Telekomunikacja jak na dłoni
Artykuły Wyróżnij się albo zgiń

Wyróżnij się albo zgiń

Witold Tomaszewski 19 Września 2016 14:24

10 2
Czy w naszym kraju nadszedł już czas, żeby w telekomunikacji zaczęło się liczyć coś więcej niż cena? Za no limit z pakietem transmisji nie zapłacimy więcej niż 29 zł, jeżeli oferta będzie niosła dodatkowe wartości? T-Mobile uważa, że tak. Ja jestem trochę bardziej sceptyczny.



Zobacz: [Aktualizacja] T-Mobile szykuje nową ofertę.

Zobaczmy co dodatkowego w nowych ofertach daje T-Mobile. Na pierwszy rzut oka - darmowy transfer w usługach takich, jak serwisy społecznościowe, muzyczne czy też nawigacja. Co ważne - chodzi o sam transfer a nie fakt, ze te usługi będą darmowe (jak np. w Tidal w Play). Marketingowo może i fajne dla typowego klienta, ale równie dobrze można było dać pakiety większe o 5 czy 10 GB i w ten sposób załatwić sprawę.

Operator chwali się też tym, ze od teraz w salonach proces zakupu przechodzi się wraz z konsultantem, wypełniając prostą ankietę na tablecie. Pomoże ona dobrać najlepszą ofertę do własnych potrzeb. Podobno nieprawdziwa ma być już stara maksyma operatorska, że żyje się przede wszystkim z klientów z niedopasowaną taryfą.

To już nie jest walka o klienta za 5 zł mniej, tylko za 5 zł więcej, ale oferując nieporównywalnie więcej wartości - powiedziała Elżbieta Wójcik, która w zarządzie T-Mobile odpowiada za rynek prywatny.

No limit z umową na 6 miesięcy z 2 GB transferu za 29,95 zł? Konkurencja daje w tej cenie o wiele większy pakiet. Wyższe oferty z telefonem ciężko jest jednoznacznie opisać (różne ceny telefonów u operatorów), ale na pierwszy rzut oka rewelacji nie widać Szczególnie biorąc pod uwagę stosunkowo skromne pakiety danych, które pod koniec 2-letniej umowy mogą zacząć uwierać i mogą wymagać włączenia wyższej i droższej opcji. I w niższych taryfach płatne wiadomości! No dobrze, ale nie miało być walki cenowej, więc trudno się tutaj przyczepiać.

Reklamy... Cóż, tych T-Mobile nigdy nie miał dobrych, począwszy od zaangażowania jednego z moich ulubionych aktorów - Jana Nowickiego - do akcji przy rebrandingu. Później był Kot z psem, a na końcu śpiewający Kot. Wszyscy to nucili, wiedzieli skąd, ale co ta reklama mówiła o wartościach oferowanych klientom? A co mówią najnowsze, ze znaną z Pitbulla parą: Piotr Stramowski i Maja Ostaszewska? Mówią dokładnie tyle samo, czyli nic.Nie wiem, może ja się nie znam, może nie jestem typowym odbiorcą, ale nie widzę tu ani porywającego pomysłu, ani umiejętnego pokazania przewagi konkurencyjnej.

Zobacz: Supernet w T-Mobile - rusza kampania reklamowa.

Patrząc na różnego rodzaju wyniki badań jakości sieci komórkowych widać, że nie ma pomiędzy nimi diametralnych różnic. Nawet na tle Europy wypadamy całkiem nieźle. To, czy ktoś ma duże kilkadziesiąt megabitów czy kilkanaście to tak naprawdę sprawa drugorzędna. Wszystkie te prędkości w zupełności wystarczają do tego, aby komfortowo korzystać z Internetu w smartfonie czy nawet na komputerze.

Zobacz: [Aktualizacja] Pierwsze informacje z badania jakości sieci przez UKE.
Zobacz: Witek nadaje #25: o pomiarach sieci z Łukaszem Zbiciakiem.

Z prędkością sieci też jest zresztą ciekawie. Zauważcie, że UPC przestało promować opcje szybsze niż 250 Mb/s, a stawia głównie na sprzedaż 120 Mb/s mając ciągle w ofercie 60 Mb/s. A 500 Mb/s jest w stanie zapewnić każdemu swojemu klientowi. Zauważcie, jakie problemy ze sprzedażą szybkiego (100, 300 i 600 Mb/s) Internetu FTTH ma Orange. Magia prędkości przestała już działać na konsumentów.

Zobacz: Orange i T-Mobile z najszybszym LTE wg OpenSignal.

Znalazłem ostatnio wyniki badania Shopper Study, którymi chwalił się koncern Henkel (ten od m.in. proszków do prania). Usługi to jednak coś innego niż produkty, ale mimo wszystko warto jest przytoczyć kilka ciekawych danych.

Z badania wynika, że 28% respondentów to konsumenci beztroscy. Dla nich najważniejsza jest jakość towaru i komfort zakupów, a cena schodzi na dalszy plan. Dla 80% Polaków kluczowym czynnikiem podczas podejmowania decyzji o zakupie jest jakość produktu. Jednocześnie już 66% deklaruje, że chętnie zapłaci więcej, jeśli produkt oferuje lepszą jakość lub działanie.

Niby potencjał jest, sam T-Mobile na konferencji mówił, ze jakość, bezpieczeństwo i bogata oferta jest dla 1/3 klientów usług telekomunikacyjnych rzeczami, za którą są skłonni więcej zapłacić. Tylko czy rzeczywiście telekom będzie potrafił przemówić w ten sposób do świadomości klientów? Czy będą to dla nich rzeczy wyraźnie lepsze niż w Plusie, Orange i Play? Do tej pory też jakość była dla T-Mobile bardzo ważna, a klientów tracili. Patrząc na moje wynurzenia jakoś tak trudno mi uwierzyć, że teraz będzie inaczej. Szczególnie z tą reputacją, którą "madżentowi" teraz mają. Wyróżnij się albo zgiń?
Dodaj do:
w sumie: 66
  • -1

    47. ~  2016-09-21 18:14:52  host: 89-69-208-98.dynamic.chello.pl

    Awaria w Play
    http://tlp.is/b7f

    Ale oczywiście szanowne telepolis milczy!

  • -4

    48. ~leon  2016-09-21 18:31:37  host: user-94-254-163-47.play-internet.pl

    witek zły tytuł dobrałeś. właściwszy dla twoich "głębokich " przemyślen powinien byc : wypróżnij sie albo giń. ilekroc bowiem czytam twoje analityczne wywody to wkrótce pędze do toalety. działasz chłopie jak najlepszy laxygen. polecam dla wszystkich cierpiących na nieregularne wypróznienia - czytanie wniosków myśliciela w.

  • 0

    49.  2016-09-21 18:37:44

    @45 przeczytałem regulamin ze zrozumieniem i dlatego numer został przeniesiony. Kontekstu nie załapałeś.

  • 0

    50.  2016-09-21 18:47:45

    @44 Jump Family miały BOK za free. Zwykły Jump (ten pierwszy) miał BOK płatny po za abonament. Niedawno sprawdzałem cenniki.

  • 0

    51.  2016-09-21 18:51:43

    @42 jeżeli Tidal byłby bezpłatny to byłaby w tabelce z aplikacjami (właśnie tam gdzie jest Norton itd) stosowna wzmianka. Nie ma na ten temat nic, a więc należy domniemywać, że w tych taryfach nie udostępniają subskrypcji.

  • 0

    52. ~gosciu  2016-09-21 19:01:14  host: ppp-seco11pareq2-46-193-134-206.wb.wifirst.net

    Spoko - teraz rozumiem czym bylo podyktowana zmiana warunkow podczas trwania aneksu niektorym klientom. Faktycznie udalo im sie wyruznili sie !!!

  • 1

    53. ~  2016-09-21 19:17:20  host: 89-69-208-98.dynamic.chello.pl

    @52 Ty też się wyróżniasz :)

  • 0

    54. ~Krzysztof  2016-09-21 21:30:09  host: aaei157.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kiedyś dla mnie liczyła się głownie cena (gdy było 3 operatorów).
    Później pozycja jakości trochę wzrosła - gdy ceny spadały, a pojawił się 4 operator.
    Obecnie swoją ofertę (może trochę gorszą, ale wystarczającą) mógłbym mieć taniej u innego operatora, ale nie przenoszę numeru, ponieważ jakość niestety jest niższa, za co jestem w stanie zapłacić te 20% więcej.

    Dziś naprawdę trudno mi sobie wyobrazić ofertę abonamentową która by mnie skusiła, gdy w prepaid mamy nielimitowane rozmowy i SMSy + do 10GB za max 30zł miesięcznie (wykorzystuję do 6GB średnio miesięcznie, a telefon kupują na wolnym rynku)

  • 0

    55.  2016-09-21 21:59:52

    Jedyna wartość dodana która kiedykolwiek mnie zainteresowała w abonamencie (od czasu pakietów internetowych) to Tidal w abonamencie za ~30zł, gdzie 20zł opłacałem za Spotify. Darmowy transfer, zwłaszcza że np. Facebook nie oznacza np. udostępnionych filmów itp. to kpina. Może kiedyś youtube był spoko (tylko chyba ograniczany max jakością, więc też lipa). Bezpłatny BOK? A po co tam dzwonić, mam abo w play od lat, to oni dzwonią jak zapomnę zapłacić albo chcą mi coś sprzedać. Problemów nie miałem, internetowe boa działa bez zarzutów. Wkurza mnie w play odrobinę przełączanie między masztami (mieszkam w górach), ale zasięg 4 sieci tu się przydaje. Nie przejdę nigdzie indziej, bo musiałbym płacić 20zł więcej za streaming. Orange czy Plus przyciągają rabatami na usługi łączone, Orange dodatkowo niezłe oferty z telefonem, kupony rabatowe, Plus reklamy na Polsacie na okrągło. Play niską ceną, innowacyjnością, świetnym marketingiem i ciekawymi usługami (jak Tidal). A T-Mobile? Kiedyś mieli ciekawe abo roamingowe, ale to promil klientów. Dla mnie mogliby nie istnieć. Wróć. Ich roaming jest najlepszy.

  • 0

    56. ~  2016-09-21 23:29:02  host: 89-69-208-98.dynamic.chello.pl

    @55 No chyba zaszałeś :) Zaleta Plusa bo reklamy w Polsacie? Play innowacyjność? Gdzie? W którym miejscu?
    Świetny marketing? Był skuteczny kilka lat temu. Obecnie to dno i 100m mułu, łącznie z ich nudnymi reklamami.

  • 1

    57. ~  2016-09-22 04:29:47  host: host-176-221-122-175.dynamic.mm.pl

    A, to ta brzydka baba z reklamy nazywa się Ostaszewska, dobrze wiedzieć. Ale żeby dowiedzieć się co znaczy ten Supernet musiałem faktycznie sięgnąć do netu...

  • 0

    58.  2016-09-22 07:28:11

    Era/TM zawsze cos krecily na niekozysc abonenta. Pamietam jak dzis "klopoty" ich systemu. W abonamencie dostawalo sie 45 minut. Wiec staralem sie od poczatku okresu rozliczeniowego uwaznie dzwonic. Pod koniec okresu gdy wiedzialem ze minut juz nie ma to dzwonilem po szczycie lub w nocy. Tylko ze ich system rozliczal moje nocne rozmowy z konca okresu rozliczeniowego (1-2 dni) jako pierwsze na fakturze. Zjadaly one minuty abonamentowe. System spoznial sie z podliczaniem minut, a rachunki rosly w gore. Ten ich system. Ucieklem od nich do Plusa i nigdy nie mialem takich klopotow. Wszystko liczone jak trzeba i na czas.

  • 1

    59. ~ptakami karmiony  2016-09-22 08:10:14  host: n05-08-06.opera-mini.net

    Fajne zdjęcie przed artykułem- reszta czytelników Telepolis, a ten czarny to "Calm7" ;-D

  • 0

    60.  2016-09-22 09:27:34

    Co do prędkości. To owszem w download są szybkie, ale w upload to zwykle 1/10 do 1/20 download u dużych operatorów. jakoś mali operatorzy potrafią dać 1/1. Duzi, może by się wysilili chociaż na 1/4. Faktycznie realne 100mb/s dziś wystarczy w download, ale 10mb/s upload może niekiedy wkurzyć.

  • 0

    61.  2016-09-22 11:08:03

    w sumie zależy ile się korzysta z neta bo jak niektórzy traktują to jako dodatek to ich pakiety mogą być ok

  • 2

    62.  2016-09-22 11:47:26

    Ankieta Henkel jest ustawiona pod ich produkty. Zazwyczaj drogie produkty. Dlaczego? Ano dlatego, że w odniesieniu do jakości nie można udzielić jednoznacznej opinii, bez punktu odniesienia, a takim punktem odniesienia jest cena. Oczywistym jest bowiem faktem, że pytajac przecietnego konsumenta o to czy zależy mu na lepszej jakości, prawie każdy odpowie, że tak. Pytając czy zależy mu na jakości przy wyższej cenie, niektórzy konsumenci już zaczęli by się zastanawiać. A dlaczego? Ano dlatego, że liczy się stosunek jakości do ceny. Mało kto myśląc zdroworozsądkowo wybierze produkt, którego jakość będzie tylko niewiele wyższa, za to cena będzie np. dwa razy wyższa. Większość konsumentów wybierze produkt, którego jakość będzie zblizona proporcjami do jego wyższej ceny. I dlatego uważam, że raport Henkel jest do d.., gdyż nie odniesiono się do jakości w porównaniu do rosnącej ceny.

  • 2

    63.  2016-09-22 12:13:54

    Badania jak te Henkela są przygotowywane tak, aby udowodnić z góry założoną tezę - nie manipuluje się wynikami (to nie wybory w Rosji), tylko stawia odpowiednio pytania. Mnie osobiście wkurza, że do abonamentów dorzuca się dodatki, z których część ludzi nie będzie korzystać. Przykład: żeby kupić telefon w dobrej cenie trzeba brać wyższy abonament, ale w nim się dopłaca za usługi, np. nielimitowany roaming czy pakiet internetu za granicę, pierwszeństwo w obsłudze przez nadajniki i kilka innych. Jak ktoś jeździ/lata po świecie to jest super oferta, natomiast jeśli komuś potrzebne sensowne minimum w kraju czyli rozmowy/sms/mms bez limitu i np internet 4GB + dobry telefon z niską opłatą na start to sensownej oferty nie ma. To jest właśnie życie z klientów z niedopasowaną taryfą.

  • -1

    64. ~www  2016-09-22 16:16:20  host: 212.2.126.222

    Operatorzy wirtualni maja mniej niż milion abonentów i jakoś żyją. Gdzie jest napisane że T-M ma (chce) mieć 10 mln aktywnych sim lub więcej? Stawiają na "jakość" więc pewnie liczą się z utratą klientów.

  • 1

    65. ~Master Chief  2016-09-23 10:23:44  host: h-78-11-51-226.nowarehabilitacja.pl

    Fajny artykuł, jestem mile zaskoczony, że telepolis jest jednak krytyczny wobec TM.

    A jeśli chodzi o tą kampanię reklamową, to lipa straszna. Z jednej strony próba stworzenia klimatu z Pitbulla z dwojgiem rozpoznawalnych aktorów plus gangsterzy/bikerzy w barze itp, jednak z drugiej strony mamy cukierkową muzykę i scengorafię, chociażby strój w który wcisnęli Majami. To po prostu do siebie nie pasuje delikatnie mówiąc, a wręcz razi po oczach i pozostawia niesmak taka lewacka propaganda :/

  • 0

    66. ~  2016-09-26 16:15:17  host: user-94-254-178-122.play-internet.pl

    Gdyby ten no limit był kompletny i wynosił te 29zł ale na rok to można by się w końcu zacząć zastanawiać.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-241-199.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Blik: już ponad 2,5 mln zarejestrowanych aplikacji i 6 mln transakcji

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet