Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Czas posprzątać...

Czas posprzątać...

Witold Tomaszewski 29 Października 2006 12:01

0 0
Czas posprzątać W Polsce wszyscy trzej operatorzy idą praktycznie łeb w łeb, a różnice w podawanych przez nich obsługiwanych ilości kart SIM są na poziomie mniejszym niż 10%. Problem w tym, że wyniki u każdego z mobilnej trójki są w mniejszym bądź większym stopniu "naciągane", co powoduje, że ciężko uznać je za "solidne" i dające prawdziwe pojęcie o sytuacji na polskim rynku telekomunikacyjnym i faktycznym poziomie jego nasycenia.



Zdobycie odpowiednich danych i obliczanie kart SIM każdego z operatorów nie jest rzeczą łatwą. Dla Centertela takie dane można zdobyć czytając skonsolidowany raport kwartalny Grupy Telekomunikacji Polskiej, czyli w jeden z najprostszych, możliwych sposobów. Dla Polkomtela - do tej pory liczbę obsługiwanych kart SIM można było uzyskać z raportu kwartalnego jednego z udziałowców, czyli Vodafone. Oczywiście, po odpowiednim przeliczeniu, gdyż ta grupa telekomunikacyjna podaje dane w zależności od posiadanych w przedsięwzięciu udziałów (czyli w raporcie Vodafone podawał 19,61% kart SIM Polkomtela). Od pewnego czasu - co jest chyba zasługą prezesa Bauca, za co chwała mu - Polkomtel podaje bardzo dokładne dane co kwartał. Najgorzej jest w wypadku PTC, której danych na próżno szukać w raportach udziałowców (Deutsche Telekom czy Elektrimu). Raporty pojawiają się nieregularnie i trudno o ich weryfikację szczególnie, że nie są one podawane pod rygorami takimi, jak Vodafone czy Grupy TP - czyli obostrzeniami związanymi z raportami spółek notowanych na giełdzie, gdzie za podawanie fałszywych danych grożą stosowne kary.

Raporty PTC też kiedyś podlegały takim rygorom, kiedy jej obligacje były notowane na amerykańskiej giełdzie. Od momentu ich wycofania szalenie trudno jest uzyskać wiarygodne informacje o kondycji bazy użytkowników i abonentów Ery, choć da się to zrobić "na około". Jest jednak światełko w tunelu - Deutsche Telekom, który w tej chwili podaje, że ma 97% udziałów w telekomie zapowiedział, że od listopada będzie konsolidował udziały spółki w swoich raportach finansowych. Więc dane wszystkich trzech operatorów będzie można uzyskać ze sprawozdań udziałowców.

Główny Urząd Statystyczny, w swoich regularnych biuletynach, podaje zbiorczo ilość kart SIM wszystkich polskich operatorów komórkowych. Dane te należy uznać za wiarygodne, gdyż jak sam GUS informuje, pochodzą z wewnętrznych systemów informacyjnych przedsiębiorstw łączności. Czyli dane PTC można uzyskać po odjęciu od danych GUS znanych wyników Centertela i Polkomtela.

W tym momencie należy postawić kilka pytań. Jak liczone są karty SIM w raportach i danych GUS? Otóż liczone są wszystkie karty, które są aktywne i są w stanie przyjmować połączenia.

Czy jest to dobry sposób? Zdecydowanie nie, z trzech powodów. Po pierwsze - wahania liczby kart SIM w zależności od okresowych promocji. Jestem ciekaw ile starterów śp. Idei, które w zeszłe wakacje dawały 25 zł na usługi za 12,50 zł było doładowanych przynajmniej raz, zanim wylądowały w koszu czy szufladzie. Ciekawe też ile będzie takich Simplusów kupionych do wykorzystania promocji "Od 16 darmo". A karty były lub będą jeszcze długo w systemach obu operatorów podawane jako aktywne. Po drugie - taki sposób podawania danych daje operatorom możliwość prowadzenia kreatywnej polityki dotyczącej liczby aktywnych kart SIM w zależności od potrzeb chwili. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że nawet po upływie regulaminowego terminu aktywności karty takie nie są wyłączane, przekraczając ten czas niekiedy o kilka miesięcy. Po trzecie - taki sposób podawania danych powoduje tylko większe lub mniejsze protesty konkurentów i poddawanie w wątpliwość ich wyników, tak jak miało to miejsce w przypadku Centertela kwestionującego wyliczenia oparte o dane GUS, które wskazują po III kwartale PTC jako lidera pod względem obsługiwanych kart SIM. W zeszłym roku podobnie było z Erą chwalącą się, że jako pierwsza przekroczyła magiczną liczbę 10 milionów, choć z wyliczeń wynikało co innego, co opisaliśmy w tym felietonie. Po części potwierdziło się to po opublikowaniu przez PTC wyników za 2005 rok.

Jak temu zaradzić? Najprostszym sposobem (i chyba najbardziej uczciwym) byłoby liczenie jako aktywnych tylko takich kart SIM, z których wykonano przynajmniej jedno płatne połączenie w ostatnim czasie, na przykład trzech miesięcy. Podobny system funkcjonuje w kliku europejskich krajach, na przykład w Czechach.

Kto może temu zaradzić? Przede wszystkim sami operatorzy, którzy między sobą - dla jasności i - niejako - uprawnienia do używania ulubionych słów typu "lider" czy "największy", powinni tę sprawę rozwiązać raz na zawsze. Do gry może włączyć się też wspomniany wcześniej GUS, któremu powinno zależeć na jak najbliższych prawdzie danych. Niebagatelną rolę może odegrać także UKE, któremu do rachunkowości regulacyjnej potrzebne są jak najdokładniejsze dane - czyli do określania faktycznego kosztu utrzymania klienta czy usług świadczonych przez sieci komórkowe, które potem wykorzystywane są do konstruowania ofert ramowych. Prepaidy w szufladach, niedoładowywane i nieużywane od miesięcy, zaciemniają tylko obraz tej sprawy.

Nowy sposób liczenia aktywnych kart SIM z pewnością spowodowałby małe trzęsienie ziemi. Niektórzy śmieją się, że operatorom dano by świetną szansę na kolejne, huczne obchody przekroczenia liczby 10 milionów, ale wcześniej obnażono by słabość ich bazy użytkowników, sztucznie kreowanej na potrzeby własnej promocji. Kiedyś będzie to trzeba i tak zrobić - lepiej prędzej niż później, żeby nie wychodziły kwiatki w stylu 100% nasycenia kartami SIM…
Dodaj do:
w sumie: 47
  • 0

    28. ~garoo  2006-10-29 20:39:45  host: 212.2.99.40

    PTC nie ma potrzeby podawania zawyzonych danych, tak jak robia to konkurenci, bo jest pewna swojej pozycji lidera

  • 0

    29. ~maniana  2006-10-29 21:15:09  host: apn-100-176.gprsbal.plusgsm.pl

    powinni zliczać wychodzące i przychodzące, bo ja sam raz na rok zasilam kartę orange po to tylko, żeby odbierać połączenia, a dzwonie z plusa/ery. Wg mnie dobrze że karty mają czas na rok na przychodzące, powinni w ogóle przedłużyć na czas nieokreślony i przychodzące i wychodzące, tak jak jest ponoć w irlandii. Wtedy kupujesz starter i masz nieograniczony czas na wykorzystanie jego kredytu.

  • 0

    30.  2006-10-29 21:36:01

    Zgadzam sie z "przedpiszcami" iż UKE powinna ustalić zasady, te czeskie są ok, ale ja zastanawiam sie nad innym rozwiązaniem tj. karta musi zalogowana do sieci przynajniej 3 ms w roku hm. Choć chyba jednak najlepiej będzie przyjąć to co stosuje reszta świata, bo dane będą się dały wprost porównać. Moim zdaniem jakieś 10% kart to fikcja - ja mam takie ze 4 ;-)

  • 0

    31.  2006-10-29 21:38:50

    Aha i jestem ciekaw czy taki lipne podawanie danych nie zakrawa na wprowadzanie konsumentów błąd... hm... Choć każdy widzi że tak jest, w sądzie byłoby trudno to udowodnić

  • 0

    32. ~  2006-10-29 22:36:52  host: abch27.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witek (18) - nie zgadzam się, że prepaidowcom są świadczone usługi "w pełni". Czy możesz doradzić jak aktywować usługi Hold, CW, 3PTY w dowolnym prepaidzie dowolnego operatora w pl?

  • 0

    33.  2006-10-29 22:44:40

    32: to tylko kwestia chęci, a nie możliwości technicznych. Do tej pory w abonamentach nie ma możliwości sterowania CLIR-em, a w S+ jest taka możliwość bodaj od początku. ;)

  • 0

    34. ~  2006-10-29 22:45:41  host: ekj118.internetdsl.tpnet.pl

    W TAK TAK-u też.

  • 0

    35.  2006-10-29 22:56:10

    34: tak, ale chodziło mi o pokazanie na przykładzie jednego operatora, że prepaid może być nawet w pewnych rzeczach bardziej "zaawansowany" niż postpaid, a wszystko zależy od chęci operatora (w kontekście komentarza #32).

  • 0

    36. ~  2006-10-29 23:01:13  host: abch27.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witek: Ale napisałeś "są świadczone" a nie "mogłyby (gdyby im się chciało) być świadczone". Więc na dzień dzisiejszy nie są. Może kiedyś...

  • 0

    37.  2006-10-29 23:03:53

    36: letko się zakręciłem, bo niespecjalnie wiem do czego się odnosisz z tym "świadczeniem". Użyj, proszę, konkretnych słów z mojego komentarza bo nie wiem jak Ci odpowiedzieć (Twój komentarz jest dla mnie wieloznaczny). :)

  • 0

    38. ~  2006-10-29 23:07:05  host: ekj118.internetdsl.tpnet.pl

    Wiem, że o to Ci chodziło Witek ;-)

  • 0

    39. ~  2006-10-29 23:12:53  host: abch27.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "(...) im [prepaidom] też *są* świadczone *w* *pełni* usługi telekomunikacyjne, (...)" powinno być chyba "mogłyby być świadczone" gdyby komuś się chciało np. dać w p-p CW albo 3PTY.

  • 0

    40.  2006-10-29 23:24:45

    39: ok, już jasne - zgadzam się. :)

  • 0

    41. ~wlo  2006-10-30 10:46:50  host: aot197.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A dlaczego niby pre-paid ma być traktowany tak samo jak abonament? Bo się płaci? Dajcie spokój! Jeśłi chcesz korzystać, to skorzystaj z abonamentu - też płacisz... Że musisz? No kurczę coś za coś - też bym chciał, żeby pod domem stały trzy samochody różnego przeznaczenia w zależności od tego czego akurat potrzebuję. Czy jechać do kościoła, czy pojeździć w żwirowni, czy może jechać na "spacer" ;-)

  • 0

    42. ~wlo  2006-10-30 10:50:39  host: aot197.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witek - co znaczy "sterowanie CLIR-em"? W abonamencie Plusa zawsze była możliwość "sterowania" - o ile chodzi o włączanie/wyłącznie, stałe albo przed konkretną rozmową... Odkąd pamiętam. Nawet przy połaczeniach przekierowywanych!

  • 0

    43.  2006-10-30 11:06:40

    wlo: a poczekaj - masz rację, pomieszało mi się. Bo chodziło mi w zamyśle, że można decydować o tym, czy przy włączonej funkcji CLIR można wybrać domyślną prezentację czy domyślne ukrywanie w wypadku, gdy w telefonie przed numerem nie podaje się żadnego kodu i ustawia się opcje "decyduje sieć". Więc porównanie mi się nie udało wramach jednej sieci, a co najwyżej między sieciami by wyszło (coś takiego ma TakTak napewno i - chyba - POP / Go).

  • 0

    44.  2006-10-30 11:07:16

    wlo: dodam jesczcze, że w S+ CLIR ma stan "domyślnie pokaż", a w abo - "domyślnie ukryj".

  • 0

    45. ~wlo  2006-10-30 13:14:27  host: aot197.neoplus.adsl.tpnet.pl

    zgadza się

  • 0

    46. ~  2006-10-30 16:10:14  host: adv10.internetdsl.tpnet.pl

    Kochacie się w Erze :{ i bardzo ją faworyzujecie. Mam abonament w Orange i POPa (do smsmów) :) I te karty nie śpią :P

  • 0

    47. ~  2006-12-09 15:11:31  host: 195.189.142.78

    Abym mogła sterować CLIR-em i pocztą głosową z pozycji telefonu (w Orange),musiałam wysłać podanie do BOK.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-157-174.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową ofertę roamingową sieci T-Mobile?

[Aktualizacja] T-Mobile -  koszty roamingu od 15 czerwca

 

Zobacz wynik | Opinie (6)

Archiwum Ankiet