Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły „Prawie” 10 milionów - „prawie” robi wielką różnicę

„Prawie” 10 milionów - „prawie” robi wielką różnicę

Witold Tomaszewski 16 Listopada 2005 16:00

0 0
Polskie sieci komórkowe nie ułatwiają życia dziennikarzom zajmującym się tematyką telekomunikacji. Praktycznie tylko dane Centertela takie, jak przychody, zysk i liczba klientów są prawie wprost weryfikowalne - dzięki raportom kwartalnym Telekomunikacji Polskiej. Z Polkomtelem już tak łatwo nie jest, a w wypadku PTC to poważna ekwilibrystyka z kalkulatorem w ręku.



Aby uzyskać dane dotyczące przychodów i zysków Polkomtela trzeba dokładnie poczytać raporty kwartalne któregoś z jego udziałowców - najlepiej KGHM bądź duńskiego TDC. Gorzej jest z liczbą abonentów, ale tu z pomocą przychodzi Vodafone. Wszystkie dane trzeba odpowiednio przemnożyć, gdyż liczby w raportach są podawane procentowo w zależności od wielkości posiadanych udziałów. W wypadku zagranicznych raportów dochodzi jeszcze przeliczenie funtów bądź koron na złotówki, a różnice kursowe wpływają na niedokładność tego rachunku. Nie jest jednak tak źle jak w przypadku PTC, która nie dość, że tak jak Polkomtel nie podaje do publicznej informacji raportów kwartalnych, to i u udziałowców na próżno szukać jakiś, choćby szczątkowych, danych.

14. listopada PTC pochwaliła się zdobyciem 10-milionowego klienta. Poza słowami rzecznika Witolda Paska nie sposób praktycznie w jakikolwiek sposób zweryfikować tych danych. Nikt nie kwestionuje pierwszej pozycji firmy na polskim rynku, ale czy te 10 milionów nie ogłoszono zbyt wcześnie? Spróbuję posłużyć się danymi, które są znane i weryfikowalne.

Główny Urząd Statystyczny podał, że 30. września we wszystkich sieciach było 27,127 mln aktywnych kart. Z raportów Telekomunikacji Polskiej wynika, że Centertel miał w tym dniu 9,134 mln abonentów. Z raportów Vodafone - Polkomtel obsługiwał 8,368 mln. Z prostego rachunku wynika, że PTC musiała mieć 9,625 mln klientów. Do tej pory wszystko jest jasne.

PTC twierdzi, że w ciągu 44 dni zdobyła 375 tys. abonentów - (10 mln minus stan z 30. września). W całym III kwartale (92 dni) PTC pozyskała 401 tys. - Centertel i Polkomtel odpowiednio 500 tys. i 487 tys. Te dane wynikają, jak poprzednie, z działań na danych GUS (wszyscy operatorzy), raportu Telekomunikacji Polskiej (Centertel) oraz Vodafone (Polkomtel). Teraz pora trochę pogdybać...

Wrzesień (uwzględniony jeszcze w III kwartale) był dla PTC wręcz fenomenalny. Dzięki Promocji Urodzinowej punkty sprzedaży „wyrabiały” po 300% normy - a i tak operatorowi w III kwartale udało się zdobyć mniej klientów niż konkurencji. Październik był też dobry, ale nie aż tak bardzo - sprzedaż była niższa o około 25% od poprzedniego miesiąca. To dane, które udało się nieoficjalnie uzyskać. Pogdybajmy dalej...

Skoro 375 tys. w 44 dni, to 30 dni fenomenalnego września (ze zwiększoną o 25% efektywnością) powinno dać sprzedaż na poziomie 319 tys. aktywacji. To z kolei oznaczałoby, że PTC pozyskała w lipcu i sierpniu po 41 tys. nowych klientów (działania na przyroście w III kwartale). We wrześniu musiałoby być wtedy 800% stanu z sierpnia, a nie znane mi 300%.

Pozostają do rozpatrzenia dwie kwestie - pierwsza to poprawność danych. Telekomunikacja Polska, Vodafone, TDC i KGHM to spółki giełdowe, które swoje raporty kwartalne sporządzają pod określonymi rygorami. GUS podaje informacje na podstawie składanych przez operatorów danych. Więc tu zastrzeżeń raczej mieć nie można. Drugą kwestią, którą należy wziąć pod uwagę jest ewentualność, że PTC od miesiąca bądź dwóch może nie wyłączać nie doładowywanych kart prepaid, co w ten sposób pomogłoby jej osiągnąć wymarzone 10 mln klientów. Konsultanci dzwonią też do wypowiadających umowę i zachęcają klientów do przejścia do TakTaka. Jak wpłynęło to faktycznie na ilość klientów - trudno oszacować. Jednak, jeżeli te 10 mln jest prawdziwe, to trudno jest uwierzyć, że nie obyło się bez „cudów z TakTakiem”, co chwały raczej nie przynosi.

Jak widać na powyższych przykładach - z której strony by nie liczyć, to rachunek się nie zamyka. 10 mln użytkowników to świetny argument marketingowy, który w faktycznym momencie wystąpienia mógłby zaginąć w szumie informacyjnym Bożego Narodzenia. Późniejsza publikacja też nie byłaby możliwa, bo w sprzyjających okolicznościach to Centertel mógłby pochwalić się tą liczbą pierwszy, niedługo po nowym roku. Innym powodem może być zamieszanie wokół spraw własnościowych PTC i wpisu do KRS. Te dwa fakty zbiegły się dość dziwnie w czasie.

Ile może brakować PTC do 10 mln? Prawdopodobnie między 80 a 100 tys. Rachunek wtedy zgadza się, jakkolwiek by nie liczyć. To stanowi niecały procent, o który podany wynik został zwiększony. Wydaje się, że przy aktualnym poziomie sprzedaży, 10 mln powininno być osiągnięte na początku grudnia. O tym, czy moje szacunki są prawidłowe nie dowiem się prawdopodobnie nigdy.

Ciekawymi danymi, do których będzie trzeba koniecznie zajrzeć, będzie wielkość bazy abonenckiej operatorów w dniu 31. grudnia. Wtedy będzie można uzyskać pełniejszy obraz sytuacji, a przede wszystkim porównać przyrost w tych feralnych 44 dniach z pozostałymi do końca roku 48-ma. Oczywiście znów będzie trzeba operować z kalkulatorem w ręku na danych GUS, TP i Vodafone...

[Felieton ukazał się w numerze 12/2005 miesięcznika Świat Telekomunikacji]
Dodaj do:
w sumie: 16
  • 0

    1. ~Matt  2005-11-16 17:02:52  host: boc218.neoplus.adsl.tpnet.pl

    a może wprowadzić jeszcze nowe wskaźniki uwzględniające ile było abonentów dostarczających miesięcznie poniżej 10 zł, 10-25 zł itd. W Orange należy odjąć conajmniej 5 kart SIM leżących u mnie w szufladzie,a nadal bedących w stanie pasywnym :-)))

  • 0

    2. ~  2005-11-16 17:31:12  host: any36.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No tak - faktem jest, ze znajomy zrezygnował z abonamentu w Erze, ale też konsultant mu doradził, żeby przeniósł już niepotrzebny numer do tak-taka... bo przez rok czy tam ileś będzie miał jeszcze stary numer, a przecież też wystarczy zasilić co jakiś czas, żeby go nie stracić... przecież w końcu 4 lata w sieci to numer już ma znaczenie ;-)

  • 0

    3. ~  2005-11-16 17:47:10  host: dpn83.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ciekawie dane podaje Vodafone. Podaje liczbe userow (jako liczbe aktywnych kart SIM) w rozbiciu na pre-paid i post-pid oraz - na najwiekszych rynkach - procentowo liczbe dzwoniacych kart, czyli jaki procen kart dzwonil/sms-owa/odbieral rozmowy/odbieral SMS w ostatnich trzech miesiacach. Wskaznik waha sie w zaleznosci od kraju od 90,1 proc. w Niemczech do 96,8 proc. w Japnii ;-)

  • 0

    4. ~hettman  2005-11-16 17:48:21  host: chello087207218111.chello.pl

    trzeba być sprawiedliwym więc jeżeli PTC naprawde w "rażacy " spsob kombinował przy wynikach (rażący=bardziej niż 2 pozostałych operatorów)to ja cofam część moich dobrych opinii wyrazonych przezemnie w "opiniach" przy innych artyk.publikowanych w telepolis na temat telefonii,co nie zmienia faktu ze i tak ide podpisac umowe z era bo mi sie to oplaca.

  • 0

    5.  2005-11-16 18:36:52

    Bez komentarza jednak Era musiała się bardzo natrudzić aby zdobyć tego 10mln klienta +)

  • 0

    6. ~2005  2005-11-16 20:49:26  host: dza116.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Pewnie ilość abonentów sieci komórkowych można określić jako radosną twórczość opów lub kreatywny marketing. Liczenie klientów przez opów to chyba ich największa tajemnica. Najprościej jest z abonentami na 2-letniej umowie, czy dzwoni czy nie to abonament płaci w okresie umowy ale już z tak-tak-ami i innymi to już jest wielkie pole do popisu. Najlepiej ma chyba idea-oryndz, która daje na odbieranie połączeń w pre-paidzie 12 mcy. Więc jej klientów tzw. "szufladowych" jest pewnie całe mnóstwo. Szkoda, że nie można w Telepolisie dołączać załączników w postaci zdjęć, sam bym wrzucił takie z kilkoma kartami Idei (nadal czynnymi na odbieranie połączeń). Korzystałem z fajnej promocji: starter za 12,50 zł a dawali 25 zł. Zapewniam, że niewielu w abonamencie miało koszt 1 min. w wysokości 38 gr. do WSZYSTKICH przez miesiąc. Fajna to była promocja i trochę się podzwoniło tanio, lepiej niż w niejednym abonamencie :) Więcej takich dobrych promocji !!!

  • 0

    7. ~TOM  2005-11-16 22:00:35  host: abb218.internetdsl.tpnet.pl

    Dziekuje Witku a artykul. Pozdrawiam.

  • 0

    8. ~fan Stinga  2005-11-16 22:17:41  host: klient-NOC55429.warszawa.supermedia.pl

    ~2005 - zapomniałeś o jakichś 100tys kart pop i orange GO które kupiono tylko po to żeby zdobyć bilety na Sting'a :-) Sam mam ze 4 takie :-DD

  • 0

    9. ~  2005-11-16 23:07:30  host: chello084010043160.chello.pl

    Witoldzie Tomaszewski, bardzo cenie serwis Telepolis, ale tu się mylisz i jest sporo nieprawidłowości w Twoim felietonie. Era nie dzwoni do klientów i namawia na TakTaka. Era dzwoni do klienta, który złożył pismo rezygnacyjne i proponuje ofertę (tak jak każda sieć na rynku, jeżeli klient nie jest zainteresowany abonamentem lub kupił już nową aktywację t dopiero wtedy proponuje mu się TT i tu z wiarygodnego źródła podaje informację: ponad 60% doładowań w ciągu 30 dni od migracji, pozostałe karty wyłączone zgodnie z regulaminem, po upływie 30 dni). Era konsekwętnie wyłącza nie używane TT. Z drugiej strony, od wprowadzenia Nowego Komfortu, nie było lepszej oferty na rynku (jeżeli się mylę to popraw mnie). Zastanawia mnie fenomen Idei i Orange, czym Oni tak pną się w górę. Czy widziałeś kiedyś kary w Ofertach Korporacyjnych (około 4000 zł, 1000 zł za zmianę taryfy). W biznesie nie korzystne roliczanie usług. Problemy techniczne po wprowadzeniu Orange, najdroższe słuchawki (na tym najbardziej zależy klientom). Poza tym Orange GO i POP jako jedyny wyłącza pre-peidy po 12 miesiącach. Nie od dziś wiadmo, że najwięcej martywch abonentów jest w PTK Centertel. Więc bardzo proszę o nie gdybanie tylko konkrety i nie kierowanie się błędnymi danymi, bo ten serwis straci obiektywizm.


    Stały czytelnik i trochę bardziej zorientowany niż autor

  • 0

    10. ~mar  2005-11-16 23:16:43  host: w3cache1.2-0.pl

    Z "martwymi" kartami prawda jest taka, że Centertel NAPRAWDĘ automatycznie wyłącza je po upływie roku. PTC obiecuje, że też tak robi, ale w praktyce karty działają jeszcze wieeele miesięcy po zakończeniu okresu na odbieranie. Natomiast Polkomtel ogłasza specjalne "akcje" wyłączania nieaktywnych SimPlusów, więc niejako "oficjalnie" nie przestrzega własnego regulaminu. Dlatego wcale nie byłbym taki pewien, że to w Orange "martwe dusze" stanowią największy odsetek kart SIM uwzględnianych w raportach...

  • 0

    11.  2005-11-17 00:16:03

    anonimie. :) Bardzo dziękuję za komentarz. Po to zostały stworzone felietony, żeby można było trochę "pogdybać" i czasem wyrazić swoją opinię. Jakbym miał twarde dane, to byłby news, a nie felieton. ;) Nie uzurpuję sobie prawa do wydawania wiążących i jedynych opinii, a bardziej chcę skłonić czytelników do samodzielnego myślenia i ciekawej dyskusji. Właśnie to czynimy. :) Raporty kwartalne PTC, które były w miarę ogólnodostępne, kończą się bodajże na 3Q2004. Powiedz mi - jak inaczej zdobywać aktualne dane niż z kalkulatorem w ręku? Ty, widzę, masz dostęp do takich danych - ale albo nieoficjalnie, albo jesteś pracownikiem PTC. :) Ja w tej kwestii takich możliwości aktualnie nie mam. Co do reszty i oferty Ery/Orange to lekko zakręciłeś. Rozumiem, że chcesz powiedzieć, że Era ma najlepszą ofertę, a wynika, że ma jeden z mniejszych przyrostów? Nie da się to pokazać w felietonie - bo rozmawiamy o III kwartale z b.dobrym wrześniem i początkiem IV kwartału bez jakiś większych danych. Poza tym ja osobiście uważam, że ofertę dla biznesu lepszą ma Plus. Co do ceny słuchawek - na przyrost netto wpływa ma też churn, a Orange ma fenomenalny program utrzymaniowy. Kurcze, troche ciężko wypowiedzieć się w krótkim komentarzu... Mam propozycję - zapowiada się ciekawa rozmowa, więc może przeniesiemy się na forum? Gorąco zachęcam! :)

  • 0

    12. ~TR  2005-11-17 09:24:19  host: 14.143.111.62.revers.nsm.pl

    Co do namawiania przez Erę do przechodzenia na taktaka w przypadku rezygnacji z abonamentu to podkreślam: TO SZCZERA PRAWDA.
    Zadzwoniłem do BOA Ery by zapytać co muszę zrobić by rozwiązać umowę - bo okres 2 lat mi się kończy. Na to pani po wyczerpującej obie strony rozmowie niemal na kolanach zaczęła mnie błagać bym choć przeszedł na taktaka albo zobaczył jakie inne promocje mają mi do zaoferowania. Po prostu NIE DAŁO SIĘ dogadać by sensownie sprawę załatwić. Czułem się jak ktoś, kto został przez operatora ubezwłasnowolniony.
    Jeszcze słówko o nowych taryfach Ery. Otóż nie mogę zaprzeczyć że oferta jest dość dobra jeśli chodzi o połączenia głosowe, ale co do transmisji danych, to sposób naliczania woła o pomstę do nieba. Kto przy zdrowych zmysłach będzie korzystał z WAP przy naliczaniu po 500KB za dane wychodzące i przychodzące? Ja w ciągu miesiąca (mam ryczałt na WAP w starej taryfie Moja) przesyłam max. 3MB.

  • 0

    13. ~Timon  2005-11-19 15:01:03  host: 83.16.1.75

    ERA i tak jest najlepsza :)

  • 0

    14. ~komarzycho  2005-12-03 19:33:40  host: bcd215.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Felieton naprawde fajny :) ale czy Plus nie wyłącza simplusa dopiero po roku?

  • 0

    15. ~rafcyk  2005-12-10 15:28:57  host: host-62-141-231-71.kalisz.mm.pl

    Witku, duzo jest prawdy w tym co napisales, jednak nie mozna powiedziec jednoznacznie, ze jedynie era nie deaktywuje swoich pre-paidow. Nie stoje tu po niczyjej stronie, ale kazdy z opow tak robi. Dla mnie najlepszym przypadkiem jest moj sim+ niedoladowywany od 1,5roku i nadal mozna odbierac rozmowy. Kiedys mialem tez TT i 4karty heyah i wszystkie zostaly wylaczone zgodnie z regulaminem

  • 0

    16. ~r  2005-12-21 01:13:21  host: chello084010108238.chello.pl

    Z moich doświadczeń to pop jest wyłączany zgodnie z terminem ale ma najdłuższy okres na samo odbieranie bo 12 mc. Reszta czyli simplus i TT niezgodnie bo też po mniej więcej roku od ostatniego doładowania a oficjalnie np TT ma tylko dodatkowy miesiąc na odbieranie.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-167-250-64.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet