Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Galej: Bez pakietów i telewizji ani rusz

Galej: Bez pakietów i telewizji ani rusz

Paweł Galej 31 Stycznia 2014 08:52

6 6
Analiza polskiego rynku telekomunikacyjnego i rynku płatnej telewizji w 2013 roku pozwala z całą pełnością powiedzieć, że jest on dojrzały i w pełni okrzepł. Skończyły się łatwe i dynamiczne wzrosty. Badania pokazują, że na rynku pojawia się coraz mniej "nowych" klientów a popyt na usługi kreują głównie klienci zmieniający operatorów. To powoduje, że operatorzy coraz agresywniej wchodzą w nowe obszary działalności, łączą swoje oferty w pakiety, aby zyskać dodatkowe przychody i jednocześnie jeszcze bardziej uatrakcyjnić swoją ofertę - pisze w artykule dla TELEPOLIS.PL Paweł Galej, dyrektor ofert internetowych Orange.



Czego oczekują klienci? Odpowiedź wydaje się oczywista: lepszych usług w jeszcze niższych cenach. Według badań, ponad 56% klientów preferuje zakup pakietu usług, składających się, co najmniej z dwóch lub trzech usług (Internetu, telefon, telewizja). Stąd właśnie bierze się m.in. sukces konwergentnego pakietu Orange Open i innych ofert łączonych.

Jeszcze ciekawsze są wyniki pokazujące, co przekonuje klientów przy podejmowaniu decyzji o zakupie takiego, a nie innego zestawu usług. Nie jest zaskoczeniem, że pieniądze, jako najważniejszy motywator decyzji wymieniło tylko 26%. Piszę "tylko", ponieważ od kilku lat ta liczba regularnie spada. Tylko w ubiegłym roku zmniejszyła się o ponad 6 punktów procentowych.

Z drugiej strony Polacy coraz bardziej cenią dostęp do dobrego kontentu telewizyjnego, który jest na drugim miejscu. Sądzę, że w niedługiej przyszłości będzie to najważniejsze kryterium wyboru. Dlatego tak mocno współpracujemy z naszym strategicznym partnerem NC+. Warto też zwrócić uwagę, że coraz częściej klienci oczekują dostępu do filmów, programów itp. na wszystkich urządzeniach, jakie posiadają: telewizorach, smartfonach, tabletach i komputerach. Jeszcze lepiej, jeśli mają to wszystko w jednym abonamencie a nie w kilku. Nie dziwi więc, że obecnie rynek płatnej telewizji oraz telekomunikacyjny w pełni się przenikają. Operatorzy telewizji kablowych, grupa Cyfrowego Polsatu i Plusa oraz Orange Polska i NC+ już od dłuższego czasu konkurują na rynku o klienta przy użyciu ofert pakietowych.

Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów płatnej telewizji w Polsce jest fakt, że w ostatnim roku po raz pierwszy od długiego czasu penetracja płatnej telewizji spadła rok do roku o 1 punkt procentowy do poziomu 65%. Wynika to z dwóch powodów. Pierwszy to fakt, ze klienci mają dostęp do coraz większej liczby serwisów z dobrym i aktualnym kontentem (tvnplayer, ipla, tvp, youtube). Mając dostęp do szybkiego Internetu, bez limitów w ściąganiu danych, coraz więcej osób deklaruje, że ten dostęp jest wystarczający. Ponadto, uruchomiona ze sporym opóźnieniem w stosunku do krajów Europy Zachodniej, cyfrowa telewizja naziemna z coraz szerszą ofertą programową powoduje, że spora liczba abonentów niższych pakietów telewizji płatnej wyraża chęć rezygnacji z dotychczasowych abonamentów. Dlatego obawiam się, że w 2014 roku ponownie więcej klientów może odejść niż przyjść, a konkurencja pomiędzy głównymi graczami jeszcze się zwiększy.

Wydaje się zatem pewne, że 2014 roku będziemy obserwowali dalszy wzrost ofert pakietowych z silnym subsydiowaniem lub sprzedażą na raty tabletów, smartfonów, laptopów i telewizorów. Do nich dorzucane będą w prezencie usługi dodatkowe, aby skłonić klientów do pozostania przy obecnym pakiecie i operatorze. Firmy, które nie będą miały w swoim portfolio dobrych usług telekomunikacyjno-kontentowych szybko stracą pozycję rynkową. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że najwięksi operatorzy kablowi w Polsce, m.in. UPC ogłosili, że do końca roku planują uruchomienie sprzedaży usług komórkowych opartych o model wirtualnego operatora (MVNO). Jeśli wyjdą z agresywną ofertą to pozycja graczy bez dostępu do usług telewizyjnych jak np. T-Mobile czy Play będzie trudniejsza, by stworzyć lepszą ofertę pakietową.

Klientom pozostaje tylko zacierać ręce, ponieważ możemy spodziewać się w tym roku naprawdę dobrych ofert z wieloma "prezentami". Jestem pewny, że właśnie w ten sposób operatorzy, w tym oczywiście Orange Polska, będą Was przekonywać do zmiany bądź pozostania przy obecnej ofercie.

Partnerem działu Dyskusje o rynku jest Orange Polska.
Dodaj do:
w sumie: 27
  • 2

    8. ~Punk  2014-01-31 14:53:32  host: 176.100.195.85

    Mnie usługi łączone jak narazie nie interesują gdyż i tak są drogie, a czasem droższe niż jakby się brało osobno to samo, przykładem tu jest Orange i NC+ z cenami pakietów które się są atrakcyjne. Jeśli w ciągu roku się to zmieni i też pakiety internetowe będą duże wtedy może pomyśle nad tym.

  • -1

    9.  2014-01-31 15:37:57

    @5 To co opisujesz na pewno nastąpi, ale nie wcześniej niz za 40-50 lat... wyobrażasz sobie babcię dla jakiej mysz to gryzoń z piwnicy która usiłuje coś zrobić w internecie? Oczywiście część starszych osób orientuje się w tej materii ale nie wszyscy, nie sądzę nawet by była to większosć, ludzie urodzeni w rocznikach 60-70 też nie wszyscy to ogarniają i zdarza sie trafić na takiego który myśli że 'internet zgra na dyskietkę 3,5 cala'. TV jeszcze dłuższy czas zagości u nas i nie ma opcji by wyparły ją internetowe serwisy. Zgadzam się jednak iż z roku na rok będzie coraz bardziej marginalna.

  • 0

    10.  2014-01-31 15:45:50

    Mnie interesuje szybki Internet działający na światłowodach, a nie na kabelkach sprzed 30 lat z ułamkiem deklarowanej prędkości. Jak będzie to zapewnione, wówczas możemy porozmawiać o usługach dodanych. Dlatego, Panie Galej zostaw Pan ten marketingowy bełkot i pobożne życzenia i spójrz na sprawy realnym okiem. Mam na was z górki i to od wielu lat.

  • 2

    13.  2014-01-31 16:46:08

    Czyli pozostaje zacierać ręce i nie kupować :-P.

  • 0

    14. ~Roman21  2014-01-31 21:24:35  host: ip-31-0-232-159.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    To, że cena nie jest istotna i to kryterium systematycznie spada wg Orange - to ściema dla mas, to marketingowy chwyt starający się zaklinać rzeczywistość, wmówić masom że jak myślą o cenie to są "pase", że większość cenę ma w 4 literach, żeby być trendy to kupić dużo i drogo (pod pozorem jakości) - takie to zagrywki marketingowe są stosowane (wiele podobnych w tym tonie publikacji) by zbudować na kłamstwie (np. nasze badania tak pokazują), by człowiek to kupił, że wzrost konsumpcji to jest to i uzyska pozory szczęścia jedności z tłumem.

  • 0

    15. ~  2014-01-31 23:15:57  host: abcy8.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ciekawe co dalez z youtubem

  • 2

    16.  2014-02-01 00:30:23

    To już wiadomo czemu T-mobile podnosi ceny,oni nie mają tv w ofercie. W sumie, to wypowiedź o niskich cenach telefonów, kłóci się z często głoszoną opinią (pewnie przez samych operatorów) o zmniejszeniu subsydiowania nowych słuchawek. Ciekawe, który trend przeważy.

  • 0

    17. ~  2014-02-01 05:28:17  host: n11-02-04.opera-mini.net

    Konwergentny kontent. Człowiek który używa tych dwóch słów nie reprezentuje sobą NIC. Artykuł to jeden wielki bełkot.

  • 2

    18.  2014-02-01 10:56:31

    17: to, że czegoś nie rozumiesz nie oznacza, że jest to bełkot. Bełkotem można raczej nazwać nic nie wnoszący komentarz, bez żadnego uzasadnienia merytorycznego (na zasadzie: "bo tak"), na dodatek z niekulturalną wycieczką osobistą świadczącą źle nie tyle o autorze artykułu, co piszącym komentarz.

  • 0

    19. ~markos  2014-02-01 12:26:29  host: 213-17-201-42.ip.netia.com.pl

    a ja wam powiem tak. tradycyjna telewizja nie upadnie w najbliższym czasie z jednego prostego powodu. W necie trzeba "znaleźć" przekaz, który na interesuje. W klasycznej TV zostaje pilot - to łatwiejsze. Co prawda trzeba poszukać, ale jest zdecydowanie łatwiej.

  • 1

    20. ~  2014-02-01 12:43:41  host: user-46-112-38-218.play-internet.pl

    @19 pewnie że nie upadnie, bo nie ma co jej uzupełnić. Nawet jeśli ludzie mają internet, bo gro ich nie ma, to i tak często jest wolny. Druga sprawa jak się okazuje tv online, VOD nie mają aż tak dużej oglądalności jak zakładano wcześniej, czy jak zakładano, że szybko się rozwinie. Jedna sprawa to treść, seriale pojawiają się później, nie zaraz po premierze, z filmami to samo. Lepiej ściągnąć i obejrzeć, czyli po części brak fajnej treści determinuje piractwo. Z drugiej przyzwyczajenia do piractwa też biorą górę. Kanały TV online, nawet w płatnych pakietach często są namiastką tego co można dostać w platformie satelitarnej czy kablowej. Ponadto jeden wydawca robi po 10 kanałów, w których przeplatają się te same programy i leci to samo tylko w innym czasie. Lepiej zrobić 5 i porządnie, a taki Dicovery ma szereg kanałów, wykupił History i leci to samo badziewie wszędzie. Kanał Historyczny nie ma nic wspólnego z Historią bo lecą cały dzień wojny magazynowe z Kalifornii, a na Discovery Channel leci to samo tylko z Texasu. Za taki syf nie zamierzam płacić. Wrzucają w platformę 100 kanałów, w tym 10 da się oglądać. Mając na uwadze to wszystko, już wolę bezpłatną naziemną.

  • 0

    21. ~Brk!  2014-02-01 14:43:46  host: ip52-2.devices.net.pl

    Zdziwicie się. Oferta VOD rozbudowuje się dynamicznie. Fakt, że formalnie wciąż filmy relatywnie są drogie - obejrzenie filmu na własnym telewizorze kosztuje często więcej niż ten sam film w dobrym kinie. Ale to jest kwestia zmian. Sporo teraz ludzi zamiast bawić się w pobieranie MP3 słucha muzyki za pomoca YT lub korzysta ze Spotify/Deezer/WIMP. Dostęp do muzyki naprawdę zmienia się drastycznie. Podobnie czeka nas zmiana nawyków jeśli chodzi o dostęp do filmów. Netflix nie narzeka na brak klientów więc zaraz kolejne firmy będą robić dokładnie TO SAMO - być może lepiej. Argumenty o tym, że tradycyjna TV jest łatwiejsza w obsłudze - ok - racja. Ale liczy się zawartość i jeszcze raz zawartość. Myślę, że era tradycyjnej telewizji zaczyna właśnie w tej chwili chylić się ku dołowi. Widać pomału już spadki oglądalności - widzowie wolą czytać/oglądać treści w Internecie niż gapić się w telewizyjną papkę. Sam wiem to po sobie i znajomych.

  • 0

    22. ~  2014-02-01 17:49:54  host: user-46-112-38-218.play-internet.pl

    Też tak myślałem, dopóki nie zacząłem często korzystać z VOD, Wszystko to jakieś mało ciekawe co mamy na rynku. A przykład Netfix jest nie na miejscu. W USA czy UK są zupełnie inni wydawcy i prawa dystrybucji, premiery są od razu dostępne, a większość produkcji jest z USA. Spotify kupowałem przez 3 miesiące, już wolę mieć na własność mp3 z muzodajni.

  • 0

    23. ~piotr  2014-02-02 22:16:00  host: 78.10.172.57

    według mnie operatorzy przede wszystkim powinni zadbać o STAŁYCH KLIENTÓW! dla mnie liczy się jakość a nie wielość usług. to my, klienci powinniśmy wiedzieć czego chcemy i z gotowymi potrzebami iść do operatorów. zawsze marzyłem o czymś w rodzaju abonamentu bez limitów w połączeniach krajowych i - jak na razie - spełnia moje potrzebyy mini max w playu. ciekawe jaki nośnik "danych" będzie następcą internetu? telewizja ma przyszłość. nie bez powodu rozszerza się oferta naziemnej tv cyfrowej. to też jest i będzie powodem spadku oglądalności płatnych pakietów i kablówek i satelitarnych platworm. podobnie my, konsumenci, powinniśmy rozważnie podchodzić do ofert internetowych. kilka lat pytałem znajomych jak wygląda w pomorskim rzeczywista prędkość i jakość internetu. w koncu wybrałem i nie żałuję. nie zawsze warto łączyć tv z internetem, bo bywa, że jedno jest do kitu a drugie działa bez problemów.

  • 0

    24. ~Piotrek  2014-02-04 09:52:25  host: 213.158.216.224.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Czemu oferty pakietowe są tak popularne?? Bo ludzie sa LENIWI - wolą płącić jedną wyższą fakturę jednej firmie i mieć od niej wszystko najlepiej na 3 lata - by tylko móc oglądać i surfować i mieć święty spokój. Po drugie - może ja jestem dziwny ale w erze telefonii komórkowej kto jeszcze zamawia pakiet telewizja internet telefon (stacjonarny) ??

  • 0

    25.  2014-02-05 10:26:49

    Tylko ze Netflix wejdzie do Polski w tym lub na poczatku przyszlego roku a nie jak napisaliscie za pare lat i fakt ze rynek USA jest inny niz w PL nie ma tu znaczenia.

  • 0

    26.  2014-02-05 14:43:45

    Do końca umowy NC+ mam jeszcze 5 m-cy.Dziś dzwoniła do mnie ichnia konsultantka proponując mniej niż mam obecnie za 20 złotych więcej i jeszcze z 18 miesięcznym cyrografem:).To chyba strategia na łapanie ludzi którzy mają problemy z podstawami matematyki i nie są zdolni do nawet prostego porównania.Widać jeszcze do nich nie dotarło że praktycznie w całym kraju jest już DVB-T które ogromnej rzeszy dotychczasowych platform cyfrowych wystarczy.

  • 0

    27.  2014-02-05 14:53:09

    Mój brat ma to samo z NC+ hehehe. Wyśle wypowiedzenie, ze trzy razy zadzwonią i dadzą to co mają dać. Tylko ilu się decyduje odrazu...

  • 0

    28. ~Kuzyn1920  2014-02-06 20:34:40  host: 92.60.132.22

    @Piotrek Ten kto ma taniej biorąc internet stacjonarny telewizje internetową i taniej jest wziasć z stacjonarnym bez ograniczeń na stacjonarki niż tylko tv internet.

  • 0

    29.  2014-02-09 09:00:52

    Rynek w Polsce jest dojrzały?? Nie sądzę panie Pawle, to jest wyłącznie myślenie życzeniowe. Jest nasycony, ale do dojrzałości mu daleko. Natomiast nasycenie jest rzeczywiście dobrym znakiem, bo prowadzi do wzrostu jakości świadczonych usług. Orange zaczyna to rozumieć, a przynajmniej zaczynają się ciekawe oferty - zobaczymy na jak długo.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-136-26.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową ofertę roamingową sieci T-Mobile?

[Aktualizacja] T-Mobile -  koszty roamingu od 15 czerwca

 

Zobacz wynik | Opinie (3)

Archiwum Ankiet