Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Dobrzyński: przykład francuskiego Free nas inspiruje

Dobrzyński: przykład francuskiego Free nas inspiruje

Witold Tomaszewski 30 Stycznia 2012 07:45

0 0
To przykład, który bardzo nam się podoba. Inspiruje to nas, bo to coś, co zmienia rynek i pozwala rosnąć. Najwyższy czas na czwartego operatora we Francji. Tak właśnie działa wolna konkurencja - mówi o operatorze Free w wywiadzie dla TELEPOLIS.PL Bartosz Dobrzyński, członek zarządu P4 odpowiedzialny za marketing.



Free to najmłodszy, francuski operator, który z usługami komórkowymi wystartował w styczniu 2012 roku po wygraniu częstotliwości 2100 MHz i przy wsparciu roamingiem krajowym w sieci Orange (ale tylko GSM). Jego oferta jest bardzo prosta i przystępna cenowo jak na warunki francuskie, gdzie do tej pory panowały jedne z wyższych cen w Europie. Oferta jest bezterminalowa, dokupić można do niej telefon na raty. Free pozyskuje do 100 tys. klientów dziennie, z czego 40% w procesie przeniesienia numeru.

Free to francuski operator, który działalność rozpoczął ponad 10 lat temu z ofertą dial-up, w której jedyną opłatą był koszt połączenia na numer dostępowy. Aktualnie sprzedaje także dostęp do Internetu w oparciu o ADSL i łącza światłowodowe oraz świadczy usługi VoIP i IPTV.

Co Wam się udało w 2011 roku, z czego jesteście zadowoleni?

dobrzynskimNajbardziej jesteśmy dumni z bycia liderem "smartfonizacji Polski". Mamy na tym polu konkretne zasługi - ofertę All Inclusive, szerokie portfolio urządzeń, program testujsmartfona.pl, który podchwycił od nas Orange, ale bardziej PR-owo niż masowo. To był rok, kiedy smartfony "przeszły" z największych miast do mniejszych, gdzie też już pomału stają się standardem. Ponad 60% sprzedawanych przez nas telefonów to smartfony. Żadna inna sieć nie może pochwalić się większym udziałem.

Jesteśmy też zadowoleni z utrzymania udziału w przenośności numerów - rynku, który rozkręciliśmy dla siebie i klientów. Wygląda na to, że pomału dochodzimy do wysycenia tego rynku. To jednak zależy też od tego, jak swoje procedury przenośności udoskonalą nasi konkurenci.

Co mogliście zrobić lepiej?

Mogliśmy lepiej tłumaczyć klientom, że do smartfonów niezbędne są pakiety data. To nasza odpowiedzialność i nie przerzucamy jej na innych. Na szczęście użytkownicy zaczynają to już rozumieć. To było duże wyzwanie, żeby wytłumaczyć klientom, że jeżeli kupują zaawansowany telefon, to potrzebują pakietu transmisji danych. Pojawiły się pewne problemy, ale staraliśmy się je szybko rozwiązywać. Nie bez wpadek, ale zawsze chcemy być fair wobec klientów.

Na co chcecie położyć nacisk w tym roku?

Będziemy pracować nad dużo lepszą stabilnością i funkcjonalnością Play24. Traktujemy ten kanał kontaktu priorytetowo, będziemy w niego inwestować i promować. Chcemy doprowadzić go do standardu banku elektronicznego - żeby był przejrzysty, funkcjonalny i zawsze działał. Do końca roku planujemy wypuścić aplikacje na wszystkie główne platformy smartfonowe. Do dostępnej już na Androida dojdzie aplikacja na iOS oraz Windows Phone.

Ten rok będzie dla nas wzrostem na rynku biznesowym. Nie penetrujemy aktywnie tego rynku, nie budujemy dla klientów specjalnych rozwiązań, mamy standardowy zestaw usług i po prostu oferujemy go chętnym. Ale i tak musimy się do tego przygotować wewnętrznie, bo obsługa klienta z kilkuset kartami SIM jest zupełnie inna od takiego z kilkoma.

Jak oceniacie wyniki francuskiego Free - nowego operatora infrastrukturalnego, który pozyskuje 100 tys. klientów dziennie, z czego 40% z przeniesienia numeru?

To przykład, który bardzo nam się podoba. Inspiruje to nas, bo to coś, co zmienia rynek i pozwala rosnąć. Najwyższy czas na czwartego operatora we Francji. Tak właśnie działa wolna konkurencja.

Czy operatorzy sprzedają usługi, czy może telefony? Ostatnie promocje T-Mobile wydają się być nastawione na tanie urządzenia i mało efektywne abonamenty...

Jest to z pewnością jakaś metoda zwrócenia na siebie uwagi. Jest ona dość prosta i nie wiem na ile wystarczy, choć z pewnością znajdą się klienci, do których trafi. Sytuację obserwujemy i nie damy konkurencji odskoczyć cenowo.

My zawsze postrzegamy siebie jako dużego gracza retailowego - wiemy, że ważne jest jak wygląda sklep, jak jest zatowarowany, co umieją sprzedawcy. Nie mamy wątpliwości, że jednym z ważniejszych składników całości jest telefon. Niektórzy usługę kupują jako dodatek czy sposób finansowania urządzenia. Nie sądzę, żeby to była większość, ale jest to na pewno bardzo ważny czynnik. Dlatego zawsze staramy się być na bieżąco jeżeli chodzi o portfolio i ceny.

Czyli operator jest tylko rurą do transmisji?

Nie ma co ukrywać, że operator jest przysłowiową rurą, może być nawet fajną i inteligentną, ale nie zmienia to faktu, że nią jest. My chcemy się skupić na dobrej sieci, dobrych cenach, dobrej obsłudze klienta. Dlatego nie zależy nam m.in. na ładowaniu do telefonów własnego oprogramowania. Pamiętajmy jednak, że rośnie popularność usług "w chmurze" co zdecydowanie podnosi znaczenie tej rury!

Co będzie ze sloganem 4G?

Marka zostanie, nie widzimy powodu, żeby miała znikać. Zresztą to jest historia zeszłego roku.

W porównaniu z siecią Polkomtelu, która teraz udostępniła swoim klientom stacje Aero2, CenterNetu i Mobylandu, "najszybciej rozwijająca się sieć 4G", z jakiejkolwiek strony nie patrzeć, może nie być prawdą...

Polkomtel promuje to pod nazwą LTE. Nie wiem, czy daje to coś nowego klientom - może poza wideo HD. W smartfonach ważne są niekoniecznie nowe funkcje, ale poprawa tego, co jest. Lepszy ekran, lepsza bateria... Nie ma za rogiem nowej, przełomowej rzeczy. Ważniejszy będzie stabilny, kilkumegabitowy transfer niż teoretyczne, reklamowane prędkości.

Jaki będzie dla klientów ten rok?

Maszyna smartfonowa jest już rozpędzona. Dochodzimy pomału do nasycenia rynku pod względem popytu. Kto nie używa Internetu, ten nie będzie czuł potrzeby zakupu smartfonu. Pod tym względem będzie to więc stabilizacja. Nie będzie jakiś przełomów technologicznych takich, jak choćby LTE. To będzie ewolucja i skonsumowanie tego, co było w roku poprzednim - czyli smartfony, dopasowanie ofert (pakiet transferu stałą częścią oferty) i rozwój sieci. Pojawi się jeszcze więcej opcji usług w "chmurze" a producenci sprzętu będą nas, pewnie bardzo skutecznie, przekonywać do strategii 3 ekranów.

Zeszły rok był okresem dużych zmian u dwóch naszych konkurentów - Polkomtel zmienił właściciela, a PTC markę. Mam wrażenie, że dla klienta nie przyniosły one jeszcze namacalnych zmian.

Co z tabletami? Windows Phone?

Tablety były rozczarowaniem zeszłego roku, nikt nie był w stanie konkurować z iPadem. W Polsce powoli zaczyna się to rozkręcać i mamy nadzieję, że skutecznie, bo to przydatne urządzenia, które z natury są mobilne. Zeszły rok był rokiem Androida - Apple był i jest mało w naszym kraju, BlackBerry nigdy nie było silne. Czy przyjmie się Windows Phone - zobaczymy, teraz raczej rzucał bym monetą.

A NFC i telewizja mobilna?

Żadna z tych technologii nie będzie przełomem. One nic nie dają klientom i nie poprawią ich życia. To nie propozycja na rynek masowy, którym my jesteśmy najbardziej zainteresowani.

A mówicie, że jesteście liderem rynkowych zmian...

Tak, ale naszym celem jest najlepsza oferta niekoniecznie najnowsza technologia! Jeżeli mówimy o implementowaniu jakiejś technologii jako pierwsi na rynku, to nie jest to nasze strategiczny cel. Nowe rzeczy kosztują - my wdrażamy dojrzałe do sprzedaży technologie dostępne dla każdego. NFC - jak telefony z tą technologią będą droższe o 2 euro od tych bez, a fajne smartfony będą za 140 euro, wtedy w to wejdziemy.

Dziękuję za rozmowę.

(wywiad autoryzowany)
Dodaj do:
w sumie: 62
  • 1

    46. ~  2012-01-31 07:46:12  host: 62.244.139.212

    Free ich inspiruje i co w związku z tym robią? Nie wiedzę żadnych zmian idących w tym kierunku. Póki co w Play wszystko drożeje lub jest ograniczane. O poprawie jakości Obsługi, to gada kolejny rok i nic z tego nie wynika. Testuj smartfona i ten Huawei, to osoby nie znające tych urządzeń bardziej odstraszył niż zachęcił. Orange zdecydowanie lepiej to rozwiązało pomimo, ze na mniejszą skalę. Generalnie p.Dobrzyński kolejną papkę marketingową ubił. Mało merytoryki, mało planów na przyszłość. jedyne co potrafi mówić, to że Play wypada w każdej konkurencji najlepiej. Jaki koń jest, to każdy widzi.

  • -1

    47. ~Zz  2012-01-31 08:10:39  host: 178.181.108.38.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    46. A konkretniej co ci zdrożało z usług, taryfy, internet itp.

  • 1

    48. ~  2012-01-31 08:26:03  host: 62.244.139.212

    @47; likwidują w prepaid promocje lub podnoszą opłaty. Jakie chyba sam wiesz a jeżeli będziesz twierdził, że nic takiego nie ma, to szkoda czasu na jałową dyskusje z Tobą. Ceny telefonów- podobnie. Te w atrakcyjnych cenach są niedostepne a dostępne są w cenach wyższych niz u konkurencji. Replay-upust na 10m-cy. Tobie moze to odpowiadać, ja się z tym nie godzę.

  • 1

    49. ~  2012-01-31 09:49:25  host: public-gprs11556.centertel.pl

    Lider smartfonizacji - hahaha! Ile osób na codzień używa Internetu w telefonie? Ja znam jedną - i to nie jestem ja, tylko abonent... Plusa :P Ludzie chcą tanio dzwonić z dobrą jakością połączeń i za darmo smsować, a nie bawić się w necik jak znudzone biurwy. Co to za sukces sprzedaży, skoro smartfon to wciąż telefon z dodatkami?

  • 1

    50. ~  2012-01-31 09:50:35  host: public-gprs11556.centertel.pl

    Dlaczego Dobrzyński nie chce położyć większego nacisku na jakość i stabilność rozmów?

  • 1

    51. ~  2012-01-31 09:51:54  host: public-gprs11556.centertel.pl

    Co do 4G to po prostu żenada, panie Dobrzyński, ŻE-NA-DA.

  • -1

    52. ~apsik  2012-01-31 10:28:57  host: v20-13.opera-mini.net

    @48 Nie masz żadnych podstaw do stwierdzenia że wszystko zdrożało. Zlikwidowali jeden pakiet i kolega ogłosił drożyznę, zastanów się nad tym co wypisujesz :-) Na temat cen telefonów również można się przyczepić, zależy który model w jakiej taryfie, nie ma tak że w Play są wszystkie droższe od konkurencji, trochę obiektywizmu!

  • -1

    53. ~  2012-01-31 10:30:10  host: v20-13.opera-mini.net

    @50 Masz romaing krajowy w Orange przełącz sobie najzwyczajnie, Panie jakość i stabilność.

  • 0

    54. ~  2012-01-31 12:59:10  host: 62.244.139.212

    @51; mam podstawy, bo prepaid zdrożał. Fresh był opłacalny przede wszystkim z racji pakietu 30za10 więc jego likwidacja i brak dobrego zamiennika powoduje spadek opłacalności do poziomu konkurencji a nawet poniżej w niektórych przypadkach. 29gr obecnie to już standard. Dodatkowo w jednej taryfie wycofali roczną ważność. Pewnie tez powiesz, że to żadne utrudnienie, bo każdy i tak zasila więcej :) Tylko wcześniej śmiałeś się z takich argumentów. Telefony i ich ceny? Człowieku, czy ty myślisz, że każdy model będę analizował z tobą?? Widać tendencję i to wystarczy. Mnie może interesować kilka modeli a tych nie ma albo są zdecydowanie droższe niż u konkurencji. Powtarzam: drogo, drożej niż u konkurencji. Żebym został w Play, to musi być sporo taniej. Oszczędności muszą jakoś rekompensować gorszą jakość i obsługę. Jeżeli jest podobnie jak u konkurencji, to wybieram konkurencję. Proste.

  • 0

    55. ~freszowiec  2012-01-31 13:25:47  host: user-164-126-140-151.play-internet.pl

    do 54 Człowieku zacznij pisać z sensem bo nic z oferty Play Fresz poza pakietem 30za10 nie zostało wycofane ani pogorszone. Zrozumiał? Piszesz bzdury. Czepiasz się profilu Lubię To za brak rocznej ważności konta tylko czy wysiliłeś się sprawdzić jakie tam są bonusy za doładowanie i ważność pakietów danych. Odnośnie telefonów znowu mijasz się z prawdą.

  • -1

    56. ~freszowiec  2012-01-31 13:27:10  host: user-164-126-140-151.play-internet.pl

    Wybieraj sobie co chcesz tylko nie wypisuj bzdetów.

  • 1

    57. ~  2012-01-31 13:31:53  host: 62.244.139.212

    @55; bo tylko 30za10 było przewaga Fresh nad innymi prepaidami. Co jeszcze maja zlikwidować żebys zauważył pogorszenie, może mają podnieść stawki na 35gr/min? Ogarnij sie bo piszesz głupoty fanatyku. Co do bonusów w Lubię to, to pytam, co przeszkadza żeby ważność konta była roczna a ważność bonusów taka jaka jest?

  • -1

    58. ~freszowiec  2012-01-31 13:50:30  host: user-164-126-248-41.play-internet.pl

    do 57 Jesteś za krótki, nie korzystasz z PF i nie masz pojęcia o ofercie. Wszystko sprowadzasz do tego pakietu który był i tak pochowany na stronie.

  • 0

    59. ~nyczaj100  2012-01-31 14:40:46  host: 87-206-133-181.dynamic.chello.pl

    Zwróccie uwagę na elegancki wygląd freeboxa i modemu http://www.free.fr/adsl/index.html. Sprzęty te spokojnie mogą być na widoku w salonie. Free jest dobry dla Polaków we Francji, bo jest tam TVN International.

  • 0

    60. ~  2012-01-31 16:19:03  host: z08-10.opera-mini.net

    58, freszowiec nie masz racji. Play juz nie ma przewagi nad innymi. 29gr ma kazdy prepaid i to prawda. Fresh nie jest obecnie ani tani ani prosty. Mnoza profile, likwiduja promocje, zm zdrozalo,zmieniac profili nie warto, bo pakiety zeruja. Jednym slowem kiepsko. Korzystam z fresha ale tez uwazam, ze jest coraz gorzej.

  • 0

    61. ~  2012-01-31 17:24:28  host: public-gprs192609.centertel.pl

    Play niedługo sięgnie bruku a fioletowi fanatycy dalej będą pisać, że wszystko jest najlepsze. Nie ma co się dziwić jak tak Dobrzyński i robi wodę z mózgu, że wszystko jest najlepsze i nic więcej nie potrzebują hahaha. Ludzie nauczcie się myśleć sami. Ja z internetu w Play już zrezygnowałem, teraz jeszcze zostały 3 abonamenty ale jeszcze 2-4m-ce i uwolnię się całkowicie od tego "operatora"

  • 0

    62. ~xtrade  2012-01-31 22:18:49  host: 83-145-184-238.cable-modem.tkk.net.pl

    mam play sluzbowo i nic nie slysze ciagle przerywa...

  • 0

    63.  2012-02-01 06:50:52

    @24 4fach flat jest za 30 euro i ma 100 minut, a stacjonarnych w niej brak... warto tez wspomniec, ze minuty nie sa na nic wymienne, a takt to 1 minuta...

  • 0

    64. ~Łukasz Wudyka  2012-03-14 14:01:18  host: 81.219.183.58

    Wszystko fajnie tylko po doładowaniach we freshu za krótkie są okresy wewnątrz sieci. Zwłaszcza na tych najniższych :/

  • 0

    65. ~dk.58  2012-05-05 11:51:13  host: bwy147.neoplus.adsl.tpnet.pl

    mówienie jak będzie , a stan faktyczny to dwie różne sprawy. Ja jeszcze poczekam ... a potem też wypowiadam umowę ;jak nic się nie zmieni w ich podejściu do tematu. Niech poprawią to co skrzeczy i p.Dobrzyński wie dobrze o czym piszę.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-232-51.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet