Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Miliony nie pomogą Ruchomej Dziewicy

Miliony nie pomogą Ruchomej Dziewicy

Łukasz Dec, TELKO.in 27 Września 2014 21:00

18 6
40 mln euro, jakimi Virgin Mobile CEE zamierza wesprzeć swoich wirtualnych operatorów w Polsce i Turcji budzi respekt i nadzieję na rozwój. Nadzieję radziłbym jednak porzucić, bo zawiedzie. Przynajmniej w Polsce.



Zacząłbym od tego, że większość okrzyczanych pieniędzy z pewnością zostanie przeznaczona na inwestycję w Turcji, gdzie mieszka prawie dwa razy więcej ludzi niż w Polsce, odsetek telefonów komórkowych na 100 obywateli wynosi 88,5% (w Polsce 149%), więc dużo ludzi jeszcze komórek nie ma. I wreszcie w Turcji rynek MVNO ma znacznie lepsze perspektywy. To w Turcji, a nie w Polsce działa MVNO z liczbą 3,5 mln klientów. No, ale na pewno część środków zostanie przeznaczonych na Polskę, skoro Virgin wciąż się z naszego kraju nie zwija i niedawno ogłosił "nowe otwarcie". Zastanówmy się więc, na co Virgin może wydać te pieniądze i co to zmieni.

Po pierwsze, na "kroplówkę", którą zasila spółkę w Polsce, bo prawie na pewno nie jest ona rentowna. Po drugie, na reklamę, która jest jedynym sposobem na zwiększenie liczby klientów, a więc i przychodów, a więc i (teoretycznie) rentowności spółki. Przydałoby się także powiększenie sieci sprzedaży, skoro już Virgin chce sprzedawać w normalnych sieciach detalicznych, a nie na przykład tylko przez Internet. Dzisiaj sieć sprzedaży Dziewicy jest bardziej niż skromna: 42 punkty dla Warszawy, po 26 dla Łodzi i Trójmiasta...itd. Obejmuje tylko małe sklepy GSM, żadnej dużej detalicznej sieci. Niechaj każdy sobie otworzy mapę sieci sprzedaży w serwisie Virgin Mobile i sprawdzi, jak daleko musiałby jechać, żeby kupić starter. Na szczęście rozbudowa sieci sprzedaży kosztuje raczej czas, niż pieniądze.

Ok, nju mobile pokazało, że można sprzedawać tylko przez Internet. To jednak wymaga pieniędzy na reklamę. Ruchoma Dziewica, o ile nie oszalała, nie wyda tyle, ile wydaje Pan PiPik. Pan PiPik ma własną sieć i zarabia na swoich usługach dużo więcej, niż może zarobić Dziewica, która musi się podzielić z P4. To problem każdego wirtualnego operatora i nie ich wina. Po prostu sieci komórkowe w Polsce dopuściły ich do stołu, kiedy było już mało do zjedzenia. Mają wielkie bazy klientów, więc lepszy zwrot z reklamy, więc więcej na nią mogą wydać, więc zyskują więcej klientów... I kółko się zamyka. Playowi się udało, ale Play budował własną sieć i dla niego warunki rynkowe stale się poprawiały. Dla Dziewicy w najlepszym razie się nie zmienią.

Virgin, zasilone gotówką, może spróbować reklamowej strategii. Rzucić wszystko co ma na reklamę, nazgarniać ile się da użytkowników i... sprzedać ich wszystkich któremuś z operatorów, który ma własną sieć. Inwestycje funduszy w Virgin Mobile CEE wskazują, że to prawdopodobny scenariusz. W efekcie za 2-3 lata Dziewica wciągnie fioletową, czy pomarańczową kieckę i nikt już jej nie pozna. Czy na tym zarobi? Nie mam pewności, ale raczej wątpię.

Druga możliwość, to poprawa dotychczasowych działań, rozsądne wydatki na reklamę i uparte budowanie udziału w rynku. Można i tak. Jak na razie w Polsce takie działania owocują liczbą 300-350 tys. klientów. To niewiele ponad pół procenta całego rynku mobilnego. Każde dodatkowe 50 tys. klientów Dziewicy uznałbym za sukces, ale to i tak będzie bez znaczenia dla rynku. W obu scenariuszach będzie wiele krzyku i nieznaczne efekty.

Osobiście uważam, że Dziewica będzie jeszcze wegetować na rynku 2-3 lata, po czym odejdzie jak niepyszna. Choć niewykluczone, że w międzyczasie jeszcze raz, czy dwa wykona taniec brzucha, który przyciągnie uwagę wszystkich. Na chwilę...
Dodaj do:
w sumie: 82
  • 2

    63. ~Znawca  2014-10-01 22:59:12  host: 89-67-1-109.dynamic.chello.pl

    Redaktor znawca. Ból pozostał po tym jak Dziewica niczym "Wanda" Niemca nie chciała :).

  • 0

    64. ~Punk  2014-10-01 23:08:08  host: apn-95-41-11-68.dynamic.gprs.plus.pl

    Stara taryfa była bez konkurencyjna i myślę że jakby jej nie skopali to na pewno wśród moich znajomych znalazło by się spokojnie z 16 osób, albo i więcej.
    Ale że VM ma w nosie klientów i wprowadza oferty nie wiem dla kogo ci klienci wybrali Play i jego RWK.

  • 0

    65.  2014-10-02 07:33:22

    Wspaniale jest widziec artykul napisany przez Witka w ktorym twierdzi on ze Virgin zadnych szans nie ma po czym 2 dni pozniej zobaczyc nowa swietna oferte ktora sprawi(o czym jestem przekonany) ze w miesiac zrobia ponad 100-150 tys nowych klientow

  • 2

    66.  2014-10-02 09:46:16

    Mila89: wspaniale jest widzieć komentarz, który twierdzi, że ja jestem autorem tego artykułu. :-) Jeżeli chcesz być złośliwy, to najpierw DOBRZE upewnij się, że nie strzelasz kulą w płot.

  • 1

    67. ~mm  2014-10-02 18:35:04  host: user-94-254-128-174.play-internet.pl

    @65
    Od jakiegoś czasu jest dostępna oferta w RBM gdzie za 38 PLN są nielimitowane rozmowy na komórki i stacjonarne, nielimitowane smsy i mmsy oraz 2GB neta. I jakoś nie słychać by zawojowali rynek. W Virgin za nielimitowane rozmowy mamy drożej ale za to aż 10GB neta i brak mmsow. Czy to będzie aż taka duża przewaga? Cóż czas pokaże. Ale mi się nie wydaje by udało im się coś ugrać więcej.

  • 1

    68.  2014-10-02 20:51:51

    @67 RBM o którym wspominasz to całkiem inna para kaloszy. Opłata aktywacyjna 49zł. Brak możliwości elastycznej zmiany wielu pakietów każdego miesiąca. Poza pakietem sms po 18 groszy. Z aktywacją, powiedzmy na rok - wychodzi nie 38zł, tylko 42zł z e-fakturą. Wszystkie Plusze, Virginy i Vikingi są bardziej elastyczne niż ten abonament. W dodatku bez formalności.

  • 0

    69.  2014-10-03 08:25:06

    No, że marka Dzievicy jest nieźle rozreklamowana, to wiadomo, ale chyba jej właścicielom wydawało się, że są Jabłkiem i wszyscy będą chcieli płacić dużo pieniędzy za to, żeby się Dzievicą lansować.

  • 1

    70. ~miki  2014-10-03 09:33:04  host: public-gprs516533.centertel.pl

    Ja przechodzę aby dziewica przetrwała bo oferty ma dobre jak nie najlepsze za małe kwoty.
    Nie bać się i przechodzić z numerami :-)

  • 1

    71. ~mm  2014-10-03 12:00:18  host: user-94-254-208-184.play-internet.pl

    @68
    Ale oferta RBM jest już dłuższy czas na rynku i przy wprowadzaniu była najlepsza jeżeli chodzi o no limity. Plush niby trochę tańszy ale nie ma stacjonarnych. Wiec nadal jest całkiem to dobra oferta. Wydaje mi się, że po prostu wielu ludzi nie zna marki virgin ( tak jak nie zna RBM) a usługi tele kupuje w salonie operatora a tych virgin nie ma. Życzę im jak najlepiej bo konkurencja zawsze jest dobra a z małych obniżek rachunków tele po pewnym czasie robi się większa kwota...

  • 1

    72. ~Tomasz72  2014-10-03 22:58:34  host: 212h230.compnet.pl

    Z chwilą gdy RMB wystartował z wspomnianą ofertą, był to jeden z tańszych "internetów" nawet na 1 miesiąc. Dlatego też lekko zaporowa opłata aktywacyjna. Ale nie wspominacie o "wisience na torcie" jakim jest darmowy YouTube. Transfer z YT dość szybko "zjada" pakiety internetowe, a ciekawych, wartościowych treści przybywa. To już nie jest portal z kretyńskimi filmikami.

  • 2

    73. ~Beny  2014-10-04 09:53:22  host: dsh178.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nieźle debilny nagłówek! Nie można było inaczej???

  • 0

    74. ~Odchodzę z virgin  2014-10-04 11:25:03  host: 89-65-119-242.dynamic.chello.pl

    Szczerze to mam dosyć już virgin mobile !!!, jestem w tej sieci od początku jej wejścia na Polski rynek - ale w tym roku jakoś nie mieli porządnych ofert na tle konkurencji !!! i raczej WEGETUJĄ !!!. Na gratisowe 50 procent do doładowania konta czekałem 7 dni !!!. Drugi numer mam w nju mobile - prawie rok czasu i jestem zadowolony . Virgin Mobile w 2015roku ZNIKNIE Z POLSKIEGO RYNKU nie sprostają KONKURENCJI !!!

  • 0

    75. ~Wulo  2014-10-04 12:58:28  host: 77.252.168.110

    Virgin Mobile wraca do sił. Czuć pomału przypływ gotówki, w końcu dali niezłe pakiety i widziałem wczoraj reklamę ich nowych taryf w Polsacie, tak więc coś się dzieje. Tak więc ja raczej też do nich przechodzę ;)

  • 0

    76. ~Grzegorz  2014-10-09 19:56:15  host: n20-09-03.opera-mini.net

    warto wybrać virgin. :-)

  • 0

    77. ~Lotd  2014-10-13 08:56:09  host: cpc16-walt14-2-0-cust761.13-2.cable.virginm.net

    Manewr z 19 i 29 ma służyć by klienci regularnie konto uzupełnianie, przecież w BEZ kompromisów 19 zł mamy de facto 28,50zl czyli 100 minut i ponad 150 sosów no i prawdziwy net bez limitu tyle ze spowolnienie ale do przeglądania stron w zupełności wystarcza, a co najważniejsze dla wyznawców RWK po każdym doładowania ;-)

  • 0

    78. ~Tomek  2015-10-16 13:44:47  host: host-89-229-137-1.chelm.mm.pl

    Myślę że tak nie będzie i sieć będzie sie rozwijać. Ostatnio pojawiła się oferta Freemium. Bardzo dobra. Sam ją innym proponuje.

  • 0

    79. ~mn  2016-02-22 14:32:26  host: apn-77-115-125-109.dynamic.gprs.plus.pl

    Szkoda że wycofali tą starą ofertę gdzie było 19 gr za minutę

  • 0

    80. ~  2016-03-01 18:40:52  host: user-109-243-249-69.play-internet.pl

    mamy 2016 czyli dwa lata póxniej... i jakoś Virgin ma się całkiem całkiem

  • 0

    81. ~Oleczka  2016-03-10 09:53:24  host: 217-67-205-170.itsa.net.pl

    i jak wspomina panie prezes, nawet mają zamiar wprowadzić ofertę postpaid :]

  • 0

    82.  2017-02-28 18:36:22

    Minęło dwa i pół roku. Jakoś nie widzę by dziewica "odchodziła jak niepyszna". Wręcz przeciwnie. Na rejestracji kart sim straciła chyba najmniej. Baza klientów może nie powala, ale za to lojalna i z dobrym ARPU. Wchodzą w abonament, czyli nie próżnują. Coś się cały czas dzieje.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-129-35.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową ofertę JA+ na kartę?

Nowa oferta JA+ Na Kartę

 

Zobacz wynik | Opinie (10)

Archiwum Ankiet