Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Czy polskiemu Virgin Mobile się powiedzie?

Czy polskiemu Virgin Mobile się powiedzie?

Witold Tomaszewski 22 Sierpnia 2012 19:08

0 0
No i Virgin Mobile wystartowało… To drugi MVNO w Polsce, który usługi telefonii komórkowej ma w swoim głównym, a nie pobocznym biznesie. Pierwszym był śp. Mobilking. Są podobieństwa, są też różnice, jest wiele argumentów wspierających tezę o sukcesie, jest też niemało przeciw. Pytanie brzmi - czy Virgin Mobile na stałe zagości w naszym komórkowym krajobrazie?



Pamiętam huczny start Mobilkinga w lutym 2008 roku i konferencję prasową z ringiem bokserskim. Po trzech miesiącach miał 45 tys. użytkowników, po pół roku prawie 100 tys., a właściciele snuli plany o milionie w ciągu kilku lat. Po 10 miesiącach klientów było 150 tys. W kolejnym miesiącu gruchnęła wiadomość, o której TELEPOLIS.PL pisało jako pierwsze - Mobilking jest na sprzedaż. Operator nie wytrzymał nakładów marketingowych, które pociągnęły go na dno. Plotki mówiły o ponad 100 mln zł wrzuconych w reklamę i sponsoring żużla. W czerwcu 2009 roku Mobilking, z bazą około 50 tys. aktywnych kart, został sprzedany giełdowemu MNI. Aktualna baza to około 400 numerów - tak wychodzi z naszego ostatniego raportu o przenośności numerów. Tak zakończył swój żywot największy swego czasu operator MVNO w Polsce.

Mobilking swoją ofertę, która była prosta, bez gwiazdek i całkiem atrakcyjna, kierował do mocno specyficznej grupy odbiorców - mężczyzn, zainteresowanych erotyką i sportem. To był chyba podstawowy błąd w biznesplanie, czyli mocne zawężenie grupy odbiorców i uderzanie w kontrowersyjne tony. Oferta Virgin Mobile - również prosta, bez gwiazdek i całkiem atrakcyjna, jest kierowana znacznie szerzej - bez rozróżniania płci, do (jak się wydaje) aktywnych ludzi, którzy lubią być obsługiwani na wyższym od standardowego poziomie. Mobilking, w przeciwieństwie do Virgin, był też marką lokalną, a nie globalną i całkiem rozpoznawalną już na starcie. Kolejnym handicapem najmłodszego, polskiego MVNO jest fakt, że startuje w momencie, kiedy przenośność numerów jest już mocno rozpędzona, a cały proces jest całkiem sprawny i szybki. Tego Mobilking nie miał.

19 groszy w standardowym cenniku Virgin Mobile to cena, która jest niska na tle standardowych 29 groszy u konkurencji. Cała reszta jest na standardowym poziomie, poza droższą od konkurentów transmisją danych, choć tu z pomocą przychodzi promocja dająca gratis połowę każdego doładowania. Z drugiej strony 19 groszy od długiego czasu ma mBank, który jednak praktycznie nie reklamuje swojego MVNO poza bazą swoich bankowych klientów i ma zaledwie niecałe 70 tys. kart, z czego aktywnych jest około 15 tys. To niezbyt wiele jak na pierwszego MVNO w Polsce, który wystartował pod koniec 2006 roku. Virgin planuje zaistnieć chwaląc się, że może wydać tyle, ile operatorzy infrastrukturalni na promocję swoich własnych prepaidów, a tu 19 groszy może dać się ładnie pokazać.

Virgin w ciągu 3 lat działalności chce zdobyć co najmniej milion klientów. Biorąc pod uwagę początkowe zainteresowanie i przenośność numerów można w dużym uproszczeniu założyć, że liniowo wychodzi to po około 350 tys. rocznie. Nie wydaje się to być kosmiczna i nierealna wielkość, która przy odpowiedniej promocji i dobrej konstrukcji obiecanego planu lojalnościowego, powinna być do zrealizowania.

Tu rodzi się kolejne pytanie o to, co dla Polaków jest ważne, szczególnie w prepaidzie. Nie wiem, czy od ceny ważniejsza jest dla nich obsługa klienta, bo w takim wypadku niektórzy operatorzy mogliby mieć poważne problemy ze swoimi bazami. Z drugiej strony w ciągu 3 lat chcących być obsługiwanych lepiej ma być tylko ponad milion spośród 53 mln aktywnych kart i, jak można szacować, około 33 mln Polaków mających komórkę. Szczególnie BOK bez IVR-u, a z "żywymi" konsultantami, może być ciekawym wyborem dla osób starszych.

Podsumowując - Virgin Mobile z jednej strony stawia na te elementy, które rozpatrywane oddzielnie nie przyniosły nikomu do tej pory sukcesu, a z drugiej strony robi coś, czego nikt inny nie robił. Z jednej stawia na usługi komórkowe jako główny biznes, prosty cennik i 19 groszy za minutę, deklarowane spore nakłady marketingowe, a z drugiej swoją ofertę kieruje bardzo szeroko, stawia na jakość obsługi klienta i startuje z dość mocną marką w innym otoczeniu rynkowym.

Jak myślicie, zrealizują swoje cele i na stałe zagoszczą na polskim rynku?

Jak długo Virgin Mobile utrzyma się na polskim rynku?

Nie dłużej niż rok
15.43%
Nie dłużej niż trzy lata
42.55%
Zagości na stałę
37.02%
Nie mam zdania
5.00%

Wszystkich głosujących: 940


Dodaj do:
w sumie: 63
  • 1

    45. ~  2012-08-23 00:27:58  host: 184.95.55.22

    Pośrednio także będzie zarabiał też Play za swój roaming. Dwie pieczenie w jednym. trzeba bojkotować W3 za dojenie klientów po horrendalnych stawkach do Play przy ciągle spadających MTRach. Oni walczą z P4 pieniędzmi swoich klientów, ja walczę z W3 swoimi.

  • 1

    46. ~M  2012-08-23 02:05:02  host: 87-207-162-14.dynamic.chello.pl

    Często pada stwierdzenie "bo inni będą mieli do mnie drożej" (czyt. do Play, VM). Od kiedy tak większość przejmuje się rachunkami innych? Nie rozumiem tego. Ja mam mieć tanio. VM życzę jak najlepiej. Jakby wprowadzili opcję bez limitu wiadomości, minuty i data byłoby fajnie (opłata np 2 zł za dany dzień bez limitu SMSów od wysłania pierwszej wiadomości w danym dniu; podobnie minuty i data).

  • 0

    47. ~Longman  2012-08-23 06:11:27  host: adib17.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja tylko zwrócę uwagę, że Virgin w Polsce to tylko usługa telekomunikacyjna. W przypadku odpowiedników zagranicznych, z rynkiem brytyjskim na czele, to część wielkiego konglomeratu a są to różne sklepy, linie lotnicze, etc., które się wzajemnie napędzają http://pl.wikipedia.org/wiki/Virgin_Group m.in. poprzez programy lojalnościowe. W Polsce nie ma nic z tego.

  • 0

    48. ~Robert.AB  2012-08-23 08:41:25  host: public-gprs579160.centertel.pl

    A może w tej obsłudze klienta chodzi o coś innego? Nazwa sieci mówi sama za siebie ;)

  • 1

    50. ~  2012-08-23 09:45:01  host: user-164-127-205-127.play-internet.pl

    dla mnie ta marka już na starcie ma +. Jest międzynarodowa, poważna i ma sporą liczbę klientów. Jak nie pójdą w kicz. Zrobią lekka rewoltę jak kiedyś HEYAH. Życzę im jak najlepiej.

  • 1

    51. ~Mojo  2012-08-23 10:09:00  host: user-46-113-50-4.play-internet.pl

    Utarcie nosa np. t-mobile to wydarcie im 2 000 000 klientów (ładnie to wygląda cyframi). Jeśli V złapie 1mln w ciągu 3 lat to jest drobnostka dla reszty operatorów. Jeśli sieć V będzie śmigać to sporo osób dzwoniących do wszystkich weźmie starter gdyż 100 min to 10zł oszczędności. A to jest naprawdę dużo.

  • 1

    52. ~  2012-08-23 10:12:35  host: static-62-233-239-2.devs.futuro.pl

    Niech zrobią rewolucję jak kiedyś Heyah, to się będzie działo. Pamiętam marzec 2004 r. kiedy wystartowała Heyah, standardem było 1.20 PLN za minutę, albo i więcej, nagle standardem zrobiło się 75 gr. Teraz standardem jest 29, oni mają 19. Niech ceny idą w dół, to z krorzyścią dla klienta.

  • 0

    53. ~Piotrek  2012-08-23 10:25:33  host: 178.180.202.246.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Play już miał "proste zasady" a HEYAH "nie tolerowała kruczków" :P i co tego wyszło wszyscy widzimy. Chcą postawić na jakość obsługi to niech oferują abonamenty w klasie biznes a nie pre-paidy. Załózmy że sieć zdobędzie ten milion klientów i że tylko 0,5 % z tej liczby osób zadzwoni w ciągu dnia do BOK coś się dowiedzieć lub nawet włczyć jakąś usługę którą "normalnie" załatwia IVR - infolinia zapcha się właśnie swoim głupim pomysłem bo kolejki oczekujących będą rosły wraz z ilością klientów a żeby utrzymać konkurencyjne stawki i jeszcze reklamowac usługę w mediach trzeba pieniędzy więc wątpię że będą mieli większy BOK niż w3

  • 0

    54. ~infidel  2012-08-23 10:33:50  host: 178.182.133.209.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @48 Virgin to nie tylko dziewica ale też dziewiczy np. las, niepokalany, nienaruszony itd. A jako nazwa własna w ogóle nie musi mieć znaczenia. I dopóki VM nie zaoferuje porządnych pakietów internetowych i smsowych (na zasadzie bez limitu/po przekroczeniu pakietu danych nic więcej nie płacisz, choć nie wiem czy już tak nie jest, nie chce mi się sprawdzać) to nie zawojuje zbytnio rynku. Akurat w moim przypadku najbardziej liczy się net w telefonie i smsy, dzwonię dosłownie średnio 10 razy w roku, więc kochany przez wszystkich Play ma dla mnie najlepszą ofertę ;) (abonament 29zł przez 3 miechy potem 36zł za 150 minut miesięcznie, nielimitowane smsy i internet 1 GB)

  • 0

    55. ~Piotrek  2012-08-23 10:33:56  host: 178.180.202.246.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Oferta dla ludzi starszych to też nie jest bo ludzie starsi najczęściej dzwonią do rodziny i na stacjonarki więc KAŻDA sieć z w4 ma tańsze połączenia w sieci i na stacjonarne (jeśli nie w standardzie to w pakietach) niż 19 gr i to znacznie tańsze. Dla ludzi młodych przydałyby się tanie pakiety internetowe LUB net bez pakietów ale w cenach Orange Free na Karte

  • 0

    56.  2012-08-23 11:44:08

    Kazdy MNO ma w swojej strukturze komorke do pracy z MVNOsami. U kazdego opa w Polsce powiedza to samo: w dluzszej perspektywnie na rynku Polskim nie da sie zarobic na MVNO przy obecnych marzach. Oferta Virgin, za chwile moze byc przebita oferta ktoregos MNO a wtedy w prepaidzie ktory jest dla klientow wrazliwych kosztowo, klienci przejda/zostana u tego ktory ma taniej. Ludzie nie lubia IVRa ale niestety w naszym kraju dla paru groszy taniej, sa w stanie sie przeniesc/zostac i.... narzekac na IVR ale mimo wszystko siedziec u opa. Z drugiej strony IVR i automatyczne systemy obnizaja koszty opa czego nie bedzie w VM a przez co bedzie miala wieksze koszty, przy nizszej marzy. Dobrym customer care nie da sie zbudowac takiego volumenu wiec MV tak jak np. we Francji bedzie gral programem lojalnosciowym, multimediami i tym co jest w zasobach VM na swiecie. Wg mnie nakreca marketingiem baze a potem sprzedadza i tyle bedzie z VM. Przyklad z Francji - wejscie FREE wstrzasnelo MVNOsami. Pomijajac jak sie przelozylo to na innych zasiedzialych, cena FREE w retailu jest tak niska, ze MVNO i tak bedzie drozsze... Gdyby np. zrobil cos takiego Play...????

  • 0

    57.  2012-08-23 11:51:02

    Piotrek (55), a jeśli taka babcia/dziadek, mają znajomych i dzieci/rodzinę w trzech różnych sieciach? ;-)

  • 0

    58.  2012-08-23 11:53:01

    Marco_SFR, wiesz, wątpię czy Play w Polsce stać będzie jeszcze kiedyś na kolejną rewolucję w takiej skali jak ta z francuskiego FREE. Ostatnia z FORMUŁĄ 4.0 była chyba wystarczająco "wyczerpująca".

  • 0

    59.  2012-08-23 12:16:45

    @58 Daniel, Free sprzedaje uslugi po kosztach albo i ponizej. Ja mam do testow telefon za 2 euro miesiecznie ktory daje mi godzine rozmow w calej francji i 60 smsow. Mysle ze wychodza na swoje w totalu tylko dzieki duzemu volumenowi minut, puszczaniu co sie da po voipie i pakietowaniu z innymi uslugami. Swoja droga jakos nie rozwijaja dynamicznie sieci tutaj (dziwnie nasuwa mi sie skojarzenie z Play) O ile pamietam, realny koszt dla opa w PL to 3-4 gorsze ale moze sie to zmienilo. Mysle ze operatorzy w Polsce jeszcze moga zejsc do tych 18 gorszy przy obnizkach MTRow ale to juz dolna granica.I wtedy z pewnoscia wykosza wszystkie inne promocje... Tylko ze nie wiem skad beda brac kase na modernizacje i rozwoj technologii. Nikt o tym z klientow nie mysli tylko skupia sie egoistycznie na tym ze na pewno jego op go chce "orznac" albo ze pracuja u niego "t-debile". Czasami az nie chce sie czytac komentarzy tutejszych "specow od rynku"..

  • 0

    60.  2012-08-23 17:09:17

    @59 bo ludzi nie interesuje skad operator ma siec. ich interesuje cena. a potem sie dziwia, ze operatorzy co rusz wymyslaja nowe pomysly na wyciaganie kasy od klientow. nie da sie w nieskonczonosc obnizac cen bez uszczerbku na jakosci obslugi czy rozbudowie sieci. tak samo jak nie da sie produkowac zywnosci za pol ceny tak samo nie mozna swiadczyc uslug... cena minuty to przeciez nietylko nadajniki i prad, a takze siec obslugi, ktora sporo kosztuje.

  • 0

    61. ~  2012-08-23 18:03:55  host: z22-02.opera-mini.net

    A mógłby ktoś sprawdzić czy pakiet 100minut do Play działa także do Virgin?

  • 1

    62. ~Słoneczny  2012-08-23 19:01:29  host: 89-78-26-2.dynamic.chello.pl

    @60 Tu akurat bym polemizował. Ludzi tak naprawdę średnio to interesuje. Przedłużają abonamenty z automatu, siedzą latami na starych taryfach w prepaidach, nie wykorzystują efektywnie pakietów i promocji. Z tego jest duża pula zysków do operatora. Czytelnicy Telepolis to tylko wąska grupa specjalistów, ale nie odzwierciedla ona całego społeczeństwa. Zanim u niektórych pojawi się świadomość marki VM będzie rok 2015 i całkiem nowe plany taryfowe. I wiele znów będzie do tyłu z ofertami. Czy któryś z operatorów chce obniżać ceny w nieskończoność? Do skończoności zostało jeszcze ho, ho...

  • 1

    63. ~  2012-08-23 22:29:09  host: 184.95.55.22

    62. Do czego służy T-debile to już wiemy. Do kupowania długów niemieckiej matki zamiast inwestycji w Polsce. najbardziej liczy się zysk operatora i żaden z tego nie chce rezygnować.

  • 0

    64. ~mpiotrek  2012-08-24 09:57:19  host: smtp.amtbiopharma.com

    Nie wiem jak Virgin, ale w Polsce rozpuycha sie tez Lycamobile- zobaczcie jakie maja oferty... http://www.lycamobile.pl/international-rates/po fajnie jakby Virgin zrobil promocje dla osob korzystajacych z tej sieci w roznych krajach- jak na razie oferta nie powala i wole zostac w Play i mice lycamobile do dzownienia do znajomych za granica

  • 0

    65.  2012-08-24 10:16:20

    Zgadzam sie z @64 - obecnie tylko lyca mobile ma w polsce naprawde super wszechstronna oferte dla tych co dzwonia nie tylko w swojej sieci. Te ceny sa sensowne....

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-137-168.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet