Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Czy PTC wykorzysta swoją szansę?

Czy PTC wykorzysta swoją szansę?

Witold Tomaszewski 21 Maja 2011 12:01

0 0
Przed PTC stoi nie lada wyzwanie. Wraz ze zmianą marki będzie musiała spełnić wielkie nadzieje klientów, że wraz z nowymi kolorami przyjdzie nowa, lepsza i atrakcyjniejsza oferta. Abonenci muszą poczuć namacalne, materialne korzyści ze zmiany, inaczej całe przedsięwzięcie może okazać się klapą.



Na polskim rynku byliśmy już świadkami jednego rebrandingu - Idei na Orange we wrześniu 2005 roku. Start był ciężki, nie udało się uniknąć wielu drobnych, ale irytujących błędów, o czym można przeczytać m.in. w tej wiadomości i tej wiadomości. Oprócz tego, oferta pozostała w praktycznie niezmienionej formie, lekko spadły ceny telefonów. Cały proces nie był uważany za udany, a Centertelowi kila lat zajęło wspięcie się na pierwsze miejsce pod względem ilości kart SIM i pozbycie się miana drogiej sieci.

Wracając do PTC… O klienta można powalczyć jakością obsługi klienta - ale ta już, jak wynika z niejednego badania, należy do jednej z najlepszych pośród telekomów. Rozbudować sieci telekomunikacyjnej czy pozyskać nowych częstotliwości nie da się z dnia na dzień. PTC proces zmiany marki będzie przechodziła w znacznie trudniejszym okresie niż Centertel, kiedy to trudniej jest zawalczyć ofertą i ceną - parametrami najbardziej trafiającym do konsumentów. Ale wydaje się, że może to być jedyny oręż w ręku PTC.

W grupie T-Mobile nie ma wspólnej filozofii taryf (poza roamingowymi) tak, jak ma to miejsce w Orange (taryfy Origami, czyli w Polsce Pantera, Delfin i Pelikan). Co kraj, to inne mechanizmy, w Polsce też ma być inaczej niż w innych krajach, w których są operatorzy komórkowi z grupy Deutsche Telekom. Dodatkowo, nowa oferta w Polsce ma być zupełnie inna w stosunku tego, co oferowała Era.

Na konferencji wprowadzającej markę T-Mobile do Polski, zaprezentowano zarys nowej oferty, choć bez podawania cen. Co znamienne, nacisk położono głównie na pokazanie zalet globalnej marki i wyjątkowo tanich połączeń międzynarodowych i w roamingu (w tym transmisji danych). Praktycznie nic nie powiedziano o ofercie krajowej, poza pakietem 2 tys. minut połączeń wewnątrzgrupowych w ofercie prepaid (w ramach T-Mobile). Postawienie na roaming może być znaczącym wyróżnikiem - szczególnie, jeżeli połączenia zagranicą w ramach T-Mobile będą taryfikowane jako wewnątrzsieciowe (bez ponoszenia kosztów połączeń przychodzących?), co dało się wywnioskować z kuluarowych rozmów. To, choć atrakcyjne i fajne, może być jednak mało istotne dla typowego klienta, który - strzelam, ale niewiele się pewnie pomylę - nie spędza więcej niż kilkunastu dni rocznie poza granicami Polski.

Trudno zejść w ofertach abonamentowych dla klientów indywidualnych poniżej magicznych 29 groszy za minutę i raczej tu nie ma co oczekiwać rewolucji - zapowiadali to sami przedstawiciele PTC. P4 też już od jakiegoś czasu mówi, że czasy wojny cenowej już się skończyły. Trzeba też obiektywnie przyznać, że szczególnie na tle krajów Unii Europejskiej, jest u nas raczej tanio. Są jednak inne, ważne usługi niż tylko rozmowy, a przede wszystkim sposób ich skomponowania w jedną ofertę. Można na pewno uczciwiej rozliczać pakiety minut i SMS-ów - od wliczonych połączeń do wszystkich sieci, a nie tylko do największych operatorów, a kończąc na lepszym przeliczniku niż 1:1:1 dotyczącym minut, wiadomości i megabajtów transmisji danych.

Oferta to jednak nie tylko taryfy, ale i telefony, i koszt pozyskania i utrzymania klientów. Od wielu kwartałów koszt utrzymania klienta (SRC) w PTC jest niższy od jego pozyskania (SAC). Wyraźnie odbija się to na wynikach klientów abonamentowych tego operatora, która spada od dwóch kwartałów. Wyraźnie spada także ARPU. Co ciekawe, we wszystkich sieciach należących do Deutsche Telekom, w których SAC jest wyższy niż SRC, następuje erozja klientów abonamentowych. Czy w Polsce zostaną z tego wyciągnięte wnioski? Czy nowa marka przyniesie odwrócenie tego trendu? To jest właśnie ten moment, który może znacząco przyspieszyć czas widoczności wprowadzonych zmian. Przy nasyceniu rynku, jaki mamy, bardziej trzeba dbać o dotychczasowych niż nowych klientów - co przez wszystkich jest podkreślane od wielu lat, a przez niewielu stosowane.

Na koniec trochę o dodatkowych, stałych kosztach, które ponoszone będą z racji przyjęcia międzynarodowej marki. Centertel musi płacić 1,6% rocznych przychodów za prawo do marki Orange. Vodafone od swoich telekomów pobiera około 1,1-1,2% rocznie. T-Mobile na Węgrzech, o ile mnie pamięć nie myli, bierze 0,6%. W Polsce może być podobne, z rozmów kuluarowych wynika, że opłata ta jest mniejsza niż 1%.
Dodaj do:
w sumie: 59
  • 1

    41. ~skorpion  2011-05-22 11:51:59  host: 212.23.103.100

    w niemczech dostalem tel. z sim T-Mobile i z 3 euro na koncie/prepeid/.tel. byl nieuzywany kilka mmiesiecy i dalej byl aktywny.czy tak bedzie w Polsce,a nie jak w Erze 30 dni

  • 1

    42.  2011-05-22 12:12:34

    Na spadek cen nie liczę, ale życzyłbym sobie uproszczenia oferty. Nie muszą dawać za 5 zł roku na połączenia wychodzące tylko niech wprowadzą do cennika niskie ceny z pakietów. Z doładowań i tak dostaną najmniej 50 zł na 3 miesiące. No, ale coś przeczuwam, że nie dość, że nie wydłużą wychodzących, to dalej będą bawić się w pakieciarstwo (prepaid do kwadratu).

  • 0

    43. ~opus  2011-05-22 12:17:49  host: 77-253-88-43.adsl.inetia.pl

    Pakiety podobno są formą, którą najbardziej lubią Polacy (kody, zdrapki, aktywacje smsem) zresztą w wielu krajach właśnie te formy są najbardziej popularne. A operator dostosowuje usługę do oczekiwań klienta. Inna sprawa, że pakiety są rzeczywiście proste i przejrzyste - płacisz kiedy potrzebujesz i nie przekraczasz limitów.

  • 1

    44.  2011-05-22 19:45:56

    Polacy lubią pakiety? A mają inne wyjście by nie korzystać z pakietów chcąc taniej dzwonić lub pisać SMS-y? Raczej nie. Ja osobiście wolę mieć niskie stawki w cenniku. Pakiety są dla operatora, bo ten w tv zareklamuje super ofertę, a użytkownicy prepaidów potem gimnastykują się. Znam wiele osób co nie korzystają z pakietów, a ostatnio nawet znajomy zachwalał taryfę Orange Music, że ma tanio! Taka jest świadomość klientów. Sam WitekT kilka razy wspominał, że spora część klientów nie korzysta z pakietów.

  • 1

    45. ~  2011-05-23 01:19:40  host: dde126.neoplus.adsl.tpnet.pl

    39. Nie do końca. PTC na rozmowie do Play zarabia 4x więcej niż na rozmowie do W3. Po prostu MTRy spadły, a opy z W3 stawek do P4 nie obniżyły. Policz sobie.

  • 1

    46. ~  2011-05-23 01:21:49  host: dde126.neoplus.adsl.tpnet.pl

    43. Polacy korzystają z pakietów, żeby obniżyć stawkę, ale na pewno ich nie lubią. Niewykorzystany pakiet = wyższa stawka = strata.

  • -1

    47. ~anka  2011-05-23 09:29:35  host: public146820.xdsl.centertel.pl

    Ja mając w Tik Taku podwójne doładowanie i bonus niczego więcej nie oczekuję od operatora. Oby tego nie zepsuli przy rebrandingu.

  • -1

    48. ~holymountain  2011-05-23 10:18:31  host: 87-205-244-17.adsl.inetia.pl

    Na forach wiele się mówiło o poniesionych stałych kosztach z racji przyjęcia międzynarodowej marki. Podawano przykład Centertelu, który musi płacić 1,6% rocznych przychodów za prawo do marki Orange. W przypadku T-Mobile w Polsce jednak ten koszt będzie dużo niższy. Może nawet o połowę, więc można uspokoić tych wszystkich, którzy twierdzą, że 'Teraz to nas wydoją' i podniosą się ceny. Uważam, że to duża szansa nie tylko dla PTC ale i dla konsumentów gdyż teraz niektóre sieci będą zmuszone grać va banque (przykładem może być Play, któremu nic innego już nie pozostaje). A PTC rozdaje karty. Co do pakietów to jest to przede wszystkim przejrzystość i możliwość kreowania oferty przez samego klienta, który jest sam sobie'Panem i władcą'. Nikt mu nie narzuca ile i za ile.

  • -1

    49.  2011-05-23 10:38:51

    tak , czytam niektóre komenty i tak sobie myślę kto z was pomyślał że za chwilę będzie spadał z Play na cztery wiatry ?? jak myślicie jak długo będą jeszcze dokładali do interesu ?? przecież oni zarabiają na MTR który wkrótce im się kończy. już widzę miny tych cwaniaczków którzy twierdza ze play wymiata, po zrównaniu mtr ... jestem ciekaw gdzie przejdą i będą marudzić że drogo. pozdrawiam

  • 1

    50.  2011-05-23 11:52:09

    Jestem bardzo ciekawy, jaką ofertę zaserwuje nam T-Mobile PL. Komunikat dla konsumentów na t-mobile.pl kładzie szczególny nacisk na ofertę roamingową, o ofercie krajowej jest mniej. I jeśli PTC tak chce wykorzystać swoją szansę, to nie będzie sukcesu. Są jeszcze obietnice darmowych wewnątrzsieciówek, ale nic więcej. Nie wierzę jednak, że wejście T-Mobile będzie rewolucją.

  • 1

    51. ~  2011-05-23 17:02:56  host: ptcnat.era.pl

    a my biedni konsultanci musimy to wszystko obsluzyć na wysokim poziomie bo to nadal w erze priorytet

  • 1

    52. ~T-Mobile  2011-05-23 17:59:50  host: wapgw4.wapgw.era.pl

    Osobiscie nie spodziewałbym się wielkich spadków cen jeśli chodzi o t-mobile. Niemcy postawili na roaming i rozmowy w sieci. Moim zdaniem to słuszny krok. nie czarujmy się, że ceny rozmów będą spadać. operatorzy inwestują w rozwój sieci i nie są zainteresowani aby dokładać do interesu. połączenia zewnątrz sieci są oczywiście najtańsze i te będzie operator reklamował. Czas pokaże czy wprowadzone zmiany będą szły w dobrą stronę. Dobrym skutkiem tych zmian jest to, że operatorzy zaczną w końcu doceniać swoich stałych abonentów.

  • 1

    53.  2011-05-23 20:07:11

    39-przemas: jednak nie wiesz, co miałem na myśli "sztucznie zawyżona cena. Ok, rozumiem, 49gr, czy nawet 59gr za minutę do P4, bo MTR, ale nie 80gr? Poczytaj proszę, a potem się wypowadiaj. Wiesz, że gdzieś dzwoni, ale nie wiesz, w którym kościele. POZdrawiam.

  • 2

    54.  2011-05-24 08:00:10

    bo uke powinien opublikować reklamę w telewizji "Czy wiesz, że jeżeli jesteś w plusie, orange, erze to twój operator okrada cię z twoich ciężko zarobionych pieniędzy? Pomimo, że stawka za zakończenie połączenia głosowego (mtr) drastycznie spadła, to operatorzy nadal zażywają cenę połączeń do sieci play, polsat i centernet. Masz prawo wyrazić sprzeciw. Masz prawo wiedzieć". A co do ery. Ich logo jest moim zdaniem najlepsze. Zmienianie na obrzydly róż (czy jak kto woli magenta) i wielką brzydka literę T to po prostu kompromitacja. Dobrze chociaż że heyah zostawia. Co do oferty, nie interesuje mnie roaming, ale są osoby którym taka oferta się przyda. Zależnie od cen będzie to od promila do 5 procent społeczeństwa. Po prostu oferta dla mas. No, ale czekam na ofertę. Przy odrobinie szczęścia robiła orange i dadzą 2000 minut do wszystkich w T za 25 złotych na 1 dzień.

  • 1

    55.  2011-05-24 08:05:23

    *zawyżają a nie zażywają. Ech ten słownik t9

  • -1

    56. ~taxman  2011-05-24 11:35:58  host: 77-255-55-45.adsl.inetia.pl

    @divhashmorex Ja bym bardziej był za tym by opublikować reklamówkę o treści: 'Wiesz dlaczego Play ma tak tanio i kiedy to wszystko się skończy?' UKE wbrew KE korzystniej potraktowało Playa niż inne sieci obniżając tylko dla nich MTR. To właśnie Play na tej regulacji najwięcej zarabia i dzięki temu jak i poważnemu zadłużaniu się funduje swoim klientom tańsze stawki. Jednak już niedługo skończy się fioletowy sen i klienci Playa będą musieli skonfrontować się z szarą rzeczywistością czego im z całego serca...nie życzę.

  • 1

    57. ~buki  2011-05-24 16:49:50  host: CLIENT-certico-2.wroclaw.dialog.net.pl

    @przemas Polkomtel już przechodzi re-branding zaczynając od zmiany swojego głównego hasła, także od zmian swoich nazw taryf [nie ma już Iplusa - obecnie jest Plus Internet], kończąc na zmianach swoich ofert, stawek połączeniowych.

  • 2

    58. ~profek412  2011-05-26 20:42:42  host: host-31-22-98-215.ip.r-link.pl

    Zmiany w IDEII nie były aż tak rewelacyjne jak teraz się oczekuje. Myślę, że będą rozczarowania.

  • 2

    60. ~Octopus  2011-05-27 17:54:40  host: ip-195-242-254-202.catv.net.pl

    Różowy operator GSM :))) , no pięknie.. to już bardziej męskiego nie ma na rynku ??

  • -2

    61. ~?  2011-05-28 22:32:27  host: btr105.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Byłem dzisiaj w salonie Ery. Jedyne co można zrobić w związku ze zmianą to zmiana taryfy bez telefonu. Telefonu nie będzie można wcześniej wymieniać.Jak chodzi o ofertę powiedział mi że jeszcze nic nie wiedzą ale przypuszczam że nie mówił prawdy. Jeżeli nowa opcja da np. nieograniczone rozmowy w t-mobile nawet gdybym musiał dopłacać to w to wchodzę. Nawet jeśli miałoby to być tak jak w P4 44260 minut to i tak ja tyle nie wygadam.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-197-251.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet