Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Głowa w piasek

Głowa w piasek

Witold Tomaszewski 29 Stycznia 2006 19:45

0 0
Awaria może zdarzyć się w każdej z sieci komórkowych – w końcu jest to skomplikowana architektura złożona z wielu elementów sprzętowych i programowych. Nie jest to nic dziwnego i z pewnością zdarza się często. Dziwne jest jednak, jeżeli awaria jest duża, trwa ponad tydzień, a operator praktycznie nie informuje o niej pozostawiając klientów samych sobie. A właściwie nie jest to dziwne, tylko absolutnie niedopuszczalne.



Od 19. stycznia użytkownicy prepaid (Simplus, SimData, MixPlus, Sami Swoi) korzystający z nowej platformy (czyli tej, w której nie wyświetla się stan konta na ekranie telefonu) mają poważne problemy z wykonywaniem połączeń. Trudno znaleźć typowy schemat problemu – po rozmowie pieniądze są albo odejmowane, albo dodawane, na dodatek w kwotach zupełnie niedających się dopasować do cennika. O ile w ogóle da się wykonać połączenie, chociażby z racji losowych zmian w ważności konta.

Problem dawał się już odczuwać kilka tygodni wcześniej, jako niemożność zestawienia połączenia w godzinach szczytu dla prepaidów – od 18 do 21. Wynikał z niewydolności platformy, a dokładniej kłopotami z połączeniem z systemem bilingowym przy zbyt dużym obciążeniu. To właśnie próba naprawy tego problemu spowodowała styczniową apokalipsę.

Najcięższy obowiązek – informacyjny – spadł na pierwszy front pracowników Polkomtela, czyli konsultantów z biura obsługi klienta oraz sprzedawców w salonach. Problem w tym, że oni wcale nie wiedzieli więcej niż użytkownicy. Ba – często więcej rzeczy dowiadywali się z portali internetowych i forów dyskusyjnych niż od zwierzchników w firmie. Oni podawali im tylko kolejne daty usunięcia awarii i kazali informować, że wszystko wróci do normy lada moment. Klient dzwoniący do BOK-u mógł co najwyżej złożyć reklamację – o ile w ogóle się dodzwonił. Droga mailowa też okazywała się nieskuteczna, bo do nadawcy przychodził komunikat zwrotny o przepełnieniu skrzynki BOK-u. Nie przeprowadzono żadnej akcji informacyjnej za pomocą SMS-ów – choć to chyba najszybsza i najbardziej oczywista droga dotarcia do klientów.

Dość „ciekawie” wyglądały próby odwrócenia uwagi od sprawy, które dzielnie podejmował dział prasowy operatora. Problemem numer 1 stały się nieprawidłowości w przenoszeniu numerów z Orange do Plusa, które do tej pory dotknęły... kilkunastu osób. Była to ważniejsza i bardziej paląca sprawa niż ponadtygodniowe boje kilku milionów własnych klientów z tak podstawowymi usługami, jak wykonywanie połączeń czy wysyłanie wiadomości. Ci zostali zostawieni sami sobie. Ciekawe jednak jest to, że był to dość skuteczny sposób – w Centertelu pojawiło się kilka reklamacji użytkowników Simplusa, że ich platforma nie działa w związku z blokowaniem przenośności numerów przez Orange...

W ciągu całego czasu trwania awarii wydany został tylko jeden, suchy i lakoniczny komunikat. Nie znalazło się w nim słowo „przepraszam”, a jak się później okazało – data podana jako koniec problemów nie była dotrzymana. Potem schowano głowę w piasek, a biuro prasowe nie odbierało telefonów ani nie odpisywało na maile. Chyba, że dzwoniło się z zastrzeżonego numeru. Jak się później okazało – informacje zdobyte tą drogą także mijały się z prawdą.

Najśmieszniejsze jest to, że sieć mieniąca się „liderem technologicznym” pokazała ile warte są nowe technologie, jeżeli są niedofinansowane zarówno pod względem technicznym, jak i ludzi, którzy je obsługują. Kiedy ważniejsza jest wypłata dywidendy niż sprawne działanie przedsiębiorstwa. Nowy prezes Polkomtela będzie miał ciężkie zadanie odzyskania wiarygodności w oczach klientów. Może to być zadanie nie do zrealizowania w ciągu jednej kadencji.

Polkomtel dość mocno odczuje finansowo skutki tej awarii i to nie tylko z racji odpływu klientów prepaid, którzy i bez takich ekscesów potrafią zmienić operatora na innego, który ma ofertę tańszą o 1 grosz. Wielu posiadaczom Simplusa udało się zrobić spory debet na koncie, chociażby wysyłając SMS-y premium, które nie były taryfikowane. Oni z pewnością prędzej wyrzucą kartę do kosza niż poczują się w obowiązku spłaty zadłużenia. Wypadałoby też pomyśleć o rekompensacie dla tych, którzy chcą bądź muszą pozostać w sieci.

Wszyscy, którzy do tej pory z uśmiechem podchodzili do słów członka zarządu Centertela, Iwony Kossmann, że klienci Orange są w stanie zapłacić więcej za jakość, zaczną się teraz zastanawiać czy aby nie miała ona jednak racji...
Dodaj do:
w sumie: 154
  • 0

    135. ~jotem  2006-01-31 01:28:06  host: jarzyna.elektrosat.pl

    Simplus i jego internetowa strona przypomina naszych polityków. Sim+ ma nas w d.... , ale na stronie hurra optymizm i nowe promocje. Kradną nasze pieniądze za karty zasilania i jest fajnie. Jak mi powiedziano w jednym z biur: "to jest interes po Polsku ". Gdybyśmy kiedykolwiek dowiedzieli się ile takiej lewej kasy zarobił simplus. Ale w jaki sposób i KTO? ich skontroluje. Ktoś kiedyś powiedział: "A to Polska właśnie." I taki polski taniec trwa i trwa i trwa i .........

  • 0

    136. ~mAly  2006-01-31 09:06:15  host: asm69.internetdsl.tpnet.pl

    A miałem sentyment do sim+ ale teraz to już napewno tu nie zostane. Dobrze, że jest w prepaid liczna konkurencja która nie śpi.

  • 0

    137. ~michall  2006-01-31 10:27:39  host: 83-145-183-182.cable-modem.tkk.net.pl

    Szkoda ze ten artykul nie jest na onecie.

  • 0

    138. ~Aśka  2006-01-31 11:07:50  host: 213.199.216.253

    michall: Możesz tam podac link do tego artykułu.

  • 0

    139. ~Arti260  2006-01-31 11:19:39  host: bqe50.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Bez jaj ja mam numer od 6 lat i bylo git a mam ten sam problem :[ Normalnie sie tak nie da,chyba zmienie siec albo przejde na abonament co mi sie nie usmiecha. Tak swoja droga to poszedl mail do RMF FM.

  • 0

    140. ~szafa  2006-01-31 13:02:16  host: admin.vdns.pl

    a ja dzisiaj sie zalogowałem do i-boku i niespodzianka: Aktualny status Możliwe wykonywanie i odbieranie połączeń Bieżące saldo 21,777.00 niestety telefon pokazuje normalnie ale może sie zaktualizuje :-)

  • 0

    141. ~Maja  2006-01-31 13:37:59  host: actu240.neoplus.adsl.tpnet.pl

    to jest nic w porownaniu do bomby atomowej, co Wy chcecie naglasniac!!!! Naglosnijcie ze jes glód na tym swiecie, ze nowordki sa zabijane, a nie martwicie sie o jakies 15 zł. Wy jestescie poprostu egoistyczni!!!korona wam z glowy spadnie czy co?? nudzi wam sie juz na tym swiecie?? nie macie o czym gadac!!i jak widze takie rzeczy ja"dajcie ten text do uwagi" to poprostu mnie strzela dajcie swoja glupote do uwagi!!!MAX

  • 0

    142. ~j  2006-01-31 13:45:40  host: 213.199.216.253

    Pani Maja jest chyba z POlkomtela...

  • 0

    143. ~sepecat  2006-01-31 14:00:39  host: b1b7.krak.tke.pl

    Maja* Chodzi o to ,ze jeszcze nie wiemy kto odpowiada za glod na swiecie i ogolna ciemnote. Ale wiemy natomiast kto odpowiada za ten caly burdel w sim+ , wiec na razie tym sie zajmiemy.

  • 0

    144. ~Maja  2006-01-31 14:11:17  host: actu240.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no nie wiecie kto odpowiada za glod teraz to pojechales wogole po calosci!!!!!!!!!

  • 0

    145. ~obiektywny  2006-01-31 15:19:13  host: gx114.internetdsl.tpnet.pl

    To, że sim+ ma (miał) problemy i nikt z firmy o tym głośno nie powiedział to jedno. Ale to, że ktoś gadał 2 miesiące za free to już wszyscy zapomnieli :P

  • 0

    146.  2006-01-31 16:05:51

    troche Maja ma racje. Bo jak to czytam to sie zastanawiam ktorzy z Was mówią prawdę a którzy z Was to zwyczajni "bajkopisarze" dolewający oliwy do ognia...

  • 0

    147. ~j  2006-01-31 16:54:00  host: 213.199.216.253

    Maja pomyliła strony www. Tutaj dyskutujemy o problemie Plusa a nie o głodzie i zabijanych noworodkach ! Mimo tego, iż mam TT to popieram wszystkich oszukanych Simplusowców i Mixowców ! To jest po prostu skandal. Obiektywny: co ma do problemów Plusa ta promocja?

  • 0

    148. ~hija  2006-01-31 17:00:35  host: abzb205.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Proponuje oglosic żałobe narodowa. Najgorsze jest to ze mam mixa, nie oddali mi kasy za darmowe wieczory i NIC SIE NIE DA W ZWIAZKU Z TYM ZROBIC! Po prostu tragedia,dramat,masakra itp.

  • 0

    149. ~j  2006-01-31 17:38:06  host: 213.199.216.253

    Wy sie śmiejecie ale to naprawde jest początek końca PLUSA.

  • 0

    150. ~mirusiek  2006-01-31 20:18:13  host: kuz.telnet.krakow.pl

    u mnie to dopiero się dzieją cuda. najpierw zablokowało mi konto, doładowałem za 30 zł, przyszedł sms że konto zasilone. Wyswietlił się komunikat 30 zł. Chcę zadzwonić- inormacja konto zablokowane zasil konto. Szlag mnie trafił, dzwoniłem przez dwie godz do BOKU, ale bezskutecznie. Po dwóch dniach przyszedł sms przepraszamy za utrudnienia, rozmowy odblokowane. Teraz mogę dzwonić, wysyłać sms-y, ale do mnie sms-y nie dochodzą. Rozmowy natomiast normalnie. No i na razie nie odejmuje mi kasy za rozmowy :)
    Ogólnie zaczynam żałować że wybrałem plusa

  • 0

    151. ~kca  2006-01-31 21:53:15  host: avt218.internetdsl.tpnet.pl

    co do mix+ to idzcie do salonu i mowcie ze chcecie zrezygnowac z tego ponieważ siec sie nie wywiazała ze świadczenia usłóg i chcecie zrezygnowac i tyle moze poskutkuje

  • 0

    152. ~kca  2006-01-31 22:40:45  host: avt218.internetdsl.tpnet.pl

    ja tez do UWAGI napisałem maila moze to cos da jakby co to tez piszcie jak dostana wiecej takich informacji to ich to zaciekawi (e-mail: uwaga@tvn.pl)no bo ile mozna czekac :/

  • 0

    153. ~byne  2006-02-21 22:16:14  host: vs26.internetdsl.tpnet.pl

    a ja ładuje konto za 30 i mam dalej 13 i co mam zrobić?

  • 0

    154. ~byne  2006-02-21 22:35:51  host: vs26.internetdsl.tpnet.pl

    pisałem dzwoniłem i ku*** nic zero nikt nic nie odezwał, ale wogole ja już sił nie mam toż to jawna kradzież jest

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-145-183-43.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy T-Mobile darmowymi 20 GB "uwolnił Internet"?

T-Mobile: 20 GB gratis dla każdego

 

Zobacz wynik | Opinie (16)

Archiwum Ankiet