Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Bors: nowa oferta Heyah będzie istotną zmianą rynku i reguł gry

Bors: nowa oferta Heyah będzie istotną zmianą rynku i reguł gry

Witold Tomaszewski 20 Lutego 2012 13:09

0 0
Wprowadziliśmy ofertę dla jednego, konkretnego segmentu rynkowego - osób, które rozmawiają mniej niż przebywają w Internecie, a do tego potrzebują dobrego smartfona w niskiej cenie i wystarczającej paczki danych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników tej akcji, pozyskaliśmy w niej kilkukrotnie więcej abonentów niż zakładaliśmy - mówi w wywiadzie dla TELEPOLIS.PL Grzegorz Bors, członek zarządu PTC odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.



Na początku roku T-Mobile wprowadził ofertę z abonamentem za 99 zł, w którym jest tylko 120 minut (typowa paczka w abonamentach za około 40 zł w T-Mobile) i pakietem transmisji, ale za to z tanimi smartfonami w większości za 1 zł (iPhone 4 za 99 zł). To ceny telefonu niższe o kilkaset zł w stosunku do standardowych ofert.

Co udało się PTC w zeszłym roku?

Najważniejszy był rebranding. To był nasz absolutny priorytet. Zrobiliśmy go w 4 miesiące. I udało się nam.

Pod jakim względem?

grzegorz bors ptcmMamy bardzo dobre wyniki marki, jej wartości i świadomości. Przede wszystkim w porównaniu do innych, podobnych procesów z polskiego rynku czy wejścia do naszego kraju nowych marek. W listopadzie "top of mind" (wymienianie w ankietach marki jako pierwszej - przyp.red.) mieliśmy na poziomie 13%, a myśleliśmy, że będzie 10-12%. Świadomość spontaniczna kształtuje się na poziomie 56%, a wspomagana (czyli po zadaniu pytania czy daną markę się zna - przyp. red.) - 87%. To, co jest ważne, to fakt, że 90% społeczeństwa wie, że Era zmieniła się w T-Mobile. Jeszcze ważniejsze jest to, że potrafią wymówić poprawnie nową nazwę.

Mierzymy też poprzez niezależne badania kilka parametrów naszej marki - innowacyjność, nowoczesność, dbałość o klienta i jakości. Jesteśmy postrzegani albo jako liderzy w tych kategoriach (szczególnie w jakości), zdecydowanie powyżej konkurentów, albo jako numer 2.

To kwestie świadomości - a jak przełożyło się to na działanie firmy?

Udało się nam odwrócić trend, znów pozyskujemy klientów. Przychodzi też do naszych punktów sprzedaży coraz więcej młodych ludzi. Era miała w tym segmencie udział poniżej swojej średniej rynkowej. Spada też churn (procent odejść - przyp.red.), klienci są coraz bardziej lojalni i to pomimo zamknięcia programu Era Premia. To wymierne efekty, które widać już od samego początku.

A co z zapowiadanym, nowym programem lojalnościowym?

Pracujemy nad nim. Wprowadzimy go w przeciągu najbliższych 12 miesięcy. Będzie to wyjątkowy program lojalnościowy, którego na polskim rynku jeszcze nie było.

A na zagranicznym?

Być może, ale w nie w branży telekomunikacyjnej. Będzie to program bardziej nagradzający lojalność, dający jeszcze większe możliwości korzyści dla klientów. Raczej będzie to klasyczny program punktowy.

Program lojalnościowy kosztuje. Uważacie, że klienci wolą nagrody zamiast np. trochę niższych cen?

Ja traktuję program lojalnościowy trochę jak taką wisienkę na torcie. On nie jest decydującym czynnikiem przy wyborze oferty operatora, ale powoduje większe zadowolenie użytkownika. Jest grupa klientów, którzy oczekują takich programów i chcą czuć się docenieni przez operatora. Są też tacy, którzy wolą niższe ceny. Każdy produkt można dzisiaj kupić taniej, uważam jednak, że najważniejsza jest przede wszystkim jakość usług i zadowolenie klienta.

Skąd pomysł na roczną ważność konta w TakTaku?

Pewną inspiracją były Pana felietony. Badania rynkowe to potwierdziły, a wszystko spotkało się z bardzo pozytywnym oddźwiękiem u klientów. Użytkownicy są bardziej lojalni, choć mają więcej swobody. Zdecydowanie zwiększyła się nam baza aktywnych klientów, nie mówię tu o "martwej" bazie. Jednym z zagrożeń był potencjalny spadek ARPU (ang. Avarage Revenue Per User, czyli średni przychód z klienta - przy. red.), jednak parametr ten kształtuje się na bardzo przyzwoitym poziomie.

A co z Heyah?

Zeszły rok był czasem rebrandingu Ery na T-Mobile. Teraz przyszedł czas na Heyah. Wkrótce odkryjemy karty i pokażemy nową ofertę. To będzie duże odświeżenie marki wsparte bardzo dużą kampanią reklamową.

Wejście Heyah na polski rynek było rewolucją - nikt wcześniej w prepaidzie nie zszedł poniżej złotówki za minutę i nie dał sekundowego taktowania w standardzie. Czy można spodziewać się podobnej rewolucji, być może w jakimś innym wymiarze?

Konsumenci sami to ocenią. Z mojego punktu widzenia będzie to istotna zmiana rynku i reguł gry. Dalej będzie to jednak oferta kierowana głównie do młodych osób.

Do tej pory zawsze sądziłem, że operatorzy sprzedają usługi. Wasza ostatnia promocja z wysokim abonamentem z małą ilością minut, ale z tanimi smartfonami każe mi się zastanowić i zapytać, czy operatorzy nie są jednak czasem sprzedawcami telefonów?

W styczniu zaskoczyliśmy rynek, naszym zdaniem konkurencja przespała ten czas. Wprowadziliśmy ofertę dla jednego, konkretnego segmentu rynkowego - osób, które rozmawiają mniej niż przebywają w Internecie, a do tego potrzebują dobrego smartfona w niskiej cenie i wystarczającej paczki danych. Operatorzy mają coraz mniej przychodów z usług głosowych, a więcej choćby z transmisji danych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników tej akcji, pozyskaliśmy w niej kilkukrotnie więcej abonentów niż zakładaliśmy.

Jest Play z 4G, jest Plus z LTE. A jak T-Mobile chce się wyróżniać na tle konkurencji i pokazywać swoje kompetencje na polu technologicznym?

Chcemy rozbudowywać naszą sieć 3G w ramach spółki NetWorks!, zwiększyć jej zasięg i jakość. Pierwsze efekty będzie widać jeszcze przed Euro2012. Produktowo 4G i LTE jest może i ważne, ale my nigdy nie komunikowaliśmy marketingowo technologii. Ona jest ważna dla nielicznych, którzy się na tym znają. Dla większości ważne są wygoda, jakość korzystania z usług oraz zasięg i jakość sieci. A tutaj jesteśmy liderem.

NFC miało być wprowadzone w IV kwartale 2011 roku, potem była mowa o I kwartale 2012 roku. Ten kwartał już w połowie mamy za sobą…

Jest wiele technicznych wyzwań - od współpracy z całym łańcuchem partnerów po kwestie prawne. Technologicznie jesteśmy gotowi. Barierą jest bardzo niewielka liczba telefonów, które mają NFC w pełni certyfikowane przez MasterCarda i Visę. Start planujemy w I półroczu.

To będą głównie usługi bankowe czy też jakieś inne, jak np. bilety komunikacji miejskiej?

Nie chcemy się skupiać tylko na usługach finansowych. Na starcie na pewno będzie to więcej niż jeden typ usługi. Proszę popatrzeć na typowy portfel, ile miejsca zajmują w nim różnego rodzaju karty lojalnościowe i dostępowe. W najbliższej przyszłości telefon z usługami NFC to zastąpi.

Banki są chętne do współpracy? Widzą w tym zysk dla siebie?

Kilka banków jest bardzo zainteresowanych. Na starcie powinno być ich kilka. Dla nich, tak samo jak dla nas, jest to rozwiązanie innowacyjne. Kto wejdzie w to pierwszy, płaci co prawda najwięcej, ale może też najwięcej zyskać.

Uważam, że za parę lat NFC będzie standardem płatniczym, a operatorzy komórkowi będą postrzegani jako instytucje płatnicze.

Dziękuję za rozmowę.
(wywiad autoryzowany)
Dodaj do:
w sumie: 109
  • 0

    93. ~poko  2012-02-21 13:49:24  host: v01-15.opera-mini.net

    90@ Mam nadzieje ze ktos jednak wywola lawine zmian w cennikach i uslugach prepaidowych na wiosne.

  • 0

    94. ~poko  2012-02-21 13:51:22  host: v01-15.opera-mini.net

    Wykorzystalem punkty Era Premia na sile poniewaz ktos zdecydowal w T-Mobile o zamnkieciu programu. Szkoda bo zbieralem je dobre kilka lat i musialem zamieniac na niepotrzebne mi nagrody. Kisilem je na obnizke ceny telefonu przy przedluzeniu.

  • 0

    95. ~poko  2012-02-21 13:52:51  host: v01-15.opera-mini.net

    Roczna waznosc konta przyszla zbyt pozno dla wielu dlugoletnich Tak Takowcow i Heyahcow, ciekawe ilu uzytkownikow odeszlo z tego powodu z sieci.

  • 0

    96.  2012-02-21 14:49:30

    wywiadTW: a Ty naprawdę uważasz, że ten wywiad wyglądał słowo w słowo tak, jak tu został spisany?

  • 0

    97. ~Bananek  2012-02-21 15:25:13  host: public12062.xdsl.centertel.pl

    ~92 No i takie coś na pewno będzie dobre dla klientów. Heyah wprowadzi coś potem któryś z OPków zechce dołożyć coś od siebie, potem będzie kolejna walka cenowa pomiędzy operatorami i najkorzystniej wyjdą ci którzy przeczekają

  • 0

    98. ~  2012-02-21 21:25:04  host: v04-15.opera-mini.net

    @95 Dużo.

  • 0

    99. ~  2012-02-22 00:36:05  host: hosted-by.hosthatch.com

    Opowiadać to sobie pan z TM może. Jak będzie oferta to ocenimy. Chociaż patrząc z perspektywy nowych 2x nie spodziewałbym się rewolucji w Heyah.

  • 0

    100. ~Aseco  2012-02-22 09:11:23  host: 213-238-78-10.adsl.inetia.pl

    ~95 hmm tak naprawdę z wielkiej trojki to wlasnie ptc pierwsze wprowadzilo roczna waznosc konta w prepaidach takze nie ma co zaklinac faktow ;)

  • 0

    102. ~Banana  2012-02-22 11:48:30  host: public12062.xdsl.centertel.pl

    ~101 Ciekawa teoria :) oby się to nie sprawdziło i było wcześniej bo już się doczekać nie mogę, zżera mnie ciekawość co zostanie zaprezentowane :)

  • 0

    103.  2012-02-22 12:21:42

    bolek2004 (101), a może właśnie bardziej prawdopodobne jest, że oferta sieci Heyah pojawi się PRZED ta datą? Przecież P4 też zapewne doskonale wie o nadchodzącym ruchu PTC w Heyah i pewnie będzie chciało zaczekać, zobaczyć co też zaproponują i wówczas odpowiedzieć. Może PTC świadome wprowadzenia Fresh'a 16 marca, chce uprzedzić P4, tak by przysłonić urodziny w Play swoją rewolucyjną ofertą, a tym samym zwrócić uwagę na siebie, w czym ofercie Heyah ma pomóc ostra kampania reklamowa? Odwrócić uwagę, przyćmić ewentualną odpowiedz P4 w Play'u? Ach, jak na razie, to tylko Nasze spekulacje.

  • 1

    104.  2012-02-22 12:36:53

    Nie nazywałbym nowej oferty heyah rewolucją, to nie te czasy. Według mnie heyah nie zaskoczy niczym nowym, stawki za minutę nie spadną, być może tylko do play obniżą tak do 0,45-0,50r., wprowadzą jakieś duże pakiety internetowe z lejkiem i tyle, to wszystko już było, ewentualnie dadzą za darmo dostęp do kilku portali społecznościowych i tyle. To są moje prognozy.

  • 0

    105. ~  2012-02-22 12:44:42  host: emg158.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jeśli nie wprowadzą większych bonusów niż Play to marnie widzę tę istotną zmianę rynku i reguł gry. Raczej nie uda im się powtórzyć sukcesu z roku 2004.

  • 0

    106. ~Aseco  2012-02-22 12:46:10  host: 213-238-78-10.adsl.inetia.pl

    ~101 jak dla mnie to właśnie powód żeby odświeżyć ofertę wcześniej i ewentualnie dopiero potem dopasować się do posunięc konkurencji ;)

  • 1

    107. ~arek  2012-02-22 18:21:02  host: v20-13.opera-mini.net

    @104 I pewnie o niczym innym nie ma co marzyć. Jest takie polskie przysłowie - z dużej chmury mały deszcz.

  • 0

    108. ~clinton2  2012-02-22 22:54:28  host: dta175.neoplus.adsl.tpnet.pl

    jeśli 3G to także UMTS 900MHz to czemu Play nazywa to 4G ? to marketing czy wywyższanie się ponad T-Mobile, Orange i Plusa ?

  • 0

    109. ~  2012-02-25 07:49:02  host: z41-03.opera-mini.net

    do 108: to jedno i drugie

  • 0

    110. ~KRZYSZTOF  2012-02-27 18:06:49  host: z36-14.opera-mini.net

    Zmian w cenniku nie będzie,od 12 marca wchodzi nowa oferta taka oto: dostaniemy duze dzienne paczki minut do wszystkich jak i sms, oraz MB, codziennie taką samą paczke za jedną opłate 20 złotych za 14dni, 30złotych za 30dni, niby oferta dobra,ale dobe przemyślana zrobiona tak aby wyciagnac nam z kieszeni 30pln,ale z drugiej strony niemusimy sie już niczym martwić. Pozdrawiam

  • 0

    111. ~  2012-02-27 18:44:37  host: 83.218.104.106

    do 110: KRZYSZTOF - czyli mam rozumieć że za 30zł mają być nielimitowane rozmowy, smsy i MB danych za 30zł miesięcznie?? Czy będą limity?? No i czy zostają nielimitowane smsy do heyah niezależnie od doładowania i co z nielimitowanymi rozmowami wewnątrz heyah za doładowanie?? czy to zostaje??

  • 0

    112. ~  2012-02-27 21:23:42  host: 83.137.2.145

    do 110: ciekawy jestem czy ta informacja jest prawdziwa czy to kolejny fake

  • 0

    113. ~leo  2012-08-13 10:18:08  host: 213-238-102-228.adsl.inetia.pl

    obiecanki cacanki, jestem w Heyah już sporo lat i słyszę ciągle to samo. Postanowione! ja i moi koledzy odchodzimy w najbliższym czasie.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-198-106-21.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet