Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Netia się wypala

Netia się wypala

Witold Tomaszewski 24 Sierpnia 2012 22:23

0 0
Kolejny kwartał z rzędu Netia ma poważne problemy z pozyskaniem nowych klientów w ujęciu netto. Wyniki finansowe są nienajgorsze, ale pochodzą one głównie z osiągania efektu synergii z przejętymi wcześniej Dialogiem i Crowleyem. Coś ewidentnie się w największym, alternatywnym operatorze wypaliło - albo strategia, albo umiejętność sprzedaży.



Netia przez ostatnie lata była liderem w pozyskiwaniu klientów. Można powiedzieć, że to ona powodowała, że rynek rósł, ona w znacznej mierze odpowiadała za jego wzrost. Tak działo się jednak w czasach, kiedy usługi hurtowe (BSA i WLR) były sprzedawane przez Telekomunikację Polską w modelu retail minus (czyli rabatu w wysokości około 50% od cen detalicznych). Od momentu cost plus (cena oparta o realne koszty), Netia ma poważne problemy z odnalezieniem się na rynku. W raportach kwartalnych regularnie zaczynają pojawić się takie stwierdzenia, jak rosnąca konkurencja i malejąca marża, a po wynikach za II kwartał obniżono tegoroczne prognozy RGU (ang. Revenue Generation Unit, czyli liczbę usług generujących przychody).

Model Netii, jako największego operatora alternatywnego, opiera się głównie na zakupie usług hurtowych od TP. Na sieci własnej ma mniej niż połowę klientów. Ta infrastruktura, choć w wielu miejscach całkiem nowoczesna, dochodzi zaledwie do mniej niż co szóstego gospodarstwa domowego.

Pytanie brzmi - czy dotychczasowa strategia Netii, w kontekście pozyskania klientów, nie wypaliła się? Czy model opierający się o sieć TP dalej może się sprawdzać z pożytkiem dla firmy i rynku? Może pora na większe inwestycje we własną sieć? No bo jaką, trzecią drogę może obrać Netia, która w grupie nie ma ani operatora komórkowego, ani dostawcy treści?

Kiedy zadałem te pytania prezesowi Netii Mirosławowi Godlewskiemu, ten odbił piłeczkę pytając, czy jestem mu w stanie pokazać wielu europejskich operatorów, którym powiodła się strategia szerokich inwestycji.

Jeżeli inwestować w dzisiejszych czasach, to tylko przyszłościowo, w sieci następnej generacji (NGA), którymi da się efektywnie konkurować z sieciami kablowymi. Zajrzałem od zeszłorocznego raportu brytyjskiego Ofcomu dotyczącego międzynarodowego rynku telekomunikacyjnego. Tam można znaleźć następujące dane:
Francja - Iliad (słynny Free) ma około 14% gospodarstw domowych w zasięgu sieci NGA, a konsorcjum SFR-Neuf chce mieć ich aż 36% do 2015 roku,
Rosja - Beeline/Vimpelcom powinni już mieć około 35% gospodarstw domowych w zasięgu sieci NGA,
w Szwecji sieci miejskie mają zasięg około 16% gospodarstw.

Z zestawienia wybrałem największych, alternatywnych operatorów, którzy nie są operatorami sieci kablowych. Sporo zaczynają inwestować dawni monopoliści. Dane obejmują zrealizowane i planowane inwestycje ogłoszone do połowy 2011 roku. Dla porównania, na koniec 2012 roku Netia chce mieć zasięg NGA na poziomie poniżej 10% gospodarstw domowych. To ma być ostatni rok inwestycji i modernizacji sieci, w kolejnych latach nakłady mają spaść z 13% do 10% przychodów.

W Niemczech dominują operatorzy kablowi, a telekomunikacyjni są dość rozproszeni. W Australii i Wielkiej Brytanii wśród operatorów telekomunikacyjnych dominują spółki hurtowe (odpowiednio OpenReach należące do BT i NBN należące do państwa, które, notabene, do 2020 roku chce mieć w zasięgu 93% gospodarstw). Japonia to zupełnie inna bajka (efektywny zasięg wszystkich sieci w okolicach 100%). Amerykanie i Kanadyjczycy też sobie dobrze radzą. Tylko u nas, wśród operatorów telekomunikacyjnych, jakoś tak słabo. W TP widać wieloletnie zaniedbania inwestycyjne, które Netia przejmuje razem z hurtowymi usługami, przez co, tak samo jak dawny monopolista, przegrywa walkę o klienta z kablówkami.

Jest jeszcze inne wytłumaczenie - Netia po prostu nie umie sprzedawać swoich usług. Kiepsko jest z "usługowością" (czyli liczbą usług zakupionych przez użytkownika). Ze wskaźnikiem 1,2 jest w tyle nie tylko za kablówkami (średnio okolice 2), ale i TP. Tak, ma możliwości wzrostu poprzez dosprzedaż usług, ale to trochę jak zjadanie własnego ogona. Tak, to też trzeba robić, ale również należy dbać o to, żeby te usługi miało możliwość kupowania jak najszersze grono klientów.

Na 27. sierpnia Netia zapowiedziała prezentację nowej oferty. Nie będzie walki cenowej, ale oferta ma być w pewnym stopniu zaskakująca - tak wynika z kuluarowych informacji. Czy to wystarczy, żeby z kolejnych raportów kwartalnych zniknęły złowieszcze uwagi? Nie będzie lekko...
Dodaj do:
w sumie: 49
  • 1

    31. ~Bolek  2012-08-25 12:36:11  host: 5-145-196-109.itvmedia.pl

    Hmm oferta tel tv net za 80-90 taka ma byc oferta z moich informacji. Ale nie ma co sie dziwić ze netia nie potrafi sprzedać swoich usług gdyz szkolenia dla konsultantów sa słabe a zarobki ich poniżej krytyki 5zł/h brutto podstawy + jakieś tam w zasadzie śmieszne prowizje. Zeby zarobić 2 tys na prawdę jest bardzo ciężko malo kto osiąga taki próg netto 3/4 konsultantów musi zadowolić sie kwota 1000 netto ehh taka jest prawda. Jednak netia poszła w dobrym kierunku wprowadzając oceny jakosci rozmów, bo przed tym babcie rocznik 20-29 otrzymywały mobilny internet myśląc ze beda miały obniżony abonament na telefon. A do tego namawiali sami. koordynatorzy

  • 2

    32. ~  2012-08-25 12:49:48  host: exit3.ipredator.se

    @ Bolek - potwierdzam, w Ostrowcu Świętokrzyskim telemarketerzy zarabiają na początku 5 zł brutto/na godz - po odtrąceniu składki i podatku wychodzi około 3 zł na rękę... komentarz chyba jest zbędny. A sprzedać umowę i osiągnąć lepszy próg jest bardzo ciężko.

  • 1

    33. ~Zygu  2012-08-25 13:12:14  host: 89-72-201-44.dynamic.chello.pl

    Jestem odpowiedzialny za zakup usług internetowych w firmie zatrudniającej ok. 150 osób w kilku oddziałach. Netia jest dla mnie operatorem ostatniego wyboru - nawet nie ze względu na jakość albo ceny usług (to akurat jest ok), tylko z powodu fatalnej obsługi. Co ciekawe nie tylko posprzedażowej, ale i handlowej. Przykład z ostatnich miesięcy - uruchamiam nową lokalizację, potrzebuję mieć łącze czynne na konkretny, dość bliski (ok. 6 tygodni) termin. Co robi KAM w Netii? Oświadcza, że teraz to on idzie na urlop i zajmie się tematem za 2 tygodnie. Efekt jest taki, że zamiast światłowodu Netii mamy radio GTSu. Trochę drożej, ale na czas. Jeśli Netia tak dba o klientów, którzy przynoszą po kilka tys. PLN miesięcznie to nie dziwię się, że nie radzi sobie z pozyskiwaniem i utrzymywaniem takich, którzy płacą po 100 PLN. Poziomu TP jeszcze im się nie udało osiągnąć, ale zmierzają w tą stronę szybko.

  • 0

    34. ~Johny11  2012-08-25 13:45:23  host: 94.42.240.208

    Ja polecam Multimo, ładnie działa, najniższa cena na rynku jaka się dało - 38 PLN za 512 kbps (normalnie jest ok. 620 kbps). Działa stabilnie dopóki nie zalega się z rachunkami, bo jak tak jest to jest różnie ;) TP do tej pory nie ma centrali bliżej niż 7,5 km ode mnie (co jest skandalem, bo są niby inwestycje, a tu jedno wielkie g.... od 10 lat) i powinni coś z tym zrobić.

  • 0

    35. ~  2012-08-25 15:19:01  host: agge84.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @25 Innym radzisz a sam sobie nie poradziłeś w kwestii wyboru :)

  • 0

    36. ~  2012-08-25 16:37:20  host: ados2.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Korporacje też powinny mniej zarabiać - zielona wyspa staje się wyspą brunatną http://natemat.pl/28507,bedziemy-zarabiac-mniej-nizsze-pensje-to -sygnal-ze-recesja-powoli-dociera-do-naszego-kraju

  • 0

    37. ~bla  2012-08-25 20:41:26  host: 193.19.165.86.osk.enformatic.pl

    Od poniedziałku dla biznesu wchodzi fajna oferta. Coś czego jeszcze żaden operator stacjonarny nie ma:)

  • 0

    38. ~  2012-08-25 21:59:29  host: ip-78-30-102-72.free.aero2.net.pl

    Przedostatni akapit to 100% racji - netia nie potrafi sprzedawać. Klient znajduje u konkurencji 6zł taniej i kilka razy szybciej. Więc chce o ok. 8zł taniej ale netiowcy uparcie twierdzą że nie mogą nic innego zaoferować. Nie trafia do nich argumentacja że klient jak dotychczas przypilnuje kabli bo to przecież w jego interesie żeby działało. Netia zamiast zarobić 24 miesiące*8zł mniej nie zarobi nic. Gdy złomiarze przyjdą i ukradną kable to koszt naprawy raczej przekroczy te 24*8zł nie wspominając o odszkodowaniach dla klientów i nadszarpniętym wizerunku.

  • 0

    39. ~ABP  2012-08-25 23:35:32  host: aabc114.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kiedyś miałem telefon w Netii. Na samym początku, kiedy w moim mieście zbudowała swoją centralę, kładła kable i miała biuro obsługi. Zrezygnowałem z niej, bo przeprowadzałem się gdzie indziej, a tam telefon już był. W czasie gdy sam miałem u nich ten telefon poleciłem Netię moim rodzicom i dziadkom. Drugi raz miałem z Netią do czynienia, gdy zmarł mój dziadek i chciałem zlikwidować telefon uważając, że umowa (bezterminowa) jest zakończona ze względu na śmierć jednej ze stron. Trwało to miesiącami. W tym czasie zrezygnowałem z kontaktów z BOK (biura obsługi na miejscu już dawno nie było) i wszystko załatwiałem wysyłając polecone. Po tym doświadczeniu wiem jedno: nigdy nie będę zawierał umowy z kimś, kto nie ma w mojej miejscowości biura obsługi, do którego mogę pójść i załatwić rzecz osobiście. Jeśliby to biuro zniknęło, to ja umowę kończę przy pierwszej okazji. A Netię będę gorąco odradzał. Wszystkim.

  • 0

    40. ~  2012-08-26 11:30:06  host: user-46-113-0-117.play-internet.pl

    Bez inwestycji nowych klientów nie będzie...

  • 0

    41. ~Jerzy_Katowice  2012-08-26 16:51:47  host: 87-205-46-46.adsl.inetia.pl

    Od maja tego roku usiłuję zmienić prędkość Internetu - czyli dokupić nową, droższą usługę. Będzie to możliwe... od października, bo zaginęła (wysłana listem zwykłym) umowa i tyle czasu zajęło wysłanie kolejnej. Nie żałuję tego operatora. Niech najpierw posprząta u siebie a potem weźmie się za nowe strategie.

  • 0

    42. ~marcin  2012-08-26 17:48:33  host: 77-253-171-209.adsl.inetia.pl

    ... infrastruktura , kable netii mają ograniczoną przepustowość więc co dalej??? cena pozostaje tylko prędkość się zwiększa . czy ktoś mi odpowie jak oni chcą teraz przyspieszyć prędkość internetu na kablu? pozostaje radio? mobilny internet jest już dużo szybszy niż stacjonarny tylko te pakiety na transfer nie pozwalają na zamianę. ciekawie się robi.

  • 0

    43. ~gosc  2012-08-27 08:44:28  host: 178-36-243-159.adsl.inetia.pl

    uzytkownika interesuje zeby internet był, był szybki, tani i niezawodny. To, że technicy tp źle coś podłączyli, umyślnie bądź przypadkiem kowalskiego g....no obchodzi. Zapamięta natomiast, że podpisanie umowy na usługii z netia powodowalo problemy. To nie kowalski powinien walczyć z tp o poprawne podłączenie. To problem Netii by egzekwować od dostawcy swoje prawa.

  • 0

    44. ~KK  2012-08-27 10:08:52  host: 85.219.163.130

    Byłam na sprzaedaży w Netii przez 9 msc. Nie polecam tej firmy tyle wody ile tam zostało polane wiedzą tylko konsultanci którym wbija się do głowy ze jak nie sprzedadza to moga pomarzyc o dalszej pracy. Te wszystkie LLU to jedna wielka sciema Netia nie moze zaproponowac wiecej niz daje TP bo w końcu leci na jej kablach. Ale my zawsze mysielismy mowic ze bedzie wiecej bo inaczej mielismy po glowie.

  • 0

    45. ~rookie  2012-08-27 11:44:26  host: 160.83.30.185

    @Johny11: A ja myslalem ze to ja mam zle bo tylko net 2mbps, a tu okazuje sie ze ciagle sa osoby bez neta 1mbps...

  • 0

    46. ~ole  2012-08-27 20:24:37  host: 89-74-142-0.dynamic.chello.pl

    @paolo 22: no i odpowiedziałeś sobie dlaczego usługa w Netii działała słabo. Bo to TP gdy zdecydowałeś się na usługę Netii wpięła cię do dalszego węzła. Za takie praktyki właśnie Netia chce od TP grubą kasę w sądzie.

  • 0

    47. ~...  2012-08-28 14:23:40  host: user-164-126-162-55.play-internet.pl

    a mi ani tp ani netia nie podlacza kabla, bo brak mozliwosci technicznych ... wszyscy dookola maja kable tp tylko u mnie sie nie da...

  • 0

    48. ~abonent Netii  2012-08-30 16:49:26  host: 77-253-249-58.adsl.inetia.pl

    Co do Netii to wcale się nie dziwię że nie pozyskują swoimi silami nowych klientów, że nie ma łakomych ofert, promocjii. Przypomnijcie sobie jak było Tele2 ile robiło zamieszania na rynku, ile ofert, ile reklam w TV a teraz co ? Netia kupiła Tele2 dalej kupiła Dialog i Crowley oraz wielu lokalnych operatorów więc tym samym pozbyła się konkurencji bo ich zakupiła. Co w rezyltacie - znowu monopol sie tworzy więc będziemy mieli "g" jeśli chodzi o oferty i nowe promocje. Polityka firmy Netia pewnie jest nastawiona na kupowanie rożnych firm a tym samym gotowych bardzo wielu klientów. Więc placzmy że jesteśmy niedopieszczani przez Netie i to zapewne się nie zmieni a tym bardziej ich biuro obsługi klienta gdzie dzwoniąć kilkakrotnie uzyskuje się niemalże za kazdym razem inne informacje. Idzie się wpieklić i krzyknąć Q rwa kulszowa. Pozdrawiam.

  • 0

    49. ~olać netie  2012-08-31 08:35:55  host: 16.213.216.91.ip4.netico.pl

    Olać Netie, jest tyle teraz lokalnych firm ktore dają więcej, taniej, szybciej często na światlowodzie a nie na jakiś poskręcanych kabelkach. nachapali sie i maja w poważaniu otaczajacy świat więc nie ma co się spinac i poprostu spokojnie sobie poszukać jakiegoś lokalnego dostawcy niejednokrotnie bardziej elastycznego vs klient. Sam mam z netico 30/6 Mb za 49 zeta ping 3 i śmiga jak rakieta.

  • 0

    50. ~PosiejDon  2012-09-20 22:09:51  host: unknown-190.nowanet.pl

    Lokalni dostawcy górą. Mam internet z lokalnej firmy NOWANET.PL z Lublina. Nie ma ściemy i terminów z kosmosu. Śmiga po światełku i cena w porównaniu do "kolosów" elegancka .. zastanawiałem się jeszcze nad UPC ale tu jest symetrycznie .. zamówiełem 20/20 Mb i mam 20/19,5 Mb zawsze ... i to jest to !

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-9-146.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet