Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Bolesna nauczka

Bolesna nauczka

Witold Tomaszewski 19 Lutego 2015 13:17

18 2
Najpierw Play przekonał się co znaczy dać klientowi nielimitowane usługi w roamingu, teraz T-Mobile. Obaj boleśnie. Nie rozumiem natomiast ich postępowania. Szczególnie w tym drugim wypadku uważam je za skandaliczne i niedopuszczalne.



Zobacz: Teraz T-Mobile ogranicza "nielimitowany" roaming.

Play wytrzymał 3 miesiące z nielimitowanymi przychodzącymi w roamingu w taryfach Play Formuła Europa Unlimited, a kolejne 5 miesięcy potrzebował na "pozbycie się" klientów wydzwaniających ponad sensowną miarę. T-Mobile potrzebował na obie rzeczy trochę ponad pół roku. Można podejrzewać, że do T-Mobile od czerwca przeszli ci, którym Play w maju podziękował. Wszystko ładnie sprzęgło się w czasie.

Zobacz: Play: Zmiany w taryfie Europa Unlimited dla obecnych abonentów.

O kim mowa? Głównie o kierowcach samochodów ciężarowych, którzy (jak to się śmiał przez łzy jeden pracownik telekomu), zaczynają rozmowę ze swoją żoną w Warszawie, a kończą w Madrycie. Operatorzy byli już tak mocno "pod wodą" na tych klientach, że postanowili się z nimi pożegnać.

Szczerze mówiąc, nie dziwię się telekomom. Wszystkie rozwiązania no limit tak naprawdę mają dawać użytkownikom komfort nieprzekraczania kwoty abonamentu w określonych warunkach, a nie do masowego wykorzystywania ich funkcji. Dla operatora nie jest bolesne, jeżeli raz na kwartał wyjedziemy sobie na tydzień za granicę i wykorzystamy nawet tysiąc minut. Bolesne jest drastyczne wyjście poza takie ramy. Z tego, co słyszałem, zdarzały się też przypadki stałego używania kart poza Polską, czyli swoistego eksportu. Jak ktoś korzysta dużo w kraju, to operator jest w stanie jeszcze to przełknąć - w końcu użytkownik korzysta z usług w jego własnej sieci. Za granicą trzeba płacić innym telekomom niemałe pieniądze...

Niestety, zawsze znajdą się osoby, które usługi wykorzystają w sposób pierwotnie do tego nieprzewidziany. Mamy przykład Aero2 BDI, które w zamyśle miało służyć osobom wykluczonym cyfrowo, a niemała grupa użytkowników ściągała co miesiąc grubo ponad 100 GB - przez co trzeba było wprowadzać kody captcha. Mieliśmy znany przypadek koszulek z CupSella, gdzie "spryciarze" wykorzystywali dobre nastawienie firmy, aby zdobyć kolejne ciuchy za darmo. Przez parę osób cierpi komfort wielu.

Przypadek, który omawiam w felietonie, jest ważny także z innego powodu. Ciągle toczy się dyskusja w kwestii dyrektywy roamingowej i zniesieniu opłat za korzystanie z tej usługi na terenie Unii Europejskiej. Operatorzy ciągle walczą o zapisy typu Fair Usage Policy, czyli ustalenie limitu usług, które można będzie wykorzystać poza krajem macierzystym w ramach abonamentu. Takie przykłady pokazują, że taki limit będzie potrzebny, bo inaczej polscy operatorzy - mając jedne z najtańszych w Europie ofert - poszliby z torbami i obsługiwali znaczącą część Europejczyków.

Na koniec o bulu i nadzieji. Bolesną nauczką dla operatorów była oferta nielimitowanego roamingu. Bolesną dla klientów, że umowy bywają zmienne. W wypadku wybierających "fioletowych" był to mały przyczek, bo trzeba było po prostu wypowiedzieć umowę i najwyżej przenieść się gdzie indziej. W wypadku "madżenty" był to solidny kop w zadek. Jednostronna zmiana umowy z możliwością wypowiedzenia, ale obowiązkiem spłacania rat za telefon dalej, jest moim zdaniem absolutnym skandalem i niedopuszczalną sprawą. Play zostawił telefony, a T-Mobile stawia użytkownika przed faktem dokonanym jednostronnie zmieniając warunki. Gdyby takie ceny były od początku, klient telefon kupiłby być może gdzie indziej. Ryzyko swoich błędów T-Mobile przerzuca na drugą stronę. Wyobrażacie sobie sytuację, w której abonent pisze do telekomu, że w związki z jego pogarszającą się sytuacją ekonomiczną jednostronnie decyduje o obcięciu o połowę rat za urządzenie od najbliższego miesiąca? No właśnie...

A nadzieję trzeba mieć zawsze - że wszyscy z tego wyciągną wnioski i ktoś zareaguje w odpowiedni sposób. Albo zreflektuje się T-Mobile, albo jakiś urząd, a klienci wyciągną wnioski.

Źródło zdjęć: Shutterstock

Dodaj do:
w sumie: 144
  • 2

    125.  2015-02-25 13:30:10

    wlo dziadku, a nie zauważyłeś, że Ty również ciągle piszesz to samo? W tym przypadku klienci zostali zrobieni w balona ZGODNIE Z PRAWEM, więc gdzie tu miejsce dla sądu? Z Twoim podejściem, współczuję Twoim klientom. Pewnie muszą się czasami dziwić jak dochodzi do wykonania usługi bądź zapłaty faktury

  • 1

    126.  2015-02-25 13:32:54

    Co nie zmienia faktu, że klienci TM zostali zrobieni w balona. Teraz w ich salonie trzeba się zachowywać jak podczas rozmowy z ewentualnymi złodziejami.

  • -3

    127.  2015-02-25 19:19:01

    At.64). Nie żartuj...sam to wymyśliłeś ? czy ktoś Ci podpowiadał ? ;-)

  • -3

    128.  2015-02-25 19:56:40

    s1k0r3k - jeśli wszystko zgodnie z prawem się odbyło... masz jakiś problem? Zapewne masz swojego posła w okolicy - zadzwoń, powiedz, ze prawo jest złe... Może coś zrobi?
    Jeśli ja świadczę usługę, to mi płacą fakturę. Więc raczej nie mają się co dziwić. Jśli się spóźnię z płatnością moich zobowiązań, to czy o dzień czy o tydzień - zawsze (!) naliczam, czy wierzyciel chce czy nie - odsetki ;-) Wierzyć nie musisz - mam to gdzieś ;-)

  • 0

    129. ~wili  2015-03-01 08:05:19  host: apn-46-76-38-230.dynamic.gprs.plus.pl

    Najśmieszniejsze jest to że na taką usługę nie zdecydował się PLUS mający do pomocy Vodafon. Czyżby Solo znał lepiej mentalność polaków.

  • 0

    130.  2015-03-02 11:27:21

    czyli co, wychodzi na to że tylko Orange jest w stanie świadczyć taką usługę bez większych problemów? Tzn nie wiem, może i problemy są, tyle że ja ich nie doświadczam. Mam taryfę Bizz 90.

  • 0

    131.  2015-03-04 07:54:36

    A co to w radiu właśnie słyszałem, że opłaty roamingowe jednak nie znikną tak szybko? Podobno plany są na 2018 dopiero.

  • 0

    134. ~iffot  2015-03-04 09:01:22  host: 178.183.229.71.dsl.dynamic.t-mobile.pl

    Posiadam ten abo i mam Samsunga s5 z ubezpieczeniem i juz wiem że dostane nową 2 miesiącem przed końcem umowy

  • 0

    135. ~paolo  2015-03-04 09:57:47  host: gw-uni.hsoit.pl

    wniosek z artykułu jest jeden: T-MOBILE TO BANDA OSZUSTÓW I ZŁODZIEJ i trzeba ich OMIJAĆ SZEROKIM ŁUKIEM! gdybym ja miał taką ofertę i został postawiony w takiej sytuacji przez t-mobile to sprawa poszła by na pewno do UOKiK i kilku innych instytucji!

  • 1

    136. ~Krs  2015-03-04 15:53:36  host: ip91-192-144-116.darnet.pl

    Na T-Mobile przejechałem się już kilka razy w życiu. Podpisać z nimi umowę dobrowolnie może osoba kompletnie nie znająca sytuacji na rynku telekomów, a tą ogarnięta trzeba by przypalać ogniem.

  • 1

    137. ~pablo  2015-03-05 15:30:11  host: apn-77-115-170-132.dynamic.gprs.plus.pl

    jak poczytałem sobie o zarobkach zarządu Orange na gsmonline, gdzie 4 fiutków którzy wiem z doświadczenia nabytego w pracy z bajzlu to głównie bywają i to jest ich praca, to jakoś mi nie jest żal ani Play ani T-Mobile. Jeżeli firmy stać na płacenie zarządowi 10 milionów rocznie to stać ich żeby zapłacić nawet kilkanaście tysięcy opłaty interconnect za roaminig...

  • -2

    138.  2015-03-06 11:02:37

    Jak dla mnie to wina play, pierwsi zmienili pakiety a konkurencja zrobiła to samo, więc nie ma się co dziwić. Teraz Plus i Orange na pewno zrobią to samo. Glupie play

  • 0

    139.  2015-03-06 11:23:07

    laurka009 - ja tak w miarę na bieżąco śledzę ofertę firmową w Plusie... Nie mają nielimitowanych w roamingu. Mają pakiety. Fakt, jest to 10 tys. minut w najwyższej taryfie. No ale nie jest to taryfa za 50 zł, nawet nie za 100 albo 200 zł ;-) To ponad 300 zł netto ;-) W niższych są pakiety - do 500 minut. Albo do dokupienia stosunkowo tanio - ja w najniższej możliwej taryfie z nielimitowanym wszystkim w kraju za 20 zł netto 200 minut w roamingu mogę wziąć.

  • 0

    140. ~1234  2015-03-07 11:33:56  host: 213.158.222.240

    Też nie ma co przesadzać. Fakt, może i T-Mobile się przeliczył, ale nie jest faktem że ktoś brał abonament z rozmowami bez limitu i teraz T-Mobile mu wypowiedziało umowę lub zlikwidowało możliwość rozmów. Jedyna zmiana, to wprowadzenie W JEDNEJ TARYFIE (Jump XL) 1000 minut na połączenia WYCHODZĄCE w roamingu. Do tej pory były bez limitu. Abonent dalej zachowuje prawo do połączeń PRZYCHODZĄCYCH bez limitu w UE, także w niższym abonamencie. Także nie widzę większego problemu. Skoro przychodzące dalej są bez limitu w tej taryfie, to czemu kierowca TIRa zamiast dzwonić do żony po prostu nie umówi się tak, że żona zadzwoni do niego? A 1000 minut miesięcznie na wychodzące myślę że wystarczy na załatwianie innych spraw typu kontakt z firmą itd.
    Fakt, jest to trochę nie fair zachowanie w stosunku do klientów, ale dalej jest to najprawdopodobniej najlepsza oferta na rynku. Jak się mylę, to znajdźcie mi lepszą, chętnie skorzystam... ja nie znalazłem.

  • 0

    141.  2015-03-23 07:33:43

    Dokładie lipa

  • 0

    142. ~Damian93  2015-04-01 12:59:51  host: sirius.ccig.pl

    T-mobile sami oszuszci , pracuje w Orange i mają o niebo lepsze oferty , a telefon mam w TM ale już niedlugo . Nie polecam złodzieji , omijać łukiem tak jak Sknerus.pl :)

  • 0

    143. ~sztheter  2015-08-13 11:04:57  host: host-89-229-2-84.torun.mm.pl

    Przy zmianie warunków umowy w trakcie trwania przez operatora (np NO-LIMIT...) idzesz do sądu gdze domagasz sie realizacji umowy na warunkach na jakich została zawarta.
    Było już kilka takich spraw gdzie operator zmieniał umowę w trakcie bo była dla niego nieopłacalna i operatorzy polegli.
    Dlatego ja np mam teryfę "bonus" w plk za 10 (dzesięć) zł na miesiąc z vat - tel do odbierania rozmów i odbierania sms. Czy plk sie to opłaca, czy nie mam "w głębokim poważaniu". Sami wydrukowali warunki umowy, to mają obowiązek realizować, aż JA dam wypowiedzenie na piśmie. Jeśli mi rozwiążą tą umowę, to będzie kolejna sprawa w sądzie.

  • -1

    144.  2015-08-17 07:54:03

    143 - można i tak... Tylko po co? Moja teściowa za 9,95 ma to co Ty a dodatkowo 3 godziny "wszędzie" wymienne na esemesy. No ale dla zasady można trzymać starą taryfę.
    BTW - też kiedyś używałem Bonusa ;-)

  • 0

    145. ~Omnipotent  2015-08-23 02:32:29  host: 92.206.55.13

    W Telekom płace 5 € i mam bez limitu w unii wychodzące i przychodzące....w Vodafonie za 4,99 działa tez w Kanadzie i USA...net tez śmiga ale tu limit krajowy bierzesz za granice ....i nikomu umów nie wypowiadają ....
    A rodzicom to karty prepaidowe niemieckie ( blau.de ) kupiłem i dzwonię do nich bo nie ma opłat roamingowych a ja mam komórki niemieckie bez limitu a na polskie numery musiałbym bulic....i nikt nigdy nic nie powiedział ...

  • 0

    146. ~tomek  2016-04-02 15:39:18  host: 178235023122.gliwice.vectranet.pl

    Dla mnie no limit to tylko bezpieczenstwo w planowaniu wydatkow. Wiadomo raz sie dzwoni raz nie. Zachowanie operatorów skandaliczne przy milionowych zyskach mozna poniesc straty wynikajace z nietuzinkowych umów. Rozumiem wymowienie umowy po okresie na jaki zostala zawarta np 24m (traktujmy sie sprawiedliwie) Inna kwestia brak zainteresowania ze strony wyzszych urzedow panstwowych pozostawia nas z umowami w ktorych zabezpieczamy operatorów przed wtopa. Dziekuje pozdrawiam wszystkich

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-154-210.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy skorzystałbyś z opcji logowania na podstawie wzorca oka?

Comarch: będzie biometria w rozwiązaniach dla banków

 

Zobacz wynik | Opinie (1)

Archiwum Ankiet