatce dla 900 MHz. A to oznacza, że stacje 1800 i 2100 MHz nie są rozplanowane optymalnie. Modernizacja sieci zmienia to tylko w niewielkim stopniu. Czy czas na to przyjdzie po zakończeniu wszystkich prac? Zobaczymy.

W ramach działu Dyskusje o rynku, swoje stanowiska na różne sprawy mogą przedstawiać firmy działające na rynku telekomunikacyjnym. Po 3 dniach ja na nie odpowiadam zgadzając się z nimi, nie zgadzając, bądź rozwijając dany temat. W ten sposób powstaje coś na zasadzie dwugłosu, przez co dyskusja staje się ciekawsza. Dzisiejszy tekst będzie kontynuacją tematu podjętego przez Macieja Zengela. Zainteresował mnie fakt otwarcia NetWorkS! na współpracę z szeroko pojętą grupą Zygmunta Solorza-Żaka (Polkomtel i Midas, czyli Aero2, Mobyland i Centernet) i P4. Myślę, że szczególnie temu ostatniemu przypadkowi warto bliżej się przyjrzeć.

P4 wygrało ostatni konkurs na 1800 MHz. Startując w wyścigu po pasmo zadeklarowało, że wybuduje 3,2 tys. stacji wykorzystujących tę częstotliwość, z czego połowę w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców i w małych gminach. Biorąc pod uwagę aktualną rozległość sieci P4, wymagane może być postawienie nowych masztów.

Zobacz: Są rezerwacje 1800 MHz dla P4 i T-Mobile.

Zarówno Centertel, jak i T-Mobile, sprzedają maszty zbędne po modernizacji. Jest ich prawie 3 tys. P4 odkupi ich część pasującą do planów budowy sieci 1800 MHz, czy może zadecyduje, że to już czas na przyłączenie się do jednego z dwóch dużych sojuszy na rynku? Jeżeli wejść, to tylko korzystać z lokalizacji, czy może podzielić się także częstotliwościami? Zobaczmy, jak wyglądałby scenariusz z "mocnym" wejściem P4.

Operator

900 MHz

1800 MHz

2100 MHz

Centertel

6,8 MHz (ciągłe)

9,6 MHz (ciągłe)

15 MHz (ciągłe)

Polkomtel

9 MHz (2,8+6,2)

9,6 MHz (2,4+7,2)

15 MHz (ciągłe)

PTC

9 MHz (4,4+4,6)

19,6 MHz (12,4+7,2)

15 MHz (ciągłe)

P4

5 MHz (ciągłe)

15 MHz (ciągłe)

15 MHz (ciągłe)

Aero2

5 MHz (ciągłe)

0

0

CenterNet

0

9,8 MHz (ciągłe)

0

Mobyland

0

9,8 MHz (ciągłe)

0

Połączone podmioty

Grupa ZSŻ

14 MHz (7,8+6,2)

29,2 MHz (19,6+2,3+7,2)

15 MHz (ciągłe)

NetWorkS!

15,8 MHz (4,4+10,4)

29,2 MHz (12,4+16,8)

30 MHz (ciągłe)

Alianse z P4

NetWorkS! z P4

20,8 MHz (5+4,4+10,4)

44,2 MHz (27,4+16,8)

45 MHz (30+15)

Grupa ZSŻ z P4

19 MHz (12,8+6,2)

44,2 MHz (34,5+2,3+7,2)

30 MHz (ciągłe)


P4 może być po drodze z NetWorkS! Można sobie pogdybać w następujący sposób:
  • T-Mobile ma identyczne zobowiązania dotyczące budowy sieci 1800 MHz na nowo pozyskanych częstotliwościach, a P4 na pewno będzie mocno zależeć na jak największej obniżce kosztów wypełnienia warunków rezerwacji,
  • Centertel i T-Mobile mają pewne problemy związane z budową sieci HSPA+ na 900 MHz, wynikające z dużego ruchu 2G. Dodatkowo, Centertel ma zaledwie 6,8 MHz w tym paśmie. Wejście P4 mogłoby sprawę budowy pojemnej i wydajnej sieci wyraźnie ułatwić,
  • w polskich sieciach działa bardzo dużo telefonów 2G. Do obsłużenia generowanego przez nich ruchu bardzo przydatna jest sieć GSM na 1800 MHz. Z kolei do budowy pojemnej i wydajnej sieci LTE potrzeba 20 MHz. Kontrybucja P4 w tej kwestii byłaby cenna,
  • jeżeli Centertelowi faktycznie tak mocno zależy na częstotliwości 800 MHz i tegorocznej (przynajmniej według zapowiedzi UKE) aukcji, to jeżeli ją wygra, to portfolio NetWorkS! wraz z P4 będzie jeszcze bardziej zróżnicowane i wzajemnie się uzupełniające. Nie tylko jeżeli chodzi o pasma, ale i technologie na częstotliwościach zasięgowych (poniżej 1 GHz) i pojemnościowych (powyżej),
  • P4 ma umowy na roaming krajowy zarówno z Centertelem, jak i T-Mobile. Przepływy finansowe mogą być wielostronne.

Tak mi mówi moja intuicja, że P4 może być najbardziej po drodze z NetWorkS!-em. Nie jest to moduł wróżki, ale może poszczęści mi się jak w wypadku nju mobile? ;-)
Dodaj do:
w sumie: 115
  • 0

    96. ~  2013-06-27 23:12:51  host: user-46-112-218-166.play-internet.pl

    @94 Są zachodnie portale, gdzie nie ma możliwości komentowania anonimowego. Można komentować albo z konta na facebooku albo po założeniu konta, w którym trzeba podać prawdziwe dane osobowe. Mając świadomość braku anonimowości komentatorzy komentują merytorycznie i nie stosują wycieczek osobistych, bo widmo sądu za obraźliwe treści przemawia do wyobraźni. Niestety na portalu WitkaT liczy się wyłącznie ilość a nie jakość. Im więcej otwarć strony, tym większe zyski portalu. Kasa przysłania możliwość trzymania europejskiego poziomu. @95 Nigdy mi żaden Sirmark niczego nie pisał, chyba pomyliłeś osoby :DD

  • 0

    97.  2013-06-27 23:34:20

    Znów zbaczasz na pieniądzę... One są, jak widzę, ważniejsze dla Ciebie niż dla nas. Nie jesteśmy na zachodzie, tylko w Polsce, gdzie 99% serwisów pozwala na komentowanie bez rejestracji. Uważasz, że jak ktoś jest niezarejestrowany, to go nie można pozwać? Pliiizz... ;-) Ponawiam pytanie - skoro tu jest tak słabo, liczy się ilość, a nie jakoś, to po kiego grzyba tu jeszcze jesteś? :-)

  • 0

    98. ~  2013-06-27 23:54:07  host: user-46-112-218-166.play-internet.pl

    @97 Pozwij gościa z opery mini :D @Gormar Dlaczego nie masz wykupionego konta premium??! Jestem tu z przyzwyczajenia od lat ale trzeba będzie się odzwyczaić :)

  • 0

    99.  2013-06-27 23:54:15

    @95. Tylko Witku nie zwlekajcie z usuwaniem wpisów podających zarejestrowane ksywki po zgłoszeniu. Bo tych co tak robią tylko to rozzuchwala. Być może przydał by się jakiś automatyczny system informujący użytkowników, że piszą pod czyimś nickiem a nawet uniemożliwiający dodatnie komentarza. Chociaż dla mnie nie jest to jakoś szczególnie istotne to zauważam, że być może komuś brak reakcji na takie zachowania może wydawać się krzywdzący.

  • 0

    100.  2013-06-27 23:56:43

    @96. Z tymi prawdziwymi danymi osobowymi to mnie raczej rozbawiłeś. Jakoś posiadam kilka kont na różnych zagranicznych serwisach i nigdzie nie widziałem, aby takie dane były w jakikolwiek sposób weryfikowane. W skali międzynarodowej to nawet dla giganta jakim jest Google nie jest możliwe a co dopiero pierwszego lepszego portalu internetowego.

  • 0

    101.  2013-06-27 23:58:54

    @99. Poprawka. Usuwaniem anonimowych wpisów podających zarejestrowane ksywki.

  • -1

    102.  2013-06-28 00:07:52

    @98. Ja oglądam reklamy i nawet czasami je klikam. Nie przeszkadzają mi one w najmniejszym stopniu. Wracając do dyskusji o komentowaniu z tylko zarejestrowanych kont to zgadzam się, że w dużym stopniu ogranicza ono ilość zbędnych, w szczególności obraźliwych komentarzy, ale moim skromnym zdaniem z całkiem innego powodu niż ten który wymieniłeś. Po prostu wiedza o tym, że jednym kliknięciem administrator portalu może zablokować konto i skasować wszystkie wiadomości danego użytkownika temperuje zapał tego typu zawadiaków. Jak widać Witek ma bardzo dużo cierpliwości więc nie musi odwoływać się do tak drastycznych metod :). A już większa merytoryczność wypowiedzi z zarejestrowanych kont to już kompletnie tylko twoje pobożne życzenie, czy też wyobrażenie. Ja nic takiego nigdzie nie zauważyłem. Jeżeli ktoś piszę bzdury to najczęściej nie zdaje sobie z tego sprawy i nie przejmuje się, że może splamić swój wspaniały wizerunek ukryty za pseudonimem.

  • 0

    103. ~klient  2013-06-28 18:20:50  host: wimax4-10.telbeskid.com.pl

    Sama sielanka w sieci NetWorks!, nieprawdaż? A może słówko na temat ograniczenia przepustowości sieci GSM 900, zmniejszenia realnego zasięgu na skutek rekonfiguracji stacji, problemów z połączeniami? Tylko na prezentacjach tak ładnie wygląda, w rzeczywistości poprawia się transmisja danych, a głos się pogarsza.

  • 0

    104. ~  2013-06-28 18:35:57  host: user-46-112-249-222.play-internet.pl

    @103 Szarpnij się na telefon 3G. Standard GSM powoli będzie odchodził do muzeum techniki i trzeba to przyjąć do wiadomości a nie kurczowo trzymać się telefonów typu Nokia 3210.

  • 0

    105. ~gość  2013-06-28 19:31:05  host: ebm204.neoplus.adsl.tpnet.pl

    trzeba iść z duchem czasu. U mnie (wrocław, 13 km od centum) jest dużo lepiej. Przed modernizacją miałem 1-2 kreski 3g, ciągle zrywało mi rozmowy i przełączało mnie na 2g. Teraz mam full H, H+ i transfery rzędu 6-10 Mbps

  • 0

    106. ~  2013-06-30 09:22:29  host: 89-71-92-54.dynamic.chello.pl

    84. Widzę, że 'czytelnik twój wróg'. Skoro ci na nich nie zależy to ok.

  • -1

    107.  2013-06-30 12:06:49

    106: zależy mi na każdym, z którym da się sensownie i merytorycznie porozmawiac. Który traktuje nas tak, jak sam chciałby być traktowany.

  • 0

    108. ~  2013-07-09 12:17:52  host: v48-13.opera-mini.net

    104,no ale 2G musi zostać,jeśli nie to mogą być częste zaniki zasięgu szczególnie podczas podróży,samo 3G nie wystarczy,te zasięgi muszą się wspomagać,T nawet rozwija zasięg 2G jeszcze bardziej,sam widziałem lokalizacje gdzie nadajników nie było,a jak wpisałem miasto i nazwę sieci w btsearch to okazało się że w spisie są dodatkowe nadajniki których nie było przez lata i należą do T

  • 0

    109. ~  2013-07-09 12:23:00  host: v48-13.opera-mini.net

    choć zgadzam się że na 3G jest lepszs jakość rozmowy,a na 2G trochę gorsza,ale w naszym kraju usunięcie zasięgu 2G może się nie udać,sam korzystam z automatu na zasięgi w Play,Plus i wiem że jest wiele miejsc gdzie bez 2G ludzie zostaliby bez zasięgu

  • 0

    110. ~  2013-07-09 20:26:47  host: V37-12.opera-mini.net

    Na maszcie 70 metrowym do nadajników Orange i T-Mobile może dołączyć Play poprzez instalację swoich niźej czy wykorzystać anteny sektorowe Networks! ?

  • 0

    111. ~  2013-07-10 01:00:15  host: v48-13.opera-mini.net

    110,zależy kto jest właścicielem masztu i czy nie ma umowy na wyłączność z inną siecią więc jeśli wpuści Play czy nawet nadajnik sieci radiowej do netu to sieci mogą sobie nadawać sygnał z takiego masztu

  • 0

    112. ~podlaskie  2013-07-12 22:35:44  host: 78.30.116.171

    Ja napiszę ap ropo aero2 lub plusa u900 jak kto woli.Dam to na przykładzie miejscowości Trześcianka w woj. Podlaskiem. Kiedy w Koźlikach LAC 19001 CID 1267(456) koło Zabłudowa dołożyli u900 jest tragedia, Zasięg ma albo 2 kreski albo wcale.A jak już ma te 2 kreski to po nawiązaniu połączenia bez względu na to czy odebranego czy nawiązanego połączenia spada do 0 bez względu na aparat telefoniczny Nokia, Sony, MAxCOM itp. Zanim dołożyli tam u900 czyli niejako prze konfigurowali sieć zasięg miałem na 4-5 kresek i to podczas rozmowy i podczas czuwania. W ogóle moim subiektywnym zdaniem zasięg znacząco się pogorszył w Podlaskiem przez dołożenie u900 do masztów Plusa. Teraz w większości miejsc bardziej mi się opłaca(ze względu na zasięg) korzystać z Orange niż Plusa. Dodam tutaj że jakość rozmów na Plusie jest o wiele lepsza niż na Orange ale za to na Orange telefon mi dłużej trzyma. Mam tel w PLAY i na sztywno monitoruję sieci zarówno Plusa jak i Orange. O macierzystej nie piszę bo PLAY na razie jeszcze się uczy (raczkuje) konfiguracje.Takie moje subiektywne zdanie. Pozdrawiam łowców BTS-ów :)

  • 0

    113. ~  2013-09-10 17:42:24  host: public-gprs322550.centertel.pl

    No to moduł wróżki się panu Witkowi rypnął. P4 buduje LTE1800 na siatce UMYS2100. Nie będą kupowali masztów. Przypadek?

  • 0

    114.  2013-09-10 18:10:31

    113: nie teraz, to przy 800 już będą musieli - jeżeli utrzymane zostaną warunki pokryciowe... Będę się tego trzymał do ostatnich moich dni. ;-)

  • 0

    115. ~Andrzej  2013-10-03 11:21:18  host: public-gprs278310.centertel.pl

    internet mobilny Orange to porazka zasieg full a raz jest raz go nie ma czy w tez tak macie?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-157-52-205.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

LG G6 czy Huawei P10?

LG G6 czy Huawei P10?

 

Zobacz wynik | Opinie (9)

Archiwum Ankiet