Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Deadline - 16. stycznia

Deadline - 16. stycznia

Witold Tomaszewski 5 Stycznia 2006 20:00

0 0
Większość promocji operatorów jest aktualna do 15. stycznia - to nie przypadek. 16. stycznia kończy się okres testowy dla usługi przenośności numerów i od tego dnia każdy użytkownik będzie mógł zmienić operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru. Co operatorzy chowają w zanadrzu na ten dzień?



Usługa przenośności numerów wchodzi w Polsce z wielkim trudem i oporem wśród operatorów. W innych krajach Unii Europejskiej jest ona dostępna już dawno. Zwłoka w jej wprowadzeniu poskutkowała pozwaniem Polski przez Komisję Europejską z powodu ograniczania praw przysługujących abonentom. Czy zawinił URTiP, momentami niejasne i nieprecyzyjne zapisy Prawa Telekomunikacyjnego, czy może jeszcze ktoś inny - nie ma sensu już w tej chwili tego rozważać. 16. stycznia każdy będzie mógł zmienić operatora z zachowaniem numeru. Co to zmieni na naszym rynku?

Mimo tego, że w pierwszym roku obowiązywania usługi skorzysta z niej zapewne nie więcej niż 5-8% abonentów, to sama taka możliwość będzie wymagać od operatorów zmiany podejścia do klientów - głównie dotychczasowych. Skończy się, niezrozumiałe dla mnie do końca, gorsze traktowanie sprawdzonych i długoletnich klientów niż tych nowych, „z ulicy”. Znacznie lepsze warunki będą mieli klienci biznesowi, którzy do tej pory z racji „przywiązania” do numeru nie korzystali z atrakcyjniejszej oferty konkurentów. Zapowiada się ciekawy styczeń...

Co zaproponuje Era? Dotychczasowa oferta dla klientów indywidualnych ma już rok - to dużo. Promocje urodzinowe i świąteczne były bardzo dobre, ale mało elastyczne. Najwyższa pora na ich zmianę. Pewnym symptomem tego może być dość ambitny plan sprzedaży oferty Mix, jaki PTC nałożyła na sprzedawców. W tej chwili Mix w całości sprzedaży stanowił mniej niż 5%, według nowych wytycznych ma to być 40% w I kwartale. Bez zmiany oferty i położenia większego nacisku na tę ofertę jest to wynik nie do uzyskania. Oferty biznesowe z kolei nie cieszą się takim powodzeniem, na jakie liczyło PTC. Pierwsze zwiastuny nowej oferty prezentowaliśmy w tej wiadomości. A TakTak przestał mieć najtańszą stawkę za minutę na rynku...

Co zaproponuje Plus? Taryfy dla biznesu - maxProfit! - choć dobre i atrakcyjne, to chyba już wyczerpały się pod względem marketingowym. Pora na coś nowego tym bardziej, że Plus zawsze stawiał na ten segment rynku. Z kolei plany taryfowe dla klientów indywidualnych są z kolei zbyt mało przejrzyste. Taryfy do zmiany, ale Mumio niech zostawią. :-)

Co zaproponuje Orange? Trudno tu o całkowitą zmianę cennika - zrobienie tego 3 miesiące po premierze byłoby bolesnym przyznaniem się do błędu. W tej chwili oferta tej sieci jest mało atrakcyjna, ale jest pole do popisu. Można wprowadzić dodatkowe usługi i promocyjne pakiety minut czy wiadomości, których teraz w ofercie brak, co widać szczególnie na tle konkurencji. Jest też pewien margines związany z cenami telefonów, których to koszt zakupu przez Centertela miał być niższy pod marką Orange - ze względu na grupowe upusty. Z drugiej jednak strony firma jest szalenie ostrożna w swoich poczynaniach. Płyną z niej sygnały, że obawia się, iż w tym roku może dojść do bezpardonowej wojny cenowej.

Wszystkie 3 sieci będą musiały mocno zmienić swoje programy lojalnościowe, które będą zachęcać do pozostania w sieci, a nie wręcz odstraszać, jak ma to miejsce teraz. Muszą też już zacząć myśleć o „sprzątnięciu” rynku czwartemu graczowi - P4 - zanim włączy się on do gry. Nie mówiąc już o toczących się rozmowach w sprawie operatorów wirtualnych, które mogą nabrać gwałtownego przyspieszenia po zapowiadanych uproszczeniach analiz rynków właściwych pozwalających na nałożenie na dotychczasowych operatorów dodatkowych, ustawowych obowiązków.

Każdy z operatorów miał w 2005 roku zapewne około 1 mld zł zysku netto, czyli - przy aktualnych cenach i poziomie ruchu - około 100 zł z klienta. Zysk na poziomie EBITDA był zapewne co najmniej dwa razy wyższy. To daje spory margines, w którym można się poruszać tworząc nową ofertę. Biorąc jednak pod uwagę rosnącą liczbę abonentów oraz większy wolumen ruchu, jakiego należy się spodziewać po obniżeniu stawek, a także pilną potrzebę „wyczyszczenia” rynku nadchodzącej konkurencji, styczeń może zapowiadać się bardzo optymistycznie. Istotne jest, by znalazł się pierwszy odważny. Potem ruszy lawina...
Dodaj do:
w sumie: 30
  • 0

    11.  2006-01-06 11:00:46

    Ehh pewnie jeszcze troche czasu minie zanim dogonimy reszte europy..znajoma z holandii ma umowe na dwa lata, abonament 20euro miesiecznie, dostala Samsunga D-600 za 1 euro i ma pelno godzin do wygadania:)

  • 0

    12. ~pinko  2006-01-06 12:08:08  host: cvq130.internetdsl.tpnet.pl

    i tak juz teraz nie jest najgorzej,były takie czasy i to równo rok temu że era dawała mi do taryfy moja 40 przy umowie na 12m-cy 10minut extra i naliczanie sekundowe przez pół roku gratis,wyśmiałem ich i nie żałuje :)

  • 0

    13.  2006-01-06 15:00:26

    no wiec tak, moge sie mylic ale oferta ery chyba byla w miedzyczasie modyfikowana wiec az tak stara nie jest... i mysle ze to samo moze zrobic Orange, zmienic te taryfy dla niepoznaki zostawiajac stare nazwy planow. poza tym bardziej bolesne niz radykalna zmiana cennika bedzie zotawienie tej pomylki w obecnej formie. a co do plusa to od dluzszego czasu slyszy sie ze beda darmowe polaczenia z wybranymi numerami. podobno nawet przez jakis czas w eboku byla taka zakladka tyle ze nieaktywna.

  • 0

    14. ~pipolit  2006-01-06 16:23:47  host: 80.50.252.38

    chce kupic se d750/k750, jak myslicie, oplaca sie czekac do 16? z gory dzieki za odpowiedz. ps: podzielam opinie na temat telepolis... :)

  • 0

    15.  2006-01-06 16:37:15

    Operatorzy bedę na gwałt narzucać oferty lojalnościowe.
    Także Tak Takowcy szykujcie się!
    "Nadchodzi NOWA ERA promocji. Teraz będąc z nami 7 miesięcy, za smsy do sieci nie płacisz NIC! A min. TYLKO 10gr!!! Im dłużej, tym lepiej!!! Wybierz HAPPY SUPER TANIEJ!!!
    To oczywiście, tylko mój taki wymysł! :D

  • 0

    16. ~pinko  2006-01-06 16:50:10  host: cvq130.internetdsl.tpnet.pl

    orange boi sie wojny cenowej,nie dziwne, niższe marże przełożą sie na jeszcze większy spadek przychodów całej grupy,które w dół ciągnie tp. wzrost liczby klientów gsm ich cieszy,ale z drugiej strony spada liczba rozmów i klientów w stacjonarkach, no i sieć sie zapycha za te same pieniądze. nie łatwy mają biznes ;)

  • 0

    17.  2006-01-06 20:54:09

    orange tak ceni swoich stałych abonentów, że daje mi na przedłużenie umowy usługi takie same jak rok temu dostałem na 12 miesięcy, tylko na chwilę obecną mogą działać tylko przez 6 miesięcy. Wysłałem im dzisiaj rezygnację z 2 numerów mojego i żony. Umowę mamy do 2 lutego 2006r odliczam dni do końca, chyba że się obudzą i zaproponują coś sęsownego dla nas, bo jak nie to zabieram numer i spadam - tylko jeszcze niewiem do którego z operatorów.

  • 0

    18. ~aprii  2006-01-06 22:20:13  host: dgr113.neoplus.adsl.tpnet.pl

    wydaje mi sie, ze operatorzy boja sie wprowadzac nowych, tanich ofert, era probowala , ale widziala, ze konkurencja nie wykonuje ruchow i zwiekszyla ceny (np. w urodzinowej za k700i czy aktywacje w najtanszej taryfie), za duzy szok pewnie byl po Heyah;)

  • 0

    19. ~  2006-01-07 11:58:38  host: 193.69.116.92

    Hmmm , interesujace... Powiem szczerze , ze bylem w gronie mocno watpiacych w rewolucje zwiazana z przenaszalnosci numerow , ale skoro zrodelko szemrze o tak znacznym podniesieniu planow sprzedazy Mixa w TakTaku , moze byc to cisza przed burza. Trudno mi sobie wyobrazic , o co mozna by jeszcze wzbogacic oferte biznesowa Plusa , ale jako ze siedze w Plusie , tylko mnie to cieszy:-)

  • 0

    20. ~  2006-01-07 12:03:09  host: 193.69.116.92

    Darmowe numery w Plusie ,to historia ktora ciagnie sie juz od wakacji. Ta oferta byla nie w eboku , a w PERSie , jako jeden z elmentow oferty utrzymaniowej. Kto wie , czy Plus nie trzyma tego "darmowego" asa w rekawie na 15go , a zestawiajac te oferte , z nie zawsze najbardziej rzetelnymi reklamami , ktore ma ten operator , moze to wrozyc znaczny przyrost aktywacji w tej sieci;-)

  • 0

    21. ~  2006-01-07 12:15:29  host: 193.69.116.92

    Najbardziej zabawny jest fragment o zaniepokojeniu w Orange. Coz , spadek przychodow bylby mocno nie na reke , myto za uzywanie jakze "potrzebnego" znaczka Orange trzeba placic , z drugiej strony nauka jaka POPaki zaserwowali Idei po wejsciu Heyah nie poszla w las. A CHURN wzrosl im wtedy troche...

  • 0

    22.  2006-01-07 13:05:15

    Mi wystarczy jeżeli simplus zosatwi WOLNY NUMER, czego bardzo bym chciał:)

  • 0

    23. ~p  2006-01-07 17:51:05  host: cqh202.neoplus.adsl.tpnet.pl

    już było kilka takich specjalnych dat i jakoś nigdy się nie działo nic ciekawego w związku z tym :]

  • 0

    24. ~  2006-01-07 23:36:46  host: chello084010043160.chello.pl

    Ostatnio pisałem pracę na temat telekomunikacji mobilnej i programów lojalnościowych dla pewnej sieci. Na podstawie rzetelnych danych (rynek biznesowy i prywatny) największym szacunkiem i najwięcej do zaproponowania ma Polska Telefonia Cyfrowa. Również sprawdziłem wyniki Orange (bardzo mnie zdziwiło 9,9 mln klinetów), mają ponad 1 mln nie używanych kart SIM (POP i sporo Jedna Idea). Najwięcej dla Stałego Abonenta daje Era, po połączeniu się z Sekcją Utrzymania Klienta można otrzymać za 54 zł 180 minut na połączenia (80 do wszystkich, 100 do Era, Heyah i telefoni stacjonarnej, rozliczanie minut z korzyścią dla Klienta, dodatkowo 100 minut na połączenia do wszystkich sieci na okres 12 pełnych cykli rozliczeniowych i Sony Ericssona D750i za 229 zł z VAT). Dodatkowo w Erze zachęcające jest to, że aneks do umowy liczy się od momentu podpisania, a nie skończenia się poprzedniej umowy. Era ma również najtańszy roaming. Zasługi Ery również dostrzega Komisja Europejska ds. nowych technologii. Więc plany Plusa i Orange na lidera rynku - nigdy się nie ziszczą. Tym bardziej, że ludzie od Ofert w Erze, mają przykazane, że ich oferty nie mogą być lepsze niż rynkowe.

  • 0

    25.  2006-01-08 02:10:30

    ta oferta ery bardzo atrakcyjna, aczkolwiek nie sadze zeby byla dla kazdego. Sam wlasnie przechodze rozwiazanie umowy, mimo ze wymagania mialem gorsze, niz te napisane powyzej, nawet gorsze niz dla nowych (se d750 w clasic70 cenie 1088zl a w clasic 140 ok 880zl;) Moze sie jeszcze do mnie odezwa przed 5 lutego:P

  • 0

    26. ~  2006-01-09 00:37:13  host: chello084010043160.chello.pl

    makabras, z tego co ja wiem to taryfy Classic nie są oferowane dla stałych klientów jak i dla nowych. Chyba, że Jesteś klientem biznesowym to Classic Partner (tam są inne telefony dedykowane). Zadzwoń sam i zapytaj o ofertę prywatną (jak zostawiłeś pewną sumę to pozwolą Ci na Nią przejść tylko połącz się z Sekcją Utrzymania Klienta a nie BOA). Choć abonamenty biznesowe mają dłuższe i większe upustu, więc ten telefon Ci się szybko zwróci.

  • 0

    27. ~zig  2006-01-12 10:57:20  host: ais126.internetdsl.tpnet.pl

    chyba jedyny 'nietendencyjny' portal o rynku gsm. tak trzymac :)

  • 0

    28. ~Johnny  2006-01-12 20:26:55  host: dvk7.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A jak to będzie z Heyah czy będę mógł się przenieś na przykład go simplusa?

  • 0

    29. ~AndSa  2006-01-15 07:22:09  host: actz233.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Johnny - Przeniesienie w prepaidzie bedzie mozliwe troche pozniej niz 16.01.06r., ale bedzie taka mozliwosc.

  • 0

    30. ~roman  2006-01-15 17:06:29  host: 210-tar-2.acn.waw.pl

    źle sformułowano w przepisie kto może się przenosić a kto nie prepaidowcy będą musieli jeszcze poczekać na zmiany w ustawach

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-117-182.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz ofertę Nowy Plush na Kartę?

Nowy Plush na Kartę z Pakietem YouTube

 

Zobacz wynik | Opinie (7)

Archiwum Ankiet