Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Aukcję trzeba poprawić

Aukcję trzeba poprawić

Witold Tomaszewski 12 Lutego 2014 09:59

7 0
Odwołanie aukcji to bardzo dobra decyzja Prezes UKE. Zgadzam się z uzasadnieniem, że proces powinien być poza "podejrzeniem prawnym", martwi mnie jednak stwierdzenie, że sama dokumentacja jest - w ocenie prezes - w porządku.



Zobacz: Aukcja odwołana!

W najbliższych dniach dokumentacja aukcyjna zostanie poddana konsultacjom. Powinno się to stać dużo wcześniej, bo już przy poprzednich uwagi rynkowych graczy sugerowały potrzebę wprowadzenia poważnych zmian. Teraz można oczekiwać jeszcze większej liczny nadesłanych propozycji, bo po ogłoszeniu startu procesu, operatorzy prześwietlili każdy najmniejszy przecinek, znajdując zapewne kolejne niedoróbki.

Proces konsultacji potrwa nie krócej niż 30 dni. Tyle czasu UKE da na nadesłanie swoich opinii. Późniejsza przerwa, trwająca do momentu ogłoszenia aukcji, będzie zależała od tego, jak sprawnie Urząd zajmie się analizą uwag. Choć niedawna nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego usunęła obowiązek publikowania stanowiska UKE do nadesłanych opinii w ramach podsumowania konsultacji, to oczekiwałbym jednak - dla przejrzystości całego pionierskiego procesu aukcji - że Urząd jednak podzieli się swoimi przemyśleniami. Szkoda, że nie zrobił tego już poprzednio, publikując same nadesłane przez podmioty zewnętrzne uwagi.

Zobacz: Zapowiada się demolka.

Z najważniejszych poprawek w mechanizmie aukcji, które znacząco wpłynęłoby na efektywność i przejrzystość procesu, wprowadzić należałoby:
  • możliwość przenoszenia ofert pomiędzy blokami dla oferentów, których cena nie jest najwyższą,
  • widoczność popytu, czyli pokazanie ile podmiotów złożyło ofertę na dany blok w ostatniej rundzie,
  • inny niż losowanie sposób wyboru najwyższej oferty.

Najważniejsze poprawki w zapisach dotyczących możliwości startu i przyznanej rezerwacji moim zdaniem powinny dotyczyć:
  • innego podejścia do zagadnienia spectrum cap, aby choć efekt mógł być ten sam, to nie budził wątpliwości prawnych,
  • ograniczenie do 15 MHz dla wspólnej sieci na terenie całego kraju, a nie tylko wybranych gmin,
  • kwestii badania wiarygodności startujących, bo depozyt nie spełnia swojej roli.

Aukcję i tak trudno będzie przeprowadzić ze względu na kulawość Prawa telekomunikacyjnego oraz niechlujną implementację mechanizmu tego postępowania. Dokumentacja powinna być przez to starannie przemyślana, aby te braki niwelować, a nie uwydatniać. Bardzo liczę także na zmianę nastawienia Prezes UKE w kwestii publikacji bieżącej sytuacji podczas trwania aukcji, co bardzo pozytywnie wpłynęłoby na przejrzystość całego procesu.
Dodaj do:
w sumie: 22
  • 0

    3.  2014-02-12 21:48:30

    @2 Urzędnicy podczas aukcji już się "wykazali", dlatego też została ona przerwana. Biorąc pod uwagę wagę niniejszej aukcji (zarówno obecną finansową, jak i w przyszłości rozwojową dla jej uczestników) to bez wątpienia całkowicie ona przerosła UKE. Ciekawe, ile potrwają "poprawki" oraz czy zwiększy się jej transparentność, bo ta "zafundowana" w poprzedniej odsłonie była po prostu skandaliczna i nijak nie przystająca do obowiązującego urzędy państwowe prawa.

  • 0

    4.  2014-02-13 11:22:36

    Dobry tekst. I oczywiście że dobra decyzja - wcale nie potrzeba Streżyńskiej by postępować rozsądnie.

  • 0

    5.  2014-02-14 10:38:43

    Ciekawe jak poradzą sobie z presją - w budżecie już wpływy są zapisane.

  • 0

    6.  2014-02-14 10:55:13

    Przedostatni akapit, ostatnie zdannie: spełnia się funkcję, rolę się gra.

  • 0

    7. ~eM  2014-02-14 13:19:49  host: 212.160.172.70

    dużo na TAK, ale: - dlaczego ma być ograniczanie wspólnej sieci do 15 MHz - autor proszony o podanie przesłanek, dlaczego postuluje takie ograniczenie (inaczej niestety ale wydaje się iż czerpie w tym zakresie wprost z kręgów Playa i Polkomtela) - jakie to narzędzia miałoby UKE wykorzystać do badania wiarygodności i czemu uważa że depozyt nie spełnia swojej roli (w istniejącym otoczeniu prawnym)

  • 0

    8. ~  2014-02-14 13:21:27  host: ip-93-154-222-121.free.aero2.net.pl

    Ja bym bardzo chciał żeby pani prezes Gaj podczas trwania przetargu na ok. 4 miliardy zł. ponownie ruszyła w tango i wyjechała do ciepłych krajów. I proszę nic nie zmieniać w przetargu! Polkomtel ma 50 MHz na pasmo 2600 i 800 MHz ze Sferii i tak powinno zostać, najlepiej na najbliższe kilka lat. Konsultacje są niepotrzebne i proszę na nic nie odpowiadać, tylko przypomnieć sobie ten pikantny smak rozpływającego się w ustach meksykańskiego taco... I ta tequila... Uwalić ten przetarg! Słońce czeka!

  • 0

    9.  2014-02-14 14:41:51

    eM: do 15 MHz, bo nie zbuduje się jednej, wspólnej sieci na bloku większym niż 20 MHz, czyli powinny powstać 2 sieci (a do dyspozycji jest w sumie 30 MHz widma, wliczając w to sferiową piątkę). Te dwie sieci powinny mieć podobne parametry, żeby móc ze sobą na równi konkurować. Ja o tym pisałem w felietonach i naprawdę nie interesuje mnie kto tak myśli jeszcze, więc daruj sobie teksty o czerpaniu. :-) Wadium nie spełnia swojej roli, bo jest ZAWSZE oddawane po aukcji (a jeszcze przed postępowaniem rezerwacyjnym) - czyli bez względu na to, czy wygrane częstotliwości się weźmie czy nie. Żeby zdobyć pieniądze na takie wadium i dzięki temu móc pospekulować, to nie trzeba mieć wcale wielkich zdolności kredytowych, to tylko koszt pieniądza w czasie. Co do zastosowania innego narzędzia, to czekam na propozycję UKE i pozostałych operatorów w procesie konsultacji - takiego, żeby nie utrudniać startu podmiotów niebędących operatorami, wiarygodnych inwestorów, a ograniczyć możliwości spekulantom.

  • 0

    10. ~eM  2014-02-14 16:21:09  host: 212.160.172.70

    @ Witek - nikt nie każe budować dwóch sieci, mogą równie dobrze powstać i trzy w określonych okolicznościach. Ponadto nie widzę żadnego powodu dla kierowania się zasadą "każdemu po równo". O takich zasadach jakoś nikt nie myślał prowadząc przetarg na pasmo 1800 MHz. W drugiej części wydaje mi się, że mylisz wadium z depozytem! Jeżeli w istocie odnosiłeś się do tego drugiego to owszem jest on zwracany (i nie ma innej możliwości), ale wcale nie musi być tak łatwo ot tak dysponować naprawdę poważną kasą jaka by wchodziła tutaj w grę ot tak dla celów spekulacyjnych (chyba że ma się za sobą określone zaplecze). Tu niestety polskie PT nie daje w ogóle pola do popisu w kwestii wiarygodności ....

  • 0

    11.  2014-02-14 16:41:01

    eM: co do 1800 MHz, to mogę tylko powiedzieć, że pod względem polityki rozdysponowania częstotliwości zupełnie nie zgadzam się z Prezes UKE, na dodatek nie widzę u niej żadnej wizji. Uważam, że powstanie większej ilości sieci niż 2 będzie nieefektywne pod względem wykorzystania pasma, możliwości świadczenia usług o wysokich prędkościach. I tak, każdemu po równo w zupełnie podstawowej, pokryciowej warstwie. Konkurencja i różnorodność niech będzie miała miejsce w warstwach pojemnościowych. Co do depozytu - nie, nie mylę go z 3-milionowym wadium. Z racji tego, że depozyt zawsze jest zwracany na OKREŚLONE konto (wadium przepada w nielicznych przypadkach), to nie jest problemem znalezienie kredytodawcy na takie coś. Jak mówiłem, to tylko koszt pieniądza w czasie i element ryzyka w grze spekulacyjnej. Pt jest totalnie skopane, no ale cóż...

  • 0

    12.  2014-02-14 18:12:00

    Pierwsze pobieżnie spojrzenie na 1sze zdanie i wyszło mi"Odwołanie Prezes UKE to bardzo dobra decyzja "! Ale nie, taki zonk ...

  • 0

    13.  2014-02-15 05:26:17

    Kto odda zainwestowane w przygotowanie oferty pieniadze operatorom?

  • 0

    14.  2014-02-15 09:16:16

    Talent: nikt nie musi, jeżeli w dokumentacji było napisane, że aukcja może zostać odwołana przed czasem złożenia wniosków.

  • 0

    15. ~Yey  2014-02-15 19:47:02  host: 89-75-147-217.dynamic.chello.pl

    Kalkulator lokat pokazuje że 2mld zł (na tyle szacuje się potencjalne zyski z aukcji) przyniosły by przez miesiąc ponad 3mln. zł odsetek. Przynajmniej tyle kosztuje nas ta rozsądna decyzja kończąca bałagan i żadne konsekwencje wobec urzędnika tej kasy nam (podatnikom) nie zwrócą.

  • 0

    16. ~obyvatel  2014-02-15 20:39:59  host: 89-66-174-186.dynamic.chello.pl

    mam jedno pytanie do redakcji telepolis i szanownych czytelnikow - czy nikt z Was nie widzi, ze te pieniadze, ktore opy zaplaca za aukcje, tak naprawde pochodza z Waszych kieszeni? Zabranie z rynku 2 miliardow zlotych w formie aukcji oznacza tak naprawde pewien rodzaj podatku, ktory zabiera panstwo za? nic. Te 2 miliardy opy wydadza na to, zeby fikcyjnie walczyc w fikcyjnej rzeczywitosci, wykreowanej przez biurwy. Te pieniadze nie biora sie z kasy opow. One sie biora z naszych rachunkow. Czyli tak naprawde to my - ja, ty, on? zaplacimy za te "luksusy".

  • 1

    17. ~rusek  2014-02-15 22:51:48  host: 213-17-201-42.ip.netia.com.pl

    @16 jaka fikcyjna rzeczywistość? problem częstotliwości jest realny, chyba, że chcesz, aby byle Janusz w Januszex sp. z. o.o mógł wystawić nadajnik na dach i świadczyć sobie usługi, zagłuszając przy tym wszystko dookoła...

  • 0

    18.  2014-02-16 01:59:14

    Ciężko się z obywatelem nie zgodzić. Państwo zawlaszcza sobie prawo do tego co ogólno dostępne. To tak jakby nam kazali płacić za deszczowe z której korzystamy.

  • 0

    19.  2014-02-16 19:09:40

    obyvtel: to jest temat na oddzielny felieton. Generalnie celem Prezesa UKE NIE jest fiskalizm. Ale w momencie, kiedy częstotliwości jest mniej niż chętnych, to trzeba mieć jakieś parametry, według których się wybiera zwycięzcę...

  • 0

    20. ~eM  2014-02-17 09:51:08  host: 212.160.172.70

    @ Witek - i znowu fundamentalnie się z Tobą nie zgodzę. W paśmie 800 wykorzystuje się do 10 MHz wiec 3 sieci są w zupełności efektywne. A mylisz wadium z depozytem bo w pkt 9 pisałeś wadium a opisywałeś konstrukcję depozytu @ obyvatel - ale głupoty gadasz, z jakich kieszeni ludzi???

  • 0

    21.  2014-02-17 10:35:19

    eM: eeee? Czemu tylko 10 MHz w 800? Nośna w bandzie 20 jak najbardziej może mieć szerokość 20 MHz! Co do wadium i depozytu, to uprzejmie kieruję do dokumentacji. Wadium - przed startem 3 mln zł za każdy blok. Depozyt - w trakcie trwania aukcji 25% zaoferowanych stawek po przekroczeniu przez wszystkie oferty 2 mld zł.

  • 0

    22.  2014-02-17 10:41:21

    A - rzeczywiście w pkt. 9 pisałem o depozycie, a nie wadium. Jak to mawia UKE - "oczywista omyłka pisarska". ;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-219-254.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet