Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Czy telefon stacjonarny jest nadal potrzebny?

Czy telefon stacjonarny jest nadal potrzebny?

Zadarma 18 Kwietnia 2017 09:00

6 7
telefon stacjonarny orange



VoIP, nazywany często telefonią internetową, jest coraz częściej wybierany jako alternatywa telefonu stacjonarnego. I nie mówimy tutaj tylko o zamienniku, ale o rozwiązaniu dającym dużo korzyści dla użytkownika.

Co to jest VoIP?

Voice over Internet Protocol jest w dużym uproszczeniu przesyłaniem dźwięku pomiędzy rozmówcami za pomocą łącza internetowego. Do działania zazwyczaj (o tym za moment) niezbędne jest posiadanie połączenia z Internetem. W przeciwieństwie do np. prowadzenia wideorozmów za pomocą popularnych komunikatorów, w tym przypadku nie jest aż tak ważna prędkość połączenia, wystarczy żeby było ono stabilne, a pakiety docierały bez większych opóźnień (niski Jitter). Do prowadzenia rozmów nie jest potrzebny wyspecjalizowany sprzęt. Wystarczy prosty zestaw słuchawkowy z mikrofonem podłączony do komputera lub smartfon z odpowiednią aplikacją. Oczywiście jeśli ktoś chce używać VOIP-a jako telefonu stacjonarnego to bez problemu może kupić odpowiednio przystosowany aparat. Ceny tańszych aparatów są podobnie jak w przypadku zwykłych telefonów stacjonarnych, jak również są na rynku dostępne rozbudowane terminale za ponad 1000 zł.

Operatorzy telefonii internetowej nie muszą mieć własnej infrastruktury, dzięki czemu nie muszą jej serwisować i płacić za jej utrzymanie. Ma to przełożenie na bardzo niskie ceny połączeń i abonamentów w porównaniu z telefonami stacjonarnymi.

Kolejną zaletą VoIP-u jest możliwość posiadania numeru z dowolnego zakresu numeracji. Będąc w dowolnym miejscu na świecie bez problemu możemy używać numeru z Sosnowca z kierunkowym 32. Co więcej, na VoIP można przenieść już używany przez nas numer, zarówno komórkowy jak i stacjonarny. Analogicznie w Polsce możemy korzystać z numeru boliwijskiego.

Na koniec jedna z ważniejszych kwestii - umowa. Żeby korzystać z VoIP-u nie zawsze trzeba podpisywać umowę. Część operatorów korzysta z kart doładowujących, zupełnie jak w telefonie na kartę, inni jak Zadarma oferują wirtualną skarbonkę, na którą wpłacamy środki na prowadzenie rozmów.

Wracając do wspomnianego połączenia z Internetem. W przypadku jego braku Zadarma pozwala na wykonanie połączenia na zasadzie callbacku, czyli odwonienia. Wtedy połączenie jest kierowane na serwer operatora, który oddzwania i przekierowuje rozmowę na wybrany przez nas numer komórkowy lub stacjonarny.

VoIP dla klienta indywidualnego

Telefon stacjonarny to dla klienta indywidualnego przeżytek. W większości korzystają z niego osoby, które potrzebują linii do działania Internetu. W takich przypadkach często telefon jest, bo być musi i zostaje zazwyczaj zawieszany. Po drugiej stronie mamy osoby, które telefonu stacjonarnego używają do rozmów międzynarodowych. Aktualnie wiele planów oferuje takie rozmowy w ramach abonamentu, ale ich ceny są dalekie od tego, co aktualnie oferuje VoIP.

Jeśli chcemy mieć pełny no limit (krajowe numery komórkowe i stacjonarne oraz stacjonarne numery międzynarodowe) na numerze stacjonarnymi w Orange, musimy liczyć się z wydatkiem 69 zł miesięcznie. Bez rozmów na numery komórkowe cena spada do 49 zł. Do tego konieczne jest zawarcie 24-miesięcznej umowy. Koniec końców, bez względu na to czy z telefonu dzwonimy, czy nie i tak musimy płacić.

Tańszą alternatywą jest w tym przypadku telefonia internetowa. I tak, np. operator Zadarma oferuje korzystanie z usług bez jakiegokolwiek abonamentu (jeśli chcemy skorzystać z posiadanego już numeru) lub za 2 euro miesięcznie (wszystkie ceny są bez podatku VAT) w przypadku wykupienia polskiego numeru stacjonarnego lub numeru innego kraju (hiperłącze https://zadarma.com/pl/tariffs/numbers/). Do wyboru mamy jedną z trzech taryf:
  • Ekonomiczną* - płacimy w niej za każdą minutę połączenia. W przypadku polskich numerów stacjonarnych 0,012 euro i 0,016 euro dla numerów komórkowych. Do tego np. 0,007 euro za połączenie z numerami w USA, 0,004 euro z kanadyjskimi i 0,007 euro z brytyjskimi.
  • Standardową* - za każde doładowanie konta dowolną kwotą dostajemy 100 minut na połączenia z 7 krajami, m.in. Polską, Kanadą, Stanami Zjednoczonymi i Rosją. Dalej połączenia odbywają według ustalonych stawek, w tym 0,0014 euro za minutę do Polski, 0,013 euro do Hiszpanii lub 0,007 euro do Wielkiej Brytanii. Tylko w tej taryfie jest naliczanie sekundowe.
  • Bezpłatną* - za samą rejestrację dostajemy darmowe 30 minut do 40 krajów świata, a za doładowanie kwotą 8 euro dostajemy do wykorzystania 400 minut. Po ich wykorzystaniu połączenia odbywają według ustalonych stawek.
*w taryfach Ekonomicznej i Standardowej użytkownik przy rejestracji dostaje 0,40 euro na konto, co w przeliczeniu daje do 30 min rozmów

VoIP dla biznesu

Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego przygotowany w 2016 roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazał, że telefon stacjonarny to podstawowa forma kontaktu dla 93% firm i korzystają z niego głównie przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 50 osób. Dla klientów telefon stacjonarny jest pewnego rodzaju wyznacznikiem zaufania do firmy. Dzięki temu klienci wiedzą, że mają do czynienia z rzetelnym przedsiębiorstwem, a nie "firmą krzak" ulokowaną w garażu na przedmieściach Pekinu. Dla 60% polskich firm jest to najważniejszy argument posiadania telefonu stacjonarnego i 69% z nich nie ma zamiaru rezygnować z tej formy kontaktu. W przypadku firm zatrudniających więcej niż 50 osób ten wskaźnik wrasta do 79%.

Tylko czy koniecznie firma musi być uwiązana w Polsce kablem telefonii stacjonarnej? No więc nie musi. I tu znowu pojawia się VoIP. Połączenia na polski numer stacjonarny można bez problemu odbierać w dowolnym miejscu na świecie. Daje to ogromne możliwości i pozwala efektywnie zaplanować pracę.

Zadarma oferuje możliwość szybkiego dodania obsługi połączeń telefonicznych do biura. Z bezpłatną centralą telefoniczną w chmurze oferującą menu głosowe (IVR z muzyką lub własnym spotem reklamowym w trybie oczekiwania), transferami, zapisem połączeń i z zintegrowaniem z systemami CRM włącznie. Wszystko to w dowolnym miejscu na świecie. Opcja ta jest bezpłatna w przypadku regularnego (co najmniej raz w trzy miesiące dowolną kwotą) doładowywania konta, przeciwnym razie kosztuje 4 euro miesięcznie. Operator posiada również w ofercie możliwość skorzystania z bezpłatnego numeru z prefiksem 0800.

zadarma

Zadarma to projekt działający od 2006 roku. Bułgarska firma jest obecnie jednym z największych operatorów oferujących usługi VoIP na rynkach wschodnich. Operator oferuje usługi dla klientów biznesowych i indywidualnych w stałych stawkach, niezależnie od kraju.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Zadarma.

Czy telefon stacjonarny jest nadal potrzebny?

Tak
22.04%
Raczej tak
12.34%
Raczej nie
17.76%
Nie
45.89%
Nie mam zdania
1.97%

Wszystkich głosujących: 608


Źródło zdjęć: pixabay

Dodaj do:
w sumie: 50
  • 0

    31.  2017-04-20 13:49:39

    Informacja, że "Operatorzy telefonii internetowej nie muszą mieć własnej infrastruktury, dzięki czemu nie muszą jej serwisować i płacić za jej utrzymanie. Ma to przełożenie na bardzo niskie ceny połączeń i abonamentów w porównaniu z telefonami stacjonarnymi." jest tak jak reklama w TV, półprawdą.
    Nie muszą, bo korzystają z infrastruktury innych, za którą musi zapłacić i tak użytkownik końcowy, bo nikt do domu sygnału za Bóg zapłać nie dostarcza.
    Więc generalnie taki bełkot powtarzany od lat, a póki co nie ma konkretnego wypunktowania co składa się na abonament za analoga. Wiadomo, że w 99% abonamentu to będzie pensja prezesa, a nie obsługa techniczna miedzi.
    W minionym wieku gdzie rzeczywiście jeszcze do końca lat 90 gościły centrale analogowe z setkami tysięcy przekaźników, psuło się to, trzeszczał, wymagało ciągłego serwisowania można by się było zgodzić, że było to dużo droższe niż jakiś współczesny VoIP gdzie mechaniki nie uświadczysz. Dziś w dobie gdzie wstawia się do wsi czy osiedla szafę ONU wielkości pralki i telefony śmigają, koszty są znikome, a rolę matki-centrali może pełnić takiej samej wielkości druga szafa w sąsiedniej większej miejscowości a nie 3 piętrowy budynek jak kiedyś. Dlatego obecnie gdy bierzesz np. net xDSL od oranżady i telefon analogowy oranżada po tym samym drucie, cena za telefon w takim pakiecie nie powinna przekraczać ~15zł no limit do wszystkich, bo w końcu leci to tą samą infrastrukturą co i sygnał neta i nie wymaga to w dobie mega miniaturowej elektroniki jakieś kosmicznej dodatkowej infrastruktury i wielkich budowli do obsługi ruchu. Ale lepiej wmówić, że tak ma być i dalej haracz pobierać za druciaki analogowe.

  • 0

    32. ~  2017-04-20 20:16:19  host: host-176-221-123-98.dynamic.mm.pl

    Ja chyba sobie kupię komórkowy na kręconą palcem tarczę jak były 30 lat temu :)

  • 0

    33.  2017-04-20 21:20:23

    VoIP/telefonia stacjonarna to doskonałe/zdrowe uzupełnienie usługi telefonicznej dla osób które prowadzą długie rozmowy. Co do kosztów prądu to bramki VoIP są "przeżytkiem" (dla osób które mają chcą/mają sentyment do jakiegoś stacjonarnego aparatu tonowego), gdyż nowe telefony IP pobierają max 2-5Wat prądu (gdzie przy takowych wartościach nawet nie warto mówić o oszczędnościach), są niezawodne, mają wbudowane usługi dodatkowe, niektóre modele/marki działają w HD Voice oraz transmisję głosową opartą o świetne mikrofony, full-duplex (w praktyce jakość połączenia jest o wile wyższa od połączeń komórkowych, wykonywanych nawet na bdb aparatach) i przede wszystkim dbamy o zdrowie (nie jest wskazane wisieć na komórkowej słuchawce długie minuty...).

  • 0

    34. ~mirekb  2017-04-20 22:03:52  host: apn-31-0-33-80.dynamic.gprs.plus.pl

    w koncu liczba aktywnych klientow telefonii stacjo w pl ustabilizuje sie ale ze 2 lata zejdzie.dochodzi deregulacja ftr..jest i bedzie potrzebny

  • 1

    35.  2017-04-21 00:43:45

    Jest potrzebny, bo się od niego nie choruje.
    www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-zachorowal-na-raka-bo-czesto-korzystal-z-komorki-dostal-rent,nId,2384914

  • 0

    36. ~Hmm  2017-04-21 00:47:44  host: apn-77-112-155-227.dynamic.gprs.plus.pl

    @31 Zgadzam się. Operator VOIP ma też infrastrukturę do utrzymania. Nawet jeśli wszystko robi softwarowo. Myślę, że bardziej świadomi operatorzy voip mają: własny numer AS, serwer SIP podłączony swiatełkiem w porządnej kolokacji, bezpośrednie punkty wymiany ruchu z TPSA, Netia, W4 i zagranicznymi, zapasowy serwer, szyfrowanie SRTP lub VPN, obsługę fax T.38 (jasne, że jest fax2mail ale sztuką jest to zrobić G3T.38), HD Voice z punktami wymiany HD z innymi operatorami. TO WSZYSTKO KOSZTUJE. Chyba, że klient kupi "cokolwiek" a zamiast JAKOŚCI dostanie jakoś ;)

  • 0

    37. ~jupi  2017-04-21 03:57:45  host: 193.59.74.51

    Przydałaby się recenzja najlepszych i najtańszych ofert operatorów VOIP.

  • 0

    38.  2017-04-21 10:00:27

    Przeniosłem nr. stacjonarny do halonet z 3 lata temu - i jestem bardzo zadowolony, duży plus za wsparcie techniczne (pomoc w konfiguracji bramki etc.) - ustawione przez stronę mam przekierowanie po 8 sygnałach na komórkę, co jest dobrym rozwiązaniem jak nie ma nikogo w domu. Ogólnie polecam. Opłata roczna w wysokości 1zł i groszowe opłaty za minutę są bardzo ok. Polecam.

  • 0

    39. ~nomad  2017-04-21 18:38:38  host: host-80-238-118-157.jmdi.pl

    A ja mam nomada w Sferii

  • 0

    40. ~kabum  2017-04-21 18:40:43  host: 31.220.43.32

    @39 Brawo ty

  • 0

    41. ~xxx  2017-04-22 09:07:13  host: nsithb13.blokowe.pl

    Powinno być wyraźnie napisane:artykuł sponsorowany, a nie na samym dole.
    Wiem że jak napiszecie na samym dole to większość nieświadomych użytkownikow zacznie czytać i może przeczyta całość, ale czy to uczciwe?
    Ja przestałem w trakcie czytać, ale reklama to reklama. Przed i po powinna być informacja że artykuł sponsorowany.

  • 1

    42.  2017-04-22 10:55:38

    @33 Odmieniajmy prawidłowo: 1 Wat, ale 2 Waty, 5 Watów, bo to jak nazwisko Nowak, 1 Nowak, ale 2 Nowaków. Nastała era, że się tak samo źle odmienia Volty, Ampery, Ohmy, bo za dużo Anglii w Polsce. Świetne mikrofony powiadasz, dziś praktycznie każdy mikrofon w sprzęcie dla mas jest świetny, bo większość to dziś mikrofony elektretowe, które dają dla zwykłego śmiertelnika żyleta jakość przetwarzania i porównując je do historycznego mikrofonu węglowego, który królował w pierwszych słuchawkach pod koniec 19 wieku, do praktycznie końca lat 90. Więc dziś nawet najprostszy mikrofon za 5zł daje jakość kosmiczną, po warunkiem, że tory audio które z nim współpracują nie popsują tego. A w dobie słuchawek gdzie tor ma nie wiadomo po co przesadnie duże wzmocnienie i zbiera całe tło w promieniu 5-10m trudno mówić o dobrej jakości gdzie oprócz rozmówcy słyszymy spuszczaną wodę w kibelku :) a jak ktoś nadaje z ulicy to słyszymy całą ulicę a nie rozmówcę i następuje przekrzykiwanie.

  • 0

    43.  2017-04-22 11:09:58

    @36 dlatego najlepszą jakość zapewnia VoIP który obsługuje twój dostawca neta, gdzie serwer VoIP siedzi na jego wewnętrznej sieci-szkielecie i nie przepychasz się do n-tej sieci nie wiadomo gdzie i łapiesz ewentualne czkawki po drodze. Czyli taki fon z kablówki czy po świetle z oranżady, teoretycznie zapewni lepszą jakość niż jakaś tam usługa, którą sobie w świecie gdzieś tam wykupimy i przepychamy się potem naszą rozmową do serwera na drugi koniec kontynentu. Póki co do dobrego VoIP żadna komórka nie podskoczy jeżeli chodzi o jakość głosu. Dopinana bramka "zewnętrznego" dostawcy VoIP ma tą wadę, że jak wysycimy łącze netem, bo zaczynamy ostre ssanie to zacznie ciąć rozmowę, w dedykowanych sprzętach u własnego dostawcy gdzie bierzemy zestaw net+VoIP, czyli jeden blok-modem jako net i VOIP w jednym pudełku (tak jak ma to miejsce np. w kablówce), z tego co mi wiadomo, na VoIP jest zarezerwowane niezależne, wydzielone pasmo, na które kanał UP/DOWN łączą internetowego nie ma większego wpływu. Odpal sobie jakiś "zewnętrzny" VoIP na ADSL a potem wysyć oba kanały UP/DOWN, cięcie rozmowy gwarantowane.

  • 0

    44.  2017-04-22 16:34:26

    Mam Zadarma i działa rewelacyjnie
    A kiedyś, jakoś w 2005 czy 2008 roku co stawiałem pierwsze kroki w voip, to było coś! Actio dawało numery za free, a jak się zakombinowało to i DE czy UK też się miało za free i jak znajomym mówiłem aby zadzwonili na taki i dzwoniła mi komórka to oczy robili, tak samo jak z rożnych stref numeracyjnych w Polsce. Fajnie było..

  • 0

    45.  2017-04-22 16:52:25

    @43 "Dopinana bramka "zewnętrznego" dostawcy VoIP ma tą wadę, że jak wysycimy łącze netem, bo zaczynamy ostre ssanie to zacznie ciąć rozmowę"
    Ale FritzBoxy pewnie znasz co rezerwują sobie transfer na voip?

  • 0

    46. ~Gliwice  2017-04-22 18:20:44  host: pub-137.65.multiplay.pl

    @44 Zadarma kosztuje 2€ miesięcznie a ile utrzymanie numeru?

  • 0

    47.  2017-04-23 11:12:21

    @45 FritzBoxów mało kto używa, bo to sprzęt dla wtajemniczonych i tylko ludzie czujący temat mają je na pokładzie, inni mają to co im sklep opchnął.

  • 0

    48.  2017-04-25 09:37:03

    @41, xxx - pod tytułem jest też w polu autora Zadarma. Ale przemyślimy jeszcze sposób oznaczania tekstów. Nie zależy nam na wprowadzaniu Czytelników w błąd.

  • 0

    49.  2017-04-25 20:04:21

    Mam stacjonarny ze wgledu na neta ale jak go zmienie to go zlikwiduje ;)

  • 0

    50.  2017-04-28 21:57:43

    Telefon stacjonarny - nie jest potrzebny, numer stacjonarny się czasem przydaje.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-44-105.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową ofertę roamingową sieci Play

Play: Koszty roamingu w UE od 15 czerwca

 

Zobacz wynik | Opinie (12)

Archiwum Ankiet